DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Ja for all del kom til Haugesund Norwegian :) SAS trenger noe å kape mot :)

Spørsmålet må jo også stilles om et billigere tilbud er det samme som et bedre tilbud. 5 daglige spredt ut over dagen, vil jeg hevde er et bedre tilbud en 2x3, hvor selskapene flyr vinge mot vinge på samme tidspunkt, selv om man sparer et par hundre kroner!

Og det er jo nettopp vinge-mot-vinge man har fått på de nye rutene til Kristiansand og Ålesund, med et knallgodt tilbud tidlig morgen og sen ettermiddag (SAS og Norwegain til sammen) - men nesten ikke noe ellers. Norwegian skummer fløten og flyr morgen og ettermiddag på hverdager med tre daglige, og på søndager - som er Norwegians store dag på innenriks - fire ganger fra hovedstaden til Kristiansand og Ålesund. Tilbudet blir sikkert bedre for fritidsreisende, ettersom prisene nok vil falle noe - men i forhold til avgangstider har det jo bare blitt verre etter Norwegian inntog...

Skumme fløten er det ikke snakk om, men det vil være mulig å få litt hyggeligere prisene på flyturen (forutsatt at man velger Norwegian da - SAS reagerer heller ikke på priskonkurranse og kjører på sitt viser det seg).

Når det gjelder rutetider kan det ikke bli dårligere enn det er nå for HAU. Hvis en f.eks. skal til Oslo på en lørdag så er det to avganger - første kl. 06:15 (ugudlig tidlig!) og andre kl. 10:50, og det av det - 23 timer 10 minutter til neste avgang! Omvendt vei (OSL-HAU) er det også bare to avganger 08:40 (med gratis frokost!) og 20:30. Hvem i huleste vil reise på denne siste avgangen på en lørdag? Hvis det hadde vært noen passasjerer så kunne vel disse tenkt seg å reise rundt 14-15?

Med andre ord vil det hvis Norwegian kommer inn på destinasjon bare være til det bedre, verre kan det ikke bli både prismessig og med rutetider.

Hva er det som sier at DY kommer til å være snille å legge avgangstider til når det passer passasjerene? Har vanskelig for å tro at det kommer en HAU-avgang mellom kl. 14 og 18 på en lørdag.

Romsdal har ca 50.000 innbyggere. Aktuelle nordmørskommuner i nærheten (inkl Kristiansund) ca 35.000. Aktuelle sunnmørskommuner i nærheten ca 10.000. Altså i sum om lag 100.000 som potensielle brukere av Molde-ruta, litt optimistisk regnet.

DY flyr til Ålesund som er en times biltur unna molde. I molde har de uttrykt bekymring for at de lekker passasjerer til Vigra pga DY, altså vil en satsing i molde svekke DY s rute til Vigra.
Dersom en tar for seg kartet over Møre og romsdal så vil en vel rimelig kjapt kunne se en mye bedre måte å dekke fylket på enn å satse på molde, og da vil de 100 000 potensielle brukerne bli enda flere ved at nord fylket blir dekket bedre.

ENKB, dere i Kristiansund vil vel ikke unne Molde et bedre tilbud? ;)

Når vi snakker om priser, så ser det ut til at Kristiansund kommer ekstremt ufordelaktig ut på alle avgangene på mandagen i min lille undersøkelse. Om det er melking av oljevirksomheten eller den vanlige passasjer som er årsaken vites ikke, men dyrt er det.

Hvis dette betyr at influensområdet til Molde og Vigra samlet er 100.000 mennesker, så forklarer vel det alene hvorfor det ikke er større tilbud til Molde. Jeg er ikke lokalkjent, men med én times biltur mellom de 2 flyplassene kan jeg ikke skjønne annet enn at én flypass midt i mellom hadde vært langt å fortrekke. Men, sånn er det jo ikke.

