Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Nå i vinterferien var det jo nesten travelt på tirsdager også. Kun LN-FGC som var parkert i går, selv om de andre maskinene vel riktignok ikke ble utbyttet 100%
Fgc har vel hatt tre utenlandsturer. Så ikke brukt mye totalt.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

I starten har det vel vært endel svensker der?

Har (et ikke-representativt) inntrykk av at det blir flere fremover.

SAS' behandling av de ledige med 737-lisens gir vel i utgangspunktet et godt rekrutterings-grunnlag for både Flyr og NAS, skulle man tro.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Har (et ikke-representativt) inntrykk av at det blir flere fremover.

SAS' behandling av de ledige med 737-lisens gir vel i utgangspunktet et godt rekrutterings-grunnlag for både Flyr og NAS, skulle man tro.


Hørt dog rykter om at det faktisk har gått folk tilbake fra Flyr til SAS. Etterhvert som SAS har kalt tilbake
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hørt dog rykter om at det faktisk har gått folk tilbake fra Flyr til SAS. Etterhvert som SAS har kalt tilbake

Stemmer! Snakket med en ansatt i SAS som fortalte at mange fra Flyr (både kabin og cockpit) kommer tilbake til SAS utover våren.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Aksjen 2,5% ned. Oljeprisen kommer nok kansje til utløse noen redningspakke.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hørt dog rykter om at det faktisk har gått folk tilbake fra Flyr til SAS. Etterhvert som SAS har kalt tilbake

Samme med Norwegian. Flere fra både cockpit og kabin som har komt, og kommer, tilbake Flyr
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Men hvorfor ønsker de å gå tilbake til SAS, gitt den giftige stemningen i konkursbolaget? Noe som ikke er som et burde være i Flyr - eller at de ser at det ikke vil gå bra i lengden?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Men hvorfor ønsker de å gå tilbake til SAS, gitt den giftige stemningen i konkursbolaget? Noe som ikke er som et burde være i Flyr - eller at de ser at det ikke vil gå bra i lengden?
Er vel ansiennitet inne i bildet også, dvs at de sikkert går tilbake til høyere lønn i SAS og DY enn det de p.t. hadde i Flyr? Var vel en del DY-kapteiner som i fjor sommer var ute og sutret for at de ikke fikk nøyaktig samme lønn i Flyr som det de hadde opparbeidet seg i Norwegian...
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Stemmer! Snakket med en ansatt i SAS som fortalte at mange fra Flyr (både kabin og cockpit) kommer tilbake til SAS utover våren.

Dette rimer ikke helt med beskrivelsene av hvor "jævlig" det er i SAS for tiden. Men forståelig kan det likevel være. Det er sikkert flere faktorer som kan spille inn og jeg ser at noen av de er beskrevet over.

Noen søker seg tilbake, noen saksøker osv..... Sikkert litt forenklet beskrevet, men likevel intressant og spesielt synes jeg.

Espen
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Men hvorfor ønsker de å gå tilbake til SAS, gitt den giftige stemningen i konkursbolaget?

Mange som mener SAS er et fint selskap å jobbe i, bare ikke å jobbe for. Flyr er jo i oppstartsfase, så det mangler nok en del prosedyrer, goder og diverse på lønn og skiftplaner som ikke er optimalt. Det er for eksempel umulig å vite hvordan neste måned vil være før den 15. hver måned.

I DY har man en fast 5-4 skiftplan og kan i teorien regne seg frem til når man vil ha fri flere måneder frem i tid. Der er også ganske uforutsigbart i Flyr der man kan jobbe 5 dager i strekk, ha 2 dager fri, jobbe 3 dager, ha 3 dager fri, og så jobbe 5 dager igjen. Vanskelig å planlegge noe som helst.

Diett-satsene og hvordan de regnes ut er ikke hva folk ønsker seg heller. Fra det jeg har hørt så planlegges det vel noe forhandlinger iløpet av året. En endring må ihvertfall skje for med mindre man vil bli et rekrutteringsbyrå for andre selskaper
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Mange som mener SAS er et fint selskap å jobbe i, bare ikke å jobbe for. Flyr er jo i oppstartsfase, så det mangler nok en del prosedyrer, goder og diverse på lønn og skiftplaner som ikke er optimalt. Det er for eksempel umulig å vite hvordan neste måned vil være før den 15. hver måned.

Som jo mange hos SAS har det. Dog så når ting blir litt mer satt hos Flyr, bør det være mulig få til en bedre ordning også her?


