DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Vi kan fortsette å skrelle epler MD90, la oss se på RPK

Underskudd:
SAS Norge: NOK 0,11 pr passasjerkm
DY: NOK 0,06 pr passasjerkm

Ja, KGL sine epler og epler er som normalt ikke akkruat slik resten av verden ser epler og epler..

La oss sammenligne DY mot SAS der DY har monopol innenriks Norge på datoene du satt opp (DET er epler mot epler, ikke sistelitenbilletter til LHR eller AMS) :

11 Mai OSL-BDU: 1697. Siden det er monopol på ruta, er det dessverre fullt på den 15 som du brukte (faktisk både fredag og lørdag er det fullt BDU-OSL, stakkars forretningsfolkene som trenger en dagstur til BDU, de får vente hele helga siden DY har såpass elendig kapasitet). Så torsdagen fikk duge til 399. Ser man på DY til EVE og TOS der DY har konkurranse, er det selvsagt ledig kapasitet til bitelitt over halv pris (rundt 1200 t/r til EVE) og langt under halv pris 798.- t/r TOS.

Tilfeldig?? I think not.... DY er like ille som SAS er på sine monopoldestinasjoner.

Nå er det dog heldigvis ikke slik at folk som er ute etter billige billetter ikke bestiller billetter noen få dager før avgang, de bestiller månedsvis på forhånd. Med 21 dagers forkjøp er SAS meget konkurransedyktig.

Last edited:

Men med DY går det an og bestille billige billetter nærmere avreise enn den utdaterte forkjøpsregelen, Tommy777, come on.....wake up! Mange reisende kjøper sine billetter nære opp til avreisen og DY kommer desidert best ut i de fleste tilfeller. Men jeg sier ikke at SAS alltid er dyrest, for det er de ikke:)

Men med DY går det an og bestille billige billetter nærmere avreise enn den utdaterte forkjøpsregelen, Tommy777, come on.....wake up! Mange reisende kjøper sine billetter nære opp til avreisen og DY kommer desidert best ut i de fleste tilfeller. Men jeg sier ikke at SAS alltid er dyrest, for det er de ikke:)

Selvsagt, men det var ikke poenget her. Poenget var at SAS overpriser destinasjoner som de har monopol på, det samme gjør DY..

Jeg har kjøpt flere fullprisbilletter enn de fleste her inne (bortsett fra OJB kanskje) og det varierte veldig hvem som var billigst frem til slutten av 2006 da jeg flytta. Å si at DY kommer desidert best ut, blir feil. Vil vel si at DY var billigst 60% av gangene, SAS 40, men da hadde jo DY ikke den frekvensen de har nå på noen innenriksdestinasjoner

Last edited:

Men med DY går det an og bestille billige billetter nærmere avreise enn den utdaterte forkjøpsregelen, Tommy777, come on.....wake up!

Wake up blir litt for heftig. Du vet like godt som meg at de aller fleste som skal på ferie bestiller billettene mer enn 21 dager før utreise

Jeg har kjøpt flere fullprisbilletter enn de fleste her inne (bortsett fra OJB kanskje) og det varierte veldig hvem som var billigst frem til slutten av 2006 da jeg flytta. Å si at DY kommer desidert best ut, blir feil. Vil vel si at DY var billigst 60% av gangene, SAS 40, men da hadde jo DY ikke den frekvensen de har nå på noen innenriksdestinasjoner

Jeg skal ikke påberope meg å ha kjøpt så alt for mange fullprisbilletter, men noen har det da blitt. Nå virker det som DY sine fullprisbilletter er omtrent likt priset med de dyreste ikkefleksible billettene til SAS, ihvertfall innen Sør-Norge.

Jeg skal ikke påberope meg å ha kjøpt så alt for mange fullprisbilletter, men noen har det da blitt. Nå virker det som DY sine fullprisbilletter er omtrent likt priset med de dyreste ikkefleksible billettene til SAS, ihvertfall innen Sør-Norge.

Joda, misforstå meg rett, men hos både SAS DY tilbyr de ofte flere ikke-fleksible billetter til og med på avreisedagen. Jeg skal ærlig talt innrømme at jeg oftere måtte bite i det sure eplet og kjøpe fullpris med SAS enn med DY. Prisene for disse billettene var det samme og måtte jeg kjøpe full flex, valgte jeg selvsagt aldri DY

Wake up blir litt for heftig. Du vet like godt som meg at de aller fleste som skal på ferie bestiller billettene mer enn 21 dager før utreise

Flyr DY bare feriefolk? Forøvrig enig i at feriefolket stort sett bestiller tidligere enn 21 dager før avreise men det er ikke poenget her. Men heldigvis kan man i dag styre unna teite forkjøpsregler:) Med DY's gode rutenett på norsk innland i dag så hadde du ikke trengt å bite i det sure eplet da DY's fullflexbilletter er rimeligere enn SAS tilsvarende billetter.

Last edited:

Hvilke teite regler er det?

For og få de billigste billettene må de kjøpes senest 21 dager før avreise.....til og med NSB har gått bort fra slike regler.

Flyr DY bare feriefolk? Forøvrig enig i at feriefolket stort sett bestiller tidligere enn 21 dager før avreise men det er ikke poenget her. Men heldigvis kan man i dag styre unna teite forkjøpsregler:) Med DY's gode rutenett på norsk innland i dag så hadde du ikke trengt å bite i det sure eplet da DY's fullflexbilletter er rimeligere enn SAS tilsvarende billetter.

Tull og tøv. Prisene er tilnærmet helt like og produktet til SAS overgår DY i lange baner.

