DY IC i 2011

Status
Not open for further replies.
Re: DY bestemmer seg for flytype i Oktober

A350 blir nok for stor for DY. Blir ganske sikkert Boeing som blir valgt.
 
Re: DY bestemmer seg for flytype i Oktober

Hvordan vet du det egentlig? Airbus'en vil jo ha lavere drivstoffkostnader enn dreamlineren, så hvem vet. Dessuten tror jeg A330 vil bli den midlertidige løsningen, ikke 767.

Går DY for A350 blir det A330 som mellomløsning. Gå DY for 787 blir det 767 som mellomløsning. Dette fordi fabrikkene vil gi dem veldig gode økonomiske mellomløsninger.
 
Re: DY bestemmer seg for flytype i Oktober

Hvordan vet du det egentlig? Airbus'en vil jo ha lavere drivstoffkostnader enn dreamlineren, så hvem vet. Dessuten tror jeg A330 vil bli den midlertidige løsningen, ikke 767.

Fordi Bjørn Kjos selv sa at det var i sluttforhandlinger men at også Airbus var en god kandidat. