DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009

Å tro at folk fra Skodje, Haram og Ørskog skal benytte MOL istedet for AES er nesten som å tro at folk fra Os skal benytte HAU istedet for BGO.
Det kan skje dersom prisene fra MOL blir ekstremt mye lavere enn fra AES eller at tilbudet fra MOL på annen måte er mye bedre (og det er det vel slett ingen som tror at det blir).
Skal du først regne inn Sunnmørskommuner som trafikk-grunnlag for MOL, kan du like godt ta med hele Møre & Romsdal fylke. Og det er en utopi. Det er ikke uten grunn at fogderi-striden står så sterkt som den gjør i denne delen av landet ;-)

Skal ikke la dette utvikle seg til en debatt om flyplass-strukturen på Nordvestlandet, men vi kan konstantere visse fakta:
- Enkelte passasjerer som "naturlig tilhører" MOL, har den siste tiden benyttet AES på grunn av Norwegian. Dersom Norwegian etablerer et fornuftig tilbud til/fra MOL, vil det aller meste av denne "lekkasjen" stoppe.

Nå var det mest litt opplysninger til de uten lokalkunnskaper jeg ville komme med, ikke en detaljert analyse. Men jeg utvidet det omfanget av kommuner på Sunnmøre (som potensielle MOL-brukere) etter at det ble opplyst at folk faktisk drar fra Molde for å fly DY fra AES. Hvis dette stemmer, så er jo det logisk at man antar at de fra Ørskog, Skodje og noen steder i Haram også kan dra til Molde. Geografisk er jo det kortere enn Molde-Vigra. Men det er klart: Geografi er ikke det samme som fogderi-føleler. Der er jo terrenget mye mer komplisert ;-)

Men jeg utvidet det omfanget av kommuner på Sunnmøre (som potensielle MOL-brukere) etter at det ble opplyst at folk faktisk drar fra Molde for å fly DY fra AES. Hvis dette stemmer, så er jo det logisk at man antar at de fra Ørskog, Skodje og noen steder i Haram også kan dra til Molde.

Folk har da reist lenger enn fra Ålesund for å fly fra Molde - f.eks. da Braathens hadde en sommerrute til Barcelona, og jeg lurer på om ikke det har skjedd med enkelte charterdestinasjoner. Uansett; ingen kommer til å reise fra Ulstein til Molde for å fly Norwegian. ;)

Jo, influensområdet beregnes ut fra tilgjengelig befolkning i en gitt omkrets. At det er ulikheter i transporttilbudene gir seg kun uttrykk i ulike konkurranse-elastisiteter, f. eks mellom tog og fly, eller mellom tog og bil.

Ja, men poenget var altså at hvilket grunnlag du har utifra influensområdet vil variere mye. Om man skal tro enkelte, har KSU et større - eller i alle fall et like stort - influensområde som MOL, men rutetrafikken dette området genererer er uansett betydelig mindre, hvilket det naturligvis finnes forklaringer på.

Når kommer Norwegian til Kristiansund?

Norwegian kan bare komme til HAU men da bør de se på potensialet for å starte opp ruter mot europa også. widerøe hadde en veldig god rute til CPH men problemet var at flyet ikke ble brukt nok for å forsvare ruten etter nedlegelsen på Rygge

så håper å se noen norwegian fly fra HAU til europa når de endelig kommer...

enva said:
Det dummeste Norwegian kan gjøre er å starte opp OSL-MOL, det er absolutt ingenting å tjene på den ruten så det er m.a.o. bare "toillat"

De som bor i Molde og vil reise med Norwegian kan da reise fra Ålesund istede. Når disse knøttbyene er så tett til hverandre uansett så er det bedre å kun ha det i Ålesund. Det bli det samme som at Norwegian skulle startet opp Oslo-Røros, Oslo-Ler osv.

De FÅ som bor i molde kan nøye seg med å ha SAS på den såkalte stripa si i Årø.
Tja, dette innlegget var mer preget av et tydelig missnøye mot oss som bor i byen enn av noe fakta.
Ja, AES, MOL og KSU ligger tett. Problemet er at det kommer en stor dalform fylt med vann kalt Romsdalsfjorden som sinker landtransporten mellom "disse knøttbyene som er så tett til hverandre", det vil si, AES fra MOL og KSU. Når NAX tenker å starte opp enda en rute til nord-vestlandet så tror jeg nok at de tenker det gjennom et par ganger før de går ut og røper det offentlig.

