Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Har man noe tro på at det ordner seg, da?

Har et par flygninger med Flyr i mai. Spørsmålet er om jeg skal se etter noe annet allerede i dag
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Har man noe tro på at det ordner seg, da?

Har et par flygninger med Flyr i mai. Spørsmålet er om jeg skal se etter noe annet allerede i dag

Er vel en solid mulighet for at Flyr ender opp som Fløy..
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Har man noe tro på at det ordner seg, da?

Har et par flygninger med Flyr i mai. Spørsmålet er om jeg skal se etter noe annet allerede i dag
lite sannsynlig når står på forsiden til store aviser. + kursfallet til 0,21 øre.



Hadde tippet Norwegian har økt prisene på de rutene som er rammet.
Ville likt å vite hva ving gjør med innleien dems.
 
«Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Kan slettes
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Eneste måten jeg tror et nytt norsk selskap kan lykkes er å begynne utenfor OSL, med mindre fly (Emj/A220 størrelse). Noe ala det WF gjør i BGO, som det ser ut til de har lykkes til en viss grad (mangler vel fly i riktig størrelse/ rekkevidde).

Som FlyNonstop …? ;)

Ganske enkelt ikke nok volum utenom høysesong/peaks til å kunne drive det lønnsomt.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Får de ikke med seg cash eller noe i slike tilfeller?


De har vel noen kort med direktebetaling.
-Ellers så har de kanskje 3-4 Kiwiposer stappet med «dollars»!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

FS1227 fra alicante ser ut til ikke tatt av på tid, eller snudd?
ser loggen at den var på taksebanen.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Den lettet nå nettopp ser det ut til.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

FS1227 fra alicante ser ut til ikke tatt av på tid, eller snudd?
ser loggen at den var på taksebanen.


Den er i luften den

Husk du ikke kan stole helt på FR24 på fly som ennå er på bakken

3119435fa0cd0bc5c516855ff9f533d4.jpg
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Har man noe tro på at det ordner seg, da?

Har et par flygninger med Flyr i mai. Spørsmålet er om jeg skal se etter noe annet allerede i dag


Kommer an på hvor viktig reisene er. Dersom reisene skal gjennomføres, kjøp fleksbilletter hos andre flyselskap i dag:

Stanser Flyr driften, er du sikker på at du at du kommer deg frem. Evt. får du tak i billigere billetter og får du pengene for fleksbillettene tilbake.

Fortsetter Flyr driften, får du pengene for flekbillettene tilbake.

Bestill fleksbilletter snarest mulig; 'alle andre' som har Flyr-billetter kommer også til å forsøke å få tak i alternative reisemuligheter....
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Som FlyNonstop …? ;)

Ganske enkelt ikke nok volum utenom høysesong/peaks til å kunne drive det lønnsomt.

Ikke som Flynonstop pga de imo gjorde samme feilen som påfølgende Flyr, WizzAir (innlands satsingen) og som holdt på å senke Norwegian.
Og det var at de alle gikk for low yield (lav inntekt) og spredte seg tynt (for mange P2P ruter med lav frekvens).

Skal et nytt 3 (4 om man regner med WF) lykkes i Norge, tror jeg man må se litt på BT og Breeze i USA.
Man må i starten:
- Ha et robust og enkelt nettverk og operasjon som ikke er i direkte konkurranse med DY/ SK hovedmarked (som er OSL). Derav en hub (utenom OSL, men i en av de andre storbyene i Sør-Norge. BGO er nok et beste alt) som gjør at man kan raskt utvide antall destinasjoner, ha høy frekvens (flere daglige innenriks og daglig på større destinasjoner i Europa) samt enklere OPS ved IROPS. Ingen selskaper ha greit å lykkes med P2P uten store volumer, så tilbegynne med må man satse på feeding med attraktive dest til fornuftig pris og god frekvens. Og nordmenn har jo vist at de bytter fly bare rutetilbudet og prisen er der.
Når man har bygget opp egenkapitalen og merkenavnet kan man evt begynne å se på andre baser/ huber.
- Ha en flystørrelse som er tilpasset volumer også i lavsesongen og at man allerede er i et godt dekket marked. Med mindre fly har man færre seter å fylle i lavsesongen og dermed også kan øke billettprisene i høysesongen. Mindre fly betyr også lavere personellkostnader (2 vs 4 i kabinen) samt lavere offentlige avgifter (start/ landingsavgifter, setevgifter osv). Problemet med Flyr og de andre er at man i lavsesongen må fylle opp for store fly (som du nevnte) med samme utgifter som i høysesongen (drift, personell og avgifter).