Influensområdet til OSL er beregnet til ca 1,6 mill mennesker, og da har Rygge et overlappende område med ca 250.000 mennesker. Torp noe mindre. Antall mennesker = markedsmuligheter, så derfor er potensialet fra mindre plasser svært begrenset, dessverre.

Skumme fløten er det ikke snakk om, men det vil være mulig å få litt hyggeligere prisene på flyturen (forutsatt at man velger Norwegian da - SAS reagerer heller ikke på priskonkurranse og kjører på sitt viser det seg).

Jo, Norwegian skummer fløten ved kun å ha avganger der de er garantert å fylle flyene. Det vil si to morgenavganger fra distriktet, og to ettermiddagsavganger fra Oslo - samt fire avganger fra Oslo søndag ettermiddag. Dette er ingen dårlig strategi - men det gir ikke nødvendigvis et bredere flytilbud mht. avganger.

Når det gjelder rutetider kan det ikke bli dårligere enn det er nå for HAU. Hvis en f.eks. skal til Oslo på en lørdag så er det to avganger - første kl. 06:15 (ugudlig tidlig!) og andre kl. 10:50, og det av det - 23 timer 10 minutter til neste avgang! Omvendt vei (OSL-HAU) er det også bare to avganger 08:40 (med gratis frokost!) og 20:30. Hvem i huleste vil reise på denne siste avgangen på en lørdag? Hvis det hadde vært noen passasjerer så kunne vel disse tenkt seg å reise rundt 14-15?

Hvorfor tar du utgangspunkt i en lørdag? Det er jo dagen med minst reisende innenlands - og der det er minst viktig å ha et godt rutetilbud. Både SAS og Norwegian flyr mye sørover på lørdager, og Norwegian flyr selv bare en gang på Ålesund og Kristiansand på lørdager (samme på f.eks. København og Stockholm) - og jeg regner ikke med at det blir noe mer hvis de kommer til Haugesund eller Molde.

Hvis dette betyr at influensområdet til Molde og Vigra samlet er 100.000 mennesker, så forklarer vel det alene hvorfor det ikke er større tilbud til Molde. Jeg er ikke lokalkjent, men med én times biltur mellom de 2 flyplassene kan jeg ikke skjønne annet enn at én flypass midt i mellom hadde vært langt å fortrekke. Men, sånn er det jo ikke.

Influensområdet til OSL er beregnet til ca 1,6 mill mennesker, og da har Rygge et overlappende område med ca 250.000 mennesker. Torp noe mindre. Antall mennesker = markedsmuligheter, så derfor er potensialet fra mindre plasser svært begrenset, dessverre.

Det bor samlet sett 250.000 i Møre og Romsdal. Jeg regner ikke med Sunnmøre utenom deler av Vestnes, Ørskog, Skodje og Haram til å tilhøre influensområdet til Molde (Altså ca 20.000 fra Sunnmøre, av en total befolkning på 130.000 på Sunnmøre)

Det er neppe særlig aktuelt fra folk fra Ålesund og steder lenger sør å fly fra Molde. "En times biltur" er vel litt enkelt, i og med at det faktisk medfører bruk av ferge - som tar 35 minutter. Da må man beregne tid på denne, og det er en langt større barriere enn å bare sette seg i bilen. Pt er det faktisk to ferger om man reiser sen ettermiddag/kveld pga oppussing av tunnelene i Ålesund. Har man ikke bil og må ta Time-ekspressen fra Ålesund sentrum til Molde sentrum snakker man om 2 timer reisetid.

Synes derfor det er svært rart at noen antyder at det er problemer med lekkasjer Molde-Ålesund pga DY-ruta.

ENKB, dere i Kristiansund vil vel ikke unne Molde et bedre tilbud?

Når vi snakker om priser, så ser det ut til at Kristiansund kommer ekstremt ufordelaktig ut på alle avgangene på mandagen i min lille undersøkelse. Om det er melking av oljevirksomheten eller den vanlige passasjer som er årsaken vites ikke, men dyrt er det.

