Fly av rullebanen på Stord

Re: Fly av rullebanen på Stord

Jeg tar tilbake mine ord ... Det var alt for patriotisk ... Selvfølgelig dukker det nå opp flere tidligere meldinger om sikkerhetsproblemer ... Eneste jeg lurer på er hvorfor i allverden har de ikke meldt dette inn og gransket nærmere ...
Beklager hvis mine uttalelser idag var for sterke ...
Jeg kan bare si at det er utrolig synd at dette skjer med yndligsselskapet fra yndligsstedet :-((

Om det tragiske som skjedde i dag skal jeg ikke mene noe som helst, rett og slett fordi det ikke er grunnlag for det. Støtter dermed moderator fullt ut...
Men dagen i dag må jo ha fortonet seg som en eneste svær orgasme for media med sine "flykunnskaper" og andre synsere....:sarc

Taleregistratoren meldes funnet, og de omkommene skap være navngitt

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=133743

"- Det er denne flyvertinnen og de andre i flyet som er heltene her. Ingen andre har æren for at så mange overlevde. Da brannvesenet kom fram, var det alt for sent, selv om de var der etter bare få minutter."

Dypt tragisk.

Alle har "snakket" om at det var det at redningsmannskapene kom fram så tidlig som reddet de fleste. Men om det stemmer det han her sier så hadde ikke engang brannvesenet kommet frem før de omtalte her var ute.

Hadde forøvrig en onkel i flyet. Men det gikk etter forholdene bra. Noen brannskader som de fleste andre.

Men trist at noen dessverre ikke reddet seg ut.

Ulykken kan forbli et mysterium

De svarte boksene etter flyulykken på Stord kan være ødelagt av flammene.
Havariinspektør Tor Nørstegaard frykter derfor at boksene kan være ødelagt.

- Vi har ingen garanti for at vi får noe ut av boksene. Vi kan bare håpe, sier Nørstegaard til Nettavisen.

De glemte visst å nevne at begge pilotene overlevde. De vil nok kunne gi en indikasjon på hendelsesforløpet...

-Livet må gå videre.

- Jeg har ingen betenkeligheter med å fly, sier Ole B. Andersen før han i morges dro avgårde med Atlantic Airways' første flyging fra Sola etter gårsdagens ulykke på Stord.

Synes dette var en bra artikkel fra aftenbladet.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=133844

Norske oljearbeidere frykter flere alvorlige ulykker og krever en slutt på bruken av billigfly. (fra VGNETT)

ikke så sikker på om det å kalle BAE 146 for et "billigfly" blir populært. Det er jo en flott flytype produsert av en av de beste produsentene....

ikke så sikker på om det å kalle BAE 146 for et "billigfly" blir populært. Det er jo en flott flytype produsert av en av de beste produsentene....

BAE 146 skiller seg ikke ut blant alle fly når det gjelder ulykker. Og hvordan kan de kalle det ett billigfly? Hvis det hadde skjedd med f.eks Fokker 50 har de sikkert sakt det samme om den flytypen. Flaks at mange overlevde, det hadde sikkert ikke skjedd med en annen sammenlignet fly.

- Atlantic Airways opererer med de verste flyene som er i bruk. Det er et fly som verken flygere eller kabinpersonell liker å fly, sier Nustad.

Det Naustad sier baserer seg på spekulasjoner tror jeg.

Hmm, skummelt at spoilerne er så avgjørende. Det var jo tross alt en ganske grei lengde på banen.

Bra artikkel den i nettavisen.

Dagbladet skriver at skriver:
Spoilerne ville ha bremset farten til flyet, som landet normalt, men ikke klarte å stanse før det kjørte ut av rullebanen.

Dette stemmer jo ikke helt, da funksjonen til spoilerne er ødelegge løftet, ikke å bremse ned hastigheten...

Originally posted by Turbofan
Dette stemmer jo ikke helt, da funksjonen til spoilerne er ødelegge løftet, ikke å bremse ned hastigheten...

Funksjonsmessig er det riktig, men et annet resultat er at man får mer luftmotstand som igjen vil medføre at hastigheten bremses ytterligere. I tillegg får man mer vekt på hjulene som gjør at hjulbremsene blir mer effektive. Det er nok slik Dagbladets journalister har tenkt ;)

Back