Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr består jo kun av Norwegian-folk, sentrale i både vekst og krise i Norwegian, så de vet nok godt hva de gjør. Jeg tørr påstå at eneste mulighet for at Flyr oppnår suksess er at Norwegian eller SAS bukker under. Det å entre flymarkedet i dag, er himla vanskelig. Det å bygge opp en lojal kundebase på et så begrenset kundegrunnlag er nærmest umulig. Folk har EB-poeng, statuser og cashpoints med ulike perks. Så jeg tror de definitivt gambler på at en eller begge legger inn åra, og gjør de det, kan Flyr nok være et godt alternativ til både SAS og Norwegian, i konkurranse mot eventuelle ULCCer som WizzAir og RyanAir.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Spørsmålet blir vel etterhvert hvor lenge alle holder ut? Nå ser det ut til at Covid varer atskillig lenger enn antatt.
I høst da FLYR ble presentert (og Wizz startet opp) snakket mange om at ting kunne være "bortimot normalt til påske". Nå ser vi at det vil ta mye lenger tid enn det.
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Sunnmørsposten med artikkel:
https://www.smp.no/naeringsliv/2021/01/26/Braathens-nye-flyselskap-ogs%C3%A5-til-%C3%85lesund-og-Molde-23385250.ece

Viser til en oppdatert artikkel hos FlySmart24 men oppsummerer det meste (til tross for villedende overskrift).

Altså:
* innenriks fra Oslo til Tromsø, Harstad/Narvik, Bodø, Trondheim, Bergen og Stavanger
* Selskapet skal også fly mellom Oslo og København, i tillegg til ruter til Nice i Frankrike samt Barcelona, Alicante og Malaga i Spania. Alicante er satt opp også fra Bergen.
* Fase 2: OSL til Stockholm, London, Amsterdam, Paris, Aten, Praha, Berlin, Roma og Palma på Mallorca + BGO til Malaga, Nice og London + resten av DYs norske rutenett (litt forenklet sagt)

Med andre ord, Norwegian Mk 2 med færre fly enn Norwegian Mk 1 som fortsetter å flyve. Spør du meg (selv om det er det vel ingen som gjør) så lukter det allerede skifterett lang vei.

En ting var om de hadde penger til å overleve Norwegian men å gå i strupen på DY med mindre penger og ellers å fly vinge til vinge med DY og til dels SK på samme konsept høres merkelig naivt ut.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Face it, det gir seg jo selv i et marked som ikke har ubegrenset med passasjerer... De har jo 189 seter å fylle.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Som amatoer der det ut som de forventer at Norwegian skal gaa paa trynet for aa kunne lykkes. Jeg tror et samarbeid (innenfor konkuranserettens regler) med Norwegian er smartere her, og ikke fly vinge mot vinge iallefall.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Er ikke ideen til Flyr at de skal ha lavere driftskostnadene enn det DY og de andre har hatt frem til nå? I et eksempel hvor destinasjonene og billettprisene er identiske med DY bør jo Flyr da gå vinnende ut av kampen, så lenge de klarer å holde drifskostandene lavere. Jeg er ikke økonom og det er sikkert mange andre faktorer som må legges til grunn. Men det er iallefall slik jeg har forstått forretningsideen til Flyr.

Espen
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Sunnmørsposten med artikkel:
https://www.smp.no/naeringsliv/2021...elskap-også-til-Ålesund-og-Molde-23385250.ece

Viser til en oppdatert artikkel hos FlySmart24 men oppsummerer det meste (til tross for villedende overskrift).

Altså:
* innenriks fra Oslo til Tromsø, Harstad/Narvik, Bodø, Trondheim, Bergen og Stavanger
* Selskapet skal også fly mellom Oslo og København, i tillegg til ruter til Nice i Frankrike samt Barcelona, Alicante og Malaga i Spania. Alicante er satt opp også fra Bergen.
* Fase 2: OSL til Stockholm, London, Amsterdam, Paris, Aten, Praha, Berlin, Roma og Palma på Mallorca + BGO til Malaga, Nice og London + resten av DYs norske rutenett (litt forenklet sagt)

Med andre ord, Norwegian Mk 2 med færre fly enn Norwegian Mk 1 som fortsetter å flyve. Spør du meg (selv om det er det vel ingen som gjør) så lukter det allerede skifterett lang vei.

En ting var om de hadde penger til å overleve Norwegian men å gå i strupen på DY med mindre penger og ellers å fly vinge til vinge med DY og til dels SK på samme konsept høres merkelig naivt ut.


Mindre kapital ja. Men mye lavere kostnader og ikke minst mye mindre gjeld. Men usikker på om dette holder. Men DY kan ikke bare krige på pris heller. Det er ikke kassa stor nok til.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Om de vil ha lavere kostnader kan vel diskuteres. Generelt så har jo et større selskap med flere
fly lavere enhetskostnader (kost pr sete) en et lite da de har flere seter å fordele de faste kostnader på.
Et større selskap vil også få flere stordriftsfordeler i form av bedre priser på varer og tjenester fra diverse leverandører.
Det var jo nettopp noen av årsakene til at DY ville vokse så raskt.

