DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Trodde denne tråden var om DY til Molde og Haugesund i 2009 jeg, og ikke priskrigen nå og flere mnd i fremtiden til resten av landet... ;)

Det rykker nærmere!

Norwegian møter næringslivet i Molde
Torsdag den 28. mai inviterer Molde Næringsforum til frokostmøte med flyselskapet Norwegian på Quality Hotell Alexandra. På agendaen står mulighetene for et Norwegian comeback på Molde lufthavn Årø.

http://boarding.no/art.asp?id=36400

Norwegian møter næringslivet i Haugesund
Mandag den 11. mai kommer representanter for Norwegian-ledelsen til Haugesund. Her skal de møte det lokale næringslivet og turistnæringen i regionen under et åpent møte i "Lille Maritim".

http://www.boarding.no/art.asp?id=36352

Hvor fort kan Norwegian starte opp til disse to byene? Kan vi se HAU og MOL på rutekartet allerede til høsten?

Jeg tipper at Norwegian går i gang til høsten, men jeg vil også tro at de er interessert i å få en eller annen form for garanti i form av bedriftsavtale før de setter i gang. Det blir sikkert samme ruteopplegg som på Ålesund og Kristiansand. Selv har jeg akkurat bestilt t/r til Haugesund med SAS - og det var lett å finne billige billetter! Dessuten får jeg frokost!

Hva er det som er så fantastisk med denne frokosten? Luft i magen? FlightDeck sier "Selv har jeg akkurat bestilt t/r til Haugesund med SAS - og det var lett å finne billige billetter! Dessuten får jeg frokost!"
644,- fra Haugesund var det billigeste jeg fant og 552,- i retur fra Oslo. WOW!, gratis frokost. Om Norwegian starter i Haugesund ville prisen bort vært 339,- kanskje billigere. Jeg plusser videre på 40,- for ett kolli og prisen blir 379,-. Jeg får mye frokost og kaffe for 285,- og kanskje mye luft i magen!

Hva er det som er så fantastisk med denne frokosten? Luft i magen? FlightDeck sier "Selv har jeg akkurat bestilt t/r til Haugesund med SAS - og det var lett å finne billige billetter! Dessuten får jeg frokost!"
644,- fra Haugesund var det billigeste jeg fant og 552,- i retur fra Oslo. WOW!, gratis frokost. Om Norwegian starter i Haugesund ville prisen bort vært 339,- kanskje billigere. Jeg plusser videre på 40,- for ett kolli og prisen blir 379,-. Jeg får mye frokost og kaffe for 285,- og kanskje mye luft i magen!

Jeg betalte ca. 800 kr. t/r med den rabatten vi får.

Og hvordan kan du vite hva prisen ville vært til Haugesund når Norwegian ikke en gang flyr dit? Selskapet kjører en kampanje med innenlandsbilletter til 299 kr. akkurat nå, men vanligvis starter innenlandsbillettene i Sør-Norge på ca. 450-500 kr. Kampanjebillettene til 299 kr. finner man bare i svært begrenset omfang i helger - og jeg tviler på at Norwegian hadde vært noe billigere for meg enn SAS om de først hadde fløyet til Haugesund.

Last edited:

For min del så er den største fordelen med NAX til HAU at jeg får flere muligheter videre ut i verden. Litt enklere å booke Norwegian hele veien, fremfor SAS til OSL og så finne noe videre. Savner Widerøe til CPH..

For min del så er den største fordelen med NAX til HAU at jeg får flere muligheter videre ut i verden. Litt enklere å booke Norwegian hele veien, fremfor SAS til OSL og så finne noe videre. Savner Widerøe til CPH..

SAS er vel strengt tatt like, om ikke veldig mye lettere å "booke hele veien" enn hva Norwegian er. Mulighetene med connections ut i verden er dessuten mange fler med SAS / Star Alliance.

SAS er vel strengt tatt like, om ikke veldig mye lettere å "booke hele veien" enn hva Norwegian er. Mulighetene med connections ut i verden er dessuten mange fler med SAS / Star Alliance.

Jeg er enig i det, men setter alltid pris på flere alternativer, både tidspunkter og steder.

Men nå ser det ut som om det går i vasken, Haugesunds Avis har en artikkel i dag :

Norwegians planlagte rute mellom Haugesund og Oslo kan være i fare. Flyselskapet mener det lokale næringslivet har vist altfor liten interesse.

Artikkelen er her : http://www.h-avis.no/article/20090603/NYHETER/882136550/1058/AKTUELT

"Han er klar over at flyselskapet hadde satt krav til antall forhåndssolgte billetter per 1. juni for å gå videre med planene. I forhold til kravet om forhåndssalg vet også Severeide at responsen har vært laber."

Er det lov å sette krav til næringslivet om X antall solgte billetter for å starte opp? Høres meget spesielt ut, spør du meg.

"Han er klar over at flyselskapet hadde satt krav til antall forhåndssolgte billetter per 1. juni for å gå videre med planene. I forhold til kravet om forhåndssalg vet også Severeide at responsen har vært laber."

Er det lov å sette krav til næringslivet om X antall solgte billetter for å starte opp? Høres meget spesielt ut, spør du meg.

