Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Status
Not open for further replies.
Ja, det er ingenting som 7 timer + i en 737 med 30" pitch..

Fløy nylig DXB-LHR-OSL med EK 380 og SK 737 som en avslutning på en lang tur fra CHC. Tror faktisk jeg hadde foretrukket å fly DY 737 de siste 7 timene rett hjem til OSL fremfor EK i 7,5 time, transfer 1,5 time på LHR og til slutt SK 2 timer til OSL. Pitchen på SK sine 737 er heller ikke imponerende.

Atter ett bevis på DYs meget tvilsomme fremgang.

Når ett nytt selskap er langt på vei i å lansere en ny spennende satsing, koker de høye herrer i DY sammen en bogus plan og setter ut falske rykter om en satsing som snart skal lanseres, men det viser seg selvsagt at de ikke har noen kortsiktige planer overhodet.

Tilfeldig at dette skjer akkurat samtidig som Feel Air er ute for å skaffe kapital til sitt prosjekt?

DY har allerede startet å oppføre seg mer bøllete enn SAS noen gang har gjort og jeg er redd dette kun er begynnelsen.

Folk får ta Kjos for det han egentlig er: Slett ikke noe reddende engel for skandinaver, men en kynisk forretningsmann uten skrupler overhodet..

Det är ganska skoj att man kan ha så olika uppfattning om det här;) Jag ser Dy som ett sällskap som har gjort allt rätt! De har dragit igång en verksamhet som har vuxit sig otroligt stor på få år, de expanderar rejält till skillnad från vissa andra sällskap som mest ser ut att dra sig tillbaka mer och mer.

Att de går ut och säger att de har planer på att flyga långruter var bra just då. Precis då media skrev mycket om Feel Air, så ser Norwegian till att dra till sig uppmärksamhet. Just för att kanske kunna hålla Feel Air bakom sig. Taktiskt helt rätt tycker jag!
Går ju att jämföra med att när det är mycket skriverier om alla extra avgifter på LCC bolag så går SAS ut med sin 0kr tillägg reklam. Dra till sig Media och få de andra bakom sig.

Jag ska inte säga så mycket om Kjos då jag aldrig mött han, vilket jag har som regel att göra innan jag ger en uppfattning om folk. Men den synen jag har på han är att han verkar vara en otroligt härlig man med bra ambitioner!

Jaja detta är iaf min sak på det hela:)

Kender en som fløj CPH-DXB med DY og sagde at det ikke var specielt behageligt flyvetiden taget i betragtning. Det skal blive int. at se om man vil give mere plads på ruter til BKK og JFK. I særdeleshed BKK kan blive en pinsel såfremt man beholder nuværende sædeafstand m.v.

Husk at man bruker samme maskiner på DXB som innenriks og intra-Europa. Skaffer man wide-bodies for long-haul sørger man forhåpentligvis både for bedre pitch og bedre IFE:

Skaffer man wide-bodies for long-haul sørger man forhåpentligvis både for bedre pitch og bedre IFE:

Ingen grunn til at de skal ha bedre pitch hvis de tenker butikk, da får de mindre folk inn i maskinen og mindre penger i kassa.

Ingen grunn til at de skal ha bedre pitch hvis de tenker butikk, da får de mindre folk inn i maskinen og mindre penger i kassa.

Husk at DY fjernet en halv seterad i -800, er vel ingen som vil anklage dem for å ikke tenke butikk for det. (Det var neppe for å spare utgiftene til den siste treseteren de fjernet den) ;)

Det er lenge til 2011, så jeg kan ikke annet enn å le av de som dømmer prosjektet nord og ned allerede 3 måneder etter at planene ble lagt frem. Jeg ville la det bli januar 2011 på kalenderen før jeg sjekket blodtrykket........

Ser man på historikken om uttaleler fra selskapet om ønskede ruter, så har stort sett alt som har kommet fra Fornebu, blitt en realitet!

Fremtiden får vise om dette blir noe av:)

Fløy nylig DXB-LHR-OSL med EK 380 og SK 737 som en avslutning på en lang tur fra CHC. Tror faktisk jeg hadde foretrukket å fly DY 737 de siste 7 timene rett hjem til OSL fremfor EK i 7,5 time, transfer 1,5 time på LHR og til slutt SK 2 timer til OSL. Pitchen på SK sine 737 er heller ikke imponerende.

Ja der har vi så fordelen fra CPH for der er ikke den store prisforskel, og her må jeg altså erkende at jeg til hver en tid foretrækker SK med eget IFE, bedre plads, lidt mad og en chance for upgrade.

Blir mye synsing og teorier i tråden. Kan ikke denne tråden legges død til det kommer evt. konkret info om oppstart?

