Norwegian med Bangkok og New York fra Oslo

Status
Not open for further replies.
Det bliver spændende at se, hvor mange der vil vælge DY på en weekendtur til NY efter et scenarie som følgende:
A330 til NY har tekniske problemer i JFK, og passagerne må vente. DY's eneste andet fly er i BKK, og flyet kan ikke umiddelbart repareres.
Lad så det ske i påsken/thanksgiving/jul/nytår eller lignende, hvor alle fly er fuldtbookede.
Snart begynder tabloidaviserne at få utilfredse weekendturister i telefonen.
Der går hurtigt 24 timer.

Hvordan vil DY's bookingtal se ud den følgende uge?

Lad så det ske i påsken/thanksgiving/jul/nytår eller lignende, hvor alle fly er fuldtbookede.
Snart begynder tabloidaviserne at få utilfredse weekendturister i telefonen.
Der går hurtigt 24 timer.

Da ville alle selskaper ha et problem med å få folk hjem tror jeg.

Jeg tror nok at om det er noen som kan klare å starte IC-ruter, så er det Mr. Kjos.

Og om han skulle få teknisk på en A330, så må det vel leies inn en fugl uansett. Det er vel også realiteten for de fleste selskap. Er ikke mange som har en widebody ekstra, stående i beredskap i tilfelle man får bruk for den (eller forresten... kommer på ett selskap som har noen stående... ;)).

Last edited:
Er man med i IATA er det vel lettere, mener jeg.

?? Ser ikke sammenhengen. Det er mange selskaper som spesialiserer seg på korttidsleie til trengende selskaper - Viking, Air Atlanta, EuroAtlantic osv osv ..
Står man med kjempeteknisk i f.eks. BKK, kan man ikke regne med å få reservefly/crew på plass på særlig under 24 timer, men kapasitet finnes hvis det trengs. IATA har ingen fly, så de er nok til liten hjelp, er jeg redd... ;)

Frem til 20-11-2009, 23:29 har det her på forumet, samt i det som de fleste har oppfattet som hele den oppegående verden av aviation freak’s and professionals hvert en sannhet at for å kunne drive økonomisk forsvarlig ruteflyging LH med widebodys har man måtte ha en minimums flåte på X antall maskiner. X har frem til 20-11-2009, 23:29 blitt satt >=15, men X har nå blitt satt til >=2, hva skjer med overhead på flygende , teknisk, osv ? hva er trylleformelen ? Er det bare fordi man ønsker seg noe så inderlig at formelen går opp?

Last edited:
Tro kan flytte fjell, vet du...

Spøk til alvor, dette er noe jeg også har lurt på. Hva er det som gjør at DY skal få dette til med så få fly, når få andre klarer det?

Hvor står det at NAX bare skal ha 2 fly da? Jeg leste det da vitterlig slik at de ønsker å begynne med 2 fly, men kjenner jeg dem rett, så kommer det da flere fly enn hva forumet klarer å følge med på........

Siste jeg hørte var at det var gjort beslutning på å skaffe 7 stykk 330-200 maskiner i første omgang.

Frem til 20-11-2009, 23:29 har det her på forumet, samt i det som de fleste har oppfattet som hele den oppegående verden av aviation freak’s and professionals hvert en sannhet at for å kunne drive økonomisk forsvarlig ruteflyging LH med widebodys har man måtte ha en minimums flåte på X antall maskiner. X har frem til 20-11-2009, 23:29 blitt satt >=15, men X har nå blitt satt til >=2, hva skjer med overhead på flygende , teknisk, osv ? hva er trylleformelen ? Er det bare fordi man ønsker seg noe så inderlig at formelen går opp?

