Norwegian bytter handling i Oslo og København

Re: Norwegian bytter handling i OSL/CPH

Menzies har god erfaring med slikt *host, Alaska* .....
 
Re: Norwegian bytter handling i OSL/CPH

Det som er litt festlig er at DY kan ha oppimot 800 avganger i uka. Det trengs mye folk til en slik operasjon. Jeg tipper at antallet eks. Aviator-personell som går til Menzies vil være flere enn Menzies har på OSL pr. i dag. Det kan bli en interessant situasjon.

Blir samme som kollektivtrafikken rundt Oslo hvor sjåfører driver og bytter arbeidsgiver og uniform hvert 7. år, og så skaller den beste kompetansen litt av hver gang :cry:
 
Re: Norwegian bytter handling i OSL/CPH

Men Aviator skal fortsatt handle DY på de andre norske lufthavnene, der de gjør dette i dag, eller??

Beste hilsen Espen
 
Re: Norwegian bytter handling i OSL/CPH

Men Aviator skal fortsatt handle DY på de andre norske lufthavnene, der de gjør dette i dag, eller??

Beste hilsen Espen


Ja, i følge pressemeldingen

Aviator skal også handle dem på ARN

Det blir sikkert innkjøringsproblemer av ymse grunner i starten, men det er stor sannsynlighet at det viser nok en gang at det normalt ikke spiller noen rolle hvem som handler (med noen unntak) og det derfor er vanskelig og selge seg på annet enn pris?

Vil stueren som evt. gikk 6 mnd sykemeldt pga ødelagt rygg være like ettertraktet?

Mens det definitivt vil være kjedelig for mange, så er det ikke så veldig annerledes enn når et verft/utbygger/etc taper enn kontrakt, og det hverken finnes eller lønner seg med evigvarende kontrakter mellom bedrifter

Og i ditt eksempel så er det ikke umulig det på lang sikt kan være en fordel med og måtte finne seg noe annet som er bedre for helsen, og kanskje også bedre arbeidsvilkår.
 
Last edited:
Re: Norwegian bytter handling i OSL/CPH

Jeg tipper at antallet eks. Aviator-personell som går til Menzies vil være flere enn Menzies har på OSL pr. i dag. Det kan bli en interessant situasjon.

Helt sikkert - og mange har vært med på dette før. Servisair-->Northport-->Røros/Aviator -- og for å gjøre saken enda bedre har vel mange også vært ansatte i ulike vikarbyråer for ovenstående...

En svært krevende bransje å tjene penger på, med svært lave marginer og ofte stramme SLAer. Hadde vært spennende å vite hva private equity-eierne bak Aviator har regnet på for å lønnsomhet på sikt...
 
Re: Norwegian bytter handling i OSL/CPH

Går de ansatte på tarifflønn, slik at lønnen er den samme uavhengig av arbeidsgiver?
 
Re: Norwegian bytter handling i OSL/CPH

En svært krevende bransje å tjene penger på, med svært lave marginer og ofte stramme SLAer. Hadde vært spennende å vite hva private equity-eierne bak Aviator har regnet på for å lønnsomhet på sikt...

Tja. IATA har gjort en analyse av verdikjeden i luftfarten, og groundhandling er en av elementene som har en høyere avkastning enn kostnaden ved investert kapital (sammen med MRO'er, CRS'er, reisebyråer, og fraktagenter).

Dette i motsetning til f.eks. flyselskaper og flyplasser.;)
 
Re: Norwegian bytter handling i OSL/CPH

For å snu Bergensflyet så tror jeg det er 5000 kr til handling. Tar sikkert feil. Hvordan er det med gjeld og skyld til Aviator. Alt koster sinnsykt mye på flyplassen.
 
Re: Norwegian bytter handling i OSL/CPH

Tja. IATA har gjort en analyse av verdikjeden i luftfarten, og groundhandling er en av elementene som har en høyere avkastning enn kostnaden ved investert kapital (sammen med MRO'er, CRS'er, reisebyråer, og fraktagenter).

Dette i motsetning til f.eks. flyselskaper og flyplasser.;)

I stand corrected. Mulig bildet ser noe annerledes ut utenfor Skandinavia hvor arbeidskraften er betydelig billigere?
 
Re: Norwegian bytter handling i OSL/CPH

Jobber på ramp hos aviator BGO å må si hele avd er veldig overrasket over norwegian sin avgjørelse, tydeligvis kun pris som gjelder, ingen lojalitet overfor selskapet som har jobbet for dem.
 
