Norwegian bytter handling i Oslo og København

Re: Norwegian bytter handling i OSL/CPH

Går rykter om at de har vært kun 3 mann på turns på OSL. En i gaten og to på bakken. Det var et par hissige delays her om dagen....

Har Menzies hentet inn folk utenlandsfra?

Ryktes om x-antall rumenere. Har snakket med hvertfall én. Jobbet vanligvis på OTP. Snakket med en nederlender også.

Jeg ble igjen i Aviator. Helt annen hverdag nå. Fra å være kun dispatcher/loadcontroller til å sitte på innsjekk igjen.
Innsjekk har sin sjarm, men byr ikke på de store utfordringene som jeg er vant med.

Det går vel seg til. Vi er hvertfall en fin, liten gjeng som er igjen i Aviator.

E190: To mann på bakken og én i gaten fungerer bra på DY om det er lite bagasje. Er ikke noe krise det. Men i disse påsketider med mye bagasje blir det litt lite med kun to stuere. Selv om DY har sliding carpet på bortimot alle flyene sine.

Last edited:

Men får disse norsk lønn, eller er det snakk om sosial dumping? Noen som vet?

Er dette grunnen til at det nå tar ennå lengre tid å få bagasjen hos Norwegian?

Men får disse norsk lønn, eller er det snakk om sosial dumping? Noen som vet?

De er nok midlertidig hentet inn og gå nok på sin lokallønn + noe tillegg som totalt blir under norsk lønn.

Er dette grunnen til at det nå tar ennå lengre tid å få bagasjen hos Norwegian?

Antar utstyret de bruker forstår Rumensk like godt som Norsk eller Svensk;)

Dog har jeg selvopplevd at de losser og laster flyet før de kjører inn bagasjen, skjer nok ikke 100%, men det;) skjer

Dog har jeg selvopplevd at de losser og laster flyet før de kjører inn bagasjen, skjer nok ikke 100%, men det;) skjer

Det har jeg opplevd på OSL mange ganger, uansett handlingselskap eller nasjonalitet

Jeg må ta et lite forbehold om at det nå er et par år siden jeg forlot Menzies. Men da de første Rumenerne kom før jeg sluttet, så var var det på Norske betingelser.
Normalen er at hvis man er på en stasjon for et noen uker ifm oppstarts hjelp, så har man sine "hjemlige betingelser" men selvsagt med dekning av opphold og diett.
Hvis man er over lengre tid, så er det norske betingelser. Da er man som en normal norsk arbeidstaker. Menzies har hentet inn en del fra andre stasjoner som har bodd i kortere og lengre tid i norge. Det er ikke alltid like lett å få gode folk til flyplass stillinger som heller ikke er best betalt. I tillegg så er det billigere å få medarbeidere som allerede er opplært i mye av det som skjer, og trenger minimal trening for å komme opp på egne ben.

Så i tillegg til de utenlanske medarbeiderne som har vært hos MA siste tiden, så har de helt sikkert hentet inn litt ekstra kort tids oppstart hjelp. Så akkurat nå siste uken har det nok vært litt av det meste involvert.

S

Re: Norwegian bytter handling i Oslo og København

Virker som det kan blir egen Norwegian handling på OSL.

Ikke sett noe som bekrefter det enda!

Det har vel ligget i kortene lenge, i hvert fall siden de opprettet handling på LGW og mange av de spanske basene. Blir i såfall spennende å se om det blir virksomhetsoverdragelse av menzies, 4 aktører på OSL er vel i meste laget.

Blir også spennende å se om aviator beholder alle kontraktene rundt om i landet, eller om WGH får flere av de. Etter at WGH mista SK på TOS, BGO og en plass til, er de vel tørste på noen nye, og det økende samarbeidet mellom WF og DY gjør jo det ikke mindre sannsynlig.

Det har vel ligget i kortene lenge, i hvert fall siden de opprettet handling på LGW og mange av de spanske basene. Blir i såfall spennende å se om det blir virksomhetsoverdragelse av menzies, 4 aktører på OSL er vel i meste laget.

Blir også spennende å se om aviator beholder alle kontraktene rundt om i landet, eller om WGH får flere av de. Etter at WGH mista SK på TOS, BGO og en plass til, er de vel tørste på noen nye, og det økende samarbeidet mellom WF og DY gjør jo det ikke mindre sannsynlig.

WGH har vært på jakt etter DY i flere år, gjorde bl.a noen taktiske ansettelser ved OSL i 2019 for å få det til. Men DY hadde en del problemer høsten 19 hvor Menzies kunne gjøre noen grep som gjorde at kontrakten ble forlenget ganske greit.

Så blir spennende å se hva som skjer nå

S

Norwegian avslutter nå samarbeidet med Menzies i Oslo, og starter eget handlingselskap. Red Handling skal ta over bakketjenestene fra slutten av mars 2023. Menzies skal fortsatt stå for de-icing da det er en egen kontrakt.

Norwegian avslutter nå samarbeidet med Menzies i Oslo, og starter eget handlingselskap. Red Handling skal ta over bakketjenestene fra slutten av mars 2023. Menzies skal fortsatt stå for de-icing da det er en egen kontrakt.

Kjenner ikke til dato, men Menzies fikk forlengelse av de-ice kontrakten på OSL, GOT og CPH i vinter som var. Så tipper den gjelder ut de-ice-sesongen 2024/2025.
https://menziesaviation.com/news/me...egian-airline-at-three-scandinavian-airports/

Red Handling Oslo vil overta Onsdag 22 Mars 2023, og de ice kontrakten vil vare ut Mars 2024 :)

Back