Det kan hende Tommy7777777777 har et poeng, selv om jeg ikke tror DY koker suppe på langdistansespiker helt uten grunn.
Men 2.oktober 2009 lanserte Feel Air sine planer. Bjørn Kjos kom da med følgende uttalelse til media:
(
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1752929.ece)
7.oktober 2009 kommer imidlertid DY med egne planer om langruter. Galskapen og unødvendig brenning av penger er tydeligvis ikke lenger tema:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1756103.ece
Hvorfor en slik merkelig fremgangsmåte hvor Kjos først dømmer en satsning nord og ned, for deretter selv å lansere planer få dager senere? Enten så hadde DY slett ingen planer og de måtte koke sammen noe for å henge seg på Feel Air-effekten. Eller så hadde DY faktisk planer, men ble tatt fullstendig på senga av Feel Air og trengte noen dager på seg for å konkretisere og presentere sine egne
vage planer. Kjos sin dødfødt-uttalelse noen dager tidligere blir uansett noe merkelige sett i ettertid, men det virker ikke som journalister har vett til å stille Kjos kritiske spørsmål. De er mest opptatt av å bygge opp (en fase hvor DY fortsatt befinner seg), for deretter å rive ned (en fase hvor SAS befinner seg).
Men uansett årsak er det tydelig at DY ble småskrææmt av Feel Air der og da, for jeg tror neppe vi hadde hørt om DY og langruter allerede 7.oktober hvis det ikke hadde vært for Feel Air. Og jeg tror fortsatt vi ikke hadde hørt noe fra DY om en evt. langdistansesatsning hvis det ikke hadde vært for Feel Air. Hvis DY alene hadde kunnet styre prosessen ville de nok foretrukket å vente til de hadde en 80-90% ferdigsnekret plan før de hadde gått ut med den. Skal jeg tippe vil jeg tro at DY ikke har kommet lenger enn til 50-60%, så sjansen for at DY skrinlegger langdistanseplaner tror jeg fortsatt er tilstede. Det er fortsatt mye som skal falle på plass i DY før vi ser langdistanseruter blir en realitet.