Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger (Norwegian)

Det er nå mulig å forhåndsbestille mat, samt kjøpe snacks, drikke, øl og vin på flyvninger over 2:15h.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Og Norwegian kutter igjen. På bakgrunn av uttalelsene her, har jeg veldig vondt for å se at de kan reaktivere noen av 787'ene på dene siden av sommerferien. Tidligst. Det kreves jo en del kapital å få dem igang igjen ... Og hvis de ikke går med gevinst fra dag 1, graver de seg bare enda dypere ned i gjørma ...

https://www.borsen.no/nyheter/norwegian-permitterer-ansatte/72836781

- Betydelig redusert etterspørsel som følge av reiserestriksjoner og smittevernregler gjør at vi løpende må justere rutetilbudet vårt. Det sier seg selv at vi ikke kan fly rundt med tomme fly. I dag har vi om lag 25 fly i lufta og dette antallet vil bli redusert utover høsten og vinteren. Det betyr at vi dessverre må permittere ytterligere 60 kabinansatte i Norge, sier informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til Børsen.

Det kom vel ikke som en overraskelse.

Prio #1 er å overleve vinteren, rett og slett.

Selv med en vaksine vil det ta betydelig tid før det blir nok volum på langruter slik at det kan bli lønnsomm drift for noen få 787. I mine øgn snakker vi her om ikke mere enn 5 fly. Da stilles seg fort spørsmålet om det er klok å holde til en så små flåte med de kostnader knytted til dette.

Utfordning #2 er shorthaul ops.
Wizzair stormer frem inn i markeder som har tidligere vært meget lønnsomme for DY og faktisk pusher DY ut. Dette "angrep" skjer nesten på alle de lønnsomme Øst-Europa ruter.

Denne delen av shorthaul, som har potensiale å være lønnsom, den krever egentlig en annen gauge-size. Husk at DY bygget opp sin virksomhet etter en mindre-stor krise med 737-300 som hadde 150 seter. Nå ha vi en enda dypere krise og den optimal gauge-size for en operasjon som konsentrerer seg på innenlandsruter i Norge for det meste, dette gauge-size er at best 150, men 120 er langt mer realistisk slik at man far load-factors opp og har muligheten å kjøre Revenue Management basert på faktum at det finnes mindre seter enn market etterspører.

Fra Børsens studio akkurat nå ...

Norwegian vurderer å stenge London-base:

Norwegian vurderer å legge ned basen ved Gatwick-flyplassen i London, skriver nyhetsbyrået Bloomberg, ifølge E24.

Så mange som 259 ansatte kan bli rammet, ifølge nyhetsbyrået.

Norwegian opplyser at de er i samtaler med kolleger og fagforeninger i Storbritannia, og at de jobber for å finne løsninger som gjør at de kan unngå oppsigelser.

Det er selskapets kortdistanse-ruter som i så fall vil bli rammet. Ifølge Bloomberg vil langdistanseruter ikke bli påvirket.

Børsen kommer tilbake med mer.

Det er vel ingen som med hånden på hjertet tror at langrutene fra Gatwick (og andre europeiske byer) vil komme i gang igjen?

Fra Børsens studio akkurat nå ...

Det er vel ingen som med hånden på hjertet tror at langrutene fra Gatwick (og andre europeiske byer) vil komme i gang igjen?

Er Gatwick en base for longhaul? I artikkelen snakkes det uansett om shorthaul

Er Gatwick en base for longhaul? I artikkelen snakkes det uansett om shorthaul

Som det står ..

Ifølge Bloomberg vil langdistanseruter ikke bli påvirket.

Det var da ikke bare amerikanere som fløy longhaul fra Gatwick? Eller kanskje var det ..? I såfall er det ingenting å påvirke ... :p

Ja, det er crew base for longhaul på Gatwick.

Ved nedleggelse av Gatwick shorthaul er det da langt flere en 259 som blir rammet. Mulig dette er administrasjon.

Store tviler på at BER forblir på listen.

Tyskland forbyr alle private reisen innenlands i NOV måned. Landet går i en 4-ukers lockdown-light. Hoteller og pensjoner har bare lov å ta gjester på jobbreiser som er absolutt nødvendig.

Et ras av flyinnstillinger
Norwegian kansellerer en rekke avganger etter marerittdøgnet.
Det siste døgnet har Norwegian stått i kraftige stormkast.

Først sa regjeringen nei til utvidet pengestøtte - en avgjørelse som har sendt aksjen i kjelleren. Som en direkte konsekvens permitterer også flygiganten ytterligere 1600 ansatte, og setter 15 av 21 fly på bakken.

Den kraftige reduksjonen i antall ruter vil også ramme passasjerene. Tirsdag blinker Avinors tavle med oversikt over Norwegians flyavganger rødt.

Overfor Børsen opplyser selskapet at 25 innenriksflyvninger er kansellert i dag.
https://www.borsen.no/nyheter/et-ras-av-flyinnstillinger/73049618

Tydelig at de gjør store endringer hele tiden nå. Flyet sørpå til jul den 20.des ble for 2 dager siden kansellert og jeg ble flytta til et fly 2 timer seinere. Går inn nå og ser at flyet jeg nå er satt opp på ikke er mulig å booke i det hele tatt, finnes ikke på DY sine sider. Returen den 10.jan finnes heller ikke nå i systemene, enda jeg så den der for 2 timer siden. Jaja, tikker vel inn noen fler meldinger om endringer de neste dagene. ikke verdens undergang for meg akkurat, jeg kommer da hjem :)

Spennende med turen nedover om to uker derimot, får håpe det ikke skjer noen store endringer der, da jeg der ikke har lagt inn særlig slingringsmonn...

De aller fleste jeg kjenner her oppe har fått endringer i planene sine, er litt usikkerheter ute og går, så for håpe de får bestemt seg for hva de faktisk skal fly fort slik at det kan bli ro i leiren.

Kristiansand er helt ut av Norwegian sitt ruteprogram.
Så da er det kun SAS til OSL, WF til BGO/TRD og KL til AMS (3-4/uke) fra KRS.

Last edited:
Kristiansand er helt ut av Norwegian sitt ruteprogram.
Så da er det kun SAS til OSL, WF til BGO/TRD og KL til AMS (3-4/uke) fra KRS.

Som gjenspeiles i prisene til KRS på sas.no; 749,- én vei mens andre destinasjoner hovedsakelig ligger ute til 499,- [emoji41][emoji3526]

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Back