Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

De kan ikke ha store motivasjonen for å komme seg hjem til Norge.

I morgen 08MAY TPE 23:40-CDG 07:30+1 med EVA BR87.
Videre 09MAY CDG 10:35-FRA-OSL 14:55 med LH1029 og LH862.

Kan bookes direkte hos EVA og Lufthansa eller via reisebyrå for samme PNR.


KLM booker ikke over til EVA eller Lufthansa (fikk aldri tiibud/forslag om det fra KLM). I tillegg er det på grunn av helse og alder å foretrekke maks 1 stopp, samt at de pga ulike omstendigheter grunnet de første kanselleringene nå først kunne reise hjem etter 11. mai.

Den ruten de fikk 22. mai har total reisetid på under 17 timer (inkl 1 t 40 m transfer i AMS) - alternativet med EVA/LH er vel 4 t+ lenger.

Forøvrig imponerende at du klarer å konkludere, samt måle motivasjon til helt ukjente mennesker basert på en overordnet beskrivelse av en ombookingssituasjon og routing [emoji6] Ser en lysende karriere for deg som online menneskekjenner, og da uttaler jeg meg i rollen som online coach, online karriereveileder (og influencer) [emoji14]
 
Last edited:
De kan ikke ha store motivasjonen for å komme seg hjem til Norge.

I morgen 08MAY TPE 23:40-CDG 07:30+1 med EVA BR87.
Videre 09MAY CDG 10:35-FRA-OSL 14:55 med LH1029 og LH862.

Kan bookes direkte hos EVA og Lufthansa eller via reisebyrå for samme PNR.

Hva koster den?

Ikke at jeg kjenner foreldrene til jcnorway, men det er jo ikke alle som bare kan cashe ut for en sånn enveisbooking på kort varsel heller...
 
Hva koster den?

Ikke at jeg kjenner foreldrene til jcnorway, men det er jo ikke alle som bare kan cashe ut for en sånn enveisbooking på kort varsel heller...


Den koster bare 134 000 kr for to pers i C via et shady online reisebyrå. Tipper de er ganske motivert til å vente noen dager ekstra og spare de pengene. Ganske høy motivasjon for det faktisk [emoji14]
 
Last edited:
Hva koster den?

Ikke at jeg kjenner foreldrene til jcnorway, men det er jo ikke alle som bare kan cashe ut for en sånn enveisbooking på kort varsel heller...

Ca. 38 000 NOK per person TPE-OSL i Business (long-haul) ved booking direkte hos carrier. Economy 12 500 NOK.

KLM kansellerte opprinnelig retur, bør være mulig med refusjon.

Fyll ut skjema for transit i Paris:

https://uk.ambafrance.org/COVID-19-declaration-for-international-travel

70 minutter connection i Frankfurt går fint. Bestill assistanse der nødvendig.
Sent ute ift. normal frist, men tipper det er bra med goodwill i disse tider.
 
Ca. 38 000 NOK per person TPE-OSL i Business (long-haul) ved booking direkte hos carrier. Economy 12 500 NOK.

KLM kansellerte opprinnelig retur, bør være mulig med refusjon.

Fyll ut skjema for transit i Paris:

https://uk.ambafrance.org/COVID-19-declaration-for-international-travel

70 minutter connection i Frankfurt går fint. Bestill assistanse der nødvendig.
Sent ute ift. normal frist, men tipper det er bra med goodwill i disse tider.

De prisene du viser til over finner jeg ingen steder - sjekket nettsidene til både EVA og LH og gjorde søk på 8. mai, 2 pax, en vei TPE-OSL, nada resultat begge steder.

Fikk det opp på Momondo hvor man via noen shady online agenter kan få den routingen til et sted mellom 67-70K pr pers.

Tror vi kan konkludere med at de er fornøyde og høyst motiverte til å gjennomføre den turen som de har blitt booket om til kostnadsfritt av KLM ;) En eventuell refusjon fra KLM (de utsteder i utgangspunktet vouchere) for den ubrukte delen er bare en dråpe i havet i forhold når t/r-billetten deres i utgangspunktet kostet rundt 18K pr pers. Hjelper lite å få igjen 9K i cash (mest sannsynlig KLM-voucher) pr pers når man må punge ut for nye billetter til 67-70K pr pers :p
 
Last edited:
Prisene nevnt kan du finne ved å søke TPE-CDG på evaair.com og CDG-OSL på lh.com

Derfor nevnte jeg muligheten for å ringe et reisebyrå som f.eks. Berg-Hansen og få turen på en gjennomgående billett.

(Businessprisen er C på long-haul og Economy i Europa.)

Det var bare et forslag. Håper mor og far kommer seg vel hjem.
 
Fikk i dag KLM til å booke dem om til China Airlines, som ser ut til å ha en ukentlig flight fra TPE til AMS. Fikk dem med på flighten 22. mai så da får man forhåpentligvis dem hjem da.

