Med CT og TG til Bangkok

Prøv Mikronesia. :)

Eller Sao Tome og Principe hvor Telia ikke hadde noen avtale og det lokale simkortet jeg kjøpte ikke funka. Bortkasta penger til et telefonselskap som var vel eid av Isabel Dos Santos, som er kjent for å være datter av Jose Eduardo Dos SAntos som styrte Angola med jernhånd fra 1979-2017.
Mye samhandel mellom Sao Tome og Principe og de andre ex-portugisiske koloniene i Afrika.

Sao Tome derimot har i motsetning til Angola vært fredelig helt siden uavhengigheten i 1975. Er et reisemål som anbefales hvor man garantert ikke møter på naboen. Trygt og fint land og er foran mange land i Afrika på HDI indeksen, selv om det er mye fattigdom.
 
Last edited:
Da er det vel på tide å få avsluttet denne trip reporten[emoji6]

AI161 DEL-LHR

Maskinen som skulle ta oss til London grytidlig på morgenen
var Boeing 787-8 VT-ANY som ble levert til India i juli 2017. Setekonfigurasjonen foran gardina var tre rader med 2+2+2, altså en meget beskjeden businesskabin med kun 18 seter. Bak i kjerra var det klemt inn 238 seter. Setene var 56 cm brede og behagelige å sitte i. Fargene gikk i beige og to duse røde og gule nyanser, nesten litt ufrivillig retro? Fikk vibber om en Varig-flight med MD11 for over 20 år siden…

2804f7d2c7cb78f15c6ae35414cf8f1a.jpg

Straks etter boarding

55cfc2a8f8d8f1a4278c2fde6bf6b28f.jpg

God benplass, ingen trang tunnel til bena

Når man var vel på plass i setet ble det servert pre-deparure drink. Kun alkoholfritt; vann, juice og selvfølgelig lassi. For å legge grunnlaget for det som forhåpentligvis kom senere valgte jeg et glass vann. CA kom så med både varme og kalde kluter. Deretter ble delt ut amenity kits, og det var faktisk en ganske kul boks fra Tumi. Den inneholdt det vanlige pluss en Tumi kulepenn. Så ble det også delt ut Tumi pyjamaser til damene, og også til de mer kompakte herrene som ikke raget så høyt over havet og med to-sifret kg kroppsvekt. Så pyjamas i XL var tydeligvis out of stock. Så kom det puter og dyner. Men ingen drikke å se enda…

8205f3137e5ca1b5e067e5bea671638f.jpg

Boksen, som også inneholdt en navnelapp du kunne få preget hos nærmeste Tumi-sjappe.

Deretter ble det som seg hør og bør delt ut menyer for dagens hovedrett.

a963ededb892ed2d9b27e31187d4f592.jpg

011a817351619197e01224942c649bb9.jpg

Ymse indiske godsaker, to kjøttretter og to vegetar.

Men endelig ett ca 45 min kom tralla med et godt utvalg av brennevin og jammen dukket ikke vår venn Laurent-Perrier opp igjen også. Blitt standardvare i Asia?

bde60d249ef7e8c4a487bc1981fcddca.jpg

«Feil» side av drikketralla, brennevinet stod på den andre siden…

d14604123a0d962c02e287f7809fcbaa.jpg


Bobler & nøtter. Sistnevnte skuffende nok levert i originalemballasjen[emoji6]

Er veldig glad i indisk mat, så var spent på både utvalg og smak. Gikk for chicken seekh kebab med aloo bonda og div grønnsaker i en tomatsaus. Aloo bonda er friterte kuler av krydret potetmos. Retten var fantastisk god, tror det må være noe av det mest smakfulle jeg har fått servert i fly. Forretten husker jeg ikke hvordan smakte, men ostekaken med blåbær og sitron var veldig god.

457dfbe2fcfa10913e1a23d6c15ece53.jpg

Middag servert. Enkelt, men godt.

07b47af9ddf631320cfcf78f590b04c3.jpg

Liker best øl til indisk mat, så det ble en lokal BIRA 91. Frisk og fin lager som passet fint til maten. Ikke ulik Kingfisher og med kult design.

Når middagen var fortært og man fikk seg en GT var det dags for å sjekke ut IFE. Relativt små skjermer og dårlig funksjonalitet. Selvfølgelig massevis av Bollywood, men også et OK utvalg av vestlige filmer. Fant ikke noe musikk og flight map varmet av funksjon. Så her ble det strykkarakter. Men ingen stor ulykke for undertegnede som faktisk trives best med medbrakt analogt tidsfordriv på fly.

Etterhvert ble det frokost, rikholdig meny med mye godt.

70588eeb00bc97316480615ee5ac08cd.jpg


Jeg endte med å bestille «Baked egg frittata» med spinat, poteter og annet ymse tilbehør. Yoghurt, croissant, frukt. Absolutt av de bedre flyfrokoster. Etterhvert ble det også servert kaffe og masala-te sammen med wienerbrød og kanelsnurrer.

4117d8b5a55894e14e52b6fa58db8d9e.jpg

Solid frokost.

