Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Status
Not open for further replies.
Hehe, ja jeg husker den gang da jeg var ung og fattig (nå er jeg bare fattig), så skulle jeg på tur til Australia. Ruten var som følger:

Torp - København
København-Beograd
Beograd-Zagreb
Zagreb-Dubai
Dubai-Kuala Lumpur
Kuala Lumpur-Singapore
Singapore-Sydney.

Dette ble valgt fordi det var det billigste alternativet på å komme seg ned.
Noen gjør alt for å spare litt her og litt der. Hehehe.

IMM, du er inne på noe, selv om dette var i et annet århunderede.

Jeg eide ikke nåla i veggen på Universitetet i Oslo og hadde en pennevenninne i New Jersey jeg ville besøke i 1966 ( var da 20 år ). Samtidig se USA og NYC. Hvordan ?

Joda, oppvaskhjelp ( reservemann het det på den tiden ) t/r Oslo-New York på MS Oslofjord. Kun 48 timer der, rakk Trailways til Moorestown , besøk og tilbake til NYC , sightseeing og hjem. Folk som meg på den tiden heter backpackere i dag..;)

Men jeg påstår ikke at de kan gi nok pax til DY eller Feel, men ganske mange...

Det jeg tror blir vanskelig for DY, er å markedsføre seg i de respektive LH-landene... Tviler på at amerikanere som først bestemmer seg for å fly til Norge, flyr lavpris. Skal man på ferie til Norge, har man god nok råd til å spytte inn litt ekstra, og få et bedre produkt. Gniene nordmenn derimot, som vil ha flyturen så billig som mulig, for så å leve som storkarer i bangkok, de kommer garantert å fly DY.
Norge er jo ikke akkurat et backpacker-paradis, jeg tror neppe mange Amerikanere vil velge DY hitover.

Der tror jeg du feilbedømmer det amerikanske markedet litt. Jeg har selv mange amerikanske venner som har vært i Norge de siste årene, også etter finanskrisen, og disse er ikke akkurat velstående pensjonister men unge "fattige" studenter eller nyutdannede som leter etter det billigste alternativet. Icelandairs MSP-rute er for eksempel godt kjent blandt folk i midtvesten, og jeg har inntrykk av at FI er like mye brukt som NW/DL til skandinavia, så det argumentet om at amerikanere kun vil fly amerikanske selskaper kjøper jeg heller ikke.

Det jeg tror blir vanskelig for DY, er å markedsføre seg i de respektive LH-landene... Tviler på at amerikanere som først bestemmer seg for å fly til Norge, flyr lavpris. Skal man på ferie til Norge, har man god nok råd til å spytte inn litt ekstra, og få et bedre produkt. Gniene nordmenn derimot, som vil ha flyturen så billig som mulig, for så å leve som storkarer i bangkok, de kommer garantert å fly DY.
Norge er jo ikke akkurat et backpacker-paradis, jeg tror neppe mange Amerikanere vil velge DY hitover.

Tror nok amerikanere er vel så gniene som normenn, som alle andre. Se på Ryanair eller Southwest. De er vel begge selskaper som som markedsfører seg med lav pris. Begge er svære i sine respektive markeder.

Tror nok amerikanere er vel så gniene som normenn, som alle andre. Se på Ryanair eller Southwest. De er vel begge selskaper som som markedsfører seg med lav pris. Begge er svære i sine respektive markeder.

Naa er det engang saann at Southwest slett ikke er en LCC, men har samme prisene som nettverkselskapene her i USA og de appelerer til ett helt annet marked enn det Ryanair gjoer.

Klart at alle folk her paa kloden oensker aa spare penger, ikke bare nordmenn og amerikanere.

Forskjellen er vel at det finnes mange flere kjoepesterke amerikanere enn det gjoer nordmenn

Tommy777, LCC ≠ LPC
Lave kostnader for et selskap er ikke analogt med at billettprisene er lave, bare at sjansene er større for at et LC-selskap vil gå med overskudd sammenlignet med et HC-selskap.

Med andre ord:
Er Southwest et LCC? JA, de har lavere kostnader enn de fleste konkurrenter
Har Southwest lave priser? NEI, ikke i følge Tommy777
Tjente Southwest penger siste kvartal? NEI, -$16 million
Gjorde Soutwest det like ille som de store i USA? NEI

Heisann KGL!

Er Southwest et LCC? JA, de har lavere kostnader enn de fleste konkurrenter

Southwest har i dag en av de hoeyeste pilotloenningene av alle "majors" (kilde AOPA) og kun faa selskap som UPS og FedEX har hoeyere loenninger. Dette skyldes stort sett loennskutt hos mange av de stoerre selskapene. I tillegg har ogsaa Southwest en av de hoeyeste mekaniker loenningene her i USA.

