Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr sier de i dag har solgt sin 50.000. UNG-billett, siden de lanserte den i oktober

Passert 60.000 nå. Det gir jo 10.000 solgte billetter av typen på 2 uker, så utgjør da ganske stor andel av salget deres
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Passert 60.000 nå. Det gir jo 10.000 solgte billetter av typen på 2 uker, så utgjør da ganske stor andel av salget deres

Dette er jo mest studenter som skal på tur hjem/ til studiested. Og dermed de som også er mest prissensitive. Er det billigere hos konkurrentene blir dermed de valgt. Så ikke de mest lojale kundemassen med andre ord.

Her er er prisoversikt med minstetakst hos de tre selskapene på OSL-TOS for ungdomsbillett:
DY: 299 uten bagasje, +150 for lowfare+ (setereservasjon, håndbagasje i hylle, innsjekket bagasje) +109 for bare innsjekket bagasje, og 79 for håndbagasje i hylla.
SK: 330 uten bagasje, + 168 for youth go smart (håndbagasje i hylle og innsjekket bagasje) +195 for bare innsjekket bagasje og 80 for håndbagasje i hylle.
FS: 372 med 2x innsjekket bagasje, +100 per kolli utover de to, +100 for håndbagasje i hylla

Så flyr er altså best når man skal ha med flyttelasset, men skal man bare på en helgetur sørover uten bagasje blir DY billigst. DY har også dumpet prisene på bagasje (dette kosta da nærmere 200 før?). Og SK har jo fjerna inkludert innsjekket bagasje på de billigste ungdomsbilettene.
Jeg vet om mange studenter som har fløyet flyr den siste tiden, men disse er ikke nevneverdig lojale, så de tar det som er billigst og som passer best etter timeplanen. Og på frekvens er jo ikke flyr de sterkeste.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Dette er jo mest studenter som skal på tur hjem/ til studiested. Og dermed de som også er mest prissensitive. Er det billigere hos konkurrentene blir dermed de valgt. Så ikke de mest lojale kundemassen med andre ord.

Her er er prisoversikt med minstetakst hos de tre selskapene på OSL-TOS for ungdomsbillett:
DY: 299 uten bagasje, +150 for lowfare+ (setereservasjon, håndbagasje i hylle, innsjekket bagasje) +109 for bare innsjekket bagasje, og 79 for håndbagasje i hylla.
SK: 330 uten bagasje, + 168 for youth go smart (håndbagasje i hylle og innsjekket bagasje) +195 for bare innsjekket bagasje og 80 for håndbagasje i hylle.
FS: 372 med 2x innsjekket bagasje, +100 per kolli utover de to, +100 for håndbagasje i hylla

Så flyr er altså best når man skal ha med flyttelasset, men skal man bare på en helgetur sørover uten bagasje blir DY billigst. DY har også dumpet prisene på bagasje (dette kosta da nærmere 200 før?). Og SK har jo fjerna inkludert innsjekket bagasje på de billigste ungdomsbilettene.
Jeg vet om mange studenter som har fløyet flyr den siste tiden, men disse er ikke nevneverdig lojale, så de tar det som er billigst og som passer best etter timeplanen. Og på frekvens er jo ikke flyr de sterkeste.

Du glemmer et viktig aspekt, Flyr Ung er en fleksibel billett. Det har også en verdi

Men du har rett ellers, det er ikke disse billettene de tjener penger på ;)
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Du glemmer et viktig aspekt, Flyr Ung er en fleksibel billett. Det har også en verdi

Men du har rett ellers, det er ikke disse billettene de tjener penger på ;)

