DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Hjelpe meg Someone og Jarlabanke Vking, dere opptrer som unger, rett og slett barnslige. Det har ligget i kortene at SK ville redusere tilbudet på Molde og DY's inntreden var det siste påskuddet de trengte for å nettopp redusere.
SK er på ingen måte distriktsvennlig lenger, de må også tjene penger, enkelt og greit. SK prøver å vri dette til slik at det er DY's "skyld" at de må redusere, og dere biter på!

Someone, du er altså moderator på dette forumet og påstår altså at folk sparer noen hundrelapper som går til gebyrer....

Last edited:

SK prøver å vri dette til slik at det er DY's "skyld" at de må redusere, og dere biter på!

Mr. DY, hvor står det at SK gir DY skylden? Jeg har lest artikkelen. Står ingenting om det der :) Er nok din måte å tolke det på tenker jeg....

Men de kunne de gjerne gitt DY skylden og dermed bruke DY sin taktik, for DY innbiller jo folk at de alltid har billigere billetter enn SK, at de har mye mer miljøvennligere fly enn SK, de gir SK skylden når pax blir stående på EVE fordi DY selv har snag osv osv. Konkurranse er morsomt, og da må man bruke "alle" triks - noe Kjos og DY faktisk er flinkere til enn SK :)

Det er ganske artig å lese kommenterene under atrikkelen... Det er vel ikke en eneste som går i DY's favør.

Mr. DY, hvor står det at SK gir DY skylden? Jeg har lest artikkelen. Står ingenting om det der :) Er nok din måte å tolke det på tenker jeg....

Men de kunne de gjerne gitt DY skylden og dermed bruke DY sin taktik, for DY innbiller jo folk at de alltid har billigere billetter enn SK, at de har mye mer miljøvennligere fly enn SK, de gir SK skylden når pax blir stående på EVE fordi DY selv har snag osv osv. Konkurranse er morsomt, og da må man bruke "alle" triks - noe Kjos og DY faktisk er flinkere til enn SK :)

SK er på god vei etter og det gjør at konkurranse er morsomt, helt enig, men at to ihuga SK tilhengere her inne kommer med slike utsagn vitner mer om "vi liker ikke DY". Men TCAS, er ikke DY billigere enn SK da?

Slimk er det med fri konkurranse - welcome to the real world! ;)

Men TCAS, er ikke DY billigere enn SK da?

Hehe, lett spørsmål å svare på ja! Av og til billigere. Av og til dyrere. Det kommer jo helt an på, og det veit du godt :)

Det har ligget i kortene at SK ville redusere tilbudet på Molde og DY's inntreden var det siste påskuddet de trengte for å nettopp redusere.

Dette er faktisk feil, selv om du gjerne må få spekulere om det. På KSU ligger de også med mye kapasitet, men gjør det for å opprettholde et godt tilbud og sikre connex-trafikk på OSL. Samme sak har vært viktig i MOL.

Men hvis man fulgte med på hvordan Konkurransetilsynet jaget SAS ifm. Molde og Ålesund for noen år siden, så skjønner man at de ikke har noe annet valg enn å trekke ut to rundturer. Dominerende aktør har forbud mot å fly med underskudd i konkurranse mot en mindre aktør, ergo må man trekke ned trafikken. Ikke noe komplisert.

Hjelpe meg Someone og Jarlabanke Vking, dere opptrer som unger, rett og slett barnslige. Det har ligget i kortene at SK ville redusere tilbudet på Molde og DY's inntreden var det siste påskuddet de trengte for å nettopp redusere.
SK er på ingen måte distriktsvennlig lenger, de må også tjene penger, enkelt og greit. SK prøver å vri dette til slik at det er DY's "skyld" at de må redusere, og dere biter på!

