Moss lufthavn Rygge legges ned 30OKT16

Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

I flere nyhetssaker har det stått at mellom 800 og 1000 personer mister jobben når Rygge legges ned. Er det noen som har sett hvordan det tallet er regnet ut? Det virker ganske høyt.

Rygge har opplyst at 500 er ansatte som jobber paa Flyplassen, saa 3-500 utenfor er kanskje noe "kreativt" - men naar jeg leste etter Egypt Air ulykken at CDG har 87.000 med ID-kort til Flyplassen er kanskje 800-1000 ikke helt paa jordet.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Rygge har opplyst at 500 er ansatte som jobber paa Flyplassen, saa 3-500 utenfor er kanskje noe "kreativt" - men naar jeg leste etter Egypt Air ulykken at CDG har 87.000 med ID-kort til Flyplassen er kanskje 800-1000 ikke helt paa jordet.

CDG, og for så vidt OSL, er jo i en helt annen liga enn RYG.

500 høres mulig ut, men jeg blir overrasket om tallet er vesentlig høyere.

Jeg synes 500 også høres mye ut, men det er ikke helt umulig. Det er like over 50 ansatte i driftsselskapet, Airport Retail har i snitt 20-30 ansatte per flyplass. Sikkerhet kanskje noe tilsvarende. Servering, kiosk osv kanskje 60-70 personer til. Det er sikkert en del eksterne som er helt avhengige av flyplassen (parkeringsvakter, bussjåfører), og om det er 50 personer til, så burde det jobbe et sted rundt 200 personer i handling, om jeg ikke har oversett noe.

Det er helt sikkert personer som jobber på flyplassen som ikke mister jobben også, slik som politi og toll. Så kan man jo vurdere om de Ryanair-"ansatte" skal regnes med i de som mister jobben.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

CDG, og for så vidt OSL, er jo i en helt annen liga enn RYG.

500 høres mulig ut, men jeg blir overrasket om tallet er vesentlig høyere.

Jeg synes 500 også høres mye ut, men det er ikke helt umulig. Det er like over 50 ansatte i driftsselskapet, Airport Retail har i snitt 20-30 ansatte per flyplass. Sikkerhet kanskje noe tilsvarende. Servering, kiosk osv kanskje 60-70 personer til. Det er sikkert en del eksterne som er helt avhengige av flyplassen (parkeringsvakter, bussjåfører), og om det er 50 personer til, så burde det jobbe et sted rundt 200 personer i handling, om jeg ikke har oversett noe.

Det er helt sikkert personer som jobber på flyplassen som ikke mister jobben også, slik som politi og toll. Så kan man jo vurdere om de Ryanair-"ansatte" skal regnes med i de som mister jobben.

Jeg tror det som utgjoer forskjellen i antall mellom ditt regnestykke er bruken av deltids ansatte - husker fra billettkontoret paa Fornebu saa var vi 15 "hoder" paa jobb pr. skift paa billettkontoret - det var 3 skift som skulle gi 45, men vi var 75 ansatte fordelt paa de 45 heltidsstillingene. Rygge har vel hatt en operasjon som har aapnet for mer bruk av deltid med "klumpete" avganger - saa 2 deler et skift som stoerre grad vil vaere 1 fulltid paa OSL.

Du mangler endel tjenester, Brann og Redningstjeneste er vel sivil ?, ATC og Taarn tjenester, noen spruter av og til Deicing, det blir nok broeytet paa Rygge ogsaa og alle disse har minst 3 skift saa 500 er nok realistisk

Tillegg - jeg tok en rask sammenligning med med min tidligere naerflyplass - Bellingham som har 4 flyselskap -1.140000 passasjerer i aaret, tilsvarende aapningstider faerre serveringstilbud enn Rygge (null TaxFree) de har 575 ansatte - saa 500 ansatte med 1.5 millioner passasjerer hoeres riktig ut.
 
Last edited:
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Hadde vært interessant med antall årsverk i regnestykkene
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Har Ryanair sagt spesifikt at de ikke vil fly de rutene som nå betjenes med Ryggebase-fly, da? Jeg mener å ha lest at de ville avvikle Rygge som base men fortsette å fly inn til Rygge fra andre baser - og da kan de jo bare snu turene som nå går med RYG-basefly til andre baser og opprettholde mesteparten av rutene hvis de tjener nok til at de er verdt å beholde. Og da burde ikke trafikken gå så voldsomt ned...

Kanskje Orkla og Thon er drittlei hele Ryanair og velger å stenge RYG en periode for å bli kvitt selskapet, for deretter å åpne RYG på nytt med kun andre selskaper. Norwegian kan jo fly fra alle sine EU-baser til RYG og bidra med 10 ruter bare der, minst.

Jeg personlig tror ikke Rygge blir lagt ned for godt. Og magefølelsen min har vært riktig mange ganger i det siste innen flere felt, deriblant luftfart.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Kanskje jeg husker feil, men var det ikke slikt at ryanair fikk "spesial priser" på rygge til å starte opp der?
Minnes å huske at de av en eller annen grunn fikk billigere "flyplass avgift" der for å etablere seg, noe som ikke falt i god jord hos konkurent(ene) på rygge?

Klarer ikke finne noe nyhetsartikkel om det bortsett fra http://travelnews.no/nytt-om-navn/thon-kan-matte-sponse-ryanair/

Om så skulle være tilfelle, kanskje rygge ledelsen malte seg selv inn i et hjørne til slutt med ryanair?
Hvordan skulle norwegian/sas/whatever kunne konkurere om ryanair fikk bedre priser der?
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Kanskje Orkla og Thon er drittlei hele Ryanair og velger å stenge RYG en periode for å bli kvitt selskapet, for deretter å åpne RYG på nytt med kun andre selskaper. Norwegian kan jo fly fra alle sine EU-baser til RYG og bidra med 10 ruter bare der, minst.