Ja, er vel inntil 3 dager før avreise FS ung kan endres kostnadsfritt. DY har jo for tiden inntil 1 uke på alle billetter kostnadsfri endring (men bare en endring vel og merke). SK har vel ingen større fleksibilitet på innenlandsflygninger som jeg kan se.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ung-billettene kan nok først og fremst sees på som et markedsføringsgrep, for å gjøre fremtidig kjøpekraft kjent med Flyr.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Og ikke minst så er billetene for de opp til 29 år på Flyr sine UNG-biletter, mot opp til 26 år hos WF/SK/DY.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

off topic men ble 737 max nevnt på ruteannonsering?
https://flysmart24.no/2022/02/10/fem-nye-ruter-far-helt-ny-flytype-i-neste-uke/
"Neste uke får Flyr imidlertid overlevert det første av seks fabrikknye fly av typen Boeing 737 8 Max fra Boeing-fabrikken i Seattle. Flyr opplyser til flysmart24 at flyet etter planen skal overtas neste onsdag på Boeing Field utenfor Seattle, og lande i Oslo neste torsdag."
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

off topic men ble 737 max nevnt på ruteannonsering?
https://flysmart24.no/2022/02/10/fem-nye-ruter-far-helt-ny-flytype-i-neste-uke/
"Neste uke får Flyr imidlertid overlevert det første av seks fabrikknye fly av typen Boeing 737 8 Max fra Boeing-fabrikken i Seattle. Flyr opplyser til flysmart24 at flyet etter planen skal overtas neste onsdag på Boeing Field utenfor Seattle, og lande i Oslo neste torsdag."


Kommer nok til å gå litt her og der. De har jo ingen ruter ennå som krever ekstra rekkevidde.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Vel ln-fgc blir ikke flydd ofte så vanskelig å si. Men vet ikke om maskinene inkludert max vil ha fast rute i rekkefølge.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Vel ln-fgc blir ikke flydd ofte så vanskelig å si. Men vet ikke om maskinene inkludert max vil ha fast rute i rekkefølge.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Usikker på hvordan leasingavtalen er på FGC, typ om den har pay by the hour og går lite pga det. Men at den blir brukt relativt lite om dagene er i hvert fall crew happy med. FGC er hatmaskinen blant crew. Fryktelig trangt Fwd galley, kun plass til halvtraller og waterboiler som er ubrukelig da tappekrana er så lav at man ikke kan fylle kaffekannner forran. Dermed må man preppe alt bak, noe som er litt styrere på en 35 min OSL-BGO med fult hus. Kun én boiler bak også. I tillegg er det en del annet snacks. Men den har heldigvis Nespressomaskin og vinkjøler 🤣
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Kommer nok til å gå litt her og der. De har jo ingen ruter ennå som krever ekstra rekkevidde.

De færreste kjøper jo uansett MAX pga den økte rekkvidden, men heller lavere kostnader
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Vel råd til 737 max, men servere som tåler pågang på salg derimot.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Er opp 6% sas problemer eller.
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hadde jeg hatt flyr aksjer ville jeg solgt nå, og kjøpt igjen i morgen etter Q4 presentasjonen deres, kan være alt annet en lystig lesning.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hadde jeg hatt flyr aksjer ville jeg solgt nå, og kjøpt igjen i morgen etter Q4 presentasjonen deres, kan være alt annet en lystig lesning.

Markedet venter vel heller ingen lystig lesning, så det gjenstår å se.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

-190MNOK i Q4 omtrent som forventet og ikke noe overaskende der. 152 mill minus i cash, så stemmer bra med rundt 50 MNOK i cash burn per måned. Q1 blir neppe mye bedre så det mest interrsante blir Q2

Mål om CASH ex fuel på 41-43 øre, gir da med fuel på dagen priser en kostnad rundt 65 øre, så da kan man begynne å leke med tall.

Ser planlagt ramp-up er 1 fly per måned fremover, men 12 fly i drift i august

Prentasjoner og rapporter:

https://flyr.com/reports-and-presentations
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Bergen med 4 ruter Alicante (fra 2.april), Malaga (fra 10.juni), Nice (fra 9.juni) og Zadar (fra 11.juni).
Stavanger med 4 Alicante (fra 7.mai), Malaga (fra 20.juni), Nice (fra 9.juni) og Palma (fra 15.juni)
Begge de to her går på bekostning av avganger i rushtiden.
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ser planen er da både at det skal komme et form for lojalitetsprogram og oppknyttning til reisebyråer fra slutten av første kvartal


Sånn apropos nerding, så har de et system i rutenummere. SVG til utlandet har FS3xxx, mens BG er FS4xxxx serien
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top