Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jeg vet ikke, jeg føler de faktisk mer sikter seg inn mot fritidsmarkedet
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jeg vet ikke, jeg føler de faktisk mer sikter seg inn mot fritidsmarkedet

Blir bare spekulasjoner.

Det de kunne gjort for bedriftsmarkedet var faktisk å integrere bestillingsprosessen mye mer med bedriftsprosessene -- så å la reisende spesifisere flyvning, automatisk ha en godkjenningsprosess på det slik at rette ansvarlige fikk detaljer etc. med bestillingen 'pending' med garantert pris i begrenset tidsperiode i mellomtiden

Evt. sende flyvninger direkte til appen -- så sende invitasjoner til flyvninger direkte til reisende for møteorganisatorer, foreldre, etc. etc.

Er også mulig å automatisk varsle organisator ved evt. forsinkelser eller manglende oppmøte osv.

Bare eksempler, men er en del som kan gjøres smartere enn DY/SK gjør for tiden om man virkelig ser på slike ting.

Jeg håper bare inderlig de har tenkt over ting og kommer med et uttenkt konsept, ikke bare noe som er det samme som har vært gjort før. De må presentere genuine fordeler ved å velge seg fremfor andre, ellers blir det vanskelig.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Når bruker jo mange bedrifter reisebyråer etc. Da er jo flyselskapenes bookingsider ganske irrelevant.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Når bruker jo mange bedrifter reisebyråer etc. Da er jo flyselskapenes bookingsider ganske irrelevant.

Ok, jeg var ikke spesielt klar på det, men mente jo at Flyr da ville kunne omgå reisebyråene.

Jeg brukte 10 sekunder på det der; poenget mitt er uansett at de må tilby noe nytt og å forenkle bestillinger for bedrifter kan spare bedriftene penger både ved utgifter til reisebyråer og interne ressurser.

Men lett å se problemer med det selvfølgelig. De færreste kan nok bruke BARE Flyr for eksempel.

Tankene mine er kanskje litt feilplasserte. Det jeg svarer på er ikke så mye hva jeg tror Flyr skal gjøre som hva som skal til for å differensiere en ny 737-operatør på de typiske innenlandsrutene tilstrekkelig til å tiltrekke seg nok kunder til å bli bærekraftig.

Det er jo noe jeg savner fra Flyr, at de går ut med dette. Men enten har de ikke tenkt å differensiere seg på betraktelig måte eller så vil de (forståelig nok, kanskje) vente litt med å gå ut med det.

Tror de fleste her inne spår Flyr et kort liv om de bare kopierer DY og man må jo tro at de som har bransjeerfaring så det holder og legger betraktelige investeringer i potten også har gjort seg de samme tanker...
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Til syvende og sist er det jo som kjent pris som er det avgjørende for den gemene hop. Den kurerer jo til og med flyskrekk, skal man tro en viss ire.

Om Flyr taper mindre enn Norwegian per enhet så kan det jo være de holder koken lenger enn sistnevnte, hvis utgangspunktet er at én av de skal bort.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ok, jeg var ikke spesielt klar på det, men mente jo at Flyr da ville kunne omgå reisebyråene.

Det var jo også Norwegians plan i starten, noe de også gjorde, dvs de var ikke tilgjengelige hos reisebyråene og dermed var mye av den viktige forretningstrafikken borte.
Vet ikke om det varte 1 år eller 2, men så måtte de til slutt åpne for GDS:ene.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Til syvende og sist er det jo som kjent pris som er det avgjørende for den gemene hop. Den kurerer jo til og med flyskrekk, skal man tro en viss ire.

Om Flyr taper mindre enn Norwegian per enhet så kan det jo være de holder koken lenger enn sistnevnte, hvis utgangspunktet er at én av de skal bort.

Kan være du har rett men vil tro at DY vil ha mer kapital å kunne gå på -- og med mer kapital i ryggen og mer frekvente avganger er det vanskelig å se hvordan Flyr skal kunne holde mot DY på DYs premisser.

RIBRO said:
Det var jo også Norwegians plan i starten, noe de også gjorde, dvs de var ikke tilgjengelige hos reisebyråene og dermed var mye av den viktige forretningstrafikken borte.
Vet ikke om det varte 1 år eller 2, men så måtte de til slutt åpne for GDS:ene.