For og få de billigste billettene må de kjøpes senest 21 dager før avreise.....til og med NSB har gått bort fra slike regler.

Nå er det ikke forkjøpsregler lenger hos SAS kamerat, mange år siden det var slik, men en grei tommelfingerregel er å kjøpe billetter 21 dager før for å få greie priser. SAS selger sine billigbilletter til og med avreisedagen (dersom tilgjengelig)

Legger også merke til at du overhodet ikke kommenterer på hva tråden egentlig handler om: Priser til destinasjoner der både SAS og DY har monopol.

Kanskje på tide å komme med en kommentar hvorfor DY krever dobbel pris til BDU mens til EVE og TOS har sine normale priser??

Dette er då vel ÅREVIS sidan SAS gjekk vekk frå??

Tull og tøv. Prisene er tilnærmet helt like og produktet til SAS overgår DY i lange baner.

Nå er det ikke forkjøpsregler lenger hos SAS kamerat, mange år siden det var slik, men en grei tommelfingerregel er å kjøpe billetter 21 dager før for å få greie priser. SAS selger sine billigbilletter til og med avreisedagen (dersom tilgjengelig)

Legger også merke til at du overhodet ikke kommenterer på hva tråden egentlig handler om: Priser til destinasjoner der både SAS og DY har monopol.

Kanskje på tide å komme med en kommentar hvorfor DY krever dobbel pris til BDU mens til EVE og TOS har sine normale priser??

Tja, har DY monopol på noe i Norge? Du nevner BDU, en rute som er kontraktsfestet med Forsvaret og den ruten kan knapt kalles monopol. Dobbel pris kommer jo helt sikkert av at avgangen (e) er så og si fullbooket kamerat. Man leker jo ikke butikk. Har du sammenlignet med hva SAS tok i sin tid?

Men ta deg heller en titt på kystruten TRD-AES-BGO du, der er det monopolistens marked, hjelpe meg for noe priser. Og slik var det jevnt over på hele fjøla før DY og Internettets tid.

Last edited:

Dette er då vel ÅREVIS sidan SAS gjekk vekk frå??

Formellt sett så er denne regelen og lørdagsregelen borte vekk ja. Og hva skyldes det? Jo DY's inntreden på markedet og enveisprisene som ble innført. Og som nevnt her, tommelfingerregelen eksisterer fortsatt.

Last edited:

Tja, har DY monopol på noe i Norge? Du nevner BDU, en rute som er kontraktsfestet med Forsvaret og den ruten kan knapt kalles monopol. Dobbel pris kommer jo helt sikkert av at avgangen (e) er så og si fullbooket kamerat. Man leker jo ikke butikk. Har du sammenlignet med hva SAS tok i sin tid?

Men ta deg heller en titt på kystruten TRD-AES-BGO du, der er det monopolistens marked, hjelpe meg for noe priser. Og slik var det jevnt over på hele fjøla før DY og Internettets tid.

Altså det er ikke monopol på BDU, men på Kystruta .

Takk for oppklaringen.

Jepp, bare hyggelig;) Dessuten, forretningsmannen som ikke kommer seg til BDU pga fulle fly kan da fly til Tromsø og unne seg en taxi til BDU for prisforskjellen

Men la oss dra tilbake til MOL og HAU der diskusjonen hører hjemme og kanskje får vi se at SAS får konkurranse på kystruten etterhvert også.

Igjen, (for nte gang). Det forventes at priser OSL-HAU kommer til å bli lavere når DY entrer markedet. Det er også fakta at OSL-BDU der DY er alene har markant høyere priser enn OSL-TOS/EVE der DY har konkurranse.

Tilfeldig?? I think not...

Så faktum er at både SAS og DY har høyere priser til destinasjoner der de er alene enn til destinasjoner der begge er tilgjengelig.

Jepp, bare hyggelig;) Dessuten, forretningsmannen som ikke kommer seg til BDU pga fulle fly kan da fly til Tromsø og unne seg en taxi til BDU for prisforskjellen

Ja, det var jo skikkelig produktivt. :rolleyes::rolleyes: Som en av disse forretningsreisende som drar på dagsturer og helst vil slippe å overnatte, betaler man en premium for å komme seg til destinasjonene man faktisk skal til. Løsningen din er å bruke 4000 kroner i taxi samt 5 timer av folks tid.

Det overrasker meg ganske så mye at en DY ansatt ser på BDU som en kontraktfestet destinasjon med forsvaret, ikke en rute som serves for kunder generelt. Det overrasker meg også at DY har såpass elendig frekvens på denne destinasjonen at man har fullt flere dager i uken slik at man som monopolist sørger for ett mye dårligere tilbud enn det som SAS hadde.

Fullflexpriser OSL-TOS : 1999,.
Fullflexpriser OSL-BDU: 1999,-.
Fullflexpriser OSL-EVE: 1800,-

Tilfeldig valgt dato på enveispriser lavpris.

3 august:

OSL-BDU: 795,-
OSL-TOS: 720,-
OSL-EVE: 698,-

Markant høyere priser?
Jeg har ikke nevnt at ruten ikke serves for kunder generellt, jeg sa at ruten er kontraksfestet for Forsvaret. Og det er tydelig at det reisende publikum i BDU setter pris på DY ettersom belegget er så høyt.

Last edited:

Og som nevnt her, tommelfingerregelen eksisterer fortsatt.

For noe tull. Ta en titt på prisene, kamerat. Man får tak i de billigste billettene hos begge selskapene der det finnes tilgjengelighet helt frem til avreise.

Back