Moss lufthavn Rygge legges ned 30OKT16

Mange som dro ofte derifra, bla til England, Polen, Baltikum osv. Iallefall mange rundt her som savner den flyplassen.

Hva er det for et argument? Skal savn eller reelt transportbehov definere landets flyplasstruktur? Kanskje er det en fordel at lista for ellers formålsløse reiser heves ett hakk?

Hva er det for et argument? Skal savn eller reelt transportbehov definere landets flyplasstruktur? Kanskje er det en fordel at lista for ellers formålsløse reiser heves ett hakk?

Tror du bør lese deg opp litt på fakta før du hiver ut påstander.

60-70% av passasjerene til/fra ØstEuropa var arbeidspendlere som klart så Rygge som et billigere reisealternativ enn Gardermoen.

Det hadde ikke forundret meg om de nye eierne har kjøpesenter av noe slag (typ Norwegian Outlet eller noe) som reell agenda.

Det hadde ikke forundret meg om de nye eierne har kjøpesenter av noe slag (typ Norwegian Outlet eller noe) som reell agenda.

Et kjøpesenter med internasjonal sone, taxfree og u-svingturer over svenskegrensa med jetfly hadde nok blitt meget populært :colgate:

Ha-ha. Og det forklarer også suksessen til OSL. Bortsett fra at flyene mellomlander på Arlanda før de gjør ferdig U-svingen. :cool:

Melding fra Moderator: Diskusjon om sosial dumping og tema om generell arbeidskraft kan man heller ta på andre forum.

Det er ryddet i tråden

Jo, mange nok. F.eks over 2 mill. i 2013. Men når flyene slutter å gå blir det naturlig nok færre passasjerer, og da blir det ikke mange nok.

Det er ikke mangel på passasjerer som er Rygge sitt problem, men mangel på fly, flyselskaper og flyruter.

Mange nok til hva? Åpenbart ikke mange nok til å holde liv i tilbudet, hvertfall. Hjelper ikke med aldri så mange passasjerer dersom ikke aktørene på flyplassen klarer å få til levedyktig drift med passasjergrunnlaget som ligger der. 2 millioner reisende er kanskje nok noen steder hvor konkurransen ikke er så stor, men i Østfold har det altså vist seg å ikke være nok til å opprettholde flyplassdrift.

Problemet med Rygge er at mange ruteflyselskaper vil slite med å unngå å konkurrere mot seg selv på Oslo eller til og med Torp. Det kan godt hende at Rygge kan klare å få det til igjen med noen nye grep, men har mine tvil. Det beste er vel å få tak i noen som ikke allerede flyr på Gardermoen og Torp, men som allikevel ser på Norge som interessant. Det er vel ikke et hav av slike aktører å velge mellom.

Mange nok til hva? Åpenbart ikke mange nok til å holde liv i tilbudet, hvertfall. Hjelper ikke med aldri så mange passasjerer dersom ikke aktørene på flyplassen klarer å få til levedyktig drift med passasjergrunnlaget som ligger der. 2 millioner reisende er kanskje nok noen steder hvor konkurransen ikke er så stor, men i Østfold har det altså vist seg å ikke være nok til å opprettholde flyplassdrift.

Tror du har misforstått. Rygge gikk faktisk bra med 2 millioner reisende, det var ikke det som var problemet. Problemet oppsto når over halvparten forsvant. Med Rygge har man tidligere sagt de trenger ca 1,5 millioner for å gå i pluss

Men jeg er derimot på linje med deg med at jeg ikke tror Rygge i fremtiden kan klare å skaffe selskapene og rutene som klarer å oppnå dette volumet, og det at Ryanair hadde en base der, var heller et unntak som de neppe får til igjen. Selv om det var det som gjorde det gikk rundt

Tror du har misforstått. Rygge gikk faktisk bra med 2 millioner reisende, det var ikke det som var problemet. Problemet oppsto når over halvparten forsvant. Med Rygge har man tidligere sagt de trenger ca 1,5 millioner for å gå i pluss

Men jeg er derimot på linje med deg med at jeg ikke tror Rygge i fremtiden kan klare å skaffe selskapene og rutene som klarer å oppnå dette volumet, og det at Ryanair hadde en base der, var heller et unntak som de neppe får til igjen. Selv om det var det som gjorde det gikk rundt
Det har du selvfølgelig helt rett i. Her er det jeg som har feilkobla litt. Man kan vel si det sånn at Rygge, på tross av 2 millioner passasjerer, ikke klarte å tiltrekke seg et selskap som mente de kunne opprettholde forsvarlig drift derfra. Ryanair var vel en effektiv stopper for at andre tok sjansen på å satse, og flyseteavgiften var vel bare en dårlig unnskyldning de brukte for å trekke seg ut igjen. Men andre selskaper kan jo klare det, og de burde hvertfall unngå situasjonen de hadde med Ryanair. De var vel like mye et problem som en velsignelse for Rygge.

Aldri så galt at det ikke er godt for noe!

Den mørklagte terminalen på Rygge passer godt inn i politisk reklame. Så får tiden vise om LO lykkes med å få Ryanair-basen tilbake...

attachment.php

Attachments

• rygge.png
    rygge.png
    331.4 KB · Views: 2,334
Kanskje en antatt seriøs aktør som LO kan dokumentere at over 500 mistet jobben? Det kan nemlig ingen andre. Mange kan mene det, men dokumentere det ...

Fra artikkelen

Flyplassen kjempet med 70 andre lufthavner i Europa om Ryanairs fly, og avgifter er noe av det verste de vet. Da flytter de flyene til steder uten avgifter, slår han fast.

Tja, de flyttet mye av trafikken til TRF og OSL, men selvsagt, ønsker de tro på sitt eget selvbedrag må de jo fortsette å si dette.

Og hvem ved sine fulle fem vil satse alt på bakgrunn av en så volatil kunde? I intervjuet legger han dessuten fagforeningssaken, og ikke passasjeravgiften, til grunn for nedleggelsen. Jeg ville holdt meg meget langt unna å være avhengig av det selskapet der.

FR kan vel faa saerdeles gode vilkaar ettersom flyplassen maa ha en stor kunde for aa kunne komme paa bena igjen. DY kommer da kanskje etter med noen faa Sydenruter fra Spaniabasen og kanskje noe med Storbritannia-baserte fly.

Det er uansett interessant aa bemerke at siden de naa er tvunget til aa anerkjenne fagforeninger naa kan vurdere Rygge igjen. Passasjeravgiften var visst ikke saa ille allikevel. Fagforeninger kan man si saa mangt om, men at de er viktige og at folk skal kunne organisere seg er jo normalt i de fleste europiske land.

Back