Kasakhstan med Turkish og Air Astana

jb1

ScanFlyer Rusty
Medlem
Del 1:
En jobbreise skulle nok en gang ta meg til Kasakhstan og Astana. Jeg har aldri vært i Kasakhstans største by og tidligere hovedstad, Almaty, så et sidespor dit ble lagt til.

Som jeg har beskrevet tidligere går det direkte fly mellom Warszawa, der jeg bor, og Astana, men ikke hver dag. Det passet bedre å reise via Istanbul med Turkish Airlines denne gang, både på ut og hjemreise. Nå for tiden må man nesten ned til Tyrkia uansett p.g.a. krigen i Ukraina. Det finnes heller ingen direktefly mellom Almaty og Warszawa.

En søndagsmorgen tok en taxi meg til Warszawa Chopin. Jeg hadde sjekket inn online og leverte enkelt bagasjen i skranken. Mitt mellomnavn var ikke i bestillingen, og jeg fikk ikke lagt inn mitt bonuskort da mitt mellomnavn er registrert der. Jeg hadde alt forsøkt å kontakte reisebyrå og Turkish Airlines, men de kunne ikke gjøre noe. Jeg fikk uansett pri-tag og lounge etter at jeg forklarte problemet, men en pottesur fyr som ikke kunne engelsk i fast track bad meg ryke og reise og skrek «economy» og pekte på mitt boardingkort; et skilt med Star Alliance Gold Fast track hjalp fint lite. Jeg kan uansett ikke skjønne at de skulle være så vrange, og etter litt e-poster via Turkishs nettside noen dager senere, klarte de å ordne dette.

Jeg hadde droppet frokost hjemme og etter passkontroll gikk jeg rett til LOTs Mazurek lounge på non-Schengen. Loungen var i motsetning til det jeg har sett tidligere lite folksom.

Rute: WAW-IST
Dato: 17.11.24
Selskap: Turkish Airlines
Flytype: A-320neo
Flytid: 2:30
Klasse: Economy

Det meste gikk greit deretter. Jeg kom meg om bord og satte legemet ned i et nødutgangssete, med god benplass, selvsagt.


98fa83101e4bc3609b2cd31eaf187c25.jpg



Flyvningen gikk radig på ca. 2:30 mot IST med tilnærmet stinn brakke. Der kjørte vi rundt lenge før vi kom til en gate på B-piren. Jeg hadde vært på nye IST én gang tidligere, men jeg hadde da ikke tid til å besøke Turkish Airlines’ Miles & Smile lounge. Jeg møtte en kollega som kom med et fly fra Boston og vi hadde ca. 3 timer før neste avgang, og vi gikk til loungen. Jeg gjestet kollegaen inn etter å ha forklart situasjonen med bonuskortet, og møtte bare velvilje. Denne loungen er åpen mot resten av terminalen på en mesanin. Jeg likte loungen på Atatürk litt bedre da matutvalget var bedre der om jeg husker riktig, men det var absolutt godkjent med mange matsjoner, kaffebar og selvspillende piano.

d21a369dbef9c474276223c41c29a1d1.jpg





Her fungerte wifi bra, i motsetning til nettverkene ute i selve terminalen. Vi hadde satt fra oss bagasjen i oppbevaringsskapene ved inngangen og inntok litt vått og tørt.

IST har store avstander, men Gate B1 lå ikke så langt unna loungen, ned en trapp i den ene enden av bygningen. Boarding var litt kaotisk og tok tid før vi far klare for avgang mot Kasakhstans futuristiske hovedstad i isødet.

Rute: IST-NQZ
Dato: 17.11.24
Selskap: Turkish Airlines
Flytype: 737 MAX 8
Flytid: 4:45
Klasse: Economy

Måltidene var relativt like på alle flyvninger, med en liten forrett av grønnsaker i ymse varianter til, en hovedrett, og en liten dessert. Det står en liten beholder med vann på brettet og det deles ut brød til. På denne flyvningen var det pasta eller biff. Jeg valgte pasta. Jeg glemte visst å bilder av de fleste måltider.

Ankomst Astana kl. 01:30 lokal tid, som er fire timer foran norsk og polsk tid. Passkontroll gikk radig, men grensekontrolløren kikket og kikket på mitt pass før jeg hørte at det ble stemplet. Bagasjen tok litt tid og jeg rakk å observere at et fly fra Minsk også hadde landet. Det er enda sjeldnere enn fly fra Moskva i disse dager. Min kollega hadde bestilt transport fra Hilton hotell og vi kom oss kjapt dit da det ikke lå langt unna flyplassen. Det var iskaldt da vi kom ut av terminalen, men været var ganske ok til Astana å være de dager jeg var der, d.v.s. minimalt med vind, hvilket normalt gjør byen utrivelig om vinteren.

