Julebord uten julemat er som pub-til-pub for å drikke brus. Dersom julemat kommer på menyen, vurderer jeg sterkt å delta.Blir det (i det minste muligheter for) julemat denne gangen da? Jeg har lobbet for det ved tidligere anledninger, men kan ikke se å ha blitt hørt!
Det er ikke lett dette her altså.
Jo, jeg tror heller det er du som gjør det vanskelig
Jeg tipper 90% finner noe de kan identifisere sitt julemåltid med dersom ribbe, pinnekjøtt og lutefisk står på menyen over valgmulighetene.
Rekesmørbrød, stek eller en middels bra treretter - det kan vi nyte året rundt; da kan vi like godt kalle det desembersamling, eller evt. årsmøte med middag.
De fleste steder liker ikke avanserte menyvalg for store grupper.
Kamskjell
Igjen en av favorittene hva råvarer angår. Vi behøver ikke gjøre særlig annet enn å rense dem og vise dem en varm panne. Blomkålen er kjørt til en luftig pure. Kraften til sausen er kokt på sjøkreps og gir en god smak i skalldyrsausen
Juletorsken råder grunnen på de sørlandske julebordene. Med tanke på kvaliteten på torsk på denne tiden av året, er dette lett å forstå. Vår ”juletorsk” skinnstekes. Serveres med pure på grønne erter, saltbakte rødbeter og sprøstekte baconterninger. Kremsausen er laget på fiskekraft og tilsmakt med sennep
Godt mørnet lårstykke av reinsdyr helstekes og hviles slik at du får saftig og velsmakende kjøtt. Selleri og vilt er en god kombinasjon og her koker vi pure på selleri. Den røde perleløken er syltet med epleddik. Den kremede viltsjyen er tilsmakt med einebær
Vi har satt vår ære i å få puddingen på spisekartet igjen! Og denne gangen har vi laget en fløyelsmyk fløterand som er tilsmakt med karamell og bringebærhonning fra Eiketoppen. Sorbeten er laget på aromatiske Tindved bær.
Gleder meg veldig, og håper det blitt litt midte action enn på julebordet med kolleger på Torp i går: http://touch.sb.no/nyheter/reddet-50-aring-som-falt-i-vannet-1.7658667
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.