Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

Status
Not open for further replies.
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Alt annet enn minus på dette tidspunktet vil jo nærmest være tidens største overraskelse, inkludert for dem selv. Det er jo heller ikke «meningen» å tjene penger allerede på dette tidspunktet, spesielt når de både har oppstartskostnader og investerer i markedsandeler

Og så lenge de er veldig fokuserte på ferie- og fritidsmarkedet så vil de ha en utfordringen midt i uken. Spesielt når de både står utenfor GDSene og vel mangler storkundeavtaler
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Vil tro tallene vil skuffe noen, men det koster penger å starte flyselskap. De ønsker vel å være "profitable" innen utgang av år nummer 3. Vil nok være mye minus og "negativ" dekning angående det finansielle i media.
I helger har pax tallene vært veldig bra, og generelt har utlandsrutene gjort det ganske bra. Innenlandsrutene har litt dårlige belegg i ukedager (typ Tirsdag-Torsdag)
Blir spennende å se hva de offentligjør

Hvor henter du disse pax tallene fra siden de ikke offentliggjøres?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Vel mistenker oversikt over prisene på flyr kan gi hint. setekart gir ikke helt oversikt, men kansje pekepin.
oppstarten med stavanger ruten har heller ikke vært problemfritt.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hvor henter du disse pax tallene fra siden de ikke offentliggjøres?
Skal ikke mer til enn å kjenne et par crew eller ti ;)
Det er vel også en av årsakene til at frekvenser mellom Bergen og Tromsø osv. har blitt kuttet i ukedager
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr henter inn ytterligere 250 MNOK gjennom en emisjon

Selve Q3 presentasjon legges frem torsdag, men enkelte tall er sluppet for Q3:

Omswtning: 39,6 MNOK
EBITDA: -142,8 MNOK

De sier selv at trafikken var skuffende for august og september, men at de så en bra økning nå i oktober. Belegg i Q3 var kun 38%, men i oktober har dette økt til 61%

Planen er forresten 5 fly ved utgangen av 2021, hvilket sikkert er lurt da det ikke er noe poeng å pøse på med kapasitet rett før lavsesongen

https://flyr.com/reports-and-presentations
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Og hva sier Økonomen "Someone" om tallene så langt da ?

Jeg og sitter på jobb og ser at tallene deres nå når vi har åpnet opp igjen landet er veeesentlig høyere enn før.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Og hva sier Økonomen "Someone" om tallene så langt da ?

Jeg og sitter på jobb og ser at tallene deres nå når vi har åpnet opp igjen landet er veeesentlig høyere enn før.

Den enkle beskrivelsen av Q3 er kort og godt rævva. Så kan man si at det både skyldes korona, men vel så mye de nok har undervurdert hvor dyrt det er å starte flyselskap og at man i starten både har alt for få passasjer og elendig yield.

Men om ikke annet så peker pilene oppover, og ser man på oktober-pre viewet de gå oss så har de i oktober, hvis jeg har regnet riktig på ASK og PASK, nesten like høye billettintekter om i Q3 totalt. De får både vesentlig bedre betalt per billett opg fyller flyene (fra 38% til 61% belegg)

De taper fortsatt penger, men det er jo også planen de første to årene. Og ser forresten at det er flere av investorene som også pushet på for denne emisjonen
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr bruker sikkert bevisst mye av pengene de henter inn til lokkpriser for å få kundene til å prøve dem en gang eller to. Introduksjonstilbud. Men de må ha en plan for å øke prisene og likevel få disse kundene til å komme tilbake gang tre og fire.

Hvis ikke vil de låse seg til en dødsfelle, der de enten øker yielden, men ikke får kundene, eller får kundene men lav yield. Kunder er troløse og går mest etter de rimeligste billettene - mens noen går til selskapet som er mest pålitelig og har best service.

Trøsten er selvsagt at DY og til en viss grad SAS er i samme fella, og man kan håpe at selskapene uuttalt, men inneforstått med hverandre, øker prisene samtidig. Men det er et spill, nærmest et "fangenes dilemma".
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr bruker sikkert bevisst mye av pengene de henter inn til lokkpriser for å få kundene til å prøve dem en gang eller to. Introduksjonstilbud. Men de må ha en plan for å øke prisene og likevel få disse kundene til å komme tilbake gang tre og fire.

Hvis ikke vil de låse seg til en dødsfelle, der de enten øker yielden, men ikke får kundene, eller får kundene men lav yield. Kunder er troløse og går mest etter de rimeligste billettene - mens noen går til selskapet som er mest pålitelig og har best service.

Helt enig, og det blir spennende å se hvordan utviklingen blir mot neste sommer. Men ser på på yielden i oktober vs Q3, så ser det ut som de fikk 50% bedre betalt i billettene da, så utviklingen går i hvertfall riktig retning, selv om de er langt fra i mål
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Men ser på på yielden i oktober vs Q3, så ser det ut som de fikk 50% bedre betalt i billettene da, så utviklingen går i hvertfall riktig retning, selv om de er langt fra i mål


Kan jo være at de satser på "salamimetoden", øke prisene på de fleste billettene i små steg som kundene ikke legger så mye merke til, kombinert med fortsatt heftige kampanjer på ti seter på hvert fly...
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Tar jeg helt feil, eller hadde både Flyr og SAS rundt 61-62% belegg i oktober?
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Total slakt av Flyr fra DNB Markets.


I en fersk analyse fra meglerhuset DNB Markets skriver analytikerne Ole Martin Westgaard og Simen Aas at de mener at Flyr er et tapsprosjekt.

– Vi sliter med å forstå hvorfor noen vil investere i dette tapsprosjektet.