Cabin crew var hyggelige og serviceinnstilte, men ikke veldig personlige. Virket litt distanserte og det var lite eller ingen smalltalk med paxen. Likte faktisk den gamle klassiske seteløsningen som gir god benplass. Men kommer selvfølgelig tettere på sidemannen enn med de løsningene som f.eks. Thai og Qatar har. Sidemannen var forøvrig en hyggelig indisk forretningsmann som jobbet i bank og skulle på et møte i London. Han fortalte at Tata, de nye eierne har store planer med Air India. Massive investeringer i nye fly, både narrowbody og widebodies, noe som også har vært omtalt her på forumet nylig. Han sa også at de skulle øke servicenivået betydelig, et av de første skrittene var innføringen av Tumi-stash. På lang sikt har eierne et mål om Ait India skal etablere seg blant «the World top 5 Airlines». Ganske ambisiøst…

Så hvordan skal man oppsummere erfaring med Air India? Nå var riktignok ikke forventningene særlig høye, bl.a basert på tidligere opplevelser med samme selskap innenriks i India. Men alt i alt ble jeg positivt overrasket. Maten er absolutt av det bedre rent smaksmessig, selv om presentasjonen er ganske enkel og milevis fra «First class fjong». IFE var skralt, likte den lille businesskabinen i retro style, servicenivået sånn midt på treet. Det som trekker mest ned er selvfølgelig den håpløse prosessen med nye boardingpass før man må gjennom sikkerhetskontrollen. Dette ligger nok utenfor selskapets kontroll, men det kan jo være håp om bedring om man virkelig har planer om å heve nivået på luftfarten i India.

Ville jeg tatt turen igjen? Helt uaktuelt med betalt billett, men om det er tilgjengelighet på bonusbilletter i C er det helt klar et kult alternativ om man ikke er redd for å svi av noen ekstra timer på reisen. Bangkok - Oslo tok da ganske nøyaktig 24 timer…

36bd5e77a6498f75e30f4588a8a11f1a.jpg

Bye, Bye VT-ANY

Ankomst LHR var på T2, og pussig nok var det lettere kaotisk i security. Det så ut til at halve flyet vårt hadde en tight connection til Vancouver, så disse ble sluset først gjennom immigration. Og med kun én åpen skranke tok det sin tid…

Siste strekk på vei hjem var med SAS Plus i en A320neo. Var som SAS-flighter flest, det eneste jeg husker er at Kristoffer Hivju satt rett over midtgangen for meg…

Takk for oppmerksomheten[emoji846]
 
Takk for rapoporten for noe som er ganske eksotisk

Maten ser jo bra ut for de av oss som liker indisk godt. Selv om transfer i DEL ikke virker smidig
 
Tusen takk for fabelaktig rapport og veldig eksotisk med Air India. Så jo faktisk overraskende bra ut.
 
Takk for rapporten, artig og interessant!

Det skal bli interessant å se om Air India klarer å levere på ambisjonene.
Selvsagt kan de ordne opp hos «seg selv» i form av nye fly, økt standard på seter, kabin, mat og sin egenstyrte service.

Men India som land tror jeg har alt for lang vei å gå mtp infrastruktur, byråkrati, gammelmodige holdninger som gjennomsyrer det meste av strukturer og systemer, generell mangel på orden og system osv. til at de i overskuelig fremtid vil klare å tilby smidige og effektive løsninger.

Dette gjelder spesielt transitt, der det vil være så godt som umulig å konkurrere mot Doha og Dubai. Som du sier, dette er ikke noe man betaler full pris for, men dersom de legger prisene på en brukbar businessklasse godt under Thai, Qatar, Emirates og Singapore vil de nok kunne klare å kapre noen kunder. Spesielt hvis man kan klare å få vekk den satans pass- og sikkerhetskontrollen i transitt og tilby vettuge overgangstider.
 
Fin rapport, Air India er ikke dagligdags på forumet her. Som flere har nevnt her så er vel mye av grunnen til transitbøll det famøse indiske byråkratiet. Arbeid til alle er jobb nr 1 er jo et slagord fra Arbeiderpartiet og i noen land så har man masse ubrukelige stillinger som papirstempler hit og dit. Tror India havner høyt opp på den lista.

Om noen her har sett Team Bachstad så måtte de jo forsake en bil i Sør Amerika fordi det var klin umulig å få den bilen over grensa. TTi slutt så var det vel siffer 0 og ikke bokstaven O på et eller annet papir som gjorde at de gav opp om jeg ikke husker helt feil. Et papir som var helt sinnsykt vanskelig å få fatt i og.
 
Last edited:
Takk for nydelig rapport. Liker faktisk veldig godt den konfigurasjonen AI har der med 2+2+2. Synes det gir en kul og åpen atmosfære samt at det virker som man har langt mer plass. Indisk mat er jo stort sett perfekt på fly. Har har transit to ganger på DEL og det er jo herlig kaotisk.
 
Fin rapport, Air India er ikke dagligdags på forumet her. Som flere har nevnt her så er vel mye av grunnen til transitbøll det famøse indiske byråkratiet. Arbeid til alle er jobb nr 1 er jo et slagord fra Arbeiderpartiet og i noen land så har man masse ubrukelige stillinger som papirstempler hit og dit. Tror India havner høyt opp på den lista.

Om noen her har sett Team Bachstad så måtte de jo forsake en bil i Sør Amerika fordi det var klin umulig å få den bilen over grensa. TTi slutt så var det vel siffer 0 og ikke bokstaven O på et eller annet papir som gjorde at de gav opp om jeg ikke husker helt feil. Et papir som var helt sinnsykt vanskelig å få fatt i og.

Urutinert. Noen dollar løser det meste. Selv fuel i Accra eller flytrapp i Monrovia. ;)
 
Takk for hyggelige tilbakemeldinger[emoji846] Som flere er inne på er nok utfordringene større med infrastruktur og dysfunksjonelle rutiner på flyplassene i India, enn selve flyselskapene. I transfer skranken satt det fire eller fem personer. En dame som etterhvert begynte å utstede boarding pass. De andre (fire menn) gjorde ingen ting. Tror ikke en gang de hadde tilgang til PC…
 
Last edited:
Back
Top