Ny Ryanair-base: København

Re: Ryanair åpner på Kastrup (CPH)

Det vil også bli et 'jordskjelv' og en major gamechanger. Det vil gjøre om hele spillet og få alle nettverksselskaper til å revurdere sin forretningsstrategi innen Europa.

I FD (nederlandsk økonomisk avis) sies det at FR er interessert i å bli feeder for KL på AMS. I den sammenheng nevnes det at det kan bli aktuelt for AF/KLM å selge Transavia (HV) til FR. Enten i sin helhet eller delvis. AF/KLM har en negativ egen formue på €250 millioner og en gjeld på €5 milliarder. For kommende år ventes det tap igjen slik at AF/KLM til og med kan bli tvunget til å selge HV (videre nedgang i egen formue og gjeldsøkning) .

Dersom det stemmer, da må vi se på morgendagens FR som et selskap med en annen strategi enn i dag. Det kan forklare hvorfor FR også satser på storflyplassene i årene fremover. Nedleggelse av Sturup til fordel for CPH er da en logisk konsekvens av den endringen.

Jeg er spent på om det er noe hold i dette, og det vil nok i så fall få dramatiske følger. MoL fremstår ofte som en klovn men det hadde vært interessant å vite hva han planlegger og tenker de neste 5-10 årene.

Jeg er spent på om det er noe hold i dette, og det vil nok i så fall få dramatiske følger. MoL fremstår ofte som en klovn men det hadde vært interessant å vite hva han planlegger og tenker de neste 5-10 årene.

Ja, den utviklingen klovnen så i krystallkula for 10-15 år siden har stemt gangske så bra. Og i mellomtiden har han klart å tjene gode penger hele veien.

Ja, den utviklingen klovnen så i krystallkula for 10-15 år siden har stemt gangske så bra. Og i mellomtiden har han klart å tjene gode penger hele veien.

Korrekt!

Da blir det litt "søtt" at de argeste motstanderne av FR bagatelliserer inntoget på CPH, med referanser til Lidl pax, sekundære markeder osv.
De har da ikke skjønt en pøkk av hva Ryanair har for planer og hvilken trussel de utgjør med sin etablering på Kastrup.

Ryanair vil ikke være til å kjenne igjen innen få år!

Nytt livery, nytt interiør, nytt service konsept, langruter og fokus på business markeder. Legg til Europas mest bunnsolide økonomi og
etter min mening den tydeligste og mest effektive ledelsen innenfor europeisk luftfart. Det er ikke mange skrittene Ryanair faktisk må ta for å sidestilles eller gå forbi produktene til nettverkselskapene. En betydelig enklere jobb enn for et nettverkselskap å gå motsatt vei.

Å for å klargjøre, jeg synes det meste Ryanair har gjort er meget kontroversielt. Like fult derfor de må bli tatt på alvor i den omleggingen de nå skal igjennom. De har alle forutsetninger for å klare de målene de har satt seg. Det har de bevist gang på gang.

Og kanskje han har vært på døren i Stockholm og Frankfurt med et lignende forslag...? I London er jeg ikke sikker på om han kommer inn .. :p

Scandinavian Airlines, Alitalia and Air Berlin are among the European airlines that Ryanair CEO Michaell O’Leary expects to shrink or merge. That would prompting a growth spurt at Ryanair, Europe’s top discount airline, said O’Leary, who has signed up for five more years in charge.

Dette sitatet er hentet fra en artikkel i The Seattle Times sist fredag. Og angående en langdistanseflygning sier MOL følgende:
Long-haul discount flights remain a distant prospect for Ryanair given the lack of availability of the most modern, fuel- efficient planes such as the Boeing Co. 787 Dreamliner, with “no realistic possibility” of trans-Atlantic operations in the next four-to-five years, he said.

Forfølgelsen av to av de tre som nevnes i første sitat har begynt. Torsdag i forrige uke annonserte Ryanair sterk utvidelse av tilbudet i Italia - både med innenlands- og utenlandsflighter (det er her fly fra bl.a. RYG-basen vil ende opp) og i realiteten ble det også en introduksjon av en forretningsklasse og det Ryanair kaller forretningsdestinasjoner (primært hovedflyplasser). Ved bestilling kan man nå velge Business Plus som innebærer:
Følgende tjenester følger med Business Plus-billetten: ett kolli innsjekket bagasje på opptil 20 kg, Premium-sete (hvis det er tilgjengelig), Prioritert ombordstigning, FastTrack-sikkerhetskontroll på flyplassen (tilgjengelig på London Stansted, Dublin, Brussel Charleroi, Milano Bergamo, Barcelona, Manchester, East Midlands, Frankfurt Hahn, Warszawa Modlin, Liverpool) og flyopplysninger på SMS.

