DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Fullflexpriser OSL-TOS : 1999,.
Fullflexpriser OSL-BDU: 1999,-.
Fullflexpriser OSL-EVE: 1800,-

Tilfeldig valgt dato på enveispriser lavpris.

3 august:

OSL-BDU: 795,-
OSL-TOS: 720,-
OSL-EVE: 698,-

LOL, ja, 3 måneder på forhånd, finnes det selvsagt billige billetter. Prøv heller nærmeste måneden, du..

Jeg er ikke enig i at DY sitt (fullpris)produkt er mye dårligere enn SAS sitt, men der må nå folk få lov til å legge vekt på litt forskjellige ting. For min del er internettilgangen som DY tilbyr helt genial, mens andre ikke har noe bruk for denne.

Av en eller annen grunn får jeg ikke bookingsidene til Norwegian til å fungere her (en eller annen nettfeil på min ende som stopper en del sider). Kan noen sjekke hva fullpris på de store strekkene OSL-TRD/BGO/SVG og kanskje TOS er for Norwegian og SAS?

LOL, ja, 3 måneder på forhånd, finnes det selvsagt billige billetter. Prøv heller nærmeste måneden, du..

Det var jo du som nevnte at folk som jakter billige billetter er ekstra tidlige ute med bestillingen sin, og jeg sjekket nå i god tid.

Det var jo du som nevnte at folk som jakter billige billetter er ekstra tidlige ute med bestillingen sin, og jeg sjekket nå i god tid.

Og sjekker du 3 måneder på forhånd til Haugesund med SAS, finner du også meget bra priset billetter

Monopolruter eller ikke, de dyreste siste-liten-billettene er vel generelt for billige her i landet?

I fjor høst måtte jeg fly BGO-OSL via Sogndal og Sandane lørdag morgen da hverken SK eller DY hadde plasser å oppdrive fredag kveld/lørdag morgen. Og i følge damen i midtgangen var det 25(!) andre på flyet som gjorde det samme. (Og i siste liten her var vel billettkjøp på torsdag ettermiddag)

Tja, har DY monopol på noe i Norge? Du nevner BDU, en rute som er kontraktsfestet med Forsvaret og den ruten kan knapt kalles monopol. Dobbel pris kommer jo helt sikkert av at avgangen (e) er så og si fullbooket kamerat.

Hehe, utrolig hvor flink Kjos er til å hjernevaske sine ansatte ;) Selvsagt har DY monopol på BDU siden de er eneste operatør. Og selvsagt leker ikke Kjos butikk i en slik situasjon, så derfor tar han så høye priser han kan på BDU. Selv om det kanskje er under det SAS tok i sin tid, så er det høyere enn hva han ville ha tatt dersom det var konkurranse. Noe annet ville vært idioti, uansett om man snakker om DY eller SAS.

Tommy777, det er forskjell på å lese og å LESE. Hvis du tar en titt på min første undersøkelse så er det to viktige konklusjoner der:

#10 i denne tråden
Et par ting kan avklares:
  1. Om SAS hadde en konkurrent eller var monopolist, så lå prisene på samme høyere nivå i forhold til Norwegian.
  2. Likeledes så tar ikke Norwegian seg ekstra betalt som monopolist på BDU sammenlignet med nærliggende TOS og EVE.

Da er jeg beredt til å kommer med en tredje og mer sammenfattende konklusjon:
SAS ligger i gjennomsnitt rundt 40% høyere i sitt prisnivå sammelignet med Norwegian - dette være seg som monopolist eller i fri konkurranse, kort tid eller lang tid mellom billettkjøp og avgang, om passasjeren er forretningsreisende eller fritidsreisende.

Hvis en destinasjon bare serves av SAS, så har passasjerene til denne destinasjon ikke tilgang til de gjennomsnittlig billigere prisene som Norwegian tilbyr og de vil derfor oppleve at de "subsiderer" de øvrige passasjerene (som kan få tak i billigere billetter). Rettferdighetssansen er utpreget utviklet på slike SAS-plasser kan en også si - noen vil kanskje kalle dette misunnelse.

Når det gjelder om forskjellen mellom prisene til SAS og Norwegian kan rettferdiggjøres med at SAS "leverer mer" enn Norwegian tror jeg neppe. For en som flyr enkeltstrekninger er forskjellen minimal - en gratis kopp kaffe og hvis man reiser med de første dyre morgenavgangene så får gratis frokost! Verste knyttenevetest jeg har opplevd, var om bord på LN-BRO på 20F i juli 2008 og det var slettes ikke noen DY-maskin. At SAS har bedre "on time" enn Norwegian oppveies nesten av sen behandling av bagasjen på OSL fra STS' side (loggen min inneholder inntil en time og fem minutters venting på bagasje fra SAS, mens verste DY-ventetid har vært 21 minutter).

