Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Fredag kveld måtte et stappfullt SAS-fly snu. Flyet skulle etter planen lande på Tromsø Lufthavn, men slik gikk det ikke.

Årsaken til dette er at det den ene av de to kapteinene om bord ikke hadde nok timer om bord på flytypen Airbus A320neo. Kapteinen fikk dermed ikke dispensasjon til å lande på Tromsø lufthavn, som er regnet som en krevende flyplass om vinteren.

Tabbe
Denne tabben ble ikke avdekket før flyet hadde flydd hele veien fra Oslo, og sirklet over Tromsø.

Marita Masternes er en av passasjerene som sitter på SAS-flyet. I 20.15-tiden står flyet på Bodø Lufthavn. Det endte med å lande der for crewbytte.

– Rett før vi skulle lande i Tromsø, gikk flyet rett opp igjen. Vi fikk beskjed om at styrmann om bord ikke hadde lov til å lande på Tromsø lufthavn med Airbus-fly, sier hun.

Masternes forteller at flere av passasjerene, inkludert henne selv, reagerte på at de ikke fant ut av dette før landing.

– Styrmannen burde vel visst at han ikke hadde vintersertifikat for Airbus. Jeg er finnmarking, og kunne ikke annet enn å tenke at han mangler skuterlappen, sier hun med en latter.

– Pinlig
Masternes forteller at hun synes synd på alle passasjerene som mister flyene fra Tromsø lufthavn på grunn av forsinkelsen.

– Det er ikke alle som synes det er artig med en fredags kveld i Tromsø, sier hun.

Dette mener hun at er flau situasjon for flyselskapet.

– De har sagt mye dumt om Wizz Air da de ikke klarte å lande, så det her er pinlig, sier hun.

Beklager forsinkelsen
Flyet lettet fra Oslo lufthavn Gardermoen 17.30, og skulle ha landet klokken 19.29 på Tromsø lufthavn.

Pressesjef i SAS, John Eckhoff, bekrefter at flyet måtte snu og lande i Bodø for crewbytte. Han opplyser at flyet vil være omtrent to timer forsinket til Tromsø, og til Oslo igjen.
 
Litt fredagshumor og litt sannhet i samme GIF

giphy.gif
 
Last edited:
Dette er sånt som skal skje med Wizz og SmartLynx og gjengen. Direkte pinlig. Tenk om selskapet hadde hatt masse erfarne styrmenn tilgjengelig, eller noe sånt.

Det som foregår i SAS nå minner meg om et sitat av admiral Sir Andrew Cunningham, som da han ble spurt om han ikke ville miste for mange skip ved å evakuere britiske styrker fra Kreta etter den tyske invasjonen i 1941, svarte «It takes the Navy three years to build a ship. It takes three hundred years to build a tradition. The evacuation will continue.»

75 år med stolt skandinavisk luftfartshistorie er på vei i dass i løpet av et år på grunn av agendaen til et fåtall bedrevitere som har fått altfor mye innflytelse og makt.
 
De halter av gårde innenriks også (nær sagt som vanlig). I dag er to rundturer OSL-SVG-OSL innstilt. Mellom Oslo og Bergen er en rundtur innstilt, en annen rundtur er ute og flyr med to timers forsinkelse. Og akkurat nå er EI-SIC, en A20N fra SAS Irland, på vei fra OSL til BGO med retur til OSL i SK 274, ser det ut for.


Min bror skulle på OSL-SVG i 12-tiden som ble kansellert. Med det andre OSL-SVG flyet også kansellert var alt overbooket hele dagen, og han selv i PLUS ble sendt via Bergen og WF videre til SVG - landet 2045, 8 timer forsinket [emoji23] Rekord i tidsbruk tro? [emoji85]
 
Ikke en gang hverken vind eller snø eller regn i lufta. Tørr luft, lite vind og fine forhold. Dette er værre enn wizz…
 
Venter i spenning på om Richard Björnelid snart kommer med del 2 av "SAS: om konsten att sänka ett flygbolag”. Det er tydelig at han ain´t seen nothing yet da han skrev boken.
Egentlig er det imponerende at de ansatte, de med begge bena plantet på bakken, de som bruker sine krefter dag inn og ut til å bokstavelig talt holde hjulene i gang, har klart å holde flyene i luften så lenge som de har når de blir motarbeidet og sabotert så til de grader av deres “ledere”.

