Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jeg vil tippe at det ikke er interline i vanlig IATA-forstand. Flyr er vel også ticketless så det utstedes ingen billetter/"dokumenter". Dette er jo samme som f.eks Eurowings og andre ticketless airlines. Jeg tipper at dette stort sett er mulig gjennom NDC, og at Volario har direkte tilgang til billettsystemene til flyselskapene, og syr sammen en reise, og at de kanskje lager en felles "PNR" i sitt system, som kan slås opp hos begge selskaper.

Ved slike løsninger så er det salgskanalen, i dette tilfellet Volario som står ansvarlige hvis man misser connections osv, og man har heller ikke gjennomgående bagasje. Vet at f.eks selskapet som Norse bruker til denne typen løsning sier at man må hente ut og sjekke inn bagasje for hvert leg.
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Disse selskapene har nok heller ikke avregning/settlement via IATA Clearing House/IATA Simplified Invoicing Services, og derfor behøver de ikke å tenke på IATA-regler for billettering/proratering osv. Dette er vel egentlig bare pris+pris for de ulike strekningene sammenslått som Volario viser i sin portal i tillegg til ett påslag som de gjør for å yte sin "interline tjeneste".

Hvis vi antar at det er Volario som tar inn pengene, så er det jo en settlement mellom Volario og de selskapene som er innvolvert i en booking. IATA eller andre er aldri innvolvert.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hvor komplisert vil det være for f.eks Norse og Flyr å lage et system som virker som vanlig interlining for kundene. Men hvor selskapene bare bundler to biletter med automatisk bagasjeoverføring og salg i sine egne kanaler. Får man til dette begynner det å bli potensialle.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hvor komplisert vil det være for f.eks Norse og Flyr å lage et system som virker som vanlig interlining for kundene. Men hvor selskapene bare bundler to biletter med automatisk bagasjeoverføring og salg i sine egne kanaler. Får man til dette begynner det å bli potensialle.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Skal det ha noen verdi i praksis, bør de har noen avganger som nær sagt er laget som feed-avgang inn til spesifikke Norse-avganger, f.eks. Trondheim-Oslo-New York. Ellers vil det jo bli helt tilfeldig. Hvis Flyr, da de økte antall innenriksavganger på de store rutene til 5-7 daglige avganger, både hadde vært koblet på reisebyrå og hatt samarbeid med Norse, Widerøe og noen andre hadde de kanskje fått opp volumet litt mer enn de klarte.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hvor komplisert vil det være for f.eks Norse og Flyr å lage et system som virker som vanlig interlining for kundene. Men hvor selskapene bare bundler to biletter med automatisk bagasjeoverføring og salg i sine egne kanaler. Får man til dette begynner det å bli potensialle.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er ikke ‘bare’ å koble sammen to billetter. Du må ha datasystemer som snakker sammen og handlingprosedyrer for passasjer- og bagasjetransfer.
Med det volumet vi snakker om her, blir det dyrt per hode. Veldig dyrt.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Det er ikke ‘bare’ å koble sammen to billetter. Du må ha datasystemer som snakker sammen og handlingprosedyrer for passasjer- og bagasjetransfer.
Med det volumet vi snakker om her, blir det dyrt per hode. Veldig dyrt.

Jeg kan ikke tro det gjelder bagasjetransfer - eller har det stått noe sted at de tilbyr det?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jeg kan ikke tro det gjelder bagasjetransfer - eller har det stått noe sted at de tilbyr det?

Ikke ennå, men noen hevder at det kommer. Men uten synes jeg det grenser til bondefangeri.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Pressemelding for 30 millioner i charter. Ingen info om hva.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ser de skriver at 7 fly skal fly egen produksjon i sommer, mens da 3 skal fly charter/ACMI. Så da forblir vel 2 fly parkert
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ser de skriver at 7 fly skal fly egen produksjon i sommer, mens da 3 skal fly charter/ACMI. Så da forblir vel 2 fly parkert

Eller benyttes til annen aktivitet, som løscharter, wetlease osv. Det kan jo komme andre charterkontrakter også. Jeg håper de får dette til!

Espen
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ser de skriver at 7 fly skal fly egen produksjon i sommer, mens da 3 skal fly charter/ACMI. Så da forblir vel 2 fly parkert


Er ikke det litt krise? Burde være mulig å fylle de flyene noen mnd i sommer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Er ikke det litt krise? Burde være mulig å fylle de flyene noen mnd i sommer.

Lenge igjen. Men ikke sikkert de planlegger med crew heller. Særlig ikke hvis de bare betaler timeleie. Og da kan det lønne seg å la dem stå.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Lenge igjen. Men ikke sikkert de planlegger med crew heller. Særlig ikke hvis de bare betaler timeleie. Og da kan det lønne seg å la dem stå.


Forstår det er mange parametre. Men hvis de ikke har alle flyene i lufta sin andre sommer så kan det ikke gå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Litt morsomt at det er Stadssalg AS som er nest største eier.

Stadssalg AS er et avviklingsselskap som driver med nettauksjon og har avdelinger i Bodø, Tromsø, Trondheim, Stavanger, Bergen, Grimstad og Oslo.
Våre oppdragsgivere er blant annet:
Bank
Finans
Offentlige etater
Inkassobyråer
Advokater/bostyre
Vi selger flere tusen objekter årlig gjennom våre nettauksjoner.

PS: Litt, ikke mye, smartere å ta lodd her enn hos norsk tipping..
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top