Selvfølgelig er det lov. Ingen, stat, kommune eller private, kan tvinge Norwegian til å starte opp. De kan sette akkurat de kravene de vil, om de er aldri så urimelige. Det er et privat selskaps prerogativ.

That said er det ikke uvanlig å kreve/forvente at f.eks næringsliv garanterer et minimum av seter på en ny rute, man vil jo gjerne være sikre på at den nye ruten vil bli benyttet.

Selvfølgelig er det lov. Ingen, stat, kommune eller private, kan tvinge Norwegian til å starte opp. De kan sette akkurat de kravene de vil, om de er aldri så urimelige. Det er et privat selskaps prerogativ.

That said er det ikke uvanlig å kreve/forvente at f.eks næringsliv garanterer et minimum av seter på en ny rute, man vil jo gjerne være sikre på at den nye ruten vil bli benyttet.

Det er i alle fall aldri gjort i det norske markedet før DY gjorde det i KRS / AES, så litt uvanlig må det være. Kanskje ikke så vanskelig å forstå at man er skeptisk til å forhåndsbestille fex 2000 seter før man har sett produktet, og før man kjenner eksakt sitt eget reisebehov. Hvis ting endrer seg, og man likevel ikke trenger 2000 seter, så må man betale uansett. Whats in it for me? Konkurranse handler da om å kunne velge fritt mellom to aktører den dagen du skal ut og fly, og ikke låse seg til en på forhånd...?

Det er i alle fall aldri gjort i det norske markedet før DY gjorde det i KRS / AES, så litt uvanlig må det være. Kanskje ikke så vanskelig å forstå at man er skeptisk til å forhåndsbestille fex 2000 seter før man har sett produktet, og før man kjenner eksakt sitt eget reisebehov. Hvis ting endrer seg, og man likevel ikke trenger 2000 seter, så må man betale uansett. Whats in it for me? Konkurranse handler da om å kunne velge fritt mellom to aktører den dagen du skal ut og fly, og ikke låse seg til en på forhånd...?

Jeg vet at DY har gjort det på flere ruter, de gjorde det også da de startet TOS-STN i sin tid. Poenget er at selskapet sikrer seg på ruter hvor de er usikre på om det er tilstrekkelig marked til forsvare nyopprettelsen. Norwegian vil tjene penger, ikke tape. Det er så enkelt som det.

What's in it for you? Vel, you gotta spend money to earn money er kanskje et utsagn som man kan analogisere fra her. Næringslivet i HAU (og MOL) ønsker seg konkurranse på ruten til Oslo. Ideelt sett hadde man fått denne konkurransen uten vilkår, men det nest beste må være å betale/garantere for å sikre seg den etterlengtete konkurransen. Konkurranse til små steder som Haugesund viser vel tydelig at man ikke kan forvente at selskaper som utelukkende tenker profitt (dvs alle private selskaper) skal opprette ruter for å være snille. Norwegian er ikke sosialdemokratisk styrt! :colgate:

Jeg tror heller ikke at næringslivet ikke vet hvilket produkt DY vil tilby. Hvordan det er å være ombord i en NAX-maskin vet vel alle og jeg er ganske sikker på at DY har signalisert hvilke frekvenser næringslivet kan vente seg om de går med på en garanti. Så blir det opp til næringslivet å regne på det for å se om det lønner seg å stille garanti eller om de heller satser på den tilbyderen som alt er der.

Dette blir et godt tilbud til Haugalenningene, gratulerer til de som lenge har ønsket DY til Haugesund. Blir spennende og se om SAS reduserer, det ble iallefall uttalt fra den leiren hvis DY startet opp på HAU.

Det vert spennande å sjå om det samla sett vert eit dårlegare tilbod, eller om avgangane vert spreidde utover dagen...

Det vert spennande å sjå om det samla sett vert eit dårlegare tilbod, eller om avgangane vert spreidde utover dagen...

Det blir sikkert akkurat samme avgangsmodell som for Kristiansand og Ålesund, altså blir ikke tilbudet noe bedre enn det er i dag.

Det blir sikkert akkurat samme avgangsmodell som for Kristiansand og Ålesund, altså blir ikke tilbudet noe bedre enn det er i dag.

Alle flyselskap vil da vel tjene penger og hvis det betyr å legge avgangene tett opp mot det som finnes i dag, er det nok en gjennomtenkt tanke! Ingen vil jo fly midt på dagen da det ikke finnes passasjerer!
Tilbudet vil bli bedre da passasjerene vil få et valg og høyst sannsynligvis lavere priser! Tilsammen blir dette et bedre tilbud til de reisende!

Veldig billig med billetter til og fra Haugesund må jeg si:) Dette blir gøy, blir kjekt å se NAX under spotting på HAU:nor

Ca. 50 lappen billigere enn hva Flight Deck betalte med SAS. Billigste pris er 750.- t/r med en koffert, setevalg, frokost og kredittkortgebyr.

Ser også at DY lander i HAU på morran når SAS tar av fra OSL, så der vil de nok kapre en del viktige forretningsreisende som vil frem og tilbake samme dag

Back