Dette er jo mest studenter som skal på tur hjem/ til studiested. Og dermed de som også er mest prissensitive. Er det billigere hos konkurrentene blir dermed de valgt. Så ikke de mest lojale kundemassen med andre ord.
Her er er prisoversikt med minstetakst hos de tre selskapene på OSL-TOS for ungdomsbillett:
DY: 299 uten bagasje, +150 for lowfare+ (setereservasjon, håndbagasje i hylle, innsjekket bagasje) +109 for bare innsjekket bagasje, og 79 for håndbagasje i hylla.
SK: 330 uten bagasje, + 168 for youth go smart (håndbagasje i hylle og innsjekket bagasje) +195 for bare innsjekket bagasje og 80 for håndbagasje i hylle.
FS: 372 med 2x innsjekket bagasje, +100 per kolli utover de to, +100 for håndbagasje i hylla
Så flyr er altså best når man skal ha med flyttelasset, men skal man bare på en helgetur sørover uten bagasje blir DY billigst. DY har også dumpet prisene på bagasje (dette kosta da nærmere 200 før?). Og SK har jo fjerna inkludert innsjekket bagasje på de billigste ungdomsbilettene.
Jeg vet om mange studenter som har fløyet flyr den siste tiden, men disse er ikke nevneverdig lojale, så de tar det som er billigst og som passer best etter timeplanen. Og på frekvens er jo ikke flyr de sterkeste.