Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker)

Re: Overlever SAS corona-krisen?

Själv har jag en inställd resa från 24 maj med SAS som jag har begärt återbetalning på. Det enda svaret jag har fått från kontakt med customer service är att den kommer att återbetalas men inte någon horisont alls.
Eftersom de inte vägrar återbetalning kan jag inte gå till kreditkortsbolaget och begära återbetalning. Därför har jag skickat begäran om betalningsföreläggande till Kronofogden (vilket också rekommenderas av konsumentvägledningen).
 
Re: Overlever SAS corona-krisen?

Själv har jag en inställd resa från 24 maj med SAS som jag har begärt återbetalning på. Det enda svaret jag har fått från kontakt med customer service är att den kommer att återbetalas men inte någon horisont alls.
Eftersom de inte vägrar återbetalning kan jag inte gå till kreditkortsbolaget och begära återbetalning. Därför har jag skickat begäran om betalningsföreläggande till Kronofogden (vilket också rekommenderas av konsumentvägledningen).


Uppdatera oss gärna hur det går, är bra sugen på att göra detsamma för en resa i samma tidsperiod.
 
Hadde en høstbestilling med Turkish som jeg hadde gjort via ticket.no før coronatiden. Flyet er nå kansellert, men ticket.no krever visstnok 595 som "håndteringsgebyr" for å refundere tilbake pengene. Dette gebyret er på "195 kr/reisende for innenlandsflyreiser, 395 kr/reisende for internasjonale flyreiser eller 595 kr/reisende for interkontinentale reiser".

Reisen var for 4 stk, så det blir snakk om en del penger, Er det noe vei utenom dette ? Klage til transportklagenemda ? Reiseforsikring ?
 
Ingen vei utenom. Du har akseptert disse betingelsene når du bestilte. Neste gang bestiller du hos en seriøs aktør. Feks direkte hos flyselskapet. Du kan evt prøve å ta dette tapet med ditt forsikringsselskap.
 
Ingen vei utenom. Du har akseptert disse betingelsene når du bestilte. Neste gang bestiller du hos en seriøs aktør. Feks direkte hos flyselskapet. Du kan evt prøve å ta dette tapet med ditt forsikringsselskap.

Det er vel drøyt å kalle Ticket en useriøs aktør?
 
Fikk refund notice i dag på reise 7. mai, kansellert og avbestilt 29 april
Ikke fått noe enda fra reise 2. april som var kansellert og avbestilt 23. mars.
 
Re: Overlever SAS corona-krisen?

Själv har jag en inställd resa från 24 maj med SAS som jag har begärt återbetalning på. Det enda svaret jag har fått från kontakt med customer service är att den kommer att återbetalas men inte någon horisont alls.
Eftersom de inte vägrar återbetalning kan jag inte gå till kreditkortsbolaget och begära återbetalning. Därför har jag skickat begäran om betalningsföreläggande till Kronofogden (vilket också rekommenderas av konsumentvägledningen).
Uppdatering: Det tog Kronofogden tre veckor att meddela att de inte hittade firmatecknare för konsortiet SAS. Jag fick själv ringa till SAS för att få beskedet att Rickard Gustafsson är firmatecknare även för konsortiet. När det var klart gick det fort. Fem dagar senare fick jag meddelande att SAS sätter in 680 kr i kostnadsersättning för skuldindrivning (300 kr i avgift till Kronofogden och 380 kr som accepterad schablon för merarbete). De har jag fått och i dag fick jag e-post om att återbetalningen är gjord. Nu ska jag bara se dem på kreditkortet också.
Kronofogden nämnde att de hade flera ärenden som också saknade uppgiften om firmatecknare. Någon dag senare kom artikeln i Dagens Industri om att det fanns flera ärenden hos Kronofogden.
Men det ser ut som om jag har fått igen mina pengar nu i alla fall.
 
Re: Overlever SAS corona-krisen?