8e8bbe17857bdfc7698bc91cf11f1044.jpg


eed051312fa4e6743933e87e9a5b5c05.jpg

707183be5455afe27237883d30827675.jpg

e90ce60f8027f2761f0dc6129324a782.jpg


De neste dagene gikk i ett til organisering av og deltagelse på konferansen og jeg sov knapt. Det var godt da det var over og jeg kunne benytte hotellets supre spa og basseng. Service på Hilton var upåklagelig, med bare velvilje når man spurte om noe. Jeg så meg også litt rundt i Astana og gikk til Nasjonalmuséet. Det er en litt merkelig vandring gjennom landets historier og kjente personligheter, men ganske tilfeldig rekkefølge.

1f3e7e34b19a7c1ac763f473bdd5550e.jpg


38f55507e567f72b8af3ceaad311e2b1.jpg

7d4dfeaa659c72a6e6939f0938a5dfc6.jpg


Som sagt skulle jeg også til Almaty, landets største by helt syd i verdens 9. største men meget tynt befolkende land: ca. 20 millioner på åtte ganger Norges territorium.

Noen timer før avgang fikk jeg vite at Air Astana hadde satt inn et fly fra FlyArystan, som er deres lavprisselskap. Det ble tilbudt full refusjon eller gratis ombooking, men det var ikke et alternativ, så det var bare å akseptere endringen. Jeg tok en taxi fra Hilton til flyplassen på ca. 20 minutter. Taxi er meget billig i Kasakhstan, og appen Yandex er det som gjelder da Uber ikke fungerer der.

Terminal 2 på Nursultan Nasarbayev International er for innenriksflyvinger, og der var det ingen kø på bag-drop eller i sikkerhetskontrollen. Priority Pass gir adgang til en lounge. Den heter det samme som på utland, Sapar, men er langt mindre. Den var uansett helt ok, og ble sakte men sikkert relativt full.
bcf721dec5b4b838fa188a5e9a6ca376.jpg


Rute: NQZ-ALA
Dato: 22.11.24
Selskap: Air Astana (FlyArystan)
Flytype: A-320
Flytid: 1:45
Klasse: Economy

Boarding gikk ganske greit, og jeg satte meg i 21F i nok en stinn brakke. Jeg slumret litt ned mot Almaty, med flytid på 1:45. FlyArystan bød på en liten sandwich med drikke og sjokolade.


Ingen grensekontroll da det var innenriksfly og bagasjen kom raskt på båndet. Igjen tok Yandex meg dit jeg skulle.

Jeg vandret litt rundt i den tidligere hovedstaden, og man merker fort at dette er en helt annen type by enn Astana. Det er langt mildere klima enn i hovedstaden og det er gateliv og en mengde caféer og restauranter langs gatene. I Astana ligger det aller meste inne i kjøpesentre.

d2eb991dd91a26b14656a221056b2dec.jpg


Jeg hadde bestilt en guidet tur i de sentrale deler av byen. En hyggelig ung dame viste oss bl.a. dette.

701254f41a3a40b856416e8eb374aee9.jpg

Ortodoks trekirke
425e2a487519884740ceffdbf489eccf.jpg

Krigsmonument

ebad42860fbbc472ef43a73350a569bb.jpg


Den grønne basar

8592e34523ae454e81b67e41e99bbad6.jpg

Moské, de fleste kasakher er muslimer og praktiserer en liberal form for islam, alkohol er lett tilgjengelig og kvinner kler seg som de vil.

fdb103288096934733f53828bb503400.jpg


Jeg fikk også en tur med taubane til en høyde med utsikt over sentrum og et TV-tårn. «Almatys svar på Tryvannshøyden».

5e71951615315d429be889ad56cb4c9e.jpg


c96cd5398842bea0716ce4f306d878b3.jpg


38974511a518eabec2f874a590cbac05.jpg


Noen av oss som husker Sovjettiden, husker kanskje også at Almaty tidligere het Alma-Ata, og at litt utenfor byen ligger den kjente skøytebanen Medeo. Der ble det satt en rekke verdensrekorder p.g.a. gunstige vindforhold før skøytesporten flyttet innendørs. Jeg rakk dessverre ikke en tur dit, men kommer jeg hit igjen, drar jeg gjerne dit for å se vakre fjell og vakker natur og stå på ski.

Jeg møtte en tysk kollega som også var i byen, men et kort opphold betød at det var på tide å komme seg tilbake til Warszawa, igjen via Istanbul med Turkish.

Resten i neste post.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Del 2:

Litt flere bilder fra Almaty
e2f4476c8b9900cf178ed596a424aa7b.jpg

Operaen

51aafd92af37c554e5dfe17f93acf32c.jpg

Metroen

4d70e6f231726b17e836cd4aea5c665d.jpg

Uavhengighetsplassen

Yandex fikset en taxi til Almaty som er landets største flyplass, som ligger en drøy halvtime fra sentrum avhengig av trafikk, selvsagt.

