Spørsmålet må jo også stilles om et billigere tilbud er det samme som et bedre tilbud. 5 daglige spredt ut over dagen, vil jeg hevde er et bedre tilbud en 2x3, hvor selskapene flyr vinge mot vinge på samme tidspunkt, selv om man sparer et par hundre kroner!
Romsdal har ca 50.000 innbyggere. Aktuelle nordmørskommuner i nærheten (inkl Kristiansund) ca 35.000. Aktuelle sunnmørskommuner i nærheten ca 10.000. Altså i sum om lag 100.000 som potensielle brukere av Molde-ruta, litt optimistisk regnet.
Skumme fløten er det ikke snakk om, men det vil være mulig å få litt hyggeligere prisene på flyturen (forutsatt at man velger Norwegian da - SAS reagerer heller ikke på priskonkurranse og kjører på sitt viser det seg).
Når det gjelder rutetider kan det ikke bli dårligere enn det er nå for HAU. Hvis en f.eks. skal til Oslo på en lørdag så er det to avganger - første kl. 06:15 (ugudlig tidlig!) og andre kl. 10:50, og det av det - 23 timer 10 minutter til neste avgang! Omvendt vei (OSL-HAU) er det også bare to avganger 08:40 (med gratis frokost!) og 20:30. Hvem i huleste vil reise på denne siste avgangen på en lørdag? Hvis det hadde vært noen passasjerer så kunne vel disse tenkt seg å reise rundt 14-15?
Hvis dette betyr at influensområdet til Molde og Vigra samlet er 100.000 mennesker, så forklarer vel det alene hvorfor det ikke er større tilbud til Molde. Jeg er ikke lokalkjent, men med én times biltur mellom de 2 flyplassene kan jeg ikke skjønne annet enn at én flypass midt i mellom hadde vært langt å fortrekke. Men, sånn er det jo ikke.
Influensområdet til OSL er beregnet til ca 1,6 mill mennesker, og da har Rygge et overlappende område med ca 250.000 mennesker. Torp noe mindre. Antall mennesker = markedsmuligheter, så derfor er potensialet fra mindre plasser svært begrenset, dessverre.
ENKB, dere i Kristiansund vil vel ikke unne Molde et bedre tilbud?
Når vi snakker om priser, så ser det ut til at Kristiansund kommer ekstremt ufordelaktig ut på alle avgangene på mandagen i min lille undersøkelse. Om det er melking av oljevirksomheten eller den vanlige passasjer som er årsaken vites ikke, men dyrt er det.
Synes derfor det er svært rart at noen antyder at det er problemer med lekkasjer Molde-Ålesund pga DY-ruta.
Hvorfor tar du utgangspunkt i en lørdag? Det er jo dagen med minst reisende innenlands - og der det er minst viktig å ha et godt rutetilbud.
Flott at de prøver seg... HAU kunne de vel like godt overta fra SAS - det ville vel være til det beste - og befolkningen i Haugesund ville blitt fornøyd. Ledig kapasitet kunne bli brukt på andre byer.
lørdagen er stort sett uten forretningsreisende og stor andel fritidsreisende.
Men uansett vil man ved å legge den til Kristiansund miste de 20.000 fra Sunnmørs-kommunene jeg nevner. Det kan være aktuelt fra folk fra Ørskog å kjøre over fjellet og ta en ferge, men ikke kjøre over fjellet, ta ferge og kjøre Molde-Kristiansund i tillegg. Om man ser et tilsvarende "frafall" fra kommuner på Nordmøre hvis man legger den til Molde har jeg ikke detaljkunnskaper om.
En stor andel fritidsreisende? Om det var en stor andel fritidsreisende ville det helt klart vært fler avganger på lørdager...
Når Kristiansund glatt regnes inn i grunnlaget for molde så kan en vel på samme måte regne molde inn i grunnlaget for Kristiansund.Nei. Fordi KSU ikke vil kunne få med seg Lesja, Vestnes, Rauma, Midsund, Sandøy og eventuelle sunnmørskommuner som bidrar til flytrafikk fra MOL.
Når en da i tillegg tar med geografien i vurderingene så mener iallefall jeg at Kristiansund er et bedre valg enn molde DERSOM DY EVENTUELLT velger å satse på ennå en destinasjon i M&R.
Om man tar geografien i betraktning, ser en fort at det er flere som når MOL i løpet av en time enn KSU, så kan du jo konkludere selv.
Hvis dette betyr at influensområdet til Molde og Vigra samlet er 100.000 mennesker, så forklarer vel det alene hvorfor det ikke er større tilbud til Molde.
Jeg er ikke lokalkjent, men med én times biltur mellom de 2 flyplassene kan jeg ikke skjønne annet enn at én flypass midt i mellom hadde vært langt å fortrekke. Men, sånn er det jo ikke.
Influensområdet til OSL er beregnet til ca 1,6 mill mennesker, og da har Rygge et overlappende område med ca 250.000 mennesker. Torp noe mindre. Antall mennesker = markedsmuligheter, så derfor er potensialet fra mindre plasser svært begrenset, dessverre.
Du kan ikke regne dette bare utifra befolkning. Forskjellige områder har forskjellig transportbehov og også forskjellige transporttilbud. For eksempel har verken AES eller MOL noen nevneverdig konkurranse fra tog.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.