Nytt anbud for Finnmark og Nord-Troms er ute

En LCC kan vel heller ikke innføre sine prinsipper på anbudsrutene? Har ikke lest årets papirer, men det det var vel noe en gang om de var forpliktet til å tilby gjennomgående billetter til andre selskaper.

Men er det tilfelle for DAT/DOT og AirNorway/NorthFlying(hvis de ennå har anbudsruter i No)?

Hmmm...
Det er en outsider som jobber med akkurat dette nå, og flytypen er verken Dash eller DO228.
En velkjent og profilert investor er aktivt med, men ikke noe er spikret, og de det gjelder ønsker ikke å profilere seg ytterligere nå...Vi får se...

Spennende hvis det er tilfelle, men da er jeg spent på flytypen som skal benyttes. B200 klarer vel ikke 15 seter. Hva står man da igjen med av mulige flytyper? ATR med blokkerte seter?

Spennende hvis det er tilfelle, men da er jeg spent på flytypen som skal benyttes. B200 klarer vel ikke 15 seter. Hva står man da igjen med av mulige flytyper? ATR med blokkerte seter?

-----

"Tampen brenner", TCAS...;-) Så får vi se om det blir noen realitet...

Tally-Ho

Coastair vurderte i sin tid å legge inn anbud på kortbanenettet, men fant ut at det ikke var lønnsomt med ATR om man skulle begynne å blokkere seter for å klare det performance-messig. DAT har uttalt at de ikke er interessert i å fly i Nord-Norge. Da står vi igjen med Helitrans som fortsatt har Jetstream i flyparken sin, og de har etter hva jeg vet søkt etter crew igjen(?). Men Jetstream er vel heller ikke en kortbanemaskin performance-messig. Den brukes riktignok på Brønnøysund for Statoil, men Brønnøysund har lengre rullebane (1199 meter) enn de fleste kortbaner.

Så hva står vi igjen med da? Airwing på Gardermoen med B200? Gjennoppstandelse av Katoair som presser 15 seter inn i en Caravan? :)

Neah....i forhold til mulige flytyper som kan operere på kortbane med 15 pax eller mer, og hvis det ikke er Dornier og ikke Dash8, så klarer jeg ikke helt å se hvilke flytype det skulle være.

Kom igjen med flere hint da! :)

Neah....i forhold til mulige flytyper som kan operere på kortbane med 15 pax eller mer, og hvis det ikke er Dornier og ikke Dash8, så klarer jeg ikke helt å se hvilke flytype det skulle være.

Sukhoi Su-80?

Spent på å høre hvor mye tilskudd Widerøe trenger. Tipper et sted mellom 180 og 190 mill pr år.

og dermed vart det berre med dei store orda til Kjos - igjen.

Kjos har vel aldri sagt at Norwegian skal levere anbud, og anbudet er også bygd slik opp at det vil være umulig å levere anbud uten å ha STOL-utstyr (i praksis Dash8-100). At kun Widerøe leverer er som forventet.

Etter hva flere av oss har hørt, har minst en annen norsk "aktør" (med kjent investor bak), seriøst vurdert anbud på flere av rutene - men det ble tydeligvis ikke til noe denne gang...

T-H

Kjos har vel aldri sagt at Norwegian skal levere anbud, og anbudet er også bygd slik opp at det vil være umulig å levere anbud uten å ha STOL-utstyr (i praksis Dash8-100). At kun Widerøe leverer er som forventet.

Hvordan mener du anbudet skulle vært bygget opp for å unngå STOL-utstyr? Interessant... :)

Kjos grammar seg over at han ikkje får flyge i Finnmark, men gjer ingeting for å kunne gjere det heller....

Hvordan mener du anbudet skulle vært bygget opp for å unngå STOL-utstyr? Interessant... :)

Kjos var vel ute og fikk et medieoppslag på at Norwegian ikke fikk ha (sommer)rute mellom Kirkenes og Alta. Denne ruta kunne vært skilt ut som eget ruteområde, men det ville neppe vært noen god løsning for resten av ruteopplegget.

Skulle anbudsrutene vært delt opp i X-antall segmenter, så ville det nok blitt for dyrt og komplisert å forvalte.

Skulle anbudsrutene vært delt opp i X-antall segmenter, så ville det nok blitt for dyrt og komplisert å forvalte.

Ja, men du spurte hvordan anbudet kunne vært bygd opp for at det skulle være mulig å levere priser uten STOL, ikke hvordan det skulle være enkelt å administrere.

Back