Ryanair lukker AAR og TRF-rute og skærer ned i BLL og RYG

Re: Ryanair lukker AAR og TRF-rute og skærer ned i BLL og RYG

Ja - endnu et af mange eksempler på at Ryanair tror de skal have særbehandling ift. andre selskaber. Hvis lufthavnen i Alicante har lavet nye faciliteter, som gør pax-oplevelsen bedre (hvilket man må gå ud fra er tilfældet) - og de vilkår lufthavnen sætter for at benytte den er at man bruger bridge, så ser jeg ingen grund til at Ryanair skal kunne bestemme at de skal have særvilkår. De på må lige linie med alle andre betale det samme for at benytte lufthavnen og de faciliteter der nu hører med.

Hvis de ikke vil det, så må de (som de nu til dels har valgt) lade være med at benytte lufthavnen.

Om Ryanair vil flyve på Alicante eller ej må de fuldstændig selv om, men i vanlig stil er det jo altid alle andre der gør noget galt og ikke Ryanair...

Du skriver selv at flyselskapene får følge lufthavnens krav, og hvis ikke så får de la være å bruke den. Noe de tydelighvis har latt være (Som du også skriver selv)

Og i vanlig stil er det jo alltid Ryanair som gør noget galt og ikke alle andre;)

Det kan jo nesten virke som om Ryanair er i ferd med å male seg selv inn i et hjørne ved sin framferd både i ALC og andre flyplasser hvor de trekker seg ut pga "urimelige" krav fra flyplasseiere og andre myndigheter.
Mon tro om de har presset sitronen for mye, slik at pendelen er i ferd med å snu for denne businessmodellen?

Air Berlin sier de gjerne vil overta etter Ryanair!

Tyske airberlin kan overta flere ruter etter Ryanair på El Altet-flyplassen utenfor Alicante. Det irske lavprisselskapet krangler med flyplassledelsen om bruk av gangbroer og truer med 80 prosent rutekutt.

Paul Caspers, som er airberlins sjef for Portugal og Spania, sier at det tyske selskapet godt kan tenke seg å overta flere av de rutene, som vil bli ledige etter Ryanair, melder Spaniaavisen.

http://boarding.no/art.asp?id=45571

Skulle likt å se trynet til O'leary når han leser dette ;)

Last edited:

Uden tvivl....FR regner jo med at de kan true lufthavne i hele Europa til at indgå på deres vilkår..
Hilsen
ole

Hele denne misere skyldes jo at FR ikke vil bruge jet broer. Mig bekendt skulle der vist ikke være noget økonomi i dette..FR siger at når de ikke kan bruge bagtrappe, kan de ikke holde deres korte groundstop...det er vist det, der er hele essensen i denne diskussion, eller hyr ????..
Når FR har 25 minutters ground stop betyder det vel også at de skal fuele mens pax deboarde og boarder...hvorledes foregår det , hvis der skal bruges jet broer ??
Hilsen
Ole

Hele denne misere skyldes jo at FR ikke vil bruge jet broer. Mig bekendt skulle der vist ikke være noget økonomi i dette..FR siger at når de ikke kan bruge bagtrappe, kan de ikke holde deres korte groundstop...det er vist det, der er hele essensen i denne diskussion, eller hyr ????..
Når FR har 25 minutters ground stop betyder det vel også at de skal fuele mens pax deboarde og boarder...hvorledes foregår det , hvis der skal bruges jet broer ??
Hilsen
Ole

Dette klarer både SAS og Norwegian utmerket på OSL i dag. Da brukes både bro foran og trapp bak samtidig. Og man fueler mens man boarder/de-boarder og man laster bagasje/cargo. Ikke problemer med turn-around på under halvtimer der

Vi klarer å snu DY sine -800 maskiner på 20min her i SVG så da kan vel FR sine klare det på 25?

Vi klarer å snu DY sine -800 maskiner på 20min her i SVG så da kan vel FR sine klare det på 25?

Bare nyskjerrig: er det standard turnaround? Eller er det sånn som man klarer av og til?

Det er standard turnaround med 20min innland-innland.

Fueling med pax ombord kræver at at der er radio kontakt til cockpit. SAS har standard procedurer for disse ting, det har andre selskaber vel også, tænker jeg.
hilsen
ole

Og Ryanair krever i alle fall at ombordstigende passasjerer ikke spenner seg fast før tankbilen har kjørt bort.

Og Ryanair krever i alle fall at ombordstigende passasjerer ikke spenner seg fast før tankbilen har kjørt bort.

Jeg har ved flere anledninger opplevd dette hos Norwegian også.

Det er vel meget normalt. Har oplevet dette hos ret så mange forskellige flyselskaber...

Skulle man sett, Ryanair gir seg visst!

Ryanair fortsetter flyvningene til El Altet-flyplassen utenfor Alicante. Dette tiltross for at selskapet truet med å kutte mesteparten av rutene fra flyplassen - dersom de måtte bruke gangbruene.

Det irske lavprisselskapet strittet imot flyplassens krav om bruk av de nye gangbruene og saken havnet i retten. Der vant flyplassen og nå kryper Ryanair til korset og fortsetter flyvningene fra El Altet utenfor Alicante.

http://www.boarding.no/art.asp?id=46008

Dette er vel første gang Ryanair må bite i det sure eplet.

Dette er vel første gang Ryanair må bite i det sure eplet.

Dette er nok en rent forretningsmessig avgjoerelse. Og det viser at Ryanair tjener svaert gode penger paa Alicante.

Som kommersiell bedrift og som stor kunde må det være lov til å sette krav til leveransen av de tjenestene man ønsker å benytte. Om man ikke ønsker å benytte deler av produktet som flyplassen leverer så bør det vel saktens være mulig å si at dette er vi ikke interessert i å betale for uten at man henges ut som urimelig. Jeg er ganske sikker på at andre selskaper også setter krav til sine underleverandører. Uten flyselskaper har flyplassene lite å leve av (og motsatt).

Som vi vet så sitter mange flyplasser med en monopolsituasjon som de nok vet å utnytte seg av (mange flyplasser tjener etter sigende gode penger selv i tider hvor mange flyselskaper sliter). Ergo er det ikke så dumt at man har flyselskaper som forsøker å utfordre denne monopolmakten gjennom å være litt harde i forhandlingene.

Hvem vet hva som egentlig ligger i disse avtalene, og hvorfor ALC har krevd det de har krevd. Jeg antar at det er mer som ligger bak her enn det vi kjenner til.

Back