Moss lufthavn Rygge legges ned 30OKT16

Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Jeg tror det ligger flere faktorer bak en bare avgiften. Ryanair leter kanskje etter nye jaktmarker. Jeg synes heller ikke avgiften er riktig, da vi i Norge har en lei tendens til å legge avgifter på noe som ønskes redusert, før bra alternativer finnes. Rygge burde uansett sett om det var mulig å finne flere aktører til flyplassen, FR er en uberegnelig partner. Jeg håper uansett RYG vil klare seg. Noen ruter kommer kanskje tilbake til Torp, mens OSL sier det skal opprettes en egen lavpristerminal når utvidelsen er ferdig neste år. Er dette pir Syd, som skal klargjøres for både inn og utland?
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Interessant at ingen av de såkalte luftfartsekspertene i media klarer å identifisere den EGENTLIGE grunnen til at Rygge nedlegges ned, som følge av at RYR legger ned sin base på Rygge.

I løpet av 2017 vil RYR bli dømt i Norges Høyesterett i den såkalte "Cocca-saken". Jeg skal ikke gå inn på detaljer, men kort forklart dreier det seg om at norsk arbeidsmiljølov skal gjelde for arbeidstakere som jobber i Norge. RYRs base på Rygge er definert som en jobb i Norge, dvs man starter og slutter jobben der og man har sitt daglige virke der. RYR vil bli dømt til å følge norsk lov for sine arbeidstakere på Rygge.

Det er selvfølgelig mye bedre for aksjekursen til RYR at de begrunner stenging av base Rygge med innføring av passasjeravgiften enn at de blir dømt til å forholde seg til norsk lov, dvs de får en rettskraftig dom på at de ikke har fulgt norsk lov.

Denne reaksjonen så vi i CPH sommeren 2015. De trakk seg raskt ut da det ble klart at en progressiv myndighet krevde at de forholdt seg til danske lover. Det forklarer også hvorfor de fortsetter fly inn til HAU, TRF (og kanskje RYG, men uten base).

Det er altså RYRs foretningside som her nok en gang får seg et skudd for baugen. Denne avgiftsfinten gjør det bare lettere for RYR å unngå dårlig presse når Cocca-dommen er rettskraftig.

Synes synd på alle de som evt mister jobben, men de er dessverre ofre for ledere og investorer med dårlig foretningssans som innlot seg på å gå til sengs med djevelen!
 
Re: Moss lufthavn Rygge legger ned etter S16

Jeg er litt usikker på hvordan Rygge skal kunne bli mer tilgjengelig med jernbane uten ekstremt store investeringer, men det er jo ikke slik at det er vanskelig å ta seg til flyplassen i dag heller.

Naa er jo den stoerste investeringen med for Oestfoldbanen allerede godkjent og det saa abolutt ut som arbeidet er godt i gang naar jeg passerte Ski sist, Follo Tunnelen som sammen med det allerede nybygde dobbeltsporet SKI-NestenTilMoss (mangler vel 1 Km) vil kunne la Flirt kjoere omtrent med samme hastighet (200Km/t ?)som Flytoget "Oslo - NestenTilMoss(tm)". Saa det som gjenstaar er investeringer som allerede er paa plan stadiet og som vil komme, men helt sikkert for sent for Rygge i denne omgang.

Jeg er enig med OJB at Rygge blir nok i varetatt og at det blir drevet flyplass der igjen om noen aar. Det er endel etterhvert store LCC i Europa som ikke har vaert interessert i OSL, men som med utviklingen kan vaere interessert i aa faa en LCC Rygge 2.0 - kanskje Avinor legger OSL LCC til Rygge (spekulasjon).

Litt avhenger jo av hva Ryanair gjoer ogsaa, FR Rygge var jo etterhvert veldig fokusert mot Oest Europa og det markedet vil jo komme tilbake (tror nok at reduksjon i trafikk av vennlige gjestearbeidere har vel saa mye aa si som avgiften).
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Et spørsmål er da om Ryanair da dukker opp på OSL fra 1 november. De lå jo inne med et program i sommer med flyvninger til London og Kaunas (eller var det Vilnius). Vil det eventuelt komme mer, og hvilke ruter vil forsvinne for godt. Kanskje Torp kan få "tilbake" en flight eller to også?
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Bare for å få the facts straight:

Ryanair har aldri sagt de vil slutte å fly på Rygge (som følge av den nye avgiften). Det ligger billetter for salg på ruter fra andre baser, også etter 1. november. De har sagt de skal legge ned basen. Det er RSL (Rygge Sivile Lufthavn AS) som har sagt at hvis Ryanair legger ned basen er det ikke regningssvarende å drive videre.

