Flyprats Julebord: Oslo 11 desember - Oslo Spiseforretning 19:00

Re: Flyprats Julebord: Oslo 11 desember

Vil gjerne delta, skal sjekke mulighetene i morgen!

Som i fjor så vil årets julebord bli avholdt på Oslo Spiseforretning (Oslo gate 15). Dato er tirsdag 11 desember og tidspunkt for matservering er 19:00

Meny og endelig påmelding, gjennom betalingen av maten vil foreligge snart.

Foreningen Flyprat vil avholde sitt årsmøte i forkant av julebordet

Blir det (i det minste muligheter for) julemat denne gangen da? Jeg har lobbet for det ved tidligere anledninger, men kan ikke se å ha blitt hørt!

Blir det (i det minste muligheter for) julemat denne gangen da? Jeg har lobbet for det ved tidligere anledninger, men kan ikke se å ha blitt hørt!
Julebord uten julemat er som pub-til-pub for å drikke brus. Dersom julemat kommer på menyen, vurderer jeg sterkt å delta.

Julemat er jo så mangt da. Noen spiser skikkelig julemat (les ribbe, pølsesnabber og medisterkaker), mens andre spiser ulike typer grevling. Den værste varianten er såklart torsk. Så har man disse kjøttslintrene fra Voss.

For Elze og Günther er det Grandiosa som er julemat. Denne nytes til lyden av Zilberguttene som jodler julen inn.

For elefanten er det Japp med pisket krem som er greia.

Det er ikke lett dette her altså. Jeg kommer åkke som. Mitt eneste krav er at det finnes øl å få kjøpt.

Det er ikke lett dette her altså.

Jo, jeg tror heller det er du som gjør det vanskelig ;)

Jeg tipper 90% finner noe de kan identifisere sitt julemåltid med dersom ribbe, pinnekjøtt og lutefisk står på menyen over valgmulighetene.

Rekesmørbrød, stek eller en middels bra treretter - det kan vi nyte året rundt; da kan vi like godt kalle det desembersamling, eller evt. årsmøte med middag.

Jo, jeg tror heller det er du som gjør det vanskelig ;)

Jeg tipper 90% finner noe de kan identifisere sitt julemåltid med dersom ribbe, pinnekjøtt og lutefisk står på menyen over valgmulighetene.

Rekesmørbrød, stek eller en middels bra treretter - det kan vi nyte året rundt; da kan vi like godt kalle det desembersamling, eller evt. årsmøte med middag.

Er selvfølgelig enig i at alle vil finne noe om alle tre er på menyen. Jeg tenkte mer på at det kanskje kunne bli vanskelig for organisasjonskomiteen å organisere. De fleste steder liker ikke avanserte menyvalg for store grupper.

Men nå skal jeg jo la de som organiserer bekymre seg for dette, selvfølgelig. Jeg ville bare ymte om at det er det gode selskapet som gjør julefesten. Ikkje ribba.

De fleste steder liker ikke avanserte menyvalg for store grupper.

*Ding ding* :cool:

Men forsøker få til noe for alle, enten man vil ha kjøtt eller fisk. Med eller uten jul......men øl skal det bli, og vin som liker det. Sprit og hvis du insisterer :drink

Betaling for maten og bekreftet påmelding gjøres via deltager.no. Betalingsfristen er 4/12, altså en uke før, og prisen per person er 465kr

https://www.deltager.no/julebord_2013_11122012

Som mat har vi gått for Oslo Spiseforretnings julemeny:

Forrett: Kamskjell med blomkålpure og skalldyrssaus
Kamskjell

Igjen en av favorittene hva råvarer angår. Vi behøver ikke gjøre særlig annet enn å rense dem og vise dem en varm panne. Blomkålen er kjørt til en luftig pure. Kraften til sausen er kokt på sjøkreps og gir en god smak i skalldyrsausen

Hovedrett: Her står valget enten mellom Juletorsk, og Nissens gode hjelper Rudolf:
Valg 1) Juletorsk
Juletorsken råder grunnen på de sørlandske julebordene. Med tanke på kvaliteten på torsk på denne tiden av året, er dette lett å forstå. Vår ”juletorsk” skinnstekes. Serveres med pure på grønne erter, saltbakte rødbeter og sprøstekte baconterninger. Kremsausen er laget på fiskekraft og tilsmakt med sennep

Valg 2) Reinsdyr
Godt mørnet lårstykke av reinsdyr helstekes og hviles slik at du får saftig og velsmakende kjøtt. Selleri og vilt er en god kombinasjon og her koker vi pure på selleri. Den røde perleløken er syltet med epleddik. Den kremede viltsjyen er tilsmakt med einebær

Dessert: Fløterand
Vi har satt vår ære i å få puddingen på spisekartet igjen! Og denne gangen har vi laget en fløyelsmyk fløterand som er tilsmakt med karamell og bringebærhonning fra Eiketoppen. Sorbeten er laget på aromatiske Tindved bær.

Prisen er edruelige 465kr per person. Vel møtt :)

Som tradisjonen er så tar også hver deltager med seg en liten flyrelatert gave, også finner vi en egnet nisse til å dele de ut :)

Jeg har dessverre ikke mulighet til å komme; en kundemiddag klarer jeg ikke å lure meg unna :/ Kos dere, og så håper jeg å bli med ved en senere anledning :)

Var uheldig med datoen i år dessverre. Er i Bergen på kurs, som er ferdig den 12 desember.. Etter fjordårets Julebord så fristet det til gjentagelse i år. God mat og drikke samt hyggelig selskap!:up:

Back