Med andre ord begynner Ryanair sterkt å nærme seg hva SAS og andre nettverksselskap tilbyr, men det til en totalt annen pris.

Her er en oversikt hva selskapene tar seg betalt for en tur/retur Oslo-London med avgang om morgenen mandag 10. november og retur sen ettermiddag fredag 14. november:
- British Airways = NOK 2371 (Economy with 1x23 kg checked bag)
- Norwegian = NOK 2398 (LowFare+ som bl.a. innbefatter 1x20 kg checked bag)
- Ryanair = NOK 1366 (Business Plus som bl.a. innbefatter 1x20 kg checked bag)
- SAS = NOK 5909 (SAS Plus til LHR og SAS Go tilbake - lavere billettklasser var ikke tilgjengelig)

Det merkelig her er at billettprisen følger godt forskjellen i CASK for tre av selskapene, mens BA synes å kjøre lavere priser enn CASK skulle tilsi.

Kilde: http://seattletimes.com/html/travel/2024919919_europeairlinesryanairxml.html

FR har sökt slots i NAP for en daglig rundtur fra/til CPH.

Ved vi noget om booking-tal for de tre offentliggjorte ruter? Personligt ville jeg nok ikke bestille før selskabet havde en handling-agent klar. I hvert fald ikke, når selskabet hedder Ryanair.

Ved vi noget om booking-tal for de tre offentliggjorte ruter? Personligt ville jeg nok ikke bestille før selskabet havde en handling-agent klar. I hvert fald ikke, når selskabet hedder Ryanair.

...og selv vil jeg aldri flyve med Ryanair 😉

Det virker som om de har skremt mange med sin etablering, for jeg kan ikke huske sist det var så magert med nyheter før sommer programmet fra CPH på denne tiden av året. Det bruker å haggle bra i desember og den første uken av januar før slots låses.

Et bud på en handling agent i CPH kunne være Menzies....hvis de tør !!
Kan også være at Aviator er temmelig sultne, nu da de har mistet Norwegian...Hvis altså de tør..

Hilsen Ole

...og selv vil jeg aldri flyve med Ryanair 😉

Det virker som om de har skremt mange med sin etablering, for jeg kan ikke huske sist det var så magert med nyheter før sommer programmet fra CPH på denne tiden av året. Det bruker å haggle bra i desember og den første uken av januar før slots låses.

Heller ikke jeg, men Ryanair regner med at finde 1 million passagerer derude... et sted.
Senser jeg et Ryanair hat her? Jeg hadde overhode ikke sett noe grunn til å lavære å booke med ett av verdens største flyselskap, som er ett av verdens mest presise som også har et av flyverdens mest solide økonomier med et av flyverdens beste overskudd, som de har levert år etter år. Med det fagforenings tyraniet som er på Kastrup, så gjør de sikkert dessuten klokt i å lavær å offentliggjøre hvem som skal handle dem til så sent som mulig.

Et bud på en handling agent i CPH kunne være Menzies....hvis de tør !!
Kan også være at Aviator er temmelig sultne, nu da de har mistet Norwegian...Hvis altså de tør..

Hilsen Ole

"Hvis de tør"??? Tør hva da? Det er da mange handlingagenter rundt i Europa som har handling på Ryanair, og det har ikke vært noen fare for de på noen som helst måte. Hva er problemet?

"Hvis de tør"??? Tør hva da? Det er da mange handlingagenter rundt i Europa som har handling på Ryanair, og det har ikke vært noen fare for de på noen som helst måte. Hva er problemet?

Danske fagforeninger. Med min kjennskap til det tror jeg også det kan bli interessant...

Hvilke sanksjonsmuligheter kan fagforeningene ha dersom en ny handlingagent på cph stiller med kompetent arbeidskraft fra et annet EU land, f.eks Spania med 25% arbeidsledighet? De vil jo selvfølgelig ha rett til å organisere seg disse også, men kan de for eksempel bli tilbudt 5 kr mer i timen enn tariff?

Hvilke sanksjonsmuligheter kan fagforeningene ha dersom en ny handlingagent på cph stiller med kompetent arbeidskraft fra et annet EU land, f.eks Spania med 25% arbeidsledighet? De vil jo selvfølgelig ha rett til å organisere seg disse også, men kan de for eksempel bli tilbudt 5 kr mer i timen enn tariff?

På CPH er det tradisjon med blokkader (og mobbing/utestenging av ikke-organiserte).

I lys av dette var det meget uklokt av DY å si opp avtalen med Aviator. En slags gavepakke til Ryanair...

Back