Ryanair lukker AAR og TRF-rute og skærer ned i BLL og RYG

Re: Ryanair lukker AAR og TRF-rute og skærer ned i BLL og RYG

Min eneste erfaring mer Ryanair er fra Torp til og fra Alicante. I Alicante ble vi busset til og fra terminalen, dette krever minst 2 busser og 2 sjåfører, etter som Ryanair hadde flere avganger samtidig, krever dette ganske mange busser og sjåfører kl 06.00, disse vil så vente i noen timer før det blir noe særlig mere å gjøre. Dette koster pæng, en kostnad man ikke har med broer.

Re: Ryanair lukker AAR-rute og skærer ned i BLL

Jeg lurer på hvor mange lufthavner Ryanair skal havne i uoverensstemmelse med før de snart ikke har noen steder å fly? I pressemeldingen listes opp en rekke økonomiske ulemper det vil medføre for lufthavnen i Alicante nå Ryanair reduserer. Men Alicante må da være en av de mest populære destinasjonene til Ryanair og sterkt bidra til inntektene til flyselskapet også, som de også sier nei takk til?

Man kan jo vri litt på saken da - kutt i tilbudet på mange ruter kan jo alltids føre til at nye aktører slipper til. (Men det er jo selvsagt ikke noen garanti at det skjer..).

Dessuten åpnes jo en splitter ny terminal om ikke så lenge (hvis den ikke allerede har åpnet?). Føler det bør være en fin faktor for mange selskaper - var ikke kapasiteten ved den gamle terminalen sprengt? Personlig etterlyser jeg KL med AMS-ALC...

Last edited:

Jeg har i mange år (15-16?) fløyet som passasjer til MXP og FCO. Alltid med SAS på ID-billett selvfølgelig! Og stå i en tettpakket buss uten aircondition i 35-40 grader er j***ig for å si det mildt. Ved en anledning regnet det bøtter og spann og vi måtte stå utenfor bussen for bussen måtte returnere for å hende den andre ladningen med krøtter. Jeg behøver vel ikke å gjengi kommentarene fra pax jag har hørt opp gjennom årene?

Jeg har ved mange anledninger fløyet MD-80 med innebygde trapper til MXP (og CDG, FRA etc., etc.) og blitt parkert på remote fordi SAS skulle "spare penger". Man behandler ikke sine C-klasse pax på denne måten! De stemte over situasjonen ved hjelp av føttene! Dvs. at pax forlot disse rutene i store flokker. Når jeg nå reiser til MXP og FCO, så er jeg garantert at vi parkerer ved gate igjen ved disse flyplassene. Pax setter så uendelig mye større pris på å vandre ombord via en bro enn å måtte klatre opp en trapp i allslags vær. Beleggene på disse rutene har tatt seg opp betraktelig, men det tar tid å komme tilbake til gamle høyder.

FR behøver tydeligvis ikke å høre på hva deres pax mener eller ønsker. Sannsynligvis tilhører flesteparten av deres pax av de som driter i dette bare prisen er billig nok. Men for flyplassene er dette tilbudet med bussing til og fra remote parking en stor byrde, både økonomisk og ressursmessig. Derfor disse konfliktene mellom FR og lufthavnsledelsene.

FR behøver tydeligvis ikke å høre på hva deres pax mener eller ønsker. Sannsynligvis tilhører flesteparten av deres pax av de som driter i dette bare prisen er billig nok.

Ja, og det er vel en helt fair sak det så lenge noen tilbyr et billig produkt?

Som i alle andre bransjer handler folk ut i fra lommebok eller andre preferanser.

FR behøver tydeligvis ikke å høre på hva deres pax mener eller ønsker. Sannsynligvis tilhører flesteparten av deres pax av de som driter i dette bare prisen er billig nok. Men for flyplassene er dette tilbudet med bussing til og fra remote parking en stor byrde, både økonomisk og ressursmessig. Derfor disse konfliktene mellom FR og lufthavnsledelsene.

Nå er det vel nettopp å høre på hva pax mener, Ryanair og andre LCC har gjort? Pax vil ha billige, no-frills biletter. Om det innebærer å spasere et par trapper eller å ta en liten busstur i varmen, kanskje nettopp den varmen man oppsøker som poenget med hele reisen?

Forøvrig tror jeg ikke fjernparkering med bussing er hva LCC ønsker seg heller, det tar for lang tid og man klarer ikke turnaround på 25 minutter. De vil ha parkering ved terminalen uten bro. Det er vel nettopp derfor f.eks. CPH har laget nettopp en sånn terminal, bare for LCC?

Ja, og det er vel en helt fair sak det så lenge noen tilbyr et billig produkt?

Som i alle andre bransjer handler folk ut i fra lommebok eller andre preferanser.

Det må man jo acceptere og respektere, hvis nogle foretrækker et dårligere/billigere produkt. Akkurat som Ryanair må acceptere og respektere, hvis en lufthavn ikke vil tilbyde dette dårligere/billigere produkt...

Det må man jo acceptere og respektere, hvis nogle foretrækker et dårligere/billigere produkt. Akkurat som Ryanair må acceptere og respektere, hvis en lufthavn ikke vil tilbyde dette dårligere/billigere produkt...

Selvfølgelig!