NAX flyr per i dag bare til AES, som er den mest traffikerte flyplassen i M&R, samtidig som at det faktisk er flest innbyggere der. Greit nok, det naturlige valget for å etablere en NAX-rute til M&R. Så tenker man på resten av M&R: Skal man reise fra Nordmøre til Oslo så finner man fort ut at å reise fra AES ikke er spesielt lønnsomt. Pris på Timekspressen fra Kristiansund til Ålesund sentrum = 275,- og så kommer prisen på flybussen, kolli i flyet og andre tjenester i tillegg. Da har man forbigått en sum tilsvarende den billigste NAX-billetten, bare i reise til flyplassen. Med retur vil det si at man fordobler reisekostnadene. Da er det raskt billigere og bedre å reise ut med SAS fra nærmeste flyplass, hvor du får ha med deg kolli gratis og du får en hel kopp "kaffe eler te?" med på reisen. (service-faktor spiller faktisk en rolle for mange ved valg av selskap, spesielt når prisen havner i det samme området blandt flere selskap, selv om det bare er på en 40minutters flight)

Nå da NAX utvider har Kjos sagt at NAX vil bl. a. fokusere på å utvide rutetilbudet i Norge. Da må man se på de områdene som ikke er særlig godt dekket av NAX. Deler av Romsdal og hele Nordmøre er en av disse områdene. Utvidelse av rutenettet fører jo til at de en eller annen gang må åpne en rute her; en dyr og minst to timer lang tur til AES for å fly NAX er for mange uaktuelt. Da har de to valg: KSU eller MOL. MOL har størst flyplass (eller "den såkalte stripa"), nest flest innbyggere i fylket (etter Ålesund), fylkesadministrasjonen ligger her og det er relativt kort reisetid fra store deler av Romsdal og Nordmøre. NAX mener tydeligvis at MOL stiller sterkest i øyeblikket.

Jeg lurer på følgende utsagn: "Men hvorfor vurdere Molde i det hele tatt da? -Når man vet at det alldri kan gå bra? :S". Husk at da NAX prøvde seg i '03 så var både SAS og økonomien sterkere enn den er i dag. Mens NAX er på stadig framsprang sliter SAS og må kutte i øst og vest. Hva skjedde når NAX inntok AES? SAS kuttet automatisk ruter. Hva vil skje når NAX inntar MOL? Antageligvis det samme (men det er spekulasjoner fra min side). Husk at NAX stiller evig mye sterkere nå i forhold til SAS enn hva de gjorde for seks år siden. Jeg vil gjerne høre dine personlige argumenter for at NAX ikke kommer til å greie seg her, og forklar gjerne hva det er med Molde som får deg til å rase slik :)

(Puh, det ble et langt innlegg, jeg innser at jeg antageligvis stort sett gjentar det som er sagt tidligere her, men da er dette i allefall en slags form for oppsummering, i allefall for de som er for NAX til MOL)

Viktig å påpeke dette med pris mellom byene. Det blir ofte glemt. Når jeg skal hjem til Øya, så koster Flytoget+flybussen i Ålesund+hurtigbåt ca halparten av flybillettens pris. Blir litt for lett at man bare tenker flykostnaden.

Det er en nobel tanke å starte opp flyruter fra MOL og KSU men det er dog et ubestridelig faktum at det fremdeles ikke er grunnlag for flere selskap på nordvestlandet. Et mulig hederlig unntak er AES men når det gjelder de to andre - glem det... vi har ikke blitt noen flere og flytrafikken er ikke akkuart på vei opp i himmelen.

Det som faktisk kan skje nå er at MOL kan få et dårligere tilbud enn hva de har i dag. Er det sånn at SAS bare såvidt tjener penger på rutene eller kanskje enda værre - så blir tilsvarende avganger som NAX kommer med fjernet. NAX har aldri vært interessert i et totaltilbud til distriktene, de ønsker bare å skumme fløten og det vil si fly vinge mot vinge - bare se på flyflåten de har.

Så da er spørsmålet - hvis NAX kommer med tre avganger, en på morgen, ettermiddag og kveld og SAS fjerner tilsvarende - vil man da få et bedre tilbud eller vil tilbudet bli dårligere? Hvis vi skal være ærlige så må vi nok si dårligere. Og hva med resterende avganger til OSL - de drar jo ned antall avganger allerede nå i sommer grunnet mindre behov.

Og hva vil skje med rutene til BGO og TRD? Vil SAS fremdeles ønske fly disse hvis de bortimot er ute til OSL? Ruten til TRD er visstnok ikke noe gullgruve. Ønsker SAS å bidra til et rutetilbud til et næringsliv som jobber for andre flyselskaper - i stedet for å bedre eller styrke det tilbudet som allerede er? Og hva står man igjen med da?

Jeg tror den gleden som har kommet etter NAX annonserte sitt inntog desverre vil stilne ganske fort når konsekvensene kommer på bordet. Og jeg tror ikke NAX heller får så mye passasjerer fra de andre flyplassene når de begynner å fly - SAS kommer garantert ikke til å sitte stille å se på at flyplasstrukturen og kundestrømmen blir skiplet - såpass lokalkunnskap sitter de inne med..

NAX har aldri vært interessert i et totaltilbud til distriktene, de ønsker bare å skumme fløten og det vil si fly vinge mot vinge - bare se på flyflåten de har.

Jeg tror nok at både SAS og Norwegian er interessert i det samme: Fly ruter de tjener penger på.