Uppdatering: Det tog Kronofogden tre veckor att meddela att de inte hittade firmatecknare för konsortiet SAS. Jag fick själv ringa till SAS för att få beskedet att Rickard Gustafsson är firmatecknare även för konsortiet. När det var klart gick det fort. Fem dagar senare fick jag meddelande att SAS sätter in 680 kr i kostnadsersättning för skuldindrivning (300 kr i avgift till Kronofogden och 380 kr som accepterad schablon för merarbete). De har jag fått och i dag fick jag e-post om att återbetalningen är gjord. Nu ska jag bara se dem på kreditkortet också.
Kronofogden nämnde att de hade flera ärenden som också saknade uppgiften om firmatecknare. Någon dag senare kom artikeln i Dagens Industri om att det fanns flera ärenden hos Kronofogden.
Men det ser ut som om jag har fått igen mina pengar nu i alla fall.

Blir ju en del timmars jobb för att få tillbaka 680kr.
 
Re: Overlever SAS corona-krisen?

Blir ju en del timmars jobb för att få tillbaka 680kr.
Nja, det var 5000 kr som SAS har tagit i lån av mig mot min vilja. Så jag får igen 5700 kr. Att gå till Kronofogden var enklare än att få ett svar av SAS kundtjänst. Att SAS inte betalade åter pengarna tidigare gjorde att de förlorade ytterligare 680 kr. 300 av dessa går till Kronofogden, 380 till mig för mitt arbete.
 
Re: Overlever SAS corona-krisen?

Nja, det var 5000 kr som SAS har tagit i lån av mig mot min vilja. Så jag får igen 5700 kr. Att gå till Kronofogden var enklare än att få ett svar av SAS kundtjänst. Att SAS inte betalade åter pengarna tidigare gjorde att de förlorade ytterligare 680 kr. 300 av dessa går till Kronofogden, 380 till mig för mitt arbete.

Uppdatering: Det tog Kronofogden tre veckor att meddela att de inte hittade firmatecknare för konsortiet SAS. Jag fick själv ringa till SAS för att få beskedet att Rickard Gustafsson är firmatecknare även för konsortiet. När det var klart gick det fort. Fem dagar senare fick jag meddelande att SAS sätter in 680 kr i kostnadsersättning för skuldindrivning (300 kr i avgift till Kronofogden och 380 kr som accepterad schablon för merarbete). De har jag fått och i dag fick jag e-post om att återbetalningen är gjord. Nu ska jag bara se dem på kreditkortet också.
Kronofogden nämnde att de hade flera ärenden som också saknade uppgiften om firmatecknare. Någon dag senare kom artikeln i Dagens Industri om att det fanns flera ärenden hos Kronofogden.
Men det ser ut som om jag har fått igen mina pengar nu i alla fall.


Vilket organisationsnummer använde du?
 
Re: Overlever SAS corona-krisen?

Vilket organisationsnummer använde du?

90200-7720 Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden. Jag använde det eftersom det var det som stod på kvittot som jag fick när jag köpte biljetter på sas.se.
 
Jeg lurer på om jeg kan be om å få refundert skatter og avgifter selv om jeg har fått voucher (tilgodelapp) hos British Airways?

Har 36,000 kr hos BA for en langtur som ikke ble noe av pga corona. Ble bestilt i januar for avreise i juli. I begynnelsen av mai tilbyr BA voucher siden sommeren er så usikker, og jeg takket ja for å ikke tape pengene. Flyvningene ble etter hvert kansellert, jeg tok kontakt med reiseforsikringen via Mastercard (som sier de dekker hvis man får voucher - men de vil ikke dekke før BA sier hvor mye jeg ikke får igjen, og de sier at BA må refundere pengene siden flyvningene ble kansellert selv om de tilbød voucher...) Ny kontakt med BA for å be om pengene tilbake men BA sier NEI. Ny kontakt med forsikringsselskapt som nå sier at de ikke dekker noenting. Jeg må ta kontakt med utsteder av Mastercard (som er samme firma som eier forsikringsselskapet...)