Jo, jeg er enig i det, og har fundert over at de tør starte med så få fly. Dog kommer det vel litt ann på hvilke avtaler de har for vedlikehold og slikt. Om det setter bort alt de kan til store sellskaper så vil jo disse sellskapene ha "stordriftsfordeler". Kan vel kanskje tenke meg at mest mulig blir gjort av innleide sellskaper i NY og BKK, med Oslo som en "utebase" siden det vel nesten ikke er noe A330 trafikk på OSL. Uansett kommer de vel ikke unna at de må ha et minimuslager av deler, samt sertifisert mekanikere på OSL (eller hvor de når flyr til), de kunne vel kanskje dele resursjer på OSL med Thomas Cook Scandinavia?

Bare spekulasjoner selvfølgelig, men en ting er sikkert, det er ikke mye økonomi i dette om de skal ha egene delelagere, meaknikere osv. med bare 2 maskiner.

Jo, jeg er enig i det, og har fundert over at de tør starte med så få fly. Dog kommer det vel litt ann på hvilke avtaler de har for vedlikehold og slikt. Om det setter bort alt de kan til store sellskaper så vil jo disse sellskapene ha "stordriftsfordeler". Kan vel kanskje tenke meg at mest mulig blir gjort av innleide sellskaper i NY og BKK, med Oslo som en "utebase" siden det vel nesten ikke er noe A330 trafikk på OSL. Uansett kommer de vel ikke unna at de må ha et minimuslager av deler, samt sertifisert mekanikere på OSL (eller hvor de når flyr til), de kunne vel kanskje dele resursjer på OSL med Thomas Cook Scandinavia?

Bare spekulasjoner selvfølgelig, men en ting er sikkert, det er ikke mye økonomi i dette om de skal ha egene delelagere, meaknikere osv. med bare 2 maskiner.

For guds skyld, det er ikke snakk om 2 maskiner. Norwegian har aldri sagt at de skal ha en flåte med 2 fly! Det blir en innfasing av 330 modeller der det naturlig nok vil være en periode med 2 fly, 3 fly, 4 fly osv.

Norwegian er ingen kjøtthuer som åpner IC trafikk basert på en struktur med 2 maskiner. Som nevnt lengre opp, er det etter snakk om 7 maskiner i første omgang. Norwegian sier også at de ser mot en flåte bestående av 15 fly.

Legg 2 fly død og back to topic!

Siste jeg hørte var at det var gjort beslutning på å skaffe 7 stykk 330-200 maskiner i første omgang.

For guds skyld, det er ikke snakk om 2 maskiner. Norwegian har aldri sagt at de skal ha en flåte med 2 fly! Det blir en innfasing av 330 modeller der det naturlig nok vil være en periode med 2 fly, 3 fly, 4 fly osv.

Norwegian er ingen kjøtthuer som åpner IC trafikk basert på en struktur med 2 maskiner. Som nevnt lengre opp, er det etter snakk om 7 maskiner i første omgang. Norwegian sier også at de ser mot en flåte bestående av 15 fly.

Legg 2 fly død og back to topic!

Veldig mange sikre besluttninger her uten noe som helst fra DY.

Du er sikker på at ikke det sitter en nisse i en krok å ler så han griner over alt du kommer ut med og serverer som sannheter ?

Veldig mange sikre besluttninger her uten noe som helst fra DY.

Du er sikker på at ikke det sitter en nisse i en krok å ler så han griner over alt du kommer ut med og serverer som sannheter ?

Ingen her som påstår at noe som helst er sannheter. Jeg refererer bare det jeg har fått høre. Derimot er det slik at Norwegian selv får lese gjennom artikler før de kommer på trykk, noe som er rutine for presse med respekt for sin egen troverdighet. De får da muligheten til selv å korrigere det de har sagt i intervju og samtaler som da er presentert i et utkast til en artikkel. Ønsker selskapet/personen da å trekke tilbake noe av hva som tidligere ble sagt, eller ønsker å holde tilbake enkelte detaljer, så gjør de fleste seriøse aviser dette før det kommer på trykk. Dette for å øke troverdigheten i det de skriver, slik at kilden kan konfronteres på utsagnene.