Jeg mente jo ikke at de ikke skulle i GDSene men mer at de kan legge opp et Flyr Reisebyrå-type oppsett der de tilbyr en reisebyrå-lignende tjeneste direkte til forretningskundene og dermed redusere utgifter og kompleksitet for bedriftene. Evt. i partnerskap med overnattingssteder. Mulig med bookingtjeneste for videre flyvninger med andre osv. (Dette vil jo også kunne etablere kundeforhold slik at man kan skyve folk over på Flyrs egne flyvninger når de selv begynner å fly til de relevante destinasjonene)

Igjen -- jeg filosoferer bare om mulige konsepter og har selvsagt ikke gjort full analyse av disse -- handler mer om tanker om hvordan de kan differensiere seg, sånn jeg refererte til i min forrige post.
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Skal de ha tilgang til de store volumene av forretningstrafikk, selv om de bare ønsker en liten del av den, så må de inn hos reisebyråene og GDSene. For de aller fleste store og mellomstore bedrifter er det no-go å drive å booke reiser på egenhånd. Alt skal gjennom selskapets reiseportal eller side hos reisebyrå. Som etter min erfaring stort sett fungerer ganske så smidig og effektivt, men mindre man skal noe veldig sært
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jeg vet ikke, jeg føler de faktisk mer sikter seg inn mot fritidsmarkedet
Ja da får vi håpe de setter opp en mengde ruter fra "alle" norske flyplasser og ned hit til Kreta fra mai/juni av :-)
Ikke bare fra Oslo og Bergen slik DY har gjort.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Ja da får vi håpe de setter opp en mengde ruter fra "alle" norske flyplasser og ned hit til Kreta fra mai/juni av :-)
Ikke bare fra Oslo og Bergen slik DY har gjort.


Akkurat det har de vel ingen planer om i 2021 med 7 fly.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Litt spennende er det jo hvor langt Flyr faktisk har kommet i kapitalinnhentingen i disse dager. Dagens nyheter rundt Norwegian og ymse rykter om diverse private investorer som vil være med vil jo nødvendigvis være med på å farge arbeidet Arctic og de "to andre" utfører for Flyr.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Litt spennende er det jo hvor langt Flyr faktisk har kommet i kapitalinnhentingen i disse dager. Dagens nyheter rundt Norwegian og ymse rykter om diverse private investorer som vil være med vil jo nødvendigvis være med på å farge arbeidet Arctic og de "to andre" utfører for Flyr.

Det handler jo bare om å legge frem et troverdig nok case. Sånn bortsett fra hos flyselskapene selv, så er det overhodet ingen mangel på kapital der ute, og investorer er desperate etter investeringer som gir mer enn 0% avkastning, les bankinnskudd og statsobligasjoner
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

... og hvis det er én sektor hvor investorene er garantert! god avkastning, så er det jo flybransjen :)
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

... og hvis det er én sektor hvor investorene er garantert! god avkastning, så er det jo flybransjen :)

No kidding..:cry:

Jeg sluttet å investere i flybransjen etter å ha tapt skjorta på et selskap som gikk konkurs, ikke bare gikk 400 000 kroner for aksjer i dass, men jeg mistet jobben også.
Double Whammy som Amerikanerne sier. :cry:
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

... og hvis det er én sektor hvor investorene er garantert! god avkastning, så er det jo flybransjen :)


He he det kan man si

Men det gjelder gå inn på rett tid, og ikke minst komme seg ut i tide.

Hilsen en som har tjent penger på både SAS og Norwegian det siste året [emoji6]
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Det handler jo bare om å legge frem et troverdig nok case. (...)

Rent teoretisk, ja. I så måte er spørsmålet hvilket case som oppleves som det mest troverdige av Flyr og Norwegian. Man skal vel ikke se helt vekk fra at enkelte individer er blitt kontaktet av begge leire.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Rent teoretisk, ja. I så måte er spørsmålet hvilket case som oppleves som det mest troverdige av Flyr og Norwegian. Man skal vel ikke se helt vekk fra at enkelte individer er blitt kontaktet av begge leire.

Det er også noe med markedsmuligheten.

Norwegian-caset virker nå ganske troverdig -- en satsing på et nivå som skal kunne fungere godt.

Det påvirker ikke bare de som tenker DY vs Flyr men også de som ser på hvor realistisk Flyrs case er med et velfinansiert DY i gamet. (Basert på antagelsen om at Flyr går etter samme marked som DY)

MEN Norwegian har vist før at de har stormannsgalskap i blodet mens Flyr snakker om fornuftig og langsiktig satsning med organisk vekst; det kan bikke balansen andre veien. Vi ser jo allerede artikler om at Norwegian snakker om å øke flyflåten -- og jeg tror ambisjonene om verdensherredømme bobler i blodet på nær sagt alle i det selskapet.

Begge føles veldig risikable for øyeblikket. Kan godt se for meg et scenario der DY knekker Flyr (eller potensielt vice versa) for så at den andre bikker under selv pga belastningen den konkurransen bringer med seg. Wizz kan også bidra til å gjøre livet vanskelig for begge.

Men investering er en risikosport, og jeg kan godt se for meg at noen vil tenke at Flyr mot et overambisiøst og utålmodig DY godt kan lykkes med rett strategi og tålmodighet.

Personlig nøyer jeg meg med å være tilskuer. Spennende nok å bare følge med på dette her...
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Kan vi forvente bonuspoeng-forbud igjen, hvis Flyr kommer opp på vingene?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top