Når Kristiansund glatt regnes inn i grunnlaget for molde så kan en vel på samme måte regne molde inn i grunnlaget for Kristiansund. Når en da i tillegg tar med geografien i vurderingene så mener iallefall jeg at Kristiansund er et bedre valg enn molde DERSOM DY EVENTUELLT velger å satse på ennå en destinasjon i M&R.

MEN jeg tror desverre ikke det er passasjergrunnlag nok verken i molde eller Kristiansund til ennå en stor aktør.

Synes derfor det er svært rart at noen antyder at det er problemer med lekkasjer Molde-Ålesund pga DY-ruta.

I følge ekspertene på flytrafikk i M&R så lekker årø "som en sil" til Vigra.

Last edited:

Men uansett vil man ved å legge den til Kristiansund miste de 20.000 fra Sunnmørs-kommunene jeg nevner. Det kan være aktuelt fra folk fra Ørskog å kjøre over fjellet og ta en ferge, men ikke kjøre over fjellet, ta ferge og kjøre Molde-Kristiansund i tillegg. Om man ser et tilsvarende "frafall" fra kommuner på Nordmøre hvis man legger den til Molde har jeg ikke detaljkunnskaper om.

Hvorfor tar du utgangspunkt i en lørdag? Det er jo dagen med minst reisende innenlands - og der det er minst viktig å ha et godt rutetilbud.

Årsaken er helt klar FlightDeck - lørdagen er stort sett uten forretningsreisende og stor andel fritidsreisende. Ut fra dette kan man så se om det foregår noe melking av bestemt kundegrupper. En slik melking fant ikke sted punktum :thumbup

Flott at de prøver seg... HAU kunne de vel like godt overta fra SAS - det ville vel være til det beste - og befolkningen i Haugesund ville blitt fornøyd. Ledig kapasitet kunne bli brukt på andre byer.

? Savner et tegn for ironi her ....

lørdagen er stort sett uten forretningsreisende og stor andel fritidsreisende.

En stor andel fritidsreisende? Om det var en stor andel fritidsreisende ville det helt klart vært fler avganger på lørdager...

Men uansett vil man ved å legge den til Kristiansund miste de 20.000 fra Sunnmørs-kommunene jeg nevner. Det kan være aktuelt fra folk fra Ørskog å kjøre over fjellet og ta en ferge, men ikke kjøre over fjellet, ta ferge og kjøre Molde-Kristiansund i tillegg. Om man ser et tilsvarende "frafall" fra kommuner på Nordmøre hvis man legger den til Molde har jeg ikke detaljkunnskaper om.

Jeg ser at du sympatiserer med Aalesund fotballklubb, AirbusTero, men jeg tror det er for lenge siden har vært på gamle trakter.
Å tro at folk fra Skodje, Haram og Ørskog skal benytte MOL istedet for AES er nesten som å tro at folk fra Os skal benytte HAU istedet for BGO.
Det kan skje dersom prisene fra MOL blir ekstremt mye lavere enn fra AES eller at tilbudet fra MOL på annen måte er mye bedre (og det er det vel slett ingen som tror at det blir).
Skal du først regne inn Sunnmørskommuner som trafikk-grunnlag for MOL, kan du like godt ta med hele Møre & Romsdal fylke. Og det er en utopi. Det er ikke uten grunn at fogderi-striden står så sterkt som den gjør i denne delen av landet ;-)

Skal ikke la dette utvikle seg til en debatt om flyplass-strukturen på Nordvestlandet, men vi kan konstantere visse fakta:
- Enkelte passasjerer som "naturlig tilhører" MOL, har den siste tiden benyttet AES på grunn av Norwegian. Dersom Norwegian etablerer et fornuftig tilbud til/fra MOL, vil det aller meste av denne "lekkasjen" stoppe.
- AES har større trafikk enn de tre andre flyplassene i fylket tilsammen (MOL, KSU, HOV) og følgelig et vesentlig bedre tilbud både på rutefly og charter enn de andre flyplassene.
- En flyplass med et bedre tilbud enn andre flyplasser i området, tiltrekker seg passasjerer fra områder som vanligvis benytter andre flyplasser.