Er det virkelig noen som tror at ledelsen i RSL ikke har gjort forsøk på å tiltrekke seg andre aktører? Styret består for det meste av folk fra Thon og Orkla, og jeg tror ingen kan trekke kompetansen til disse i tvil, hva angår å se muligheter til å tjene penger. (Vel, dette avsnittet er jo egentlig ikke facts, men mine antagelser.)

Problemet er ikke ferierende nordmenn, de har nok råd til å fortsette reisevirksomheten. Men når det snakkes om prissensitive passasjerer, er det de mange jobbpendlerne fra Øst-Europa det siktes til.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Er dette bare spill for galleriet? Gir de virkelig opp så fort? Det er kanskje ikke så mange som vil konkurrere head to head med Ryanair fra samme flyplass, men dersom FR er borte vil det jo åpne opp for andre selskaper. WizzAir virker å trives på Torp, men det finnes vel andre selskaper som da kan komme inn. Går vi 20 år tilbake så ville jo de fleste nordmenn jublet for de prisene vi ser etter avgiftøkningen. Selv om avgiften får størst utslag for de som har de laveste prisene, så vil det fremdeles være billig å fly. Det at oljenæringen får en liten resesjon behøver heller ikke ha så negativ innvirkning på lavprisbilettene. Tvert imot vil de som før tjente godt i åljå, og kostet på seg seter i biz på privatreiser, nå bare endre til litt billigere reisemåte.
Den enes død osv. Jeg er sikker på at tørr Rygge å holde det gående litt til, så vil andre aktører komme inn.
Jeg skjønner ikke de som på død og liv må ta toget til en flyplass. Bussen fungerer da utmerket og tar rett under 1 time fra bussterminalen i Oslo. Det jeg dog har hatt problemer med er at det bare går busser til første avgang fra Rygge, mens vi som skal avgårde 2 timer senere må reise med samme buss og så vente 2 timer på Rygge.

Ryanair kommer nok til å fortsette å fly fra Rygge i flere år spør du meg.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Nå synes jeg avgiften er tragisk og hadde ikke forventet det av den sittende regjering selv om det alltid må inngås kompromiss.

Når det er sagt så har jeg vært skeptisk til Rygge og ikke helt ser levedyktigheten for en tredje flyplass på Østlandet. I tillegg så baserer de "hele" driften på 1 stk kunde, en kunde som gjennomgår store strategiske endringer og som trekker mot hovedflyplasser. Dette visste vi selvsagt ikke når Ryanair startet ops riktig nok men jeg mener de før eller siden vil gå dukken med bakgrunn i dette uavhengig av avgiften. Jeg har møtt Pål Tandberg og snakket med han om ruteutvikling men han mente (for noen år siden) at ruteuvikling ble gjort av Ryanair og at det fungerte utmerket. Mulig han har en annen mening nå... Uansett mener jeg innenriks ops, KLM/LH eller andre ops ikke har grunnlag for å fungere derfra.

Jeg husker når Rygge åpnet og de hadde visjoner om en rute til NY på sikt...:D. Det var vel i den perioden da mange for øvrig mente at det var ikke mulig å fylle annet enn en 757 fra OSL til USA. Så feil kan vi ta.