Diett-satsene og hvordan de regnes ut er ikke hva folk ønsker seg heller. Fra det jeg har hørt så planlegges det vel noe forhandlinger iløpet av året. En endring må ihvertfall skje for med mindre man vil bli et rekrutteringsbyrå for andre selskaper

Akkurat det siste er vel neppe så stor sjanse for. Hittil har jo Flyr i stor grad hentet personale med en eller annen form for ferdig 737 sertifisering. Og det er jo ennå er ganske stor arbeidsløs gruppe SAS piloter med 737 rating å hente fra. Dog må jo Flyr gjøre det attraktivt nok til at de blir og ikke hopper rett tilbake til SAS.

På et eller annet tidspunkt blir det jo selvsagt vanskelig å få tak i crew med de riktige sertifikatene, slik at Flyr kanskje må utdanne selv, men å ha en form for bindingstid da vil jo nesten være en selvfølge
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

På et eller annet tidspunkt blir det jo selvsagt vanskelig å få tak i crew med de riktige sertifikatene, slik at Flyr kanskje må utdanne selv, men å ha en form for bindingstid da vil jo nesten være en selvfølge

Det er vel 2-3 av kabinkursene Flyr har hatt som har vært reine initial-kurs; folk uten tidligere erfaring. I Mars, April og Mai skal de også ha flere kurs for folk som er uten tidligere erfaring, så en stor andel (om ikke flerparten av selskapet) vil kun være Flyr folk innen sommeren. Kanskje lurt da disse ikke vil ha en formening om hvordan det er i de andre selskapene.

De fleste jeg har snakket med i Flyr som kommer fra DY og SK mener alle at Flyr er det desidert beste selskapet å jobbe i arbeidsmiljø messig. Så det er ihvertfall ikke dét det står på når folk velger å gå tilbake til SK og DY
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Det er vel 2-3 av kabinkursene Flyr har hatt som har vært reine initial-kurs; folk uten tidligere erfaring. I Mars, April og Mai skal de også ha flere kurs for folk som er uten tidligere erfaring, så en stor andel (om ikke flerparten av selskapet) vil kun være Flyr folk innen sommeren. Kanskje lurt da disse ikke vil ha en formening om hvordan det er i de andre selskapene.

De fleste jeg har snakket med i Flyr som kommer fra DY og SK mener alle at Flyr er det desidert beste selskapet å jobbe i arbeidsmiljø messig. Så det er ihvertfall ikke dét det står på når folk velger å gå tilbake til SK og DY


Nå tenkte jeg primært på cockpit crew. De er dyre å både utdanne og sertifisere. Kabin er litt raskere og billigere
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

(...) Hittil har jo Flyr i stor grad hentet personale med en eller annen form for ferdig 737 sertifisering. Og det er jo ennå er ganske stor arbeidsløs gruppe SAS piloter med 737 rating å hente fra. Dog må jo Flyr gjøre det attraktivt nok til at de blir og ikke hopper rett tilbake til SAS.

Ser jo at det blant andre også finnes de som er bosatt i Sverige og fløy A320 for SAS inntil de ble oppsagt, som nå er hos Flyr.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Dette rimer ikke helt med beskrivelsene av hvor "jævlig" det er i SAS for tiden. Men forståelig kan det likevel være. Det er sikkert flere faktorer som kan spille inn og jeg ser at noen av de er beskrevet over.

Noen søker seg tilbake, noen saksøker osv..... Sikkert litt forenklet beskrevet, men likevel intressant og spesielt synes jeg.

Espen

For mange dreier det seg om hva de vurderer som er best på sikt. Det er vel usikkerhetsmomenter ved å jobbe for både SAS og Flyr i tiden fremover. Kanskje noen ville valgt annerledes om de tok valget i dag og ikke for noen uker siden?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

For mange dreier det seg om hva de vurderer som er best på sikt. Det er vel usikkerhetsmomenter ved å jobbe for både SAS og Flyr i tiden fremover. Kanskje noen ville valgt annerledes om de tok valget i dag og ikke for noen uker siden?

Når det gjelder usikkerhetsmomenter kan SAS og Flyr sidestilles idag. Hvordan det vil være på sikt er ikke lett å spå. Her blir "your guess as good as mine".
Så skal man ikke overdrive "flukten" fra Flyr tilbake SAS og DY. Ut fra det jeg kjenner til er dette noen tilfeller der man kan telle antalll overganger på noen fingrer.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Fikk mail fra flyr hvor det står
Med flere avganger på innenlandsrutene våre gjør vi det enklere å besøke venner i Trondheim, rekke mandagsmøtet i Stavanger, fly hjem til middag i Bodø eller nyte noen fine dager i hovedstaden.

Noen raske søk på flyr viser det de faktisk har gjort er å justere rutetid til BOO, 1 ekstra daglig avgang til TRD og satt inn en morgenavgang mandager til SVG.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top