Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger
Richard Kongsteien kommenterer kryssubsidiering i Firdaposten Tirsdag 03-04.2012
Widerøes svar til påstand om kryssubsidiering i Sogn og Fjordane
Den siste tiden har det i media blitt fremlagt påstander om at Widerøe driver kryssubsidiering i Sogn og Fjordane. I denne artikkelen kan du lese Widerøes svar til beskyldningene som har kommet frem i lokale medier den siste tiden..
FrP med fly-paranoia
Frank Willy Djupvik i FrP, har sammen med partikollega og stortingsmann Jan-Henrik Fredriksen framsatt grove beskyldninger om Widerøes opptreden i anbudskonkurransen i Sogn og Fjordane.
I følge de to FrP-politikerne har Widerøe kunnet legge inn et nullanbud i Florø fordi vi skal ha økt kravet om kompensasjon på Sandane og Hovden med opptil 70 prosent. Dermed kan vi presse ut konkurrentene ved å kryssubsidiere tapet. Grove beskyldninger og friske tall. Men fullstendig feil. Både påstanden og tallene.
Jeg skulle ønske at de to fremskrittspartipolitikerne Djupvik og Fredriksen hadde sjekket litt fakta før de dannet seg en mening om vår opptreden i Sogn og Fjordane.
Hadde de tatt seg bryet med faktasjekk ville de sett at tilskuddet pr. sete i Sogn og Fjordane har gått ned i dette anbudet, ikke opp slik de hevder. I 2009-anbudet kjøpte staten flytjenester for omlag 100 millioner kroner i året fra Widerøe i Sogn og Fjordane. I 2012-anbudet kjøper Staten tjenester for 114 millioner kroner fra Widerøe på samme området. Isolert sett er det en økning på 14 prosent, men fordi kravet til antall avganger og seter har økt betraktelig siden 2009, kjøper Staten betydelig flere flyavganger i dette anbudet. Hvert enkelt flysete fra Sogn og Fjordane koster mindre nå enn i 2009, ikke mer, slik Djupvik og Fredriksen hevder.
Hvordan Fredriksen og Djupvik kommer fram til sine 70 prosent vet jeg ikke, men forsøket på prosentregning står til stryk. Tilskuddet fra staten har gått ned.
Frank Willy Djupvik mener også vi vil tape penger på å fly til og fra Florø uten tilskudd. Det mener ikke vi. Med trafikkøkningen som har vært på Florø lufthamn de siste årene, og de kostnadskuttene Widerøe har vært gjennom siden 2008, vil vi tjene penger uten tilskudd på dagens trafikk til og fra Florø. Og vi tror til og med at vi skal få til en økning i trafikken. Et null-anbud betyr ikke at selskapet skal tjene null, det betyr at selskapet ser at inntektene blir høyere enn kostnadene på den ruta.
Dette må være første gang i historien at et selskap må forsvare seg mot politikere, fordi de krever mindre tilskudd. En pussig opplevelse. Fakta i saken er at konkurransen i kortbaneanbudet virker. Widerøe har blitt utfordret av DAT og andre selskaper, og vi har måttet tilpasse oss en krevende konkurransesituasjon. Vi har siden forrige anbud kuttet kostnader for nesten 300 millioner kroner i året. Ansatte har fryst lønnen sin, jobbet mer og smartere og strukket seg langt for å gjøre oss i stand til å møte konkurransen. Belønningen er at vi er konkurransedyktige. Så konkurransedyktige at Fremskrittspartiet vil klage oss inn til EFTA fordi vi trygger norske arbeidsplasser mot utenlandske konkurrenter.
Richard Kongsteien
Widerøe