AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
Re: DY til Molde og Haugesund i løpet av 2009
Nå var det mest litt opplysninger til de uten lokalkunnskaper jeg ville komme med, ikke en detaljert analyse. Men jeg utvidet det omfanget av kommuner på Sunnmøre (som potensielle MOL-brukere) etter at det ble opplyst at folk faktisk drar fra Molde for å fly DY fra AES. Hvis dette stemmer, så er jo det logisk at man antar at de fra Ørskog, Skodje og noen steder i Haram også kan dra til Molde. Geografisk er jo det kortere enn Molde-Vigra. Men det er klart: Geografi er ikke det samme som fogderi-føleler. Der er jo terrenget mye mer komplisert ;-)
Å tro at folk fra Skodje, Haram og Ørskog skal benytte MOL istedet for AES er nesten som å tro at folk fra Os skal benytte HAU istedet for BGO.
Det kan skje dersom prisene fra MOL blir ekstremt mye lavere enn fra AES eller at tilbudet fra MOL på annen måte er mye bedre (og det er det vel slett ingen som tror at det blir).
Skal du først regne inn Sunnmørskommuner som trafikk-grunnlag for MOL, kan du like godt ta med hele Møre & Romsdal fylke. Og det er en utopi. Det er ikke uten grunn at fogderi-striden står så sterkt som den gjør i denne delen av landet ;-)
Skal ikke la dette utvikle seg til en debatt om flyplass-strukturen på Nordvestlandet, men vi kan konstantere visse fakta:
- Enkelte passasjerer som "naturlig tilhører" MOL, har den siste tiden benyttet AES på grunn av Norwegian. Dersom Norwegian etablerer et fornuftig tilbud til/fra MOL, vil det aller meste av denne "lekkasjen" stoppe.
Nå var det mest litt opplysninger til de uten lokalkunnskaper jeg ville komme med, ikke en detaljert analyse. Men jeg utvidet det omfanget av kommuner på Sunnmøre (som potensielle MOL-brukere) etter at det ble opplyst at folk faktisk drar fra Molde for å fly DY fra AES. Hvis dette stemmer, så er jo det logisk at man antar at de fra Ørskog, Skodje og noen steder i Haram også kan dra til Molde. Geografisk er jo det kortere enn Molde-Vigra. Men det er klart: Geografi er ikke det samme som fogderi-føleler. Der er jo terrenget mye mer komplisert ;-)