Re: Norwegian bytter handling i OSL/CPH

Jobber på ramp hos aviator BGO å må si hele avd er veldig overrasket over norwegian sin avgjørelse, tydeligvis kun pris som gjelder, ingen lojalitet overfor selskapet som har jobbet for dem.

Vet vi hvorfor DY har sagt opp?

Selv om det er veldig lett å gi DY drittsekk stempelet her, så vet de som driver med forhandlinger at det alltid er minst 3 sider av en sak.
 
Re: Norwegian bytter handling i OSL/CPH

Business is business .. dette er ofte en del av et større spill, og vi ser jo at DY handles av Menzies andre steder og.

Ground handling er god butikk for de som er flinke (ikke bland 'flink' og 'kvalitet' her) og er et godt eksempel på at allle i kjeden ofte tjener på flybransjen - unntatt flyselskapene selv...

Jeg har vært involvert i en del 'stygge' handlingbytter, men man må bare forkusere på å være profesjonell og ta uenighetene på bakrommet.
 
Re: Norwegian bytter handling i OSL/CPH

Jeg er skuffet over Aviator er ute men ønsker selvfølgelig Menzies velkommen.
Forhåpentligvis blir det fortsatt de samme dyktige Aviator kollegaer som skal ta seg av Norwegian i Menzies uniform :)
 
Re: Norwegian bytter handling i OSL/CPH

Tja. IATA har gjort en analyse av verdikjeden i luftfarten, og groundhandling er en av elementene som har en høyere avkastning enn kostnaden ved investert kapital (sammen med MRO'er, CRS'er, reisebyråer, og fraktagenter).

Dette i motsetning til f.eks. flyselskaper og flyplasser.;)

Det stemmer nok om man tar hele verden. Men her i landet er jeg ganske sikker på at det er Avinor og de store flyplassene som har markant høyere avkastning. Ground handling taper man ikke nødvendigvis penger på, men hvis man skulle investert er nok penger i banken (selv i det norske markedet i dag) bedre avkastning. Tekniske tjenester (MRO ol.) har en etter en flyttet utenlands, reisebyråer er heller ikke noe stort, selv om de store aktørene sikkert driver tilfredsstillende. Men dette blir en digresjon...
 
Re: Norwegian bytter handling i OSL/CPH

Kom meg for øret at det blir virksomhetsoverdragelse, og det er jo positivt for de ansatte.
 
Re: Norwegian bytter handling i OSL/CPH

Kom meg for øret at det blir virksomhetsoverdragelse, og det er jo positivt for de ansatte.

Sikkert eneste måten de kan sikre at de har nok kompetente folk tilgjengelig når de overtar. Skulle Aviator-folket sies opp og så søke jobb i Menzies med lange intervjurunder og mange som dropper hele flybransjen og finner noe annet, ville de være i beit for folk og kaos et faktum. Tror ikke Bjørn Kjos er i humør for enda mer baluba.
 
Re: Norwegian bytter handling i OSL/CPH

Kom meg for øret at det blir virksomhetsoverdragelse, og det er jo positivt for de ansatte.

Är detta verkligen ett verksamhetsövertagande i Norge?
Så fungerar det inte i Sverige på grundhandlingområdet när ett flygbolag byter handlingagent ,cateringleverantör, cleaningservice.
I Sverige måste den nya handlingagenten nyrekrytera om det behövs.
För ny ramppersonal tror jag samtliga handlingagenter(Swedavia, Aviator, SGH, Menzies) har en högsta åldersgräns på 35 år.
 
Re: Norwegian bytter handling i OSL/CPH

Faktisk ikke overrasket og at dette kom og egentlig ikke overrasket over at det ikke kom før. Dette er jo noe vi ser i alle bransjer utenom flybransjen ( som i stor grad har vært dominert av statlige aktører). Se på IT bransjen, der bytter store kontrakter eiere så ofte som hvert 5år, se på oljebransjen og leverandørindustrien der. Alltid kjipt å stå oppi situasjonen der ens arbeidsgiver ikke har jobb, men når det som gjelder er så billige flybiletter som mulig, så er dette resultatet. Trøsten er nok at dette havner i kategorien virksomhetsoverdragelse som betyr at ansatte flyttes over til samme lønn og vilkår.
 
Back
Top