Det som evt. taler til Flyr sin fordel er at de ikke har gjeld de må betjene.
Men det er altså et regnestykke som ikke er opplagt, i hvertfall ikke i disse korona tider..
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

I følge Braathen er oppstart planlagt 1 juni, gitt en hel haug forutsetninger selvsagt
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Først må folk begynne å fly igjen. Og ingen vet helt når det blir ennå.
(joda, folk flyr nå også men forsvinnende lite sammenlignet med pre-Covid)
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

I følge Braathen er oppstart planlagt 1 juni, gitt en hel haug forutsetninger selvsagt

DN:

Planen for øyeblikket er at billettsalget starter i løpet av april. Så peker Braathen på arbeidet med å få en driftstillatelse (Air Operator Certificate, AOC) fra tilsynet.

– Vi tror at en driftstillatelse skal være på plass til oppstart som for øyeblikket er planlagt til 1. juni, sier Braathen.

Har de lov til å selge billetter før de har AOC klart da?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

I samme presentasjon skal Braathen ha nevnt at de enda ikke har "bestilt" fly. Med det antar jeg han mener at kontrakter ikke er signert, men gitt oppstart (allerede) 1. juni har nok leasingselskapene likevel allokert individer.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Har de lov til å selge billetter før de har AOC klart da?

Det kan være de enten regner med å ha det i boks innen April, eller at man kan gjøre det i Norge?

Jeg vet man ikke kan det i USA, men det er jo mange lover der borte som ikke matcher våre ;)
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Er kort hukommelse en forutsetning for å satse i flybransjen? Glemt Det Stora Svenska Kriget mellom SAS, FlyNordic, FlyMe, Malmö og Goodjet?

Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at Flyr satser på at enten Norwegian v2.0 går konk eller Wizz gir seg.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

[...] Men DY kan ikke bare krige på pris heller. Det er ikke kassa stor nok til.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ikke glem lojalitet her folkens, både DY og SK har begge store og lojale kundegrupper, og på innenriksnettet er nok lojalitetsprogrammene svært viktige for folk, i hvert fall for de som flyr litt mer enn en ferietur til Syden i året. Forbudet mot slike programmer i 2002 var jo en svært viktig grunn til at DY i det hele tatt kom i lufta.

Det er svært vanskelig å konkurrere mot DY og SK når en stor del av kundegruppen har fordeler hos eksiterende aktører, man kan kanskje nå en liten gruppe, men da må man nok fokusere på å ha lavest pris, en posisjon som Wizz har kapret. Selv fattige studenter er opptatt av lojalitet og etiske valg, så selv i denne gruppen er Wizz utelukket for ganske mange.

Når DY og SK har et såpass solid og godt rutetilbud som de har (i det minste før Korona) er det også vanskelig å komme seg til der. Folk har rutetabellen i hodet mange plasser, og de leverer et godt tilbud og produkt som mer eller mindre er det samme, så skal Flyr bli vellykket må nok noe banebrytende til.

Som andre sier må DY gå dukken for at disse skal slippe til, gir Wizz seg på norsk innenriks kan de jo posisjonere seg som et ultralavprisselskap, men hvordan det skal være mulig med en norsk kostnadsbase er et godt spørsmål.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr har snakket litt mer om konseptet sitt, og de snakker om enklere gabyrstruktur blant annet

* Ikke gebyr for endringen av billetten - kun eventuelt mellomlegg til ny pris/bookingklasse
* Lik pris uavhengig av hva som sjekket inn - ski, golfkøller etc koster like mye som en koffert, så lenge vekten er under 23kg
* Lik pris på innsjekket bagasje uavhengig hvor lang tid i forveien du bestiller
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Det er jo akkurat samme informasjonen du linker til høyere opp, bare på svensk isteden. ;)

Nei, det er forskjell. Blant annet Ålesund fra start, Molde fra fase tre, tre faser heller enn to og ingen nevning av Bergen-London f.eks.

Det er også mer informasjon om antallet fly, og informasjonen virker mer troverdig fordi den kommer fra direkte uttalelser fra selskapet selv.

Dette er interessant fordi det virker som om de har videreutviklet planene litt. Å gå i konkurranse med DY på London-ruta er det mange som har svidd seg på så godt å se de ser ut til å ikke ville gjøre det.

Men ja, forskjellene er ikke kjempestore men droppet linken her for evt andre som et interesserte i planleggingsarbeidet deres.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)


Ser i bunn og grunn ut som en kopi av veksten til Norwegian?

Som i seg selv sikkert kan funke, så lenge de holder seg unna eventyr i Spania og Argentina og enda fjernere land. Men dette er vel i grunnen mer eller mindre planen til Norwegian også, bortsett fra at de også fortsetter på nordisk.

Så her er jeg redd det blir Nytt på Nytt: Hvem skal ut? SAS, Norwegian, Wizz eller Flyr?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top