Da var det dette med gjennomsnittspris kontra enkeltpriser. Selvsagt kan det skje at SAS er billigere enn Norwegian på en spesielt tidspunkt på en spesiell dag, men dette er absolutt snarere unntaket enn regelen.

Tommy777, det er forskjell på å lese og å LESE. Hvis du tar en titt på min første undersøkelse så er det to viktige konklusjoner der:

Da er jeg beredt til å kommer med en tredje og mer sammenfattende konklusjon:
SAS ligger i gjennomsnitt rundt 40% høyere i sitt prisnivå sammelignet med Norwegian - dette være seg som monopolist eller i fri konkurranse, kort tid eller lang tid mellom billettkjøp og avgang, om passasjeren er forretningsreisende eller fritidsreisende.

Hvis en destinasjon bare serves av SAS, så har passasjerene til denne destinasjon ikke tilgang til de gjennomsnittlig billigere prisene som Norwegian tilbyr og de vil derfor oppleve at de "subsiderer" de øvrige passasjerene (som kan få tak i billigere billetter). Rettferdighetssansen er utpreget utviklet på slike SAS-plasser kan en også si - noen vil kanskje kalle dette misunnelse.

Når det gjelder om forskjellen mellom prisene til SAS og Norwegian kan rettferdiggjøres med at SAS "leverer mer" enn Norwegian tror jeg neppe. For en som flyr enkeltstrekninger er forskjellen minimal - en gratis kopp kaffe og hvis man reiser med de første dyre morgenavgangene så får gratis frokost! Verste knyttenevetest jeg har opplevd, var om bord på LN-BRO på 20F i juli 2008 og det var slettes ikke noen DY-maskin. At SAS har bedre "on time" enn Norwegian oppveies nesten av sen behandling av bagasjen på OSL fra STS' side (loggen min inneholder inntil en time og fem minutters venting på bagasje fra SAS, mens verste DY-ventetid har vært 21 minutter).

Da var det dette med gjennomsnittspris kontra enkeltpriser. Selvsagt kan det skje at SAS er billigere enn Norwegian på en spesielt tidspunkt på en spesiell dag, men dette er absolutt snarere unntaket enn regelen.

Hvordan kommer du til en konklusjon at SAS er 40% dyrere enn DY over hele fjøla? Forskjellen mellom de billigste billettene (og vi vet at SAS har flere av de annonserte billigste billettene enn det DY har) samt de fleksible billettene er ikke i nærheten av 40%. Det tallet stemmer overhodet ikke.

Når det gjelder produkt, har SAS bedre plass til beina på de seteradene der forretningfolk vanligvis sitter. Produkt i seg selv har vært debattert til døde, du vet like godt som jeg at forretningsfolk sjelden sjekker inn bagasje, så ontime blir faktisk viktig.

Innenriks Norge har DY blitt mye bedre enn når jeg reiste i 2006, men det er fortsatt samme opplevelsen + en masse gebyrer siden da. De gjør at selv om DY tilbyr priser til 299 ++ (den prisen turistene finner ved forkjøp) blir realitetene noe helt annet når bagasjen er sjekket, sete er valgt og frokosten betalt. Utenriks har DY ingenting å tilby forretningsreisende, mens prisene er relativt like hva konkurrentene tilbyr. SAS sin billigste publiserte pris ligger på rundt 400 kroner

Når det gjelder monopolsituasjonen har både SAS og DY publiserte, gode bestepriser til både HAU og BDU. Realitetene er noe helt annet når man skal handle billett. 3 måneder på forhånd finner jeg lett OSL-HAU for billigste pris, det samme OSL-BDU. Men ser man en måned før avgang, er bildet helt annerledes hos begge sammenliget med BGO og TOS/EVE.

Så at det er en liten forskjell prismessig på listeprisene til begge når alle gebyrene til DY er tatt med er fakta.

Last edited:

Nå beveger du deg farlig nær å ta mannen i stedet for ballen Tommy. Det er absolutt ikke noe SAS-hat fra min side. Siden 1. januar 2006 og frem til idag har 51,5% av reisene mine vært med selskap under SAS Group paraplyen, mens bare 7,6 % har vært med Norwegian. Så har det da tross alt vært totalt 23 selskaper inne bildet i det samme tidsrommet. Det er sannelig godt å ha en god logg :)

Nå beveger du deg farlig nær å ta mannen i stedet for ballen Tommy. Det er absolutt ikke noe SAS-hat fra min side. Siden 1. januar 2006 og frem til idag har 51,5% av reisene mine vært med selskap under SAS Group paraplyen, mens bare 7,6 % har vært med Norwegian. Så har det da tross alt vært totalt 23 selskaper inne bildet i det samme tidsrommet. Det er sanne godt å ha en god logg :)

Ber om unnskyldning for den. Posten min er editert. Da er jeg klar for ett svar ;)

Av en eller annen grunn får jeg ikke bookingsidene til Norwegian til å fungere her (en eller annen nettfeil på min ende som stopper en del sider). Kan noen sjekke hva fullpris på de store strekkene OSL-TRD/BGO/SVG og kanskje TOS er for Norwegian og SAS?