Blir det lett? Absolutt NEI, men skal man greie å ta opp kampen mot veletablerte DY/ SK må man tenke annerledes og tilpasse startfasen med at man kommer inn som et 3/4 selskap.
Når man har blitt etablert kan man begynne å gå head to head mot DY/ SK med å ta OSL markedet og større fly.

Tror jeg vi kommer til å se et nytt 3/4 selskap lykkes? Tvilende.
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ikke som Flynonstop pga de imo gjorde samme feilen som påfølgende Flyr, WizzAir (innlands satsingen) og som holdt på å senke Norwegian.
Og det var at de alle gikk for low yield (lav inntekt) og spredte seg tynt (for mange P2P ruter med lav frekvens).

Skal et nytt 3 (4 om man regner med WF) lykkes i Norge, tror jeg man må se litt på BT og Breeze i USA.
Man må i starten:
- Ha et robust og enkelt nettverk og operasjon som ikke er i direkte konkurranse med DY/ SK hovedmarked (som er OSL). Derav en hub (utenom OSL, men i en av de andre storbyene i Sør-Norge. BGO er nok et beste alt) som gjør at man kan raskt utvide antall destinasjoner, ha høy frekvens (flere daglige innenriks og daglig på større destinasjoner i Europa) samt enklere OPS ved IROPS. Ingen selskaper ha greit å lykkes med P2P uten store volumer, så tilbegynne med må man satse på feeding med attraktive dest til fornuftig pris og god frekvens. Og nordmenn har jo vist at de bytter fly bare rutetilbudet og prisen er der.
Når man har bygget opp egenkapitalen og merkenavnet kan man evt begynne å se på andre baser/ huber.
- Ha en flystørrelse som er tilpasset volumer også i lavsesongen og at man allerede er i et godt dekket marked. Med mindre fly har man færre seter å fylle i lavsesongen og dermed også kan øke billettprisene i høysesongen. Mindre fly betyr også lavere personellkostnader (2 vs 4 i kabinen) samt lavere offentlige avgifter (start/ landingsavgifter, setevgifter osv). Problemet med Flyr og de andre er at man i lavsesongen må fylle opp for store fly (som du nevnte) med samme utgifter som i høysesongen (drift, personell og avgifter).

Blir det lett? Absolutt NEI, men skal man greie å ta opp kampen mot veletablerte DY/ SK må man tenke annerledes og tilpasse startfasen med at man kommer inn som et 3/4 selskap.
Når man har blitt etablert kan man begynne å gå head to head mot DY/ SK med å ta OSL markedet og større fly.

Tror jeg vi kommer til å se et nytt 3/4 selskap lykkes? Tvilende.

Følger og liker tanken, men tror at de er urealistisk bla pga begrensninger i infrastruktur (oppstillingsplass på apron på flere norske flyplasser, støyrestriksjoner osv), politisk motvind (nye passasjeravgifter og 'fly = fy') og investeringskrav ifm 'det grønne skiftet'.

Norge er, dessverre, ikke så åpen/fleksibel for å starte et flyselskap som USA.
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Følger tanken, men tror at de er urealistisk bla pga begrensninger i infrastruktur (oppstillingsplass på apron på flere norske flyplasser, støyrestriksjoner osv), politisk motvind (nye passasjerutgifter og 'fly = fy') og investeringskrav ifm 'det grønne skiftet'.

Norge er, dessverre, ikke så åpen/fleksibel for å starte et flyselskap som USA.

Jeg er helt enig med deg. Derfor avsluttet jeg med at sjansen for å se et vellykket 3/4 selskap i Norge for tvilende.
Men det jeg beskrev er den eneste reale strategien for et nytt flyselskap hvis de vil lykkes.
Men alt taler som sagt imot at dette vil noen gang skje.
Imo hvis noen i Norge skal kunne ta opp kampen mot DY/SK så må det være WF, og at de utvider deres BGO satsing med flere EMJ fly. Men de må nok gjør mye av det jeg beskrev ovenfor hvis de skal lykkes.
Å gå til 180 setes fly med hovedvekt på OSL vil bli nådestøtet også for dem.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Når t.o.m Flyr går ut å sier at folk må betale med kredittkort lyder det ikke bra for selskapet.
For med kredittkort får jo dem ikke pengene her og nå, men først etter at reisen har skjedd.
Pengene trengs jo NÅ for Flyr.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hvis de får fuel på LPA da… Blir vel dårlig med kreditt på fuel fremover.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Er på vei nå. Så de fikk fuel nede på LPA i dag ihvertfall.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top