Når jeg da forteller deg at det ved flere anledninger den siste tiden har blitt slanket betydelig på detaljer, så burde det kanskje klare opp litt i hvorfor jeg spiller inn noen sentringer her og der.
Det refereres også til dette i første innlegg.

Når det gjelder nyheten det refereres til, så kan jeg si så mye som at det er mer enn bare denne artikkelen som bygger opp om hva som blir presentert.
Det kommer nok mer det har også kommet frem en del ting som ikke er blitt presentert i denne artikkelen.

Dersom det i stor grad provoserer forum medlemmer at jeg forsøker å korrigere tråden i henhold til hva jeg selv har hørt, skal jeg selvfølgelig innfinne meg det. Derimot synes jeg det er synd at det kokes spiker på en suppe som det ikke er hold i. Norwegian har aldri sagt at de skal drive iC operasjoner bestående av 2 330-200 maskiner. Det er oppkok her på forumet.

Jeg jobber ikke i Norwegian, kjenner overhode ikke til intern strategi eller fremtidige prosesser.
Her kan også planene forandres fra dag til dag. Mest sannsynlig har ingen rett i hvor mange fly det vil bli. Norwegian har vist at samtlige utsagn om optimal flåte, har blitt blåst over alle vidder!

Dersom du også søker på artikler knyttet til Norwegians IC planer så sier de selv at de ser for seg en flåte på 15 fly!

Derimot sitter garantert noen nisser i en krok hos Norwegian og smiler over at noen planter blomster ved graven til IC operasjoner basert på 2 fly;)

Last edited:
Dersom det i stor grad provoserer forum medlemmer at jeg forsøker å korrigere tråden i henhold til hva jeg selv har hørt, skal jeg selvfølgelig innfinne meg det. Derimot synes jeg det er synd at det kokes spiker på en suppe som det ikke er hold i. Norwegian har aldri sagt at de skal drive iC operasjoner bestående av 2 330-200 maskiner. Det er oppkok her på forumet.

Bara en tanke sådär, men startar man en tråd som i hög grad inbjuder till spekulationer (p.g.a. lite konkret information att tillgå) får man nog räkna med att resultatet blir ett hopkok med massa frågor och hypoteser.

NAS:VURDERER Å UTVIDE RUTENE TIL FINLAND OG BALTIKUM I 2010
Wed Dec 02 00:48:36 CET 2009
Oslo (TDN Finans): Norwegian vurderer å utvide rutene til Finland og
Baltikum sent i 2010 og kommer til å starte opp de lange rutene til New
York og Bangkok våren 2011.

Det sier konsernsjef Bjørn Kjos til Bloomberg News onsdag.

Samtidig sier han at det ikke er sannsynlig at selskapet kommer til å
betale utbytte for 2009.
--
TDN Finans
EH
22 00 11 55
finans@tdn.no

http://www.dn.no/finans/portal/news...d.news.tdn.ALL_NEWS&newt__newsId=NAS-fs105eh0

Altså LH i 2011 ikke 2010 ?

Burde ligge noen muligheter i Finsk innenriks. Dessuten er Finnair så godt som uten konkurrenter fra Vantaa. Kun noen få unntakt.

Finnair, ... hm ? med 5,6% i DY ?

Finnair har selv sagt at de ikke ønsker noe videre sammarbeid med Norwegian. de har også sagt at de heller ikke ønsker å kjøpe seg mer opp i selskapet.

Jeg tviler på at Norwegian vil "frede" Finnair. Det er gledelig nytt for finske reisende!

Burde ligge noen muligheter i Finsk innenriks. Dessuten er Finnair så godt som uten konkurrenter fra Vantaa. Kun noen få unntakt.
Blue1 har t ganske omfattende innenriks rutenett. Jeg tror neppe SAS/Blue1 kommer til aa sitte stille aa se paa en eventuell DY-inntreden. Det kan fort bli blodig, og det tror jeg ikke DY er interessert i aa risikere. Og det er definitivt IKKE plass til tre aktoerer paa det markedet.

Status
Not open for further replies.
Back