Da var nettet mitt venner med både Norwegian og SAS igjen...

En veg fullfleks i morgen:

OSL-BGO
DY: 1.449,- på nesten alle avganger, 1.800,- en avgang
SK: 1.913,-

OSL-SVG
DY: 1.449,- på nesten alle avganger, 1.659,- på en avgang

OSL-TRD
DY: 1.449,- på nesten alle avganger, 1.659,- på en avgang

Hvilken konklusjon kan man trekke av dette?
- Jeg har fått nett som fungerer igjen
- Prisforskjellen på fleksible billetter er (etter min mening) overraskende stor

Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor Norwegian kjører med annen fullfleks-pris på en avgang, og dermed gjør fullfles om til kvasi-fleks.

Nå kjøper man sjelden Full Flex hos SAS, men heller Flex siden alle avgangen bortsett fra to bortover og 3 på returen har Flex tilgjengelig.

Sånn jeg somoftes gjorde det, kjøpte jeg Flex begge veier og oppgraderte billetten kostnadsfritt dersom Flex ikke var tilgjengelig ved skifte.

Da er prisene til DY og SAS stort sett like.

Merk også at en rekke SAS avganger er helt utsolgt og at man finner både SAS sin laveste pris på returen på ettermiddagen kvelden før avreise...

Riktige forretningsfolk sitter ikke i fremste rekkene lenger. Det som gjelder i dag er å få den billigste billetten på det tidspunkt en ønsker og tidspunktet en bestemmer seg for reisen er relativt nær avreisetidspunkt. I slike tilfeller faller SAS gjennom.

I min lille prisundersøkelse foretatt 4. mai på avganger fra Oslo til London den 11. mai var prisene en vei henholdsvis for SAS kr2396, kr2146, kr1596, kr2396 og kr2396, men alle DYs avganger samme dag var for kr299 + gebyrer for bagasje, sete o.l. Da kan vi snakke om store besparelser eller ditto bedre hotell i London hvis en skal overnatte.

Selvsagt er dette stikkprøver, men når flere stikkprøver gir omtrentlig det samme resultat kan man se en tendens. Det ser også ut til at flere har sett denne tendensen og det kommer helt klart frem i de siste trafikktallene - DY har svak fremgang, mens SAS går skarpere og skarpere nedover både på passasjerer og kabinfaktor.

Nå kjøper man sjelden Full Flex hos SAS, men heller Flex siden alle avgangen bortsett fra to bortover og 3 på returen har Flex tilgjengelig.

Godt poeng, og det er vel også ei riktigere sammenligning, ettersom Norwegian sin fullflex-pris ligner med på SAS sin flex. Riktignok litt bedre tilgjengelighet på fullflex hos Norwegian enn på flex hos SAS, men uansett.

Alt i alt synes jeg dette begynner å tyde på et typisk duopol på disse rutene. SAS har stort sett litt flere avganger, Norwegian har stort sett litt lavere priser. Det er jo også noen andre småforskjeller på produktene, men inntrykket mitt er alt i alt to kliss like aktører, som pent og pyntelig deler markedet mellom seg.

Riktige forretningsfolk sitter ikke i fremste rekkene lenger. Det som gjelder i dag er å få den billigste billetten på det tidspunkt en ønsker og tidspunktet en bestemmer seg for reisen er relativt nær avreisetidspunkt. I slike tilfeller faller SAS gjennom.

I min lille prisundersøkelse foretatt 4. mai på avganger fra Oslo til London den 11. mai var prisene en vei henholdsvis for SAS kr2396, kr2146, kr1596, kr2396 og kr2396, men alle DYs avganger samme dag var for kr299 + gebyrer for bagasje, sete o.l. Da kan vi snakke om store besparelser eller ditto bedre hotell i London hvis en skal overnatte.

Selvsagt er dette stikkprøver, men når flere stikkprøver gir omtrentlig det samme resultat kan man se en tendens. Det ser også ut til at flere har sett denne tendensen og det kommer helt klart frem i de siste trafikktallene - DY har svak fremgang, mens SAS går skarpere og skarpere nedover både på passasjerer og kabinfaktor.

Innenriks Norge er de første radene på SAS reservert for folk med status eller flex billetter.

Har du endret datoene?? Du skrev nemlig tidligere at sammenligningen din var 11-15 mai... Umulig å verifisere priser fra i forgårs.

