Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Nu var det post #557 jeg reagerede på. Den er skrevet som reaktion på Air Baltic indleje for Cityjet.

Jeg er fuldt ud klar over den bedrøvelige situation med aflysninger i SAS egen produktion.

Nu var det post #557 jeg reagerede på , som netop er en reaktion på at Air Baltic flyver i stedet Cityjet.

Jeg er fuldt ud klar over den bedrøvelige situation med aflysninger i SAS egen produktion.

Ser det nå etter å ha pustet litt med magen ;)

Hva i alle dager er det de driver med?

"Fredag kveld måtte et stappfullt SAS-fly snu. Flyet skulle etter planen lande på Tromsø Lufthavn, men slik gikk det ikke.

Årsaken til dette er at det den ene av de to kapteinene om bord ikke hadde nok timer om bord på flytypen Airbus A320neo."

https://www.nordlys.no/sas-matte-avbryte-landing-etter-pinlig-tabbe/s/5-34-1546910

Og i dag er det oppfølgingssaker med alle problemene folk med connections til Finnmark har opplevd etterpå. SAS jobber hardt for å kjøre seg selv i grøfta.

Er faktisk såpass ille med SAS om dagen på stamnettet (mellom byene OSL/BGO/TRD/SVG) at vi på privaten flyr alle andre, selv «nye» DY [emoji28] I jobb så bryr jeg meg mindre, men heldigvis stort sett WF for min del [emoji847]

Er faktisk såpass ille med SAS om dagen på stamnettet (mellom byene OSL/BGO/TRD/SVG) at vi på privaten flyr alle andre, selv «nye» DY [emoji28] I jobb så bryr jeg meg mindre, men heldigvis stort sett WF for min del [emoji847]

Her i gården, der det hovedsaklig er billetter til BOO eller EVE som gjelder, så er SAS temmelig uaktuell på nye billetter nå. Det er WF eller DY primært som gjelder. WF har direkteruter, men de er normalt dyr, så da kan DY bli aktuell.

Är det en ny Koronagrej att se SZS på OSL-ARN och CPH-ARN? Just nu så verkar ju SK864 flygas av CAE Parc snarare än SAS.

Även llika frekvent som nu? Ser ut som rätt mycket SZS när jag kollar. Första på morgonen ARN-CPH brukade vara SAS, nu är den SZS när jag kollar?
Tittar du framåt i tiden?
När jag kollar SK1415 de senaste tre månaderna har SZS flugit en dag - den 1. oktober. Övriga avgångar har utförts av huvudbolaget.

Före Corona flög SZS SK1407/1408 mellan ARN och CPH i stort sett dagligen. Där har ingen SZS synts nu i höst.
Dock tycks frekvensen utförda SZS-flygningar mellan ARN och OSL ha ökat.

För övrigt tycks basfördelningen för EI-maskinerna vara CPH 4 st, OSL 3 st och ARN 2 st.

Jag noterade SZS på morgonavgångarna när jag kollade på resor i vår för några veckor sedan, nu verkar det vara SAS igen på SK1415. Intressant nog var alla alternativ då billigare så fort CAE Parc var operatör istället för SAS så jag bokade aldrig då.

Jag noterade SZS på morgonavgångarna när jag kollade på resor i vår för några veckor sedan, nu verkar det vara SAS igen på SK1415. Intressant nog var alla alternativ då billigare så fort CAE Parc var operatör istället för SAS så jag bokade aldrig då.

Var det billigere med SAS selv som operatør, eller SAIL?

Det är så gott som alltid billigare med SAIL, Cityjet eller Xfly som operatör. Ibland uppemot 400 kronors skillnad på inrikes eller 600 sek på Europa är min upplevelse.
Det där är nog tveksamt.
Jag gjorde en snabbkoll de närmaste veckorna för ARN-OSL där första turen (SK843) flygs av SAIL och resten av dagen av SAS Main. Och priserna är oftast desamma över dygnet och de eventuella prisskillnader som finns beror mer på tillgång och efterfrågan, som i sin tur styrs av när på dygnet flygningen sker.
Ofta är det dessutom svårt att göra en vettig jämförelse eftersom många flygsträckor flygs antingen av SAIL/Cityjet/Xfly eller SAS Main.

Det tas ikke hensyn til hvem av underselskapene som flyr når de priser en flight. Markedet bestemmer og SAS er SAS.

Tycker det ser ut på den här måten allt som oftast när jag söker flygningar numer. ARN-TOS 30/11 och TOS-ARN 1/12. Måhända att det är något som prissättningsmekanismen hanterar.

Attachments

• Screenshot_20211124-174252.jpg
    Screenshot_20211124-174252.jpg
    79.3 KB · Views: 823
  • Screenshot_20211124-174246.jpg
    Screenshot_20211124-174246.jpg
    78.9 KB · Views: 823
Tycker det ser ut på den här måten allt som oftast när jag söker flygningar numer. ARN-TOS 30/11 och TOS-ARN 1/12. Måhända att det är något som prissättningsmekanismen hanterar.
Men hade du valt kombinationen 09.25 - 15.15 så hade du fått samma höga pris som eftermiddagsavgången, trots att första benet flygs av SAIL.
Så priset beror inte på vem som utför flygningen utan, precis som LN-MOW skriver, av helt andra parametrar, t.ex. marknadens efterfrågan.

LN-RKO som flyger dagens CPH-SFO. Måste vara första gången en av de "äldre" A330 flyger denna?. Brukar ju standard bara vara de nyare A330E som flyger denna rutt.

Dagens SK903 ARN-EWR er 5 timer forsinka (ny tid 1600). Står på Flightradar24 at det er SE-RSE som skal ta turen, men den står vel i CPH?

Back