Fly av rullebanen på Stord

Re: Fly av rullebanen på Stord

Det som irriterer meg er dobbeltmoralen hos mange journalister; de er de første til å påpeke feil (eller det de selv mener er feil...) hos andre yrkesgrupper, mens vi andre altså skal se gjennom fingrene med feil fra deres side. Fei for egen dør først!

Men la oss ikke henge oss opp i detaljer nå, det er viktigere ting å bekymre seg for.

Jeg er helt enig med captaink på samme basis som Superhai og de andre. Husker SK686 ulykken. Det var ikke gøy å sitte med feil informasjon.

VILT! "Hearsay" forteller om mange tekniske problemer med FLEIRE av selskapet sine fly på AK sine flighter. Flyene får ikkje start. Smell og kabinene blir mørklagte etc.... Skremmande!! Eg har IKKJE lyst å la bror min ta av med eit av disse flyene kommande tirsdag.....

Edit: Og dette kommer ikkje frå media!

Og NRK melder at et fly av samme type fra samme selskap for noen uker siden måtte lande med mye høyere hastighet enn vanlig, fordi bremsene ikke fungerte normalt.
Det er jo logisk, holde høyere hastighet fordi bremsene på banen ikke funker optimalt.

"Bremsene" er vel i dette tilfellet "luftbremsene på vingen" som noen omtalt det. Men folk flest tenker nok hjulbremser når de leser det.

Denne maskinen har såkalte "luftbremser", airbrakes, helt i halen. Clamshell, sånn som Fokker jetfly har.

Bare så det er sagt.

NRK hadde et intervju med en svensk flykaptein klokka 11 som landet rett før ulykkesflyet. Ifølge han var landingsforholdene gode. Han berømmet ellers redningsmannskapene, særlig brannvesenet, for meget godt redningsarbeid.

Ellers står jeg i grove trekk på det jeg skrev om nettavisene. Det er forskjeller i troverdighet og sannhetsgehalt, - uten at jeg skal trekke fram navn -, men altså: I grove trekk synes jeg ikke det har vært så mye graverende her. Kan det være at noen sammenligner nettaviser med papiraviser? Det er to helt forskjellige medier, og som jeg skrev over her: Nettavisenes arbeidsmetoder er å få ut stoff så fort som mulig, og etterfylle med info etter hvert som man får tak i den. Jeg er enig i at flyselskapets navn burde vært korrekt (men samtidig er vel ikke navnet tatt helt ut av lufta? Kan det være en kilde som i farta har husket feil navn?), men ser ingen grunn til at hele nettjournalist-standen skal sables ned slik enkelte gjør her.

Denne maskinen har såkalte "luftbremser", airbrakes, helt i halen. Clamshell, sånn som Fokker jetfly har.

Jada, vet jo det^_^ Men ettersom det var snakk om høyere lnadingshastighet, så var det nok flaps de mente. Eller "klaffer for landing" som det heter på norsk.

Trist ulykke !
Denn vil nok igjen aktualisere arbeidet som Avinor er i gang med med tanke på sikkerhetssoner rundt rullebanene rundt om i landet. Det er mange plasser som har verre terreng ved siden av og i endene av rullebanen enn hva Stord har. Spørsmålet som nok vil komme her er om ulykken ikke hadde blitt så alvorlig med større sikkerhetssoner enn hva vi ser her hvor flyet går utfor og ned i meget vanskelig terreng.

Amen!!

Jeg er nå tilhenger av at rett skal være rett, kall meg gjerne gammeldags.
Men for selskapet er dette ganske så viktig faktisk.

Og Dagbladet har tidligere hatt en omfattende artikkelserie som satte fokus på giftige gasser i kabin og cockpit som kan utgøre en sikkerhetsrisiko. De spekulerer allerede nå i at det kan være en mulig årsak.

Litt tidlig å komme med sånne spekulasjoner kanskje?

Helt klart, Farmer

Det kan jo bli interessant for endel plasser som Sandane, Honningsvåg mm.

Nå melder nettavisen om at 3 personer er funnet omkommet ... trist ... veldig trist ...

Jeg tror vi skal være glade for at det ikke var flere i flyet når det først havnet i den fæle ura. Farmer får nok rett i at diskusjonen om sikkerhetssoner vil komme opp igjen, men ofte koker slike ned til være eller ikke være for mange av de mindre plassene våre. Det var vel en slik diskusjon om Sørstokken etter den forrige større ulykken der, hvis jeg ikke husker helt feil.

Såg nettopp video fra havaristedet på Nettavisen! Det er jo regelrett et STUP i enden av rullebanen!!! Er ikke rart at det har gått så galt som det gikk... Eller så bra (etter øynene som ser)... Det er jo egenlig et under at ikke flere er omkommet når man ser på den ura som flyet har rast ned. Er det praktisk mulig å spenne opp sikkerhetsnett i enden av en slik rullebane, tro?

JA, trur nok dette vil få oppatt diskusjonen om tryggingssoner på SDN, HVG osb...

De jobber jo så torva spruter på Skagen for tiden, og billig blir det ikke med slik en fin ny sone.
Men så har de jo også fått touchdown zone lys der. Så kan man liksom føle seg litt mer som en årntli airline pilot, hehe:cool:

Back