Fra ATW October 09: HP Yield declined 12% to 12.94 cents as RASM lowered 2.2% to 10.76 cents and CASM was flat at 10.67 cents Sammenlignet med for eksempel UA paa 11.73cents, CO 10.41 cents, AirTran 9.08 cents, USAirways 11.0 cents, AA 12.29 cents og Frontier 10.0 cents. Som du ser, ikke noen svimlende fordeler paa CASM.

Ta meg ikke feil, jeg har all respekt for Southwest, men som Tommy ogsaa nevner, de er ikke alltid billigere og med fuel hedgene gone saa stiller de i samme klasse som alle andre... ;)

Saa selv om Southwest fortsatt kalles en LCC, hvordan definerer man egentlig LCC???

Dag

Og da var gruppa på Facebook som ønsker planene velkommen grunnlagt: http://www.facebook.com/#/group.php?gid=178514827631&ref=nf

Vi vet jo alle og en hver at når disse gruppene blir dannet og når et visst antall medlemmer så blir det slik gruppa vil :lol:! Neida, flott at så mange "engasjerer" seg i dette, og det har jo hendt at produsenter har lyttet til Facebookgrupper ift lansering av ulike produkter. Tror dog at ikke IC satsning eller ei påvirkes nevneverdig av oppsluting på Facebookgrupper:D

Gruppen for oss som håper Norwegian snarest mulig gjør planene om å starte nye ruter til Bangkok og New York til en realitet.
Dette vil utvilsomt få billettprisene ned, og vil gjøre Asia og USA til oppnåelige destinasjoner for alle!

Og det er de ikke allerede med dagens priser...? :rolleyes:

Heisann KGL!
Southwest har i dag en av de hoeyeste pilotloenningene av alle "majors" (kilde AOPA) og kun faa selskap som UPS og FedEX har hoeyere loenninger. Dette skyldes stort sett loennskutt hos mange av de stoerre selskapene. I tillegg har ogsaa Southwest en av de hoeyeste mekaniker loenningene her i USA.

Fra ATW October 09: HP Yield declined 12% to 12.94 cents as RASM lowered 2.2% to 10.76 cents and CASM was flat at 10.67 cents Sammenlignet med for eksempel UA paa 11.73cents, CO 10.41 cents, AirTran 9.08 cents, USAirways 11.0 cents, AA 12.29 cents og Frontier 10.0 cents. Som du ser, ikke noen svimlende fordeler paa CASM.

Saa selv om Southwest fortsatt kalles en LCC, hvordan definerer man egentlig LCC???

Dag

Da er Southwest blitt så gammel/kompleks/slapp at den er blitt en dinosaur (HCC). En definisjon av LCC finnes på wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Low-cost_carrier

Hvis en ser på hva som står under "Business model", så er IKKE Southwest noen LCC lenger. Men en ting skal Southwest ha, de tar godt vare på sine piloter og mekanikere.

Sånn - da har folk fått luftet litt
focus.gif
Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Hvis du skal OSL-NYC-OSL på helgetur, du er ikke innehaver av noen bonuskort og betaler flyreisen selv. Hva ville du valgt; Norwegian eller noen av de andre "veletablerte"? Tenk på helheten som tid, transitt, nonstop, service, pris osv.

Da hadde jeg valgt den som gav meg best verdi for pengene. Her spiller reisetid, connections, sannsynlighet for avgang på rute og pris rolle for meg, ikke nødvendigvis i prioritert rekkefølge. Sannsynligheten er stor for at jeg ikke hadde turt å velge DY på en helgetur så langt. Går noe galt er helgen ødelagt. Da hadde nok en av de tre alliansene vunnet.

De aller aller aller fleste hade valgt etter lommeboka. Dem som ikke tror at dette er kriterium nummer 1 for de aller fleste bør tenke om. Får man både god pris, non-stop, og et flyselskap man er kjent med, vel det sier seg selv at DY kan ligge meget godt an her.

Tiden vil avsløre hvordan det blir, men spennende - det blir det!

De aller aller aller fleste hade valgt etter lommeboka. Dem som ikke tror at dette er kriterium nummer 1 for de aller fleste bør tenke om. Får man både god pris, non-stop, og et flyselskap man er kjent med, vel det sier seg selv at DY kan ligge meget godt an her.

Tiden vil avsløre hvordan det blir, men spennende - det blir det!
Selvsagt er pris svært så viktig, men med de prisene som er nå, så tviler jeg på at DY klarer å være veldig mye billigere. Derfor sier jeg det jeg sier. Er det stor forskjell i pris stiller saken seg selvsagt noe anderledes.

Status
Not open for further replies.
Back