Forbrukerrådet sier man kan kreve å få tilbake penger for flyplasskatt, setereservasjon, avgifter osv fra kansellerte flighter - men gjelder dette også når man har en voucher? Er snakk om en del tusenlapper...
 
Jeg lurer på om jeg kan be om å få refundert skatter og avgifter selv om jeg har fått voucher (tilgodelapp) hos British Airways?

Har 36,000 kr hos BA for en langtur som ikke ble noe av pga corona. Ble bestilt i januar for avreise i juli. I begynnelsen av mai tilbyr BA voucher siden sommeren er så usikker, og jeg takket ja for å ikke tape pengene. Flyvningene ble etter hvert kansellert, jeg tok kontakt med reiseforsikringen via Mastercard (som sier de dekker hvis man får voucher - men de vil ikke dekke før BA sier hvor mye jeg ikke får igjen, og de sier at BA må refundere pengene siden flyvningene ble kansellert selv om de tilbød voucher...) Ny kontakt med BA for å be om pengene tilbake men BA sier NEI. Ny kontakt med forsikringsselskapt som nå sier at de ikke dekker noenting. Jeg må ta kontakt med utsteder av Mastercard (som er samme firma som eier forsikringsselskapet...)

Forbrukerrådet sier man kan kreve å få tilbake penger for flyplasskatt, setereservasjon, avgifter osv fra kansellerte flighter - men gjelder dette også når man har en voucher? Er snakk om en del tusenlapper...

Forstår jeg det riktig at du bare fikk voucher for netto flypris ekskludert flyplassavgifter og evt. BA's egen YQ/YR (tidl. fuel surcharge)?
 
Forstår jeg det riktig at du bare fikk voucher for netto flypris ekskludert flyplassavgifter og evt. BA's egen YQ/YR (tidl. fuel surcharge)?

BA oppgir ingen summer... jeg fikk bare 4 voucher-numre (vi var 4 stk som skulle reise og jeg betalte for alle med mitt Mastercard) så jeg må anta at voucherne har en total verdi på 36,000 kr inkludert alle skatter og avgifter og setereservasjon.
 
BA oppgir ingen summer... jeg fikk bare 4 voucher-numre (vi var 4 stk som skulle reise og jeg betalte for alle med mitt Mastercard) så jeg må anta at voucherne har en total verdi på 36,000 kr inkludert alle skatter og avgifter og setereservasjon.

Da har du jo fått hele refusjonen, som du valgte akseptere som vouchere. Men rart det ikke kommer frem en verdi på dem?
 
Da har du jo fått hele refusjonen, som du valgte akseptere som vouchere. Men rart det ikke kommer frem en verdi på dem?
Det BA gjør er å endre billetten til en voucher, og beholder billettnummeret. Beløpet er da det man har betalt på opprinnelig kvittering/bekreftelse.
 
Så ... etter et drøyt halvår ...

Travel Voucher
Booking reference: Xxxxx

Dear Air Canada customer,

We are happy to send you an Air Canada Travel Voucher with a value of 273.66 USD. Each voucher is fully transferable, can be used multiple times and will never expire.

Travel Voucher amount:
273.66 USD
 
KLM har fått fart på sin hantering i alla fall. Jag fick ett flyg inställt som jag skulle åka med i december i år. Begärde full återbetalning på använt kreditkort på måndag. Bekräftades på två dagar, pengarna återbetalda på fredagen.
En viss skillnad mot SAS där jag fick gå till Kronofogden får att få igen mina pengar.
 
Fikk nylig refusjon fra SAS for reise som skulle vært utført 27.03 og som ble kansellert av SAS en ukes tid før avreise. Leverte søknad om refusjon samme dag som kansellering. Fem og en halv måned og mye ymse kundebehandling senere der altså.

Reise med RCCL i samme periode måtte jeg melde kortreklamasjon på for å få fortgang, penger på konto fire dager senere.
 
Back
Top