Spørsmålet er hvor lett det er og få til dette? Det er jo enkelte ting som tyder på at flyselskapene ikke akkurat flokker seg til Rygge

Selv om man skal være forsiktig sammenligne, så det Rygge aldri fikk til og som markedet ikke klarte etterspørre var innenriks og noen ruter til andre hubber (CPH/AMS). Da ville man hatt flere ben og stå på og ikke bare bli en ren lavprisflyplass
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Kanskje jeg husker feil, men var det ikke slikt at ryanair fikk "spesial priser" på rygge til å starte opp der?
Minnes å huske at de av en eller annen grunn fikk billigere "flyplass avgift" der for å etablere seg, noe som ikke falt i god jord hos konkurent(ene) på rygge?

Klarer ikke finne noe nyhetsartikkel om det bortsett fra http://travelnews.no/nytt-om-navn/thon-kan-matte-sponse-ryanair/

Om så skulle være tilfelle, kanskje rygge ledelsen malte seg selv inn i et hjørne til slutt med ryanair?
Hvordan skulle norwegian/sas/whatever kunne konkurere om ryanair fikk bedre priser der?



Ryanair hadde en eksklusiv avtale med Rygge flyplass om å selge taxfree varer. Norwegian fikk ikke lov til å selge dette ombord i flyene på avganger til og fra Rygge.

Dette er sikkert bare ett eksempel på at RSL har gjort seg for avhengig av en enkelt aktør.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Ryanair hadde en eksklusiv avtale med Rygge flyplass om å selge taxfree varer. Norwegian fikk ikke lov til å selge dette ombord i flyene på avganger til og fra Rygge.

Dette er sikkert bare ett eksempel på at RSL har gjort seg for avhengig av en enkelt aktør.

Rart at media ikke er mere kritiske til ryanairs særbehandling og "kompis rabatt" ordning på rygge.
Når Pål Tandberg sier at det ikke er andre selskaper som ønsker å fly fra rygge og alt er regjeringen sin feil.
De ansatte er vel både offere for politisk strategi fra Ryanair, og elendig forretnings plan av RSL
 
Last edited by a moderator:
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Nå sier Finanskomitéleder Hans Olav Syversen (KrF) at:

Når det gjelder flyplasskapasitet, kan det fort bli et spørsmål om det er bedre å utnytte kapasitet på Rygge enn å bygge en tredje rullebane på Gardermoen, sier Syversen.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2016/05/Regjeringen-aapner-for-aa-redde-Rygge

Nå klarer jeg ikke helt å se for meg at dette kan komme til å skje, og at en privat flyplass skal avlaste en statlig inntektskilde men dette ville gjort det hele komplett (idioti). Men noen ganger blir en dessverre ikke overrasket over hva enkelte politikere foreslår.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Ja, er det snakk om avlastnng for ENGM bør man heller høre med Eggemoen kanskje? Tenk hva "1000 arbeidsplasser" kunne betydd for Hønefoss-området :)
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Men noen ganger blir en dessverre ikke overrasket over hva enkelte politikere foreslår.

De forstår nok. Men "drivkraften" er å gjøre seg valgbar for oss naut som faktisk stemmer.... Da slenger man ut av seg div viss vass
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Kanskje jeg husker feil, men var det ikke slikt at ryanair fikk "spesial priser" på rygge til å starte opp der?

Norwegian trakk seg fordi de ikke fikk samme betingelsene, men kilden til dette ser ut til å være kun i fra papirutgaven til Dagens Næringsliv fra 27.07.2010.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

De er desperate ... Løsningen er å belaste skattebetalerne ...

Men den statlige flyplass-eieren ser annerledes på det:
Relaterte saker

- Det vil ikke være særlig fristende å overta en flyplass uten trafikk. Vi ser ikke hvilke andre selskaper som kan komme inn når Ryanair forsvinner, sier seniorrådgiver Jon Inge Lian i Avinor til NTB.

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2016/05/31/1738/Rygge-flyplass/avinor-sier-nei-til--overta-rygge

(Kan leses hvis du ikke har vært der før i uka)
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Dette er jo klassisk røyklegging, Gjør ryanair til skurken, kom med masse tullete forslag. og en to tre så er flyplassen borte og de ansatte glemt.

Siden man først bygger ut gardermoen og frigjør det fæle gateområdet hvor det er langt å gå, har man masse av plass til lavprisselskaper. Og da passer det fint at Rygge legges ned slik at trafikk kan rutes via den oppgraderte gardermoen.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Sånn egentlig med ferdigstilling av T2 på gardermoen kunne det ikke passet bedre at Rygge legges ned.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Dette er jo klassisk røyklegging, Gjør ryanair til skurken, kom med masse tullete forslag. og en to tre så er flyplassen borte og de ansatte glemt.

Siden man først bygger ut gardermoen og frigjør det fæle gateområdet hvor det er langt å gå, har man masse av plass til lavprisselskaper. Og da passer det fint at Rygge legges ned slik at trafikk kan rutes via den oppgraderte gardermoen.

Naa er vel Ryanairs fokus Utenlands - dog kan det komme en eller to innenlands ruter, men "det fæle gateområdet hvor det er langt å gå" er jo endel av innenlands saa det er ikke noen ideel loesning.
 
Back
Top