Norwegian bytter handling i Oslo og København

Re: Norwegian bytter handling i OSL/CPH

Faktisk ikke overrasket og at dette kom og egentlig ikke overrasket over at det ikke kom før. Dette er jo noe vi ser i alle bransjer utenom flybransjen ( som i stor grad har vært dominert av statlige aktører). Se på IT bransjen, der bytter store kontrakter eiere så ofte som hvert 5år, se på oljebransjen og leverandørindustrien der. Alltid kjipt å stå oppi situasjonen der ens arbeidsgiver ikke har jobb, men når det som gjelder er så billige flybiletter som mulig, så er dette resultatet. Trøsten er nok at dette havner i kategorien virksomhetsoverdragelse som betyr at ansatte flyttes over til samme lønn og vilkår.

Men jeg er ikke helt med på tankegangen her.

Du sier at at det ikke er så mye endringer i flybransjen og at det er dominert av statlige aktører.

Jeg kjenner ikke handling over hele verden, men her på berget så er det ikke mye statlig. Og det er mye endring. Alle som har jobbet i handling, har stort sett en samling uniformer hjemme etter å ha blitt flyttet rundt, gjerne basert på at flyselskap bytter leverandør.
Dette er en industri med meget store og raske endringer. Stort sett er kontraktene på 2-4 års lengde og gjerne med opsjon på 1+1 etterpå.

Så at flybransjen ikke kjører på leverandørene og bytter dem ut. Da tror jeg du må grave litt mer i historien ;)

S

Operatörer blir for dagen mer og mer 'Turn-Around-bevisste' ... hvis det nye NAX-Menzies forholdet bygger pä slot-time akkord-avtaler (?), kan jeg forstä hvorfor den nye Handling Agent-kontrakten blir foretrukket ... fläte 24t-produktivitet styrer fläte 24t-yield hvortil forbedrete ground operations inngär som et nytt potensial, en ny kilde, her gär dagens bean-counters pä skatte-jakt ...

Men jeg er ikke helt med på tankegangen her.

Du sier at at det ikke er så mye endringer i flybransjen og at det er dominert av statlige aktører.

Jeg kjenner ikke handling over hele verden, men her på berget så er det ikke mye statlig. Og det er mye endring. Alle som har jobbet i handling, har stort sett en samling uniformer hjemme etter å ha blitt flyttet rundt, gjerne basert på at flyselskap bytter leverandør.
Dette er en industri med meget store og raske endringer. Stort sett er kontraktene på 2-4 års lengde og gjerne med opsjon på 1+1 etterpå.

Så at flybransjen ikke kjører på leverandørene og bytter dem ut. Da tror jeg du må grave litt mer i historien ;)

S

Nå tenkte jeg historisk, dog har det jo skjedd vanvittig mye endringer i flyfarten de siste 10årene. Poenget var vel at den hverdagen som andre bransjer har levd med i lang tid også har inntatt flyfarten med full styrke, på både godt og vondt.

Kom meg for øret at det blir virksomhetsoverdragelse, og det er jo positivt for de ansatte.

Hvordan kan det bli det? Aviator fortsetter jo å bestå, dog med mindre arbeidsmengde.
Når KLM gikk fra SGH til Aviator i BGO/SVG tror jeg ingen fikk "bli med" på lasset

Umulig å si hva som skjer. Jeg var med på samme leksa i Servisair i 2007/2008, halve staben forsvant med DY til Nortport, mens vi andre satt igjen med 5 selskaper.
Det lukter samme greia nå, en hel del vil nok følge på lasset over til MZ, men vi må ikke glemme at AAA fortsatt sitter igjen med kunder og det skal sies, gresset er ikke bestandig grønnere på andre siden.

Hvordan kan det bli det? Aviator fortsetter jo å bestå, dog med mindre arbeidsmengde.
Når KLM gikk fra SGH til Aviator i BGO/SVG tror jeg ingen fikk "bli med" på lasset

Det kan eg bekrefte fra BGO hvertfall, ingen fra Sgh gikk over

Vet vi hvorfor DY har sagt opp?

Fra "ryktepressen" www.check-in.dk

”Vi har blandt andet kigget på kvalitet og pris. Vi har vurderet tilbuddet fra Menzies som bedre end Aviators på de fleste områder. Og så har det også spillet ind, at Menzies har en god sikkerhedskultur og et bedre kvalitetssystem,” forklarer Bjørn Erik Barman-Jenssen, chef for ground operations hos Norwegian, til CHECK-IN.dk.

Faktisk ikke overrasket og at dette kom og egentlig ikke overrasket over at det ikke kom før.

DY har da byttet handling mange ganger allerede. Outsourcing og bytte av leverandører er ganske vanlig i flybransjen og har vært veldig vanlig ihvertfall siden 90-tallet. De eneste statlige aktørene er stort sett ATC og en del av lufthavnene i dag, og enkelte svært små flyplasser driver også Avinor handlingen.

Det som kan toppe dette er at Aviator overtar SGH i 2015. Swissport har "kjøpt" (har de betalt noe?) 10 % av SGH, men de sliter vel ennå med overtakelsen av Servisair. Klarer de SGH, eller ender det med at SGH heller blir solgt til Aviator? SAS tjener vel penger på SGH, og da må de selge. SAS selger alt de tjener penger penger på for å satse på kjernevirksomheten - som de ikke tjener penger på. Siste setning litt off-topic, riktignok...

Det som kan toppe dette er at Aviator overtar SGH i 2015. Swissport har "kjøpt" (har de betalt noe?) 10 % av SGH, men de sliter vel ennå med overtakelsen av Servisair. Klarer de SGH, eller ender det med at SGH heller blir solgt til Aviator? SAS tjener vel penger på SGH, og da må de selge. SAS selger alt de tjener penger penger på for å satse på kjernevirksomheten - som de ikke tjener penger på. Siste setning litt off-topic, riktignok...

Hver gang jeg ser et Radisson "Blu" hotel tænker jeg.. what went wrong.

Dette har ä gjöre med vanskeligheten for Janne Carlzons ettergjengere ä kvitte seg av med den sterkt inngrodde "Carlzon-kulturen" i SAS. "Nye tider krever nye lösninger" var det nye Motto ... derfor skulle alle Carlzons skapninger selges vekk. Ergo solgtes vekk alt det som SAS tjente penger pä ! Hotell-kjedene eksempelsvis var en av nevnte skapninger, hvor Carlzon fikk kniven i ryggen fra bankene som ikke hadde stramme nok belter rundt maven til ä fölge med gjennom geopolitikk-bölgene etter Irak-Kuwait krigen ...

Ser for meg at "de beste" (mest/best kompetanse på andre selskaper enn DY/DU) i Aviator blir værende. Men for dem som nå sitter med vikartilværelse i Aviator nå (spesielt de som jobber via Manpower) kan nok sommervikariat i SGH (med "muligheter videre") være like fristende som nye vikariater (med "muligheter videre") hos Menzies...?

Hvorfor i alle dager skal man bytte fra fast jobb til sommervikar?
Det vil mest sannsynlig være mulig å få skiftplan som sommervikar mai - sept, og det er også veldig vanlig å få fortsette etter sommeren.

Hvordan går dette? Skulle ut og reise på onsdag og la merke til at det var veldig mange ansatte som ikke kunne norsk på innsjekk. Det har jeg aldri opplevd før i Norge....

Jeg vet ikke hvordan det har vært nå. Men de har hentet inn en del ansatte fra Romania tidligere.

Back