Someone, du er altså moderator på dette forumet og påstår altså at folk sparer noen hundrelapper som går til gebyrer....

ehhhhh..... SAS har som "enerådende" aktør ikke lov til å la en rute gå med underskudd. prøve å vri dette til at jeg er en barnslig unge som kun ser verden med SAS-briller kan du jo godt gjøre, jeg velger heller å vri det til at grådige romsdølinger og ihuga DY-fans kanskje ikke endte opp med å få det så glitrende som de en gang ble forespeiliet. De kan jo nå heller bruke alle millionene de sparer ved å slippe SAS` klamme erkemonopol med å fore hotellturismen i Jessheim-området.

ehhhhh..... SAS har som "enerådende" aktør ikke lov til å la en rute gå med underskudd

De har derimot lov å konkurrere. Det de gjør nå, er å gi opp på forhånd, og overlate markedet til konkurrenten. De har også lov å gå med underskudd, men de har ikke lov å presse pris i den hensikt å skvise ut konkurrenten. Uansett ville ingen - heller ikke konkurransetilsynet - skutt dem om de forsøkte å opprettholde tilbudet og reduserte det om de så etter en måned eller to at det ikke gikk.

Konkurransetilsynet er i realiteten ikke noe annet enn en hendig unnskyldning.

Kan noen sende meg den utdrag av det norske grunnlov hvor det står at det må finnes en ruteflygning fra hver 10.500 inbygger-by til OSL alle 2-3 timer!!! Jeg har ikke klart å finne dette.

SAS har varslet at de vil kutte og de har forbederedt seg på dette pa langt hand. 3 ytterlige fly forlatter flåten. Og dette antall kan økes på kort varsel.

Alle de som roper nå at det må en middagsflygning til? Hvorfor? Hvem vil fly med dette? SAS har ikke råd a tape millioner på tomme flygninger til og fra MOL. Dette er rett og slett økonomisk dumt...

Dersom DY trapper opp sine aktiviteter innenlands i Norge, så vil det komme ytterligere reduskjoner. Rett og slett fordi SAS har ikke lengre fett de kan tære fra. Forsetter de priskriger risikerer de heile selskap.

Nok en ting til slutt.
Det er de facto gledelig at ledelse i SAS nå gjør disse grep. Det viser at de vil kjempe. I de siste 2-3 årene har de gitt bort sitt marked gratis og skapt inntrykk at den eneste veien ut er en ny eier med en blå kranich i hale...
Nå virker det at selskap ikke venter på oppkjøp, men forsøker a finne seg selv tilbake til sorte tall. Dette vil ha konsekvenser, dette vil bety færre ruter og fly. Men selskap har en sjanse å overleve. Å forsette som før og flyr nesten 45% av alle seter tom er den direkte veien til konkurs.

Kan noen sende meg den utdrag av det norske grunnlov hvor det står at det må finnes en ruteflygning fra hver 10.500 inbygger-by til OSL alle 2-3 timer!!! Jeg har ikke klart å finne dette.

SAS har varslet at de vil kutte og de har forbederedt seg på dette pa langt hand. 3 ytterlige fly forlatter flåten. Og dette antall kan økes på kort varsel.

Alle de som roper nå at det må en middagsflygning til? Hvorfor? Hvem vil fly med dette? SAS har ikke råd a tape millioner på tomme flygninger til og fra MOL. Dette er rett og slett økonomisk dumt...

Dersom DY trapper opp sine aktiviteter innenlands i Norge, så vil det komme ytterligere reduskjoner. Rett og slett fordi SAS har ikke lengre fett de kan tære fra. Forsetter de priskriger risikerer de heile selskap.

Nok en ting til slutt.
Det er de facto gledelig at ledelse i SAS nå gjør disse grep. Det viser at de vil kjempe. I de siste 2-3 årene har de gitt bort sitt marked gratis og skapt inntrykk at den eneste veien ut er en ny eier med en blå kranich i hale...
Nå virker det at selskap ikke venter på oppkjøp, men forsøker a finne seg selv tilbake til sorte tall. Dette vil ha konsekvenser, dette vil bety færre ruter og fly. Men selskap har en sjanse å overleve. Å forsette som før og flyr nesten 45% av alle seter tom er den direkte veien til konkurs.

anyways om de 600 ekstra setene som kommer opp til Molde hadde ført til reduksjon eller ikke, skal det bli spennende å se hvordan utviklingen blir for lufthavnene i Møre - og Romsdal med den nye konkurransen og generelt framover.

Det er vel heller ikke det man reagerer på, men derimot at SAS velger å kutte sin siste avgang fra Oslo (heller enn den før, som de kuttet i sommerprogrammet). Utifra en påstand nevnt i denne tråden at connections på OSL er viktige i denne forbindelse, virker det som et noe spesielt valg.

Back