Om det gir et bedre tilbud med konkurranse på tynne ruter, er jo så sin sak, men å ønske at Norwegian ikke skal etablere seg på flere ruter innenlands virker litt snodig.

Hvis Norwegian kommer til Hau vil SAS senke prisene, da vil flere fly med SAS fra Haugesund. Mange tar bussen til svg får å fly for der er det konkuranse med Norwegian da blir det billigere billetter

Kan tenke meg noen få sjeler fra Bokn (811 innbyggere pr. 01.01.09) kan nytte seg av Norwegian fra Stavanger mens resten får ta til takke med dyre billetter (Kystbussen/Flaggruten er heller ikke gratis). Min lille prisundersøkelse viser med rundt en uke til flyturen påbegynnes at SAS ligger 40-60% over Norwegian når de er i konkurranse. Med andre ord hvis en er interessert i lave priser må en fly Norwegian, SAS vil ikke slå av for å tilpasse seg konkurransen. Derfor ser vi også at SAS mister markedsandeler så det synger

.... 40-60% ????? Det er laaangt over absolutt alle pris sammenligninger jeg har sett - inkl Norwegians egne reklamer! Hvis forskjellen hadde vært så stor hadde ikke SAS hatt en eneste pax...!

.... 40-60% ????? Det er laaangt over absolutt alle pris sammenligninger jeg har sett - inkl Norwegians egne reklamer! Hvis forskjellen hadde vært så stor hadde ikke SAS hatt en eneste pax...!

Tja... for å ta OSLAMS/11MAY og AMSOSL/12MAY ligger det eksempelvis en diff her 47%. Det skal legges til at SK tidligere har ligget på 3560,- t/r på strekningen. All honnør - likefullt fortsatt på ingen måte konkurransekraftig.

Strekning SK DY Diff
OSLAMS 11May 1240 599 52 %
AMSOSL 12May 948 562 41 %
Total 2188 1161 47 %

Siden apron tok for seg OSL-AMS, så jeg har jeg sett på Oslo-London med typisk norsk forretningsreisendes øyne med Oslo - London på en mandag og retur på fredagen. Da har jeg valgt tilfeldig følgende reisedager 11. mai/15. mai og 6. juli/10. juli. Jeg har inkludert British Airways og Ryanair (TRF er Oslo for FR) i tillegg til SAS og Norwegian. Prisene inkluderer 1 koffert, flyplass-sjekkinn, setereservasjon/prioritert boarding og betalingsgebyr.

Så får vi liste opp gjennomsnittsresultatet og SAS sin pris settes til 100%:

SAS 100%
BA 74%
DY 60%
FR 48%

Det må også bemerkes at på førstkommende mandag (11. mai) så tar SAS tredobbelt betalt i forhold til nærmeste konkurrent (BA).

Med andre ord også denne lille undersøkelsen bekrefter at SAS kommer dårligst ut og DY ligger gjennomsnittlig også her 40% lavere i pris. British Airways ligger ikke så langt etter DY, så hvis en må til Heathrow er de et godt alternativ. Det ser også ut som at hvis det er mindre enn en uke til avgang så vil aldri SAS være beste alternativ. 11. mai var en billett med DY rett under 20% av en billett med SAS og dette var også lavere enn hos Ryanair.

siden baade sk og dy er underskuddsforetakt saa blir vel en pissekonkuranse om lavest pris snart til foerste mann til skifteretten ?

siden baade sk og dy er underskuddsforetakt saa blir vel en pissekonkuranse om lavest pris snart til foerste mann til skifteretten ?

..sant nok etter resultatfremleggingen for Q1-09 rant det ut 45 000,- 24/7 hos DY. Alvorlig hull i skuta altså.. Dessværre ser det ut som at SK skuta er langt mere lekk og med akutt behov for "mauring". Hver eneste time i årets tre første måneder forsvant 460.000 SEK, nær 11MSEK i døgnet.

Spørsmålet til forumets tallknusere;
Basert på det eksisterende belegget - hvor mye høyere måtte billettprisen vært for at røde tall skulle vært unngått?

Ved en solidarisk fordeling av underskuddet pr. passasjer for SAS ville det blitt SEK 164 = NOK 135

Tilsvarende tall for Norwegian i første kvartal var NOK 52

Last edited:

Tusen takk KGL!
Overraskende lave tall for meg. Dette sier vel litt om hvor og små marginer det er i bransjen.

Ved en solidarisk fordeling av underskuddet pr. passasjer for SAS ville det blitt SEK 164 = NOK 135

Tilsvarende tall for Norwegian i første kvartal var NOK 52

La oss prate epler og epler - SAS Norges underskudd på EBIT-nivå var 131 MNOK i Q1. SAS Norge hadde 1 982 800 passasjerer i Q1, noe som gir et underskudd per passasjer på 66 NOK.

(SAS Norge og Norwegian er tross alt litt likere enn SAS-konsernet og Norwegian...!)

Back