Norwegian og Widerøe inngår samarbeide

Re: Norwegian og Widerøe inngår samarbeide

Rent praktisk betyr jo dette at man nå (mars 2018) kan booke one-stop for Tante Anna i Amerika fra Stewart, NY til Ørsta. :USA

Nope, dette gjelder KUN innlandsbilletter, skal man tolke pressemeldingen.

Hmm, dette er interessant. Mulig SK vil merke dette, sidan no det faktisk blir mogleg å velge DY på ruter som er anbudsrute <---> stamrute. Og så er det jo eit stort skifte for DY sin del. Om dette kjem etter eit "krav" frå samferdslemyndigheitene, så har vel det presset måtte vore retta mot WF. Vil ikkje anta at nokon kan påtvinge noko slikt til DY, nesten uavhengig av kor godt dei måtte komme ut av det økonomisk.

Menzies på OSL har vel en ganske spikret avtale med tanke på avtalen de inngikk med Menzies i USA. Og Aviator har vel ganske lenge igjen av avtalen med Norwegian.

Litt OT dette, men har du noe mer info om denne avtalen med Menzies i USA?

kanskje vi vil kunne se et samarbeid med Braathens i Sverige i relativt nær fremtid og?

Dette blir litt feil i forhold til børsmeldingen som er lagt ut:

The following Widerøe routes are included in the agreement:
- Oslo - Røros
- All routes from Oslo and Bergen to Sogn og Fjordane and Ørsta/Volda
- All routes between Trondheim and Helgeland (Mo i Rana, Mosjøen, Brønnøysund og Sandnessjøen)
- Trondheim and Oslo to Rørvik and Namsos
- All routes in Nordland, Troms og Finnmark, except from Bodø - Bardufoss
- Direct routes from Oslo to Helgeland (Mo i Rana, Mosjøen, Brønnøysund, Sandnessjøen) and Lofoten (Svolvær, Leknes, Stokmarknes)
- Direct routes from Bergen to Bodø and Tromsø
- Sandefjord/Kristiansand/Trondheim to Evenes

Så unntaket blir vel Bodø-Bardufoss, og ikke alle rutene listet etterpå, slik det kunne se ut som i ditt innlegg.

Link: http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=442958

Dette er feil og blir rettet.

I den grad departementet har utøvd noen form for press, så vil jeg tro det i hovedsak var rettet mot Widerøe jfr. kravene i anbudskontrakten. Ballen har nok slikt sett ligget på Norwegian sin side, og jeg ser for meg at det at Widerøe sin uavhengighet fra SAS har hatt mye å si for at Norwegian nå ønsker en interline-avtale. Ellers ser vi jo også at Widerøe sammarbeider bedre med andre selskaper utenfor SAS-konsernet, og at antall "sammarbeidspartnere" blir stadig flere.

Ellers skal man vel være litt forsiktig med hva man hører på fra ryktebørsen, men noen av de mest utrolige har jo nå vist seg å stemme. Rykter har jo gått en stund om interline for DY på kortbanenettet, selv om man i stor grad har trodd at det måtte være FlyViking det var snakk om. Så der var jo nyheten mer utrolig enn ryktene rundt vil jeg si. Men Norwegian vil nok fremdeles ha et nokså begrenset utvalg av interline-partnere, og i stor grad satse på å fly selv der de kan med 737. Derimot kan det være mer spennende å se hva mer Widerøe kan komme til å presentere av avtaler fremover...

Derimot kan det være mer spennende å se hva mer Widerøe kan komme til å presentere av avtaler fremover...

WF har hatt interlineavtaler med selskaper over hele verden siden 'tidenes morgen'. Da elektroniske billetter kom, ble en del avtaler kansellert, men det var mest pga inkompatible billettløsninger.

Men du kan fortsatt kjøpe billetter på mange internasjonale selskaper på wideroe.no.

Det skrives: "Avtalen med Norwegian er inngått i tråd med de bestemmelsene som ligger i anbudsavtalen mellom Widerøe og Samferdselsdepartementet".

Skulle tro de rent kommersielle rutene (uten tilskudd) til WF ikke ville inngå - men i nord-Norge er det bare 1 av disse som ikke inngår (Bodø-Bardufoss)?

WF har hatt interlineavtaler med selskaper over hele verden siden 'tidenes morgen'.
Interline har de med mange, ja. Det jeg nok i større grad tenker/peker på er de mulighetene Widerøe nå har til å tilpasse seg for bl.a. feed til/fra selskaper utenfor SAS-konsernet. Nå er det mulig at en av de ryktene jeg hører mest av ang. Widerøe for tiden er farget av at den stillingen jeg har nå er borte 1. april, men det sies bl.a. at sammarbeid om feed var en av grunnene til at KL/AF valgte WGH som handlingselskap på de fleste Norske flyplassene. Mens valget av SGH på OSL i hovedsak dreide seg om pris...

For å spore tilbake til saken, så ser jeg jo for meg at det med tid og stunder også blir muligheter for å kjøpe tilsvarende sammenhengende biletter WF <-> DY også på DY sine egne nettsider. Ellers ser det ut til at unntakene fra avtalen bærer preg av at DY flyr til begge ender av unntakene, og at DY nok forsøker å holde passasjerer mest mulig på "eget metall" såfremt det lar seg gjøre. Litt nysjerrig er jeg dóg på hvordan man vil håndtere det dersom passasjerer ønsker å gjennomsjekke separate biletter mellom de to selskapene.

Litt nysjerrig er jeg dóg på hvordan man vil håndtere det dersom passasjerer ønsker å gjennomsjekke separate biletter mellom de to selskapene.

Det vil ikke la seg gjøre, så det blir som i dag.

Her på Røros gleder vi oss stort over denne nyheten:-)

Da er billettsalget igang, sjekka noen bookinger fra Namsos som er mitt 2. hjem og da kom DY opp blandt alternativene.
32ba6295004838e1165b01e580e718f1.jpg

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

Back