Det er vel da ingen grunn til å kritisere verken Ryanair eller deres passasjerer som 'mindreverdige'...

Selvfølgelig!

Det er vel da ingen grunn til å kritisere verken Ryanair eller deres passasjerer som 'mindreverdige'...

Jeg kan finde mange andre og vigtigere grunde til at kategorisere Ryanair som 'mindreværdig' end denne sag ;)

Deres pax vil jeg ikke kategorisere sådan. Hvordan et selskab er drevet kan man ikke forvente at pax sætter sig ind i eller give dem ansvaret for hvis de vælger at købe billetter...

Etter å ha lest de siste postene her er det ett spørsmål som står igjen.

Hvis det koster så mye penger og er så mye bry for flyplassene å ha busstransport ut til flyet, hvorfor koster det da mer penger for flyselskapene å bruke broer istedet? Man skulle vel tro at det ble billigst for flyplassen in the long run?

BF:cool2

Jeg kan finde mange andre og vigtigere grunde til at kategorisere Ryanair som 'mindreværdig' end denne sag ;)

Tviler ikke!
Men, det orker jeg ikke diskutere, i og med at det er stort sett det hele dette forumet har utviklet seg til å dreie seg om.

Last edited:

Ser ut som også Haugesund og Vasterås ("Stockholm") mister sine Alicante ruter

En rar sak dette. Synes det er rart at flyplassen trer noe nedover hue på en stor kunde, som kunden ikke ønsker uansett om det hadde vært gratis.
Stort sett synes jeg det er lurt å ha en dialog med sine kunder og utvikle produkter, fasiliteter og tjenester i samråd med disse. Det enten det er flyplasser, flyselskap eller andre ting.

Når jeg skal ut å reise så er det viktig for meg hva flyreisen koster, når flyet går på dagen, og hvor langt det er å reise hjemmenfra til flyplassen.
Skal jeg til Alicante har jeg mange valg. Ryanair eller Norwegian fra Torp, eller andre selskap fra Oslo eller fly fra Torp via København.

Gangbro eller buss fra flyet og inn til terminalen er for meg fullstendig likegyldig i valget av selskap. Og slik tror jeg det er for de fleste.
Er svært forundret at SAS angivelig skal ha mistet masse passasjerer på grunn av dette. Kanskje det har vært av andre årsaker?

For pax (=kunden) er bro helt klart å foretrekke , det kan vel ikke være tvil om det , bort fra snø og regn.
For de som jobber rundt flyene så er det vel også en klar fordel at pax ikke oppholder seg på tarmarc ?

For pax (=kunden) er bro helt klart å foretrekke , det kan vel ikke være tvil om det , bort fra snø og regn.
For de som jobber rundt flyene så er det vel også en klar fordel at pax ikke oppholder seg på tarmarc ?

Det er det vel heller ingen som motsier deg på?

Men spørsmålet er om de som reiser med Ryanair eller andre LCC vektlegger dette så mye som du tydeligvis gjør.

Ellers oppfatter jeg det mer som et lotteri på enkelte lufthavner rundt omkring om man får "audiens" med en bro eller om man må busses, uansett om man flyr med tradisjonelt nettverksselskap eller LCC.

Dette er jo glimrende nyheter for DY's rute TRF-ALC. Men ærlig talt, her er det mer enn bare broer som kommer inn i bildet. Jeg vil tro at flere av disse rutene ikke holder mål økonomisk for FR.

Dette er jo glimrende nyheter for DY's rute TRF-ALC. Men ærlig talt, her er det mer enn bare broer som kommer inn i bildet. Jeg vil tro at flere av disse rutene ikke holder mål økonomisk for FR.

Ja kanskje det, ikke vet jeg ihvertfall.
Men fra Torp så er det ihvertfall en veldig populær rute.

Ja kanskje det, ikke vet jeg ihvertfall.
Men fra Torp så er det ihvertfall en veldig populær rute.

TRF-ALC skulle egentlig kuttes i november i fjor, men de valgte å fortsette for å konkurrere med DY.

Jeg har mange venner som har reist til ALC fra Torp, både med Norwegian og Ryanair. Og de rapporterer om mer eller mindre fulle fly alle sammen. Så ut fra det så tror jeg nok det faktisk er plass til begge.

For meg er det i alle fall overraskende at det er ALC-ruten som kuttes. Dette er en rute som man skulle tro var en av dem som kunne beholdes både på Rygge og Torp. Det er da flere andre destinasjoner FR sliter langt mer med enn ALC, både fra TRF og RYG?

Derfor er det jo ekstra rart dersom man i tillegg kutter frekvensen på RYG-ALC.

For meg er det i alle fall overraskende at det er ALC-ruten som kuttes. Dette er en rute som man skulle tro var en av dem som kunne beholdes både på Rygge og Torp. Det er da flere andre destinasjoner FR sliter langt mer med enn ALC, både fra TRF og RYG?

Derfor er det jo ekstra rart dersom man i tillegg kutter frekvensen på RYG-ALC.

Det er ikke det saken handler om, det handler om at Ryanair er i krangel med flyplassen i Alicante og derfor viser de sin protest mot flyplassen ved å kutte ruter og frekvenser. Det handler ikke nøvendigvis om rutene er økonomiske eller ikke...

Back