Fly av rullebanen på Stord

Re: Fly av rullebanen på Stord

Fant denne artikkelen i nettavisen Hvor mye av dette tåler Atlantic. Det har jo versert mange rykter om manglende vedlikehold. Langt fra sikkert at alt er fakta, men jeg tror Atlantic skal slite lenge med å kvitte seg med et slikt stempel. Nå blir det jo helt avgjørende å se hva Havarikomisjonen kommer frem til når det gjelder årsaken til at spoilerne ikke virket.
 
Re: Fly av rullebanen på Stord

Skal ha respekt for havarikommisjonen, men de har flere ganger kommet med anbefalninger og kritikk som har vært utenfor regelverk og det jeg vil kalle fornuft.

men misforstå meg rett, normalt gjør de en veldig god jobb og de er bra å ha :D
 
Re: Fly av rullebanen på Stord

Liten vits i å "henge" noen så tidlig.

VERKEN den fra havarikommisjonen som har mandat til å uttale seg på basis av det som foreligger (trenger ikke være flytekniker),

ELLER annenhånds referater mht hva pilotene har uttalt (hører til etterforskningen).

Media er beviselig ikke-luftkyndige og kan forvrenge mye uten at vi ser det.

Det er gjerne flere faktorer som har sviktet når noe går galt... Kanskje bremsene var så slitne at de ikke ville dra til høyre, hva vet vi?
 
Re: Fly av rullebanen på Stord

Originally posted by P.A. VIKING

«Hoppende» landing kan ha utløst havari

En britisk havarirapport fra 1997 kan inneholde løsningen på dødshavariet på Stord - der fire mennesker omkom i Atlantic Airways-flyet.

Leste det samme i VG i dag ja. Jeg trodde spoilere var "koblet" til hjulenes hastighet, og ikke vekta på hjulleggen... Kanskje noen med riktig yrke kan komme inn og gi en liten forklaring..? (Eller skal vi anta at BAe-146 ikke på noen områder er som andre fly?)
 
Re: Fly av rullebanen på Stord

Er ikke det ganske vanlig da, med sensorer utløser spoilerne når de føler at landingshjulene er satt? Mener å ha hørt om det også på andre fly, men det kommer vel snart en ilende som kan bekrefte eller avkrefte dette ...?
 
Re: Fly av rullebanen på Stord

Er ikke det ganske vanlig da, med sensorer utløser spoilerne når de føler at landingshjulene er satt?

Joda, det er det som er vanlig. Men her spørres det altså om denne sensoren senser vekta på hjulleggen eller hastigheten på hjulet.....
 
Re: Fly av rullebanen på Stord

Finnes flere forskjellige sensorer avhengig av flytype. På Dash8 kommer spoilere først opp etter at nesehjulet er i bakken. Så i mindre pene værforhold av type mye vind, glatt og kort rullebane, så er er det viktig å få nesa raskt på bakken slik at man raskt får ned flyets hastighet.

Mener det var 737-piloter jeg leste om for et par år siden, som har vært med på så myke landinger at spoilere/lift dumpere ikke automatisk har "kommet opp" under landing. Flymaskinen har altså ikke selv skjønt at den har landet.
 
Re: Fly av rullebanen på Stord

Hoppende landing?
Bae146/Avro er en jo nesten umulig å lande hardt med!!:lol:
 
Re: Fly av rullebanen på Stord

Originally posted by LN-BRK

På Dash8 kommer spoilere først opp etter at nesehjulet er i bakken.

Q400 er også en Dash 8, delvis iallefall, og der er det hovedhjulene som gjelder. Mange pussige små forskjeller.
 
Re: Fly av rullebanen på Stord

Synes å huske at på DC-9 var det hovedhjulsleggene som deployet spoiler. Ble forklart at det var nødvendig å klaske den hardt ned på våt bane for å få dem ut kjapt.

Ellers er det jo lettest å lage "kissers" på våte baner, men den sjansen fikk altså ikke nier-pilotene.
 
Re: Fly av rullebanen på Stord

Nøttavisen skriver i dag at piloten ikke fulgte fabrikantens anbefalte standardprosedyre og skulle tatt av igjen...ikke vet jeg.....
 
Re: Fly av rullebanen på Stord

- Det er ingen søndagstur å fly i Norge, sier nestlederen i Norsk Flygerforbund, Rolf Liland, til iOslo.no

Synes dette var ganske godt sagt. Folk vil liksom ha i pose og sekk; de skal kunne fly overalt i Norge, men det skal samtidig ikke være mer risikofylt enn å fly på f.eks Gardermoen.
 
Re: Fly av rullebanen på Stord

Originally posted by ANX

Synes å huske at på DC-9 var det hovedhjulsleggene som deployet spoiler. Ble forklart at det var nødvendig å klaske den hardt ned på våt bane for å få dem ut kjapt.