(når det er sagt, så var ikke SAS ene om å ha problemer i går. Noen som vet hvordan DY klarte å bli hele 7+ timer forsinket fra Tromsø til Oslo i går?)
 
Venter i spenning på om Richard Björnelid snart kommer med del 2 av "SAS: om konsten att sänka ett flygbolag”. Det er tydelig at han ain´t seen nothing yet da han skrev boken.
Egentlig er det imponerende at de ansatte, de med begge bena plantet på bakken, de som bruker sine krefter dag inn og ut til å bokstavelig talt holde hjulene i gang, har klart å holde flyene i luften så lenge som de har når de blir motarbeidet og sabotert så til de grader av deres “ledere”.

(når det er sagt, så var ikke SAS ene om å ha problemer i går. Noen som vet hvordan DY klarte å bli hele 7+ timer forsinket fra Tromsø til Oslo i går?)

Ut ifra det jeg klarer å spore tilbake, så er det fordi SE-RPH har fått et problem i Tromsø i går. Den fløy OSL-TOS, og skulle videre til LYR. LYR gikk 3 timer forsinka, med LN-ENP. LN-ENP kom OSL-TOS som DY374 og landet 14.25. Det er vel den som normalt da skal gå tilbake til OSL 15.00.

Det er utifra det jeg klarer å se på Flightradar som kaaan være en årsak.
 
(når det er sagt, så var ikke SAS ene om å ha problemer i går. Noen som vet hvordan DY klarte å bli hele 7+ timer forsinket fra Tromsø til Oslo i går?)


Det var i alle fall ikke dårlig dårlig vær i Tromsø, i går. Snarere tvert imot.
 
Angående SASen her, ganske utrolig hvor sent de har funnet ut av dette. Klipp fra LiveATC viser at SAS Ops har ringt til ATC, rett før landing. Alt har forløpt høvelig normalt, før ATC kommer med

"SAS4424, I have SAS Operations online, and they say you have to wait until they find out if you are allowed to land at Tromsø"

Og når SAS4424 svarer, så hører du også "2500" i bakgrunnen. Burde de ikke ha visst dette for lenge siden? Fremstår ekstremt amatørmessig.
 
Air Baltic er inne for CityJet pga funn av korrosjon på noen CRJ, som dermed er groundet. Sitter fremdeles 199 nordmenn hjemme som kan være klare på line om en uke, men la oss heller wetlease litt for å dekke opp for wetlease…

Blir det da AirBaltic for CityJet for SAS…?
 
Skulle SAS genansætte fyrede piloter for at udføre midlertidig produktion, som er udliciteret til CityJet??
Hvordan skulle dette blive økonomisk bæredygtigt?
Hvad skal disse piloter lave når CityJet igen flyver normalt?
Hvorfor skulle SAS udføre flyvningerne med et fly med 180+ mod de 88-90 sæder i en CRJ900 med voldsomt øgede omkostninger til følge og betale af egen lomme for dette??

Det er i orden at kritisk til SAS og deres post corona tiltag, men her er der vist ingen reel baggrund for en kritik.
 
Skulle SAS genansætte fyrede piloter for at udføre midlertidig produktion, som er udliciteret til CityJet??
Hvordan skulle dette blive økonomisk bæredygtigt?
Hvad skal disse piloter lave når CityJet igen flyver normalt?
Hvorfor skulle SAS udføre flyvningerne med et fly med 180+ mod de 88-90 sæder i en CRJ900 med voldsomt øgede omkostninger til følge og betale af egen lomme for dette??

Det er i orden at kritisk til SAS og deres post corona tiltag, men her er der vist ingen reel baggrund for en kritik.

Sorry, men du aner ikke hva du snakker om her. AirBaltic må gjerne fly for CityJet, men når det nevnes pilotmangel her snakker man om 737/320. I dag ble for eksempel SK4697 til LPA kansellert. 111 pax på den. Det ryker stadig avganger på langt på grunn av crewmangel, det er neppe billig. Både en CPH-EWR og CPH-HND røk denne uken. 7 kansellerte fra OSL i går pga crew. Det varsles innad i organisasjonen om bemanningskrise. Det er en skrikende mangel på piloter i SK main, sånn er det bare.
 
Nu var det post #557 jeg reagerede på , som netop er en reaktion på at Air Baltic flyver i stedet Cityjet.

Jeg er fuldt ud klar over den bedrøvelige situation med aflysninger i SAS egen produktion.
 
Back
Top