Moss lufthavn Rygge legges ned 30OKT16

Re: Moss lufthavn Rygge legger ned etter S16

Såvidt jeg har forstått, må selskapet også betale for de tomme setene.

Det opprinnelige forslaget var vel 50kr for all seter i flyet, men ble så forandret til 80kr per sete med passasjer i
 
Re: Moss lufthavn Rygge legger ned etter S16

Men altså.
Legge ned Rygge, Ryanair skal flytte derfra osv. på grunn av en avgift på 80 kr pr billett.

Virker litt voldsomt.
Er virkelig markedet så senisitivt at man lar være å bestille reisen på grunn av 80 kr ? Sorry, men synes det høres helt koko ut.

For ein billeg tur frå RYG - somewhere for 10 kr så kan eg på sett og vis vere einig. Men for alle reie dyre innanlandsturar, fire-fem personar, kanskje to leg pr. veg, så begynner det å bli litt peng ut av det. (Slightly OT).

Synd om Rygge må gi seg, men dei har vel aldri komme skikkeleg igang med andre enn FR, og då blir dei svært sårbare.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legger ned etter S16

I utgangspunktet var avgiften satt til kr 50 pr sete, men i løpet av forhandlingene mellom de fire partiene ble resultatet kr 80 + evt. mva pr passasjer. Dette beløpet var vel for å kompensere for ledige seter og kanskje også for at denne metoden er enklere for selskapene å beregne/inndrive avgiften. Jeg synes det er forunderlig en avgift som i utgangspunktet skal være en miljøavgift som skal fremme miljøet slettes ikke gjør den. Et flyselskap som fyller sine nye effektive fly for å få minst mulig CO2-utslipp pr. flydd passasjer-km blir ikke belønnet med en lavere avgiftssats. Heller ikke passasjerer som er miljøbevisste og velger et selskap som gjennomsnitlig har det laveste utslipp blir ikke honorert.

Det er bare å konstatere at denne avgift bare er for å skaffe midler til å dekke de blå utgiftene og vil ikke redusere de norske CO2-utslipp. Resultatet kan bli at CO2-utslippet til Norge øker pga. avgiften - man må være minst 3 stk i bilen* fra Oslo til Bergen for å få lavere CO2-utslipp enn hvis de samme reiser med fly siden sjansene er temmelig stor for at bilen erstatter fly på fritidssegmentet.

* Basert på gjennomsnitlig utslipp for dagens norskregistrert bilbestand.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legger ned etter S16

Det er bare å konstatere at denne avgift bare er for å skaffe midler til å dekke de blå utgiftene og vil ikke redusere de norske CO2-utslipp.
Det har vel også vært uttalt fra den blå side, at noen der ser på det på denb måten. Vedr. CO2-avgift så har man jo det på innlandsflighter allerede, så ville man sett på miljø og effektive fly kunne man jo tatt tak i justeringer på den.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legger ned etter S16

Iflg. pressen sitter ledelsen i lufthavnen i møter nå. Det spekuleres i om det er fremtiden som diskuteres.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legger ned etter S16

Så ser det ut til at det er vedtatt, Rygge legges ned 1 november.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legger ned etter S16

Hadde den egentlig noen gang livets rett? Har kun benyttet Rygge en gang - med Widerøe til København før de la ned. Blir spennende å se hvilken vei Ryanair tar nå...
 
Re: Moss lufthavn Rygge legger ned etter S16

Ligger vel litt politikk i dette også?, litt for mange flyplasser rundt Oslo. Nå er problemet redusert
 
Re: Moss lufthavn Rygge legger ned etter S16

Synd man ikke ser noe grunnlag for videre drift av RYG (RSL). Noen sjanse for at Avinor kan kjøpe opp flyplassen?

Moss/Rygge ligger jo ikke så altfor langt fra Oslo og burde kunne ha potensialet til å fungere som en sekundær flyplass. Med raskere og mer effektiv jernbaneforbindelse til Oslo tror jeg flyplassen kunne vært mer interessant for flere lavpris og -charterselskaper. RYG kan også avlaste OSL.
 
Last edited:
Re: Moss lufthavn Rygge legger ned etter S16

Jeg har aldri flydd Ryanair, men brukte flyplassen når Norwegian/DAT fløy innenriks der. Personlig synes jeg det er innmari synd at ca. 500 flyplassarbeidere mister jobben pga. denne tåpelige avgiften.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legger ned etter S16

Synd man ikke ser noe grunnlag for videre drift av RYG (RSL). Noen sjanse for at Avinor kan kjøpe opp flyplassen?

Nei, det er ikke sannsynlig. Avinor trenger ikke en flyplass som går med underskudd i Oslo-området, og jeg tror ikke det vil være politisk spiselig heller.

Moss/Rygge ligger jo ikke så altfor langt fra Oslo og burde kunne ha potensialet til å fungere som en sekundær flyplass. Med raskere og mer effektiv jernbaneforbindelse til Oslo tror jeg flyplassen kunne vært mer interessant for flere lavpris og -charterselskaper. RYG kan også avlaste OSL.

Jeg er litt usikker på hvordan Rygge skal kunne bli mer tilgjengelig med jernbane uten ekstremt store investeringer, men det er jo ikke slik at det er vanskelig å ta seg til flyplassen i dag heller.

Det er helt klart at Rygge kan ta en slik rolle, men problemet er altså at det ikke er lønnsomt. Er det lønnsomt å drive flyplassen blir den ikke langt ned. Er det kapasitet på OSL som er på problemet, vil det være mer lønnsomt å øke kapasiteten der enn å drifte en ekstra flyplass.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legger ned etter S16

De har nå tjent litt penger i det siste vel? (etter noen brutale år....)

Ja, de tjener penger med Ryanair. At de legges ned nå skyldes at Ryanair, og omtrent 2/3 av passasjerene, forlater flyplassen. Da vil de ganske umiddelbart slutte å tjene penger.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legger ned etter S16

Veldig trist at vi mister lokalflyplassen i Østfold. Har selv flydd med Ryanair derfra flere ganger og har vært super fornøyd med servicen og de små forholdene. Men hvem vet hva som skjer i fremtiden kanskje Ryanair ombestemmer seg når de ser at avgiften uansett er realitet, min oppfatning er at de har veldig godt belegg på avgangene sine Vært stappfulle fly når jeg har vært med.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Må jo være en gullpakke til GOT Landvetter, vil jo tro det er lekkasje den veien allerede, men at det ikke blir mindre nå..

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

En ny næringspark er i ferd med å se dagens lys ved innkjøringen til terminalveien, mon tro om ikke også terminalbygget etter en eventuell ombygging kan fylle en rolle i forlengelsen av dette dersom flyplassdriften legges ned.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

En ny næringspark er i ferd med å se dagens lys ved innkjøringen til terminalveien, mon tro om ikke også terminalbygget etter en eventuell ombygging kan fylle en rolle i forlengelsen av dette dersom flyplassdriften legges ned.

Jeg tror ikke dette vil skje med det første. Terminalen vil bestå og skulle Ryanair trekke seg ut er jeg sikker på at en annen aktør melder seg på banen.
Erna sier at regjeringen ikke vil la seg skremme av Ryanair sine trussler om å trekke seg ut fra Rygge.
 
Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 1NOV16

Problemet her er jo at du har en flyplass som er alt for avhengig av en kunde. Og hva er det som gjør at Rygge må legges ned, mens FR fortsetter å fly andre steder? Synd for de som mister jobben, men jeg er usikker på om det er avgiften som har skylden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top