I analysen fra DNB Markets skriver analytikerne at dagens resultatfremleggelse som viser at selskapet har tapt mye penger siden oppstarten i juni, samt nyheten om at selskapet skal hente frisk kapital, er et tegn på at Flyrs forretningsmodell ikke fungerer.

I tillegg skriver analytikerne at de tror at selskapet kun har noen måneder igjen på markedet.

https://www.dn.no/marked/dnb-market...-investere-i-dette-tapsprosjektet/2-1-1095141
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Total slakt av Flyr fra DNB Markets.

Mulig DNB har rett, men jeg tenker at det er mye støy i de tallene. Hvis underskuddet i Q4 og Q1 blir lavere enn i Q3 så er de fortsatt i livet inn mot sommeren. Og da kan det godt være at de har en sjanse, faren er jo like stor for at SAS og NAS som har store flåter i drift i lavsesongen vil slite med kostnadene. For meg er FLYR et veddemål, og jeg er komfortabel med å ta et tap. Men at det er en walkover for SAS og NAS er jeg ikke med på. Mye er gjort hvis man er i livet, når SAS streikene begynner til våren.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

De har pr oktober 67 ansatte pr fly, noe som vel er svært høyt. Men det er vel naturlig på det stadiet de er på nå. De må i hvert fall vokse raskt skal de ha noen mulighet. Aksjonærene må nok blø en god stund til...
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Folk som flyr må være litt bevisste ved valg av selskap. Ønsker man et 3. alternativ, så må man bruke dem, selv om de ikke har den slot som passer best for deg.

Hva slags fyllingsgrad hadde de i snitt i oktober, noen som vet?

Ellers så går dette som med Color Air, Viking og NonStop.
Alle selskaper må over første driftsfase med nesten sorte tall, ellers så blør de for mye og konker.
Det er kun vårt ansvar som forbrukere å få dem over den første kneika.

Blir jo det samme med Norse. Skal de klare seg, må de få inn penger omtrent fra første dag!
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr hadde 61% fyllingsgrad i oktober, SAS hadde 61,6% (inkl. charter). Norwegian 82,7%.
 
Last edited:
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Jeg hadde ikke mye trua på Flyr så lenge de tre andre etablerte fortsatt var i lufta post covid, storbedrifter og myndigheter som gjerne er minst prissensitive og vil ha mange valg har allerede etablerte avtaler i bunn og gir ikke flyr annet marked, i begynnelsen, enn studenter, men som min datter sier, pendler Trondheim - Oslo, Flyr what? Og når fuel prisen tar av skal kassa være stor. Norwegian har ett meget sterkt navn, SAS fylles opp av folk som fortsatt håper lefsa smaker som for 20 år siden. På stedet jeg sitter nå fløy jeg SAS fordi jeg er Diamant og håpte på god service, fikk en gratis vin, hun spurte om noe mer jeg sa chips, tenkte nå får jeg det jeg drømmer om, men måtte dra kortet
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Negativ analyse = meglerhuset fikk ikke oppdraget med å tilrettelegge emisjonen.
Positiv analyse = meglerhuset fikk oppdraget med å tilrettelegge emisjonen.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Hele "analysen" fra DNB Markets.

[FONT=&quot]Flyr just announced a fully underwritten rights issue of NOK250m with an ambition to re-establish its financial buffer following significant losses since start of operations in June. We believe the announcement is a slight negative for Norwegian as Flyr will cover a couple of more months of cash-burn at distressed yield levels. However, on the positive side, it is a clear signal that Flyr’s business model is not working.[/FONT]
Flyr announced a full underwritten rights issue. Flyr just announced a fully underwritten rights issue of NOK250m at a TERP price 30% below the share price on the EGM date (December / January). The use of proceeds should be to re-establish the financial buffer after significant losses of NOK-142.7m on EBITDA and EBIT of NOK-162.3m in Q3 having operated only 15-16 flights per day (3 aircrafts). Total cash burns since start-up have now been NOK248m, of which cNOK94m was spent before the first flight. End Q3 cash position was NOK362.5m.
A business model not working saved by an improved market in October. Flyr’s load factor in Q3 was as low as 38% but have recovered to 61% in October. A positive trend has also been witnessed in yield which has recovered from NOK0.44 (NAS in Q3 0.53) to NOK0.61 (NAS NOK0.60) in October. However, comparing apple to apples on RASK, Norwegian had a RASK of NOK0.50 in October and NOK0.39 in Q3, vs. Flyr at NOK0.37 and NOK0.17, respectively. I.e. Norwegian has delivered a RASK which is c30—135% above Flyr, this despite an average flight distance which has been 20-30% above Flyr. CASK incl. Ownership in Q3 was NOK 0.83 for Flyr. vs Norwegian at NOK0.65.
Flyr is behind schedule relative to its IPO ambition. At its IPO Flyr promised average ticket price of NOK612 in its first year of operations and so far, they have delivered NOK461 (~25% below). Furthermore, ticket price for NAS was 20% above Flyr for October, and 57% above in Q3. Flyr Load factor YTD is at 44.7% vs. the initial promise of 67%. This despite having the traditionally loss-making winter season ahead. Flyr targets 5 aircraft by YE and 12-18 YE 2022. Flyr blames the weak results on Delta Covid-19 virus variant which had delayed the market recovery…
So what? We believe the announcement is a significant negative for Flyr. The weak result is an indication that the business model is not working and that the current cash position will not be sufficient to cover the losses expected once it ramps up capacity further. We struggle understand why someone would invest in this loss-making concept. For Norwegian and SAS we believe its slightly negative that Flyr most likely will continue to be in the market for some extra months.
 
Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

«On the positive side, it is a clear signal that Flyr’s business model is not working.»

Er det DNB eller Norwegian/SAS som har skrevet dette?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top