La oss se på utreise i morgen torsdag med retur fredag:

Avgang Ankomst
Reisetid Fullflex Lavpris
07:20 Oslo-Gardermoen 08:40 London-Gatwick
2:20 3299 kr -
12:30 Oslo-Gardermoen 13:50 London-Gatwick
18:10 Oslo-Gardermoen 19:30 London-Gatwick
<< Vis dagen før Vis neste dag >>

RETUR : London-Gatwick - Oslo-Alle flyplasser Fredag 8. mai 2009
Avgang Ankomst
Reisetid Fullflex Lavpris
09:10 London-Gatwick 12:30 Oslo-Gardermoen
2:20 3396 kr 1896 kr
14:25 London-Gatwick 17:40 Oslo-Gardermoen
2:15 3396 kr 1896 kr
20:00 London-Gatwick 23:20 Oslo-Gardermoen
2:20 3396 kr 1896 kr

Billigste DY pris t/r (til galtevik vel og merke) 5195.-(eks bagasje, seter etc)

to 07.mai
1 547,- billigste ut pris via CPH

2 525,- 3 250,- 4 160,- 07:50 - 09:20 OSL - LHR 02:30 SK803(BU)
2 525,- 2 765,- 4 160,- 10:40 - 12:05 OSL - LHR 02:25 SK805(BU)
2 525,- 3 250,- 4 160,- 15:05 - 16:25 OSL - LHR 02:20 SK809(BU)
— — — 17:10 - 18:30 OSL - LHR 02:20 SK811(BU)
2 525,- 3 250,- 4 160,- 20:15 - 21:35 OSL - LHR 02:20 SK815(BU)

Retur, billigste pris: 1507 8. mai

1 507,- 2 952,- 4 444,- 07:20 - 10:25 LHR - OSL 02:05 SK802(BU)
1 507,- 2 952,- 4 444,- 10:20 - 13:30 LHR - OSL 02:10 SK804(BU)
2 712,- 3 117,- 4 444,- 13:05 - 16:20 LHR - OSL 02:15 SK806(BU)
2 712,- 3 437,- 4 444,- 17:30 - 20:40 LHR - OSL 02:10 SK810(BU)
2 712,- 3 437,- 4 444,- 19:30 - 22:40 LHR - OSL 02:10 SK812(BU)

Billigste SAS pris direkte: Totalpris 4 057 NOK
Billigste SAS pris via CPH: Totalpris 3 079 NOK

SAS er i snitt 40% dyrere enn DY?? Den teorien er død

Merk også at DY sin fullpris OSL-LGW (full flex for ett selskap som har 2-3 daglige og ikke samarbeider med noen) er over 1000 lappen dyrere enn SAS sin Economy Extra mellom OSL-LHR, ett produkt som tilbyr ett hav av ekstratjenester, mens hos DY tilbyr flex kun en koffert gratis og seating, dog ingen service...

Forstår ikke hvorfor du klisser til med fleksi-biletter Tommy, fleksi-billetter har da bare en hensikt og det er kanskje på returen. Det via CPH er også dødfødt, for forretningsreisende er det bare direkteflighter som gjelder - tid ER faktisk også penger!

Nei, her er det for mye tilpasse-betingelsene-for-å-få-til-ønsket-resultatet.

For noe tull. Ta en titt på prisene, kamerat. Man får tak i de billigste billettene hos begge selskapene der det finnes tilgjengelighet helt frem til avreise.

Uki, skal ikke kverulere mer om denne regelen;) MEN du så ikke ironien min angående Taxi TOS-BDU^_^ MEN uten DY hadde vi hatt både 21 dagers forkjøp og lørdagsregel fortsatt i dette landet, det tror jeg langt de fleste er enige i!

Forstår ikke hvorfor du klisser til med fleksi-biletter Tommy, fleksi-billetter har da bare en hensikt og det er kanskje på returen. Det via CPH er også dødfødt, for forretningsreisende er det bare direkteflighter som gjelder - tid ER faktisk også penger!

Nei, her er det for mye tilpasse-betingelsene-for-å-få-til-ønsket-resultatet.

Nå er det engang sånn at når man bestiller jobbilletter på kort varsel at det kun er Flex tilgjengelig (som med DY i morgen til London, alle avganger).

SAS er alikevel over tusenlappen billigere med utresie i morgen med retur fredag. Som du sier, tid er penger, så 5 avganger mot DYs 3, samt Galtevik, er selvsagt utslagsgivende når man tvinges til å reise på dyre billetter

Riktige forretningsfolk sitter ikke i fremste rekkene lenger.

Riktige forretningsfolk har forhandlet frem en avtale på fleksible billetter som er langt lavere enn de prisene som er publisert på de ordinære nettsidene. Det går an å kombinere både fornuftig pris og fleksiblitet. Den avtalen vi i departementene har gjør i alle fall det! Vi flyr ofte ut ufleksibelt med Norwegian - og tilbake fleksibelt med SAS.

Back