Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ser de er med i Domestic Transfer på OSL. Kan ikke huske det har vært nevnt før?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Fikk mail fra flyr hvor det står


Noen raske søk på flyr viser det de faktisk har gjort er å justere rutetid til BOO, 1 ekstra daglig avgang til TRD og satt inn en morgenavgang mandager til SVG.

Det er vel også lagt til (eller gjeninnført noen steder) nattstopp 3-4 dager i uken på SVG/TRD/BGO
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Da ligger FAO, IBZ, MAD, OPO og VLC ute til salgs fra OSL. Alle 2x ukentlige utenom FAO, og starter i enten juni eller juli
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Da ligger FAO, IBZ, MAD, OPO og VLC ute til salgs fra OSL. Alle 2x ukentlige utenom FAO, og starter i enten juni eller juli


FAO er 1x. Fra juli, og ut oktober

Porto og Madrid virker være ut oktober, men Valencia og Ibiza kun i sommerferien-ish
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Da er vel alle rutene fra denne artikkelen ute til salgs?

Dvs, utenom rutene til HAM og LPA som skal åpne til høsten.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

50.017 passasjerer i februar, opp fra 30.042 i januar. Dog, med tanke på at starten av februar var såpass forskjellen fra slutten av februar, er det det vanskelig å gjøre en god analyse annet enn at de ennå er langt unna lønnsomhet

Nøkkeltall med endring fra januar
PAX: 50.017 (+19.975)
Belegg: 64% (+10pp)
Yield: 0,55 (0,13)
PASK: 0,36 (+0,12)
ASK: 74,1m (+20,6)
Gjennomsnittlig antall fly i drift: 4 (+1)

På sistnevnte la de vel rundt 5 i slutten av måneden, og 3 i starten

Litt lett hoderegning gir da 26,6 mill i billettinntekter. Så med en antagelse om gjennomsnittlignig ancilliary revenue per passasjer på 50kr, gir det da totalt 29 mill i inntekter. Hvis jeg bruker en tidligere antagelse på CASK på 0,85, så betyr det minus 34 mill i måneden (uten å hensynta investeringer)
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Utviklingen av nøkkeltall:

51915331586_b2f35b2707_z.jpg
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Med all den økningen Flyr gjør på Europa i sommer må vel gå på bekostning av innenrikstrafikken. Ser at på sommeren ligger de inne med feks kun 2 avganger Oslo - Bergen om dagen, og Tromsø er ned til 1 avgang om dagen. Flyr er mao bear-ish på innenriksmarkedet i sommer.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Skyter de seg ikke kanskje litt i foten her med tanke på feed? Man skal ikke undervurdere andelen som mellomlander på OSL med DY og SK på veg ut i Europa heller, alltid en del bagasje fra ymse rare steder på båndet på TOS. Da belager de seg jo nesten bare på å kapre passasjerer fra Østlandsområdet.
Spesielt DY har jo også vært flinke på å pumpe folk nordover til EVE og TOS samt på andre sesongruter til Nord-Norge om sommeren, så litt skuffet at ikke flyr har mer tro på dette markedet, til tross for at halve ledelsen er fra Nord-Norge.

Var det ikke 3 daglige de startet med på OSL-TOS?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

2 reklameflimer lansert i dag. kaffereklamen dems er vel lik s banken sin skistue.
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

2 reklameflimer lansert i dag. kaffereklamen dems er vel lik s banken sin skistue.

Kaffefilmen i seg selv er jo en god reklamefilm, men det blir jo også på grensa til det jeg vil omtale som ''teit'' reklame.

Greit nok at bestillingsprosessen er enkel, men skal de tjene penger er de nødt til å gjøre bestillingsprosessen litt mer komplisert. Det er jo tross alt på tilleggssalg selskapene i større og større grad vil tjene penger fremover. Så når det legges til flere og flere tjenester vil det bli stadig mer komplisert. Tenk når klimakompensering, måltidsreservasjon, donasjoner, etc kommer.

Nå klarer jo de aller aller fleste å bestille billetter selv på nett, bare nettsidene til SK faktisk funker:p
Ble faktisk ganske overasket da jeg ringte DY sin kundeservice for noen uker tilbake, og noe av det første jeg ble gjort oppmerksom på var at ved bestilling over telefon tilkommer servicehonorar, dette var også tastevalg 1 husker jeg det rett. Det var som å reise 20 år tilbake i tid, trodde ingen bestilte over telefon lenger :drunk:
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Skyter de seg ikke kanskje litt i foten her med tanke på feed? Man skal ikke undervurdere andelen som mellomlander på OSL med DY og SK på veg ut i Europa heller, alltid en del bagasje fra ymse rare steder på båndet på TOS. Da belager de seg jo nesten bare på å kapre passasjerer fra Østlandsområdet.
Spesielt DY har jo også vært flinke på å pumpe folk nordover til EVE og TOS samt på andre sesongruter til Nord-Norge om sommeren, så litt skuffet at ikke flyr har mer tro på dette markedet, til tross for at halve ledelsen er fra Nord-Norge.