Sjekk inn gikk veldig greit og det ble opplyst om ca. 30 minutters forsinkelse. Ok, det gikk greit for min del da jeg hadde ca. 3 timer mellom flyvningene på IST. Stempel i passet og sikkerhetskontroll gikk lett, men hverken Priority pass eller Star Alliance Gold gir adgang til noen lounge i Almaty, så jeg brukte mine siste tenge i taxfree butikken og kjøpte en kaffe.

fe93fa441e517e31cc2a936f147be0fd.jpg


88cf3bf25f58576ca10f21f3c39de0e9.jpg



Mitt fly til venstre

Rute: ALA-IST
Dato: 24.11.24
Selskap: Turkish Airlines
Flytype: A-321neo
Flytid: 5:45
Klasse: Economy


A-321neo-flyet ble nesten en time forsinket, men vi tok inn litt tid under reisen. Det skulle ta nesten 6 timer til Istanbul, og på denne så godt som fulle flyvningen fikk vi det vanlige Turkish måltidet, og i tillegg en sandwich og drikke en liten stund før innflyvningen startet. Litt filmseing ble det også, bl.a. en film, «Young Woman and the Sea», regissert av nordmannen Joachim Rønning. Den handler om den første kvinne som svømte over den engelske kanal. Ganske ok, men forutsigbar, hun kom seg til slutt helskinnet vannveien fra Frankrike til England. En del av forsinkelsen var som sagt fløyet inn og vi landet kun ca. 15 minutter for sent.

b856c8f47b362234da9ec65c03fd1442.jpg


6e9fab31a229395fd038261ed81cbdc6.jpg



85b5f2de1555d894faf5b3f1f1b0cc65.jpg

Snacks før landing i IST

Jeg var ganske sliten og gikk rett gjennom fast track i sikkerhetskontrollen og mot Miles & Smiles lounge og reserverte plass i dusjkøen som ble opplyst til å vare i ca. 40 minutter, og fikk utdelt en beeper. Jeg spiste litt i mellomtiden da serveringen om bord hadde vært noe knapp.


b0bbf891f127c0bb830c30dfcf1794c3.jpg


6184aa413cec777589d953d9c7c6fcdd.jpg



Det pep etter ca. angitt tid og jeg fikk meg en dusj før det var tid for å begi seg mot avgangen mot Warszawa.

Rute: IST-WAW
Dato: 24.11.24
Selskap: Turkish Airlines
Flytype: 737-900
Flytid: 2:30
Klasse: Economy

Det var folksomt foran gaten og det ble igjen så godt som fullt om bord i denne 737-900. Vanlig Turkish servering og litt søvn ble det på vei mot Warszawa. Landing ca. på tid. Automatisk passkontroll gikk fort og litt rask gange senere ventet jeg bare litt på bagasjen, pri-tagene fungerte altså. En ganske lang reise var over og egen seng kjentes veldig riktig.
e629ecf9ca15b30f96ea9de0a2c982c1.jpg


f81bff39251397632f6bd061b9bf8401.jpg


Takk før følget


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Knall rapport fra eksotisk plass.

Er det rimelig ok som vestlig å surre rundt der borte? Sånn rent praktisk?
 
Knall rapport fra eksotisk plass.

Er det rimelig ok som vestlig å surre rundt der borte? Sånn rent praktisk?

Ja, ingen problemer der. Astana innbyr ikke til surring annet enn i taxi, mens Almaty er en trygg by. Litt språkproblemer er det verste man kommer bort i. Fiks e-sim med dekning, da roaming fungerer dårlig og koster flesk om du klarer å koble deg på.
 
Last edited:
Takk for spennende rapport. Tar gjerne flere slike. Medeobanen ja, den husker jeg godt. Alle skøyteinteresserte gjør det. Det var vel i hovedsak 3 forhold som gjorde banen så rask. Det ene var at det var høyfjellsbane (1691 moh), fantastisk iskvalitet og ikke minst de berømte fallvindene som gjorde at løperne i heldige øyeblikk fikk medvind rundt hele banen. De sovjetiske løperne lå gjerne der på treningsleir i lengre perioder og når det ble meldt om fallvinder så satt de raskt opp stevne og fikk notert utenomjordiske tider.
 
Takk for super rapport fra et spennende sted. Skikkelig sovjet-nostalgi med skøytebanen i Alma-Ata. Per Jorsett og Knut Bjørnsen med full kontroll på rundetidene fra svart-hvitt TV’n[emoji3]
 
Nydelig rapport, fra steder jeg hittil bare har opplevd gjennom TRer her (og bøkene til Erika Fatland)
 
Nydelig rapport, fra steder jeg hittil bare har opplevd gjennom TRer her (og bøkene til Erika Fatland)

Ja, har lest to av hennes bøker hvor Kasakhstan er beskrevet, Sovjetistan og Grensen. Gode bøker. Jeg burde ønske meg Sjøfareren og Høyt til jul, selv om disse ikke omhandler Sentral-Asia.
 
Back
Top