Moss lufthavn Rygge legges ned 30OKT16

Takk til Trine, for å legge ned 1000 arbeidsplasser, håper rødvinen hennes smaker ekstra godt i dag..Skammelig at slike folk for regjere og leke sjef over folk.

Dagens mest tøvete utsagn.

Dette var en politisk avgjørelse, ikke én enkeltpersons avgjørelse.

1000 arbeidsplasser, har du dokumentasjon på dette antallet? Påstanden er tendensiøs og uten rot i virkeligheten.

Skal du debattere, så underbygg med fakta - ikke med svada.

Jeg tar selv en god flaske rødvin i kveld, for å feire at flystøy og forurensning for fremtiden ikke konsentreres til Rygge - men forblir på landets vedtatte hovedflyplass, subsidiært i Vestfold. Og dyktige folk finner seg alltid ny jobb, det er ingen menneskerett å arbeide innen luftfarten.
 
Dagens mest tøvete utsagn.

Dette var en politisk avgjørelse, ikke én enkeltpersons avgjørelse.

1000 arbeidsplasser, har du dokumentasjon på dette antallet? Påstanden er tendensiøs og uten rot i virkeligheten.

Skal du debattere, så underbygg med fakta - ikke med svada.

Jeg tar selv en god flaske rødvin i kveld, for å feire at flystøy og forurensning for fremtiden ikke konsentreres til Rygge - men forblir på landets vedtatte hovedflyplass, subsidiært i Vestfold. Og dyktige folk finner seg alltid ny jobb, det er ingen menneskerett å arbeide innen luftfarten.

Jøjje meg!!
 
Fløy Chania-Rygge i går kveld, og først da jeg landa gikk det opp for meg at det var første gang jeg var på Rygge, at vi var nest siste flyet som landa der, og at det bare var snakk om timer før hele flyplassen ble lagt ned.
 
I går gikk gruppen ¨NEI til Trine Skei Grandes flyseteavgift¨ ut på Facebook med bilde der de oppfordret til å sende Trine Skei grande melding om hva de syntes om at Rygge nå er lagt ned.
Jeg skreiv at jeg også var uenig med det Trine Skei Grande mener om saken, MEN jeg syntes at det var barnslig og usaklig å terrorisere en person for det hun mener. - OG vips etter flere likes og støttekommentar har kommentaren min forsvunnet og jeg er bannet fra siden ... slipper da tydeligvis å unlike siden ... :D
 
Last edited:
Om videre drift av Rygge kommentert av en av deleierne, Orkla:

– Har dere ikke tro på dette prosjektet?

– De har ikke kommet med en troverdig plan, ikke kommet med finansiering, og for å være helt ærlig skjønner vi ikke helt hva de ønsker og hva de vil, sier Ruzicka

http://e24.no/boers-og-finans/orkla/orkla-sjefen-om-rygge-redningsplan-skjoenner-ikke-helt-hva-de-oensker-og-hva-de-vil/23835961

Det jeg stusser over er at det har vært så mye skriverier om at avtalene om drift, leie av bygningsmasser samt konsesjon snart er på plass, og at Rygge kan starte driften i 2017 igjen. Men det er jo ikke noe konkret ift til det aller viktigste spørsmålet; hvem som faktisk skal fly på Rygge...
 
Men det er jo ikke noe konkret ift til det aller viktigste spørsmålet; hvem som faktisk skal fly på Rygge...

''...... and experience has shown once you open a route people start travelling that route"

Det dukker nok opp noen. Heeelt sikkert! :stir
 
NRK har laget en 40minutter lang dokumentar om nedleggelsen av Rygge, som sendes 22:30 på NRK1 i kveld
Lørdag 29. oktober gikk siste fly fra Moss Lufthavn Rygge og flere hundre mennesker mistet arbeidsplassen sin. Bakgrunnen for nedleggelsen er innføringa av flypassasjeravgiften, og at Ryanair derfor flyttet baseflyene fra Rygge. NRK har fulgt de ansatte de siste ukene frem til stengingen, gjennom jobbsøking, opp- og nedturer og helt til den siste kvelden med gjengen.

https://tv.nrk.no/program/DKOS67000116/rygge-kansellert
 
........ det er jo ikke noe konkret ift til det aller viktigste spørsmålet; hvem som faktisk skal fly på Rygge...

Vel, om Rygge hadde vært åpen ville Ryanair fortsatt med flyginger fra andre baser (som på Torp i dag), Norwegian ville fortsatt med sine ruter og de charterflygingene som har vært ville nok også fortsatt.

Det var RSL sin vurdering at dette ikke var regningssvarende og besluttet å legge ned.

Om Rygge Airport har en annen forretningsmodell så kanskje de starter opp med dette og håper på mer etterhvert?
 
Om Rygge Airport har en annen forretningsmodell så kanskje de starter opp med dette og håper på mer etterhvert?

'Dette' har nå funnet seg andre hjem. Men Ola Giæver trenger jo et sted å bruke sine19 Dash'er .... ;)
 
'Dette' har nå funnet seg andre hjem. Men Ola Giæver trenger jo et sted å bruke sine19 Dash'er .... ;)

Jeg tror ikke "dette" nødvendigvis har flyttet for godt.

Og om Giæver og hans planer og fremtid er det vel en del usikkerhet rundt?

Men det skal sies at, til tross for at jeg har jobbet på Rygge siden 2004, så vet ikke jeg stort mer enn det som fremkommer i media.
 
Breaking news fra Østfold:

De første par årene må man regne med 50-100 millioner i driftsunderskudd som følge av lav trafikk og høye faste kostnader. I tillegg må det kjøpes rullende materiell, kjøretøy, for 40-50 millioner. Så må man altså kjøpe eller leie terminalen og parkeringshuset, som er prissatt til 5-600 millioner kroner.

Det betyr at en investor må ha sterke finansielle muskler. Men så langt har ikke Rygge Airport villet fortelle hvem som skal betale for gildet.

https://www.nrk.no/norge/rygge-investor-ma-tale-enormt-tap-1.13229995
 
Ser ikke ut som at Forsvaret ønsker å drive flyplass heller da de selger mye "militært" beredskapsutstyr. Mulig de fortsatt har nok utstyr til å drive med flyplassdrift, men det rant ikke over med utstyr der da jeg jobbet på Rygge for 7 år siden.
 
Var det ikke snakk på at AIM Norway skulle flytte fra Kjeller til Rygge? At de skulle ha vedlikehold på alle F35 i Europa det?
 
Back
Top