Re: Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)
Ikke så bra for de som er ansatte i flyselskapene, men på sikt tror jeg det er veldig bra for konkurransen og norsk innenriks på sikt.
I dag får vi altså melding om to nye aktører inn på markedet på et tidspunkt der DY/SK sliter sterkt. Hverken DY eller SK er fantastiske selskaper som enhver kunde ville savne -- erstatninger kan lett være like gode eller bedre. Ingen av dem opererer heller ruter av veldedighetsgrunner.
Wizz' inntreden vil ta vekk de mest prissensitive kundene fra konkurransen fra de andre selskapene, men vil nok aldri tilby høy frekvens. Det lukker noen dører (DY kan få problemer) men åpner andre.
Med en ULCC vil ikke SAS/WF/nye-BU kunne kaste seg inn i konkurransen på samme vilkår -- og vil da måtte fokusere på å tilby et bedre produkt (service, grønnere, frekvens, etc.). Det er noe jeg (og jeg tror mange andre reisende) har etterlyst lenge. Det kan forhåpentlig være med (kan være jeg drømmer her) på å snu tendensen av at alt skal være low-cost, på bekostning av enhver type service.