Hvilket tilbud Norwegian kommer til å etablere på HAU og MOL gjenstår å se. Følgelig blir det også spennende å se hvordan det totale flytilbudet mellom OSL-HAU/MOL blir når SAS får gjennomført sine justeringer i forbindelse med Norwegian's etablering.

En stor andel fritidsreisende? Om det var en stor andel fritidsreisende ville det helt klart vært fler avganger på lørdager...

Språklig pirk: Andel kan her "oversettes" med prosent(andel). Uttrykket sier ingenting om ANTALLET reisende, bare forholdstallene.

Klargjørende eksempel: 6 mennesker reiser totalt, 5 fritidsreisende + 1 forretningsreisende = en stor andel fritidsreisende.

Når Kristiansund glatt regnes inn i grunnlaget for molde så kan en vel på samme måte regne molde inn i grunnlaget for Kristiansund.
Nei. Fordi KSU ikke vil kunne få med seg Lesja, Vestnes, Rauma, Midsund, Sandøy og eventuelle sunnmørskommuner som bidrar til flytrafikk fra MOL.

Når en da i tillegg tar med geografien i vurderingene så mener iallefall jeg at Kristiansund er et bedre valg enn molde DERSOM DY EVENTUELLT velger å satse på ennå en destinasjon i M&R.

Om man tar geografien i betraktning, ser en fort at det er flere som når MOL i løpet av en time enn KSU, så kan du jo konkludere selv.

Hvis dette betyr at influensområdet til Molde og Vigra samlet er 100.000 mennesker, så forklarer vel det alene hvorfor det ikke er større tilbud til Molde.

Du må nok gange dette med cirka 2, tenker jeg.

Jeg er ikke lokalkjent, men med én times biltur mellom de 2 flyplassene kan jeg ikke skjønne annet enn at én flypass midt i mellom hadde vært langt å fortrekke. Men, sånn er det jo ikke.

Det er *ikke* én times biltur mellom MOL og AES. Hvis du starter på MOL (eller omtrent hvilket som helst sted i Molde i grunnen) har du 10 minutter til en fergekai, der må du regne med å vente i gjennomsnitt 15 minutter, turen over tar 35 minutter, så har du en times kjøretur til Ålesund og når du har kommet dit, er det fremdeles en halvtime til du kan plukke bagasjen din utav bilen. Med andre ord er avstanden cirka 2 til 2,5 timer.

Du kan ikke regne dette bare utifra befolkning. Forskjellige områder har forskjellig transportbehov og også forskjellige transporttilbud. For eksempel har verken AES eller MOL noen nevneverdig konkurranse fra tog.

I tillegg til 737-800 burde Norwegian hatt fly med rundt 100 seter. F.eks 10 stk E190 som kan brukes på de litt tynnere ruter.

Du kan ikke regne dette bare utifra befolkning. Forskjellige områder har forskjellig transportbehov og også forskjellige transporttilbud. For eksempel har verken AES eller MOL noen nevneverdig konkurranse fra tog.

Jeg er altså ikke lokalkjent, som du forstår ;)

Jo, influensområdet beregnes ut fra tilgjengelig befolkning i en gitt omkrets. At det er ulikheter i transporttilbudene gir seg kun uttrykk i ulike konkurranse-elastisiteter, f. eks mellom tog og fly, eller mellom tog og bil.

Det viser seg forøvrig (reisevaneundersøkelser) at tog mister et stort pax-
tilfang på avstander over 300 km. Da overtar flyet nesten fullstendig.

Back