Halve moroa er jo synsingen i forkant:P Så kan de som var så heldige å ha rett endelig få kommet med en "var akkurat det jeg skrev i 2009"-kommentar når vi får vite mer;)

Att de går ut och säger att de har planer på att flyga långruter var bra just då. Precis då media skrev mycket om Feel Air, så ser Norwegian till att dra till sig uppmärksamhet. Just för att kanske kunna hålla Feel Air bakom sig. Taktiskt helt rätt tycker jag!

Det kan hende Tommy7777777777 har et poeng, selv om jeg ikke tror DY koker suppe på langdistansespiker helt uten grunn.

Men 2.oktober 2009 lanserte Feel Air sine planer. Bjørn Kjos kom da med følgende uttalelse til media:

- Er dette noe Norwegian kunne gjort?

- Vi har sett på det, men har funnet ut at det er andre måter vi kan brenne opp penger på enn på langdistanse. Jeg tror ikke de er klar over hva som skjer i bransjen. Dette er det glade galskap, konkluderer Bjørn Kjos.
(http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1752929.ece)

7.oktober 2009 kommer imidlertid DY med egne planer om langruter. Galskapen og unødvendig brenning av penger er tydeligvis ikke lenger tema: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1756103.ece

Hvorfor en slik merkelig fremgangsmåte hvor Kjos først dømmer en satsning nord og ned, for deretter selv å lansere planer få dager senere? Enten så hadde DY slett ingen planer og de måtte koke sammen noe for å henge seg på Feel Air-effekten. Eller så hadde DY faktisk planer, men ble tatt fullstendig på senga av Feel Air og trengte noen dager på seg for å konkretisere og presentere sine egne vage planer. Kjos sin dødfødt-uttalelse noen dager tidligere blir uansett noe merkelige sett i ettertid, men det virker ikke som journalister har vett til å stille Kjos kritiske spørsmål. De er mest opptatt av å bygge opp (en fase hvor DY fortsatt befinner seg), for deretter å rive ned (en fase hvor SAS befinner seg).

Men uansett årsak er det tydelig at DY ble småskrææmt av Feel Air der og da, for jeg tror neppe vi hadde hørt om DY og langruter allerede 7.oktober hvis det ikke hadde vært for Feel Air. Og jeg tror fortsatt vi ikke hadde hørt noe fra DY om en evt. langdistansesatsning hvis det ikke hadde vært for Feel Air. Hvis DY alene hadde kunnet styre prosessen ville de nok foretrukket å vente til de hadde en 80-90% ferdigsnekret plan før de hadde gått ut med den. Skal jeg tippe vil jeg tro at DY ikke har kommet lenger enn til 50-60%, så sjansen for at DY skrinlegger langdistanseplaner tror jeg fortsatt er tilstede. Det er fortsatt mye som skal falle på plass i DY før vi ser langdistanseruter blir en realitet.

Merkelig - dette med langruter. Ser ut til å være en våt drøm for mange "kortrute-flyselskaper". Sterling var jo blant disse som seriøst vurderte longhaul før konkursen, men som etter hvert skjønte at det ikke ville gå, selv med sine ambisiøse islandske eiere.

Ryanair skiller seg faktisk litt ut her, og sier at de ikke kommer til å starte langruter, da det er svært vanskelig å tjene penger for et LCC-selskap i denne "bransjen".

DY har tydeligvis tenkt å bli medlem i langrute-klubben, og ingen kan nå si om de vil lykkes.
Jeg synes DY har vært flinke og fått til mye på kort tid - så langt. Men alle i bransjen vet at longhaul er en helt annen "dans". F.eks så var 50 % av underskuddet til SAS sist år på longhaul, selv om bare 12,5 % av produksjonen kom herfra...

Og en snag-delay på en longhaul maskin medfører helt andre konsekvenser, og behov for back up / support, enn tilsvarende på kortrutenettet. Kjos'ern vet jo dette, og vet også at man trenger å ha avtaler ang wetlease eller lignende med andre operatører, når han nå kun tenker å starte med et par longhaul-maskiner, noe som er svært sårbart.

Tally-Ho

...når han nå kun tenker å starte med et par longhaul-maskiner, noe som er svært sårbart

Det stemmer vel ikke helt Tally-Ho, er mulig du blander inn Feel her. Det var Feel Air som vel ønsket å kun benytte 2 maskiner, mens DY & Kjos vel sa de så for seg å begynne med 5-7 maskiner, men at 14-15 maskiner a'la Dreamlinere var "drømmen" eller noe i den duren.....

Heisann MartinL!

...Norwegian har søkt og fått slots for Oslo-Bangkok og Oslo-New York fra mars 2010. Selskapet uttaler at de vil benytte airbus 330 på rutene.

...Norwegian referer også til at de hele kan bli utsatt ut i 2011, hvis dette er mer markedsmessig forsvarlig...

Det er lenge til 2011, så jeg kan ikke annet enn å le av de som dømmer prosjektet nord og ned allerede 3 måneder etter at planene ble lagt frem. Jeg ville la det bli januar 2011 på kalenderen før jeg sjekket blodtrykket...