Var det ikke 3 daglige de startet med på OSL-TOS?


Det virker som de har mer tro på feriemarkedet utenriks enn innenriks i sommer. Noe feed vil det alltid være, men ser ikke ut som det er øverst på prioriteringslisten

Men ser man etter sommeren igjen er det «comeback» på innenriks. Sjekket litt i september og da følgene

BGO - Opptil 6 daglige
TRD - Opptil 5 daglige
SVG - Opptil 4 daglige

TOS går tilbake til 3x og BOO økes til 2x. EVE får ikke økning i ukedagene, men en lørdagsflight legges til
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Godt å se de satser litt mer innenlands igjen. Blir neppe et veldig attraktivt tilbud når dem kun har 1 daglig avgang til f.eks Harstad/Narvik. Mulig det vil fungere midt i ferietiden, men de bør øke til minst to daglige avganger om de skal ha noe sjanse til å tiltrekke seg kunder som har høyere betalingsvilje.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jeg ser Flyr skal gjennomføre en charterflyvning fra Bodø til Amsterdam i dag. Dette er naturligvis knyttet til Bodø/Glimt sin kamp mot AZ Alkmaar. Flyr skal også fly motsatt vei på fredag. Antar at dette er et supporter fly siden Glimt reiser direkte fra Spania til kampen.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Det virker som de har mer tro på feriemarkedet utenriks enn innenriks i sommer. Noe feed vil det alltid være, men ser ikke ut som det er øverst på prioriteringslisten

Men ser man etter sommeren igjen er det «comeback» på innenriks. Sjekket litt i september og da følgene

BGO - Opptil 6 daglige
TRD - Opptil 5 daglige
SVG - Opptil 4 daglige

TOS går tilbake til 3x og BOO økes til 2x. EVE får ikke økning i ukedagene, men en lørdagsflight legges til

Er vel her noe med at man har få avganger fra andre norske byer til Oslo og å kombinere det med få avganger fra OSL til utlandet ikke gir noe stort feed uansett.

Man ser jo SK/DY feede via CPH/OSL og WF via BGO -- men det er med mange avganger inn fra innenriks inn mot utlandsdestinasjonene. Flyr kan ikke komme opp i så høy frekvens uansett så da er det vel naturlig å satse på utland fra østlandet + strategiske forbindelser til resten av landet (om noen).

Vil selv ikke bli overrasket om Flyr kutter innenriksflyvningene og bare baserer seg på Norge-Utlandet.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Vil selv ikke bli overrasket om Flyr kutter innenriksflyvningene og bare baserer seg på Norge-Utlandet.

Med tanke på sesongsvingene på utlandet, så er de nødt til å ha noe innenriks "i bunn" for lavsesongen, og det er jo heller ikke slik at de ikke selger transfer. Men ser man hva de prosentvis kutter på innenriks i sommerferien, så er det jo veldig likt hva SAS gjør, og heller ikke helt ulikt Norwegian

De hadde neppe giddet å signere og betale for å være med på Domestic Transfer på OSL, hvis de ikke ser for seg noe trafikk her
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Med tanke på sesongsvingene på utlandet, så er de nødt til å ha noe innenriks "i bunn" for lavsesongen, og det er jo heller ikke slik at de ikke selger transfer. Men ser man hva de prosentvis kutter på innenriks i sommerferien, så er det jo veldig likt hva SAS gjør, og heller ikke helt ulikt Norwegian

De hadde neppe giddet å signere og betale for å være med på Domestic Transfer på OSL, hvis de ikke ser for seg noe trafikk her

Ser den, du har nok rett i det.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr er inne på noe her. Hadde nylig min første flyving med dem. Det er hyggelig at de kaller sine kunder for gjester. Crewet var også i veldig godt humør på den flyvingen jeg hadde. Fikk også en flaske vann ved ombordstigning.

Men, det er klikk-bonanza her. Hvis de skal gjøre dette enkelt(som er noe de vil), hvorfor ikke gjøre det slik Amazon gjør, one-click buy. Jeg kan sette opp mine valg i profilen, så kan jeg bare kjøpe direkte fra oversikten over fligher.

khhH4cq.jpg
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

I dag ser ut som alle Flyrs 7 fly har vært i drift, selv LN-FGC. Har ikke sett det en torsdag før, kun i helger. Selv om all ikke har fløyet hele dagen
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ifølge diverse SOME-kontoer har Flyr hatt besøk av justplanes de siste dagene:

275722706_2160296324119798_3721050392082505465_n.jpg
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top