Står forresten i DN i dag at Øyvind Hosås er klar for Ryanair og at Pir Syd enkelt kan gjøres om til en LLC terminal. Det er mange store planer for OSL i fremtiden så får vi se om det kommer noen offentlige uttalelser ila året.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Ryanair sier til DN i dag at de presenterer sine planer for Norge ila noen dager.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Det er jo lit artig at politikere som gjerne vil ha reduksjon i luftfarten, bedre miljø koste hva det koste vil hiver seg på hylekoret med en gang det er snakk om at (de selv) undergraver arbeidsplasser.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Lurer på om Skei Grande får sove godt om natta med 1000 arbeidsplasser på samvittigheten....
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Ser ikke ut som Avinor vil spesialbehandle Ryanair når det kommer til priser

http://media.avinor.no/pressrelease...ampaign=Subscription&utm_content=current_news
Vi er opptatt av å legge forholdene godt til rette for våre store kunder av flyplassene, men alle flyselskaper er velkommen, så fremt man har fått tildelt slot-tider. I Avinor behandler vi alle likt og det innebærer at alle tilbys like betingelser, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor og fortsetter:
 
Re: Moss lufthavn Rygge legger ned etter S16

Naa er jo den stoerste investeringen med for Oestfoldbanen allerede godkjent og det saa abolutt ut som arbeidet er godt i gang naar jeg passerte Ski sist, Follo Tunnelen som sammen med det allerede nybygde dobbeltsporet SKI-NestenTilMoss (mangler vel 1 Km) vil kunne la Flirt kjoere omtrent med samme hastighet (200Km/t ?)som Flytoget "Oslo - NestenTilMoss(tm)". Saa det som gjenstaar er investeringer som allerede er paa plan stadiet og som vil komme, men helt sikkert for sent for Rygge i denne omgang.

Skal man få noe som oppleves som "raskere og mer effektiv jernbaneforbindelse" til flyplassen, så tenkte jeg umiddelbart på en forbindelse som ikke er avhengig av shuttlebuss. Det ville i så fall bety omtrent 8-10 km ny jernbane, eller noen milliarder.

Om det er snakk om en mer effektiv shuttle-tjeneste til eksisterende og planlagt Østfoldbane, så er det jo ikke noen stor sak. Men neppe noe som får flyplassen til å framstå som mer attraktiv.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

I flere nyhetssaker har det stått at mellom 800 og 1000 personer mister jobben når Rygge legges ned. Er det noen som har sett hvordan det tallet er regnet ut? Det virker ganske høyt.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

.. og de utenlandske flyselskapene hevder de ikke har fått formell varsling ..

http://www.aftenposten.no/okonomi/Europas-flyselskaper-slar-alarm-om-flyavgiften-198008b.html

De utenlandske selskapene skriver i brevet at de vil bli urettmessig straffet fordi de nå må betale avgiften for de billettene de allerede har solgt for reiser etter 1. juni, når avgiften innføres. De mener myndighetene må komme med en bekreftelse på at avgiften bare gjelder for billetter utstedt etter 1. juni.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

I flere nyhetssaker har det stått at mellom 800 og 1000 personer mister jobben når Rygge legges ned. Er det noen som har sett hvordan det tallet er regnet ut? Det virker ganske høyt.
Har ikke sett noe dokumentasjon på det nei. Misstenker at det er et tall man har fått ved å stikke fingern opp i luften og gjette.

Flere av arbeidsplassene som går "tapt" er vel også Ryanair-ansatt som egentlig ikke jobber i Norge, men har kontrakt i Irland.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

.. og de utenlandske flyselskapene hevder de ikke har fått formell varsling ..

Ettersom dette var i Rygge-tråden: Det er mye som tyder på at Ryanair har fått det med seg, i hvert fall.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Thon kan vel åpne kjøpesenter på flyplassen - parkeringshus er jo allerede i boks.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Osloregionen vokser kraftig og ila få år vil den passere 2 mill. Kanskje vil det da være bærekraft for denne flyplassen også, men spørsmål da er om hvorvidt kostnaden det vil være å konvertere Rygge tilbake til flyplass fra kjøpesenter/lager/brakk eller nå hva det blir i mellomtiden?

Vil ikke toglinjen også forbedre situasjonen for østfoldingene andre veien, altså mot Gardermoen? Hvis det tar 40 min til Gardermoen med tog mener jeg.

Er en nedleggelse strategisk og villet for å øke konkurransekraften til Gardermoen mot de andre flyplassene? Hadde jeg vært togselskap hadde jeg satset stort på å gjøre det enkelt og systematisk å reise til Gardermoen uansett hvor på Østlandet.
 
Back
Top