Vi er vel alle enige at Mars 2010 er ute av bildet, men er soeknadene inne? Det eneste jeg har sett er at Kjos nevnte noe i fjor om at de skulle bestemme seg i Januar 2010???

Ogsaa for aa gjenta Tally-Ho sitt innlegg;

Det aa gaa fra en ren narrow-body, i.e. B737 operasjon til wide-body er som aa gaa inn i en helt ny liga. Som jeg nevnte tidligere, jeg har liten tro paa at Feel kan klare dette paalitelig med 2 fly, og Norwegian, selv om jeg har mere tro paa de, vil slite med paalitelighet med 5-7 fly.

Til slutt, jeg er enig med LN-AØR denne traaden burde legges ned til noe er bekreftet... om man da ikke vil holde den gaaende for underholdningsverien...:p

Dag

Det kan hende Tommy7777777777 har et poeng, selv om jeg ikke tror DY koker suppe på langdistansespiker helt uten grunn.

Men 2.oktober 2009 lanserte Feel Air sine planer. Bjørn Kjos kom da med følgende uttalelse til media:

(http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1752929.ece)

7.oktober 2009 kommer imidlertid DY med egne planer om langruter. Galskapen og unødvendig brenning av penger er tydeligvis ikke lenger tema: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1756103.ece

Hvorfor en slik merkelig fremgangsmåte hvor Kjos først dømmer en satsning nord og ned, for deretter selv å lansere planer få dager senere? Enten så hadde DY slett ingen planer og de måtte koke sammen noe for å henge seg på Feel Air-effekten. Eller så hadde DY faktisk planer, men ble tatt fullstendig på senga av Feel Air og trengte noen dager på seg for å konkretisere og presentere sine egne vage planer. Kjos sin dødfødt-uttalelse noen dager tidligere blir uansett noe merkelige sett i ettertid, men det virker ikke som journalister har vett til å stille Kjos kritiske spørsmål. De er mest opptatt av å bygge opp (en fase hvor DY fortsatt befinner seg), for deretter å rive ned (en fase hvor SAS befinner seg).

Men uansett årsak er det tydelig at DY ble småskrææmt av Feel Air der og da, for jeg tror neppe vi hadde hørt om DY og langruter allerede 7.oktober hvis det ikke hadde vært for Feel Air. Og jeg tror fortsatt vi ikke hadde hørt noe fra DY om en evt. langdistansesatsning hvis det ikke hadde vært for Feel Air. Hvis DY alene hadde kunnet styre prosessen ville de nok foretrukket å vente til de hadde en 80-90% ferdigsnekret plan før de hadde gått ut med den. Skal jeg tippe vil jeg tro at DY ikke har kommet lenger enn til 50-60%, så sjansen for at DY skrinlegger langdistanseplaner tror jeg fortsatt er tilstede. Det er fortsatt mye som skal falle på plass i DY før vi ser langdistanseruter blir en realitet.

Tommy777 likes this!;):up:

Heisann MartinL!
Vi er vel alle enige at Mars 2010 er ute av bildet, men er soeknadene inne? Det eneste jeg har sett er at Kjos nevnte noe i fjor om at de skulle bestemme seg i Januar 2010???

For odens skyld, jeg vet ikke mer om dette en hva som har kommet frem i media. Slotsene du spør om er bekreftet av Osl og Norwegian i artikkelen til Aftenposten 21 november 2009.

Derimot har jeg hørt at de ikke fikk ønskede slots ved JFK, men det er ikke bekreftet offetnlig.

I forhold til det du refererer til, så tror jeg ikke vi skal være så veldig redde for at ikke media følger disse uttalelsene opp i løpet av den neste tiden. Da vil det nok fremkomme mer enn det som i dag blir hugget på en stabbe;)

I forhold til det du refererer til, så tror jeg ikke vi skal være så veldig redde for at ikke media følger disse uttalelsene opp i løpet av den neste tiden. Da vil det nok fremkomme mer enn det som i dag blir hugget på en stabbe;)

DY bør komme med mer konkret info ved presentasjon av Q4 :)

Derimot har jeg hørt at de ikke fikk ønskede slots ved JFK, men det er ikke bekreftet offetnlig.

Post #382 ........ Ingen som faar slots naar eksisterende brukere maa redusere trafikk ...

Noe som skyldes at JFK stenger sin lengste bane til vaaren for fire maaneders oppgraderingsarbeide. Nye ruter slippes ikke til foer dette er ferdig (29. juni).

Kan tänka mig att DY, om operationerna kommer igång, i ett initialskede kommer att leasa maskiner/kapacitet, exempelvis Finnair A330 ......

Kan tänka mig att DY, om operationerna kommer igång, i ett initialskede kommer att leasa maskiner/kapacitet, exempelvis Finnair A330 ......
Hvis de kunne få noe synergier fra det så høres det ut som en god ide for begge!

Status
Not open for further replies.
Back