Kom på at flyvningen til dine foreldre går i kveld, rett over midnatt. Antar at du er klar over dette, men for andre:

Newbie-tips ved bestilling av billetter fra Asia til Europa.

Mange flyvninger vestover tar av rundt midnatt, dobbeltsjekk dato for avreise.

Fly den 23. august kl. 23:50 og 00:05 er ikke en forskjell på et kvarter.

Har sett folk dukke opp på flyplassen et døgn for sent flere ganger. Check-in sier dette er en overraskende vanlig hendelse.
Bommer du har billetten gått til no-show og med ikke-fleksibel billett har du mistet flighten (og alle forbindelser videre).

Ellers blir det betale no-show, change fee, fare difference. Ching ching.

Taiwan er 6 timer foran Oslo.

Anbefalt app for å holde orden på tidssoner etc. mye bedre enn mobilens egen funksjon:

https://www.timeanddate.com/ios/worldclock/
 
Takk! Dette har de gjort så mange ganger at de har kontroll. Setter kursen mot TPE om noen timer [emoji6]
 
Mine erfaringer med refusjoner hittil

Norwegian OSL-NCE planlagt avreise 30 mai
- Booket 21 februar
- Kansellert av Norwegian 8 april
- Søkt om refusjon 15 april
- Penger tilbake på kortet 21 mai

Widerøe TRF-CPH planlagt avreise 4 juli
- Booket 1 mars
- Kansellert av Widerøe 4 mai
- Søkt om refusjon 4 mai
- Pengene tilbake på kortet 11 mai

SAS NCE-OSL planlagt avreise 7 juni
- Booket 21 februar
- Kansellert av SAS 28 mai
- Søkt om refusjon 29 mai
- Ennå ikke mottatt cash
 
Booket 2 x C-class OSL-SFO t/r, gjennomgående med SAS før nyttår, for en tur sent i april. Ca. femti tusen kroner. SAS kansellerte den 9. april og lovet penger i retur. Pr. 5. juni fortsatt ikke en krone refundert.

Jeg har mistet all tillit til SAS. Forhåpentligvis kommer pengene, men det at SAS plutselig innfører manuelle rutiner for refusjon - i en tid hvor automatisering er det eneste fornuftige - virker hinsides enhver fornuft. Så i to måneder har jeg vært ufrivillig långiver til SAS. :headbang

Jeg tror ikke at andre selskaper er så mye bedre, men dette virker som en helt bevisst trenering. Påfallende hvor mange som begynte med den taktikken og "verdisjekker" omtrent samtidig, regner med at IATA har vært frempå og rådet selskapene til dette.

...og for mine EuroBonus-poeng får jeg ikke lenger kjøpt så mye som en fyrstikkeske hos EB-shoppen. Makan.

Og med dette avslutter jeg mitt mangeårige lojalitetsforhold til SAS. Heretter gjelder billigste/beste billetter.
 
Qatar - flighter i juni/juli kansellert/endret
La inn refund-request 22/5
Penger tilbake på Amex 30/5
Beskjed fra Qatar om at refund var prosessert og penger på vei 1/6
(så her kom pengene fortere enn de greide å gi beskjed om)


(Var noen andre med annet kortselskap hvor det drøyde vesentlig lenger fra de fikk beskjed om at refund var på vei til pengene var på kortet,. Kan tyde på at det er flaskelaser andre steder enn flyselskapene også)
 
Qatar - flighter i juni/juli kansellert/endret
La inn refund-request 22/5
Penger tilbake på Amex 30/5
Beskjed fra Qatar om at refund var prosessert og penger på vei 1/6
(så her kom pengene fortere enn de greide å gi beskjed om)


(Var noen andre med annet kortselskap hvor det drøyde vesentlig lenger fra de fikk beskjed om at refund var på vei til pengene var på kortet,. Kan tyde på at det er flaskelaser andre steder enn flyselskapene også)



Det var lang behandlingstid hos noen av betalingsklarerne i en periode, ja.
 
Har så langt ventet 11 uker på SAS uten å få en krone, BA refunderte på 48 timer
 
Booket 2 x C-class OSL-SFO t/r, gjennomgående med SAS før nyttår, for en tur sent i april. Ca. femti tusen kroner. SAS kansellerte den 9. april og lovet penger i retur. Pr. 5. juni fortsatt ikke en krone refundert.

Jeg har mistet all tillit til SAS. Forhåpentligvis kommer pengene, men det at SAS plutselig innfører manuelle rutiner for refusjon - i en tid hvor automatisering er det eneste fornuftige - virker hinsides enhver fornuft. Så i to måneder har jeg vært ufrivillig långiver til SAS. :headbang

Jeg tror ikke at andre selskaper er så mye bedre, men dette virker som en helt bevisst trenering. Påfallende hvor mange som begynte med den taktikken og "verdisjekker" omtrent samtidig, regner med at IATA har vært frempå og rådet selskapene til dette.