Ellers er det jo lettest å lage "kissers" på våte baner, men den sjansen fikk altså ikke nier-pilotene.

Ikke helt riktig! På DC-9 og MD-80/90 er det rotasjonen på hovedhjulene som feller ut spoiler'ne hvis de er armert.Kompresjon av nesehjulsleggens "ground control mechanism" ville også gjøre jobben hvis hjulene ikke oppnådde nok rotasjon pga. våt eller glatt bane.
"Finnmarkslandingene" ble utført for å få vekt på hjulene og dermed rotasjon så fort som mulig.

Å foreta en avgang etter touchdown på en så kort bane som Sørstokken er hasard.Flyet er trimmet for landing og må trimmes om mens det er på banen ettersom hastigheten er mindre enn dersom flyet må gjøre en avbrutt innflygning.
 
Re: Fly av rullebanen på Stord

Foreløpig rapport, luftfartsulykke på Stord lufthavn Sørstokken, 10.10.2006

http://www.havarikommisjonen.no/default.asp?V_ITEM_ID=2494
 
Re: Fly av rullebanen på Stord

Originally posted by ANX

Synes å huske at på DC-9 var det hovedhjulsleggene som deployet spoiler. Ble forklart at det var nødvendig å klaske den hardt ned på våt bane for å få dem ut kjapt.

Originally posted by FBU 4EVER

Ikke helt riktig! På DC-9 og MD-80/90 er det rotasjonen på hovedhjulene som feller ut spoiler'ne hvis de er armert.Kompresjon av nesehjulsleggens "ground control mechanism" ville også gjøre jobben hvis hjulene ikke oppnådde nok rotasjon pga. våt eller glatt bane.
"Finnmarkslandingene" ble utført for å få vekt på hjulene og dermed rotasjon så fort som mulig.

Tja..

For å få det helt korrekt angående Ground Spoiler på DC9/MD80, så fungerer det slik:
MD80'en har 6 spoiler paneler, to av dem er ground spoiler.
Alle går 60* opp i ground mode, flightspoilerne går 33* ved speedbrake og 60* ved lateral control.

Ground spoiler funksjonen blir aktivert ved at man trekker håndtaket opp i ARM,
dette blir gjort både ved takeoff og landing.
Auto spoiler har da to moduser TakeOff og LAND, men jeg går kun gjennom "Land mode".

Autospoiler jobber sammen med ABS systemet, så både ABS og autospoiler må
være aktivert for at panlene skal komme.

Det som skjer under landing er:
1: WOW (Weight On Wheels) på begge mains i løpet av 2sek!
Hvis ikke begge bryterne har vekt på seg innen to sek, så
tror ikke flyet at det er på bakken - da må man - som FBU 4EVER
sier - vente til GroundShift mekanismen (ett stag som går fysisk inn
på sakselenken på nesesteller, og slår over to reléer ved kapteinens
rorpedaler, som igjen slår over 42 ulike switcher, samt gjør nesehjulsstyring
tilgjengelig, fjerner sentreringen på nesehjulet - og fungerer som alternativ
air/ground sensor) har gått over i Ground.
2: Deretter må man få wheel spin-up, som trigger ABS systemet.
Wheel spin-up registeres med to sensorer som ligger i outb.
hjul på begge sider, dette er samme prinsipp som f. eks.
speedometeret på en Volvo 360 etc..
3: ABS-systemet sender signal til Ground Spoiler Control Box,
som sender ett signal til Auto Spoiler Switching Unit, som igjen
kjører aktuatorene til 60* deployment på alle paneler.

Men!

Totalt er Auto Ground Spoiler avhengig av 4 ting:
1: Speed-brake håndtaket må være i full ground spoiler position (mekanisk input til mixerne via wire-trekk)
Det blir trukket dit via en elektrisk motor med clutch som er i pedestallen.
2: Landing Gear håndtaket må være i Down.
3: Venstre throttle må være i i full retract eller reverse (TakeOff automatic
ground spoiler, aktiveres med at man har AutoBrake bryteren i RTO,
og trigges av at man revereser motorne).
4: Flyet må være registrert på bakken - enten ved GroundShift i nesa,
eller WOW og Wheel spin-up.

På B737 aktiveres ground spoiler også på en lignende måte,
men der er det i tillegg en mekanisk ventil på høyre understellslegg,
som må komprimeres for å slippe hyd. trykk til GND aktuatorene.

BAe146 har jeg ikke noe stor kunnskap rundt, men jeg - tror - det blir
aktivert med at man får WOW på mains, og dette sender signal til
Ground Spoiler Control at panelene skal kjøres opp - hvis de er armert.
 
Re: Fly av rullebanen på Stord

Originally posted by Speedbird
For å få det helt korrekt angående Ground Spoiler på DC9/MD80, så fungerer det slik:

Glimrende! :)

Du er ikke tilfeldigvis tysk? ;)

-A
 
Back
Top