...og for mine EuroBonus-poeng får jeg ikke lenger kjøpt så mye som en fyrstikkeske hos EB-shoppen. Makan.

Og med dette avslutter jeg mitt mangeårige lojalitetsforhold til SAS. Heretter gjelder billigste/beste billetter.

Skuffende lang behandlingstid ja, men vil bare nevne at dette med manuell refusjon ikke er noe nytt hos SAS, det har de alltid hatt. Alle min full flex billetter som jeg har kjøpt via SAS har jeg måttet ringe inn for å få refundert, ingen mulighet online. Systemet kunne med fordel vært automatisert.

I øvrig er ikke SAS verst i klassen heller, Lufthansa betaler bare ikke ut refusjon punktum. De driver lobbyvirksomhet mot EU for å få lovforslag om at de kan kun betale ut vouchers nå.

Norwegian har jeg hatt refusjonssak gående siden slutten av mars, klin umulig å få noe som helst svar.

Og ja, enig med deg at det trolig er taktisk trenering fra flyselskapene inne i bildet, det er åpenbart at ingen har cash flow til å plutselig betale ut 100% refusjoner over natten i denne bransjen.
 
Ja Lufthansa har enormt imageproblem i Tyskland akkurat nå. De nekter å betale ut og folk er i harnisk. Mye i mediebildet å se.
 
Alle min full flex billetter som jeg har kjøpt via SAS har jeg måttet ringe inn for å få refundert, ingen mulighet online. Systemet kunne med fordel vært automatisert.

Jeg reiser relativt ofte med SAS, og har opplevd å både måtte endre og avbestille fleksible billetter i siste liten. Begge deler har jeg fått gjort effektivt på nett. Det er årevis siden jeg opplevde å måtte gjøre det manuelt/pr. telefon.

De driver lobbyvirksomhet mot EU for å få lovforslag om at de kan kun betale ut vouchers nå.

Lovforslag med tilbakevirkende kraft? Er ikke det forbeholdt bananrepublikker?
 
Skuffende lang behandlingstid ja, men vil bare nevne at dette med manuell refusjon ikke er noe nytt hos SAS, det har de alltid hatt. Alle min full flex billetter som jeg har kjøpt via SAS har jeg måttet ringe inn for å få refundert, ingen mulighet online. Systemet kunne med fordel vært automatisert.

I øvrig er ikke SAS verst i klassen heller, Lufthansa betaler bare ikke ut refusjon punktum. De driver lobbyvirksomhet mot EU for å få lovforslag om at de kan kun betale ut vouchers nå.

Norwegian har jeg hatt refusjonssak gående siden slutten av mars, klin umulig å få noe som helst svar.

Og ja, enig med deg at det trolig er taktisk trenering fra flyselskapene inne i bildet, det er åpenbart at ingen har cash flow til å plutselig betale ut 100% refusjoner over natten i denne bransjen.

Det er nesten så man bare burde tatt dem til forliksrådet.
 
Har du noen linker til aktuelle tyske nyhetssaker som omhandler dette?

Absolutt:

https://www.faz.net/aktuell/finanze...wegen-ausstehender-erstattungen-16778834.html

Es soll um ausstehende Rückzahlungen von mehr als 20 Millionen Euro gehen.

https://www.businessinsider.de/wirt...s-den-kunden-ihr-geld-nicht-zurueckerstatten/

Erst Anfang Mai veröffentlichte die Ergebnisse einer Umfrage unter 600 seiner Kunden. Demnach warten etwa noch 94 Prozent der befragten Condor-Kunden auf die Erstattung ihrer bereits bezahlten Buchungen, dahinter folgen die Lufthansa (93 Prozent der Kunden), Ryanair (88 Prozent), Easyjet (84 Prozent) und die Lufthansa-Tochter Eurowings (81 Prozent).

https://www.welt.de/wirtschaft/arti...-behaelt-1-8-Milliarden-Kundengelder-ein.html

So fragten Aktionäre, warum von der Lufthansa seit Wochen keine Erstattungen mehr durchgeführt werden und Kunden in den Call-Centern vertröstet werden. „Erstattungen waren und sind auch weiterhin grundsätzlich möglich“, sagte Niggemann.

Die Bedeutung der Kundengelder wird daran deutlich, dass der Konzern aktuell noch mehr als vier Milliarden Euro in der Kasse hat, wie Spohr sagte.
 
Til dere som har betalt med kredittkort, bruk reklamasjonsfunksjonen. Eneste måten jeg fikk pengene tilbake av SAS. Er relativt enkelt å gjøre i de fleste nettbanker. Du får beløpet midlertidig tilbake på kortet til VISA/MC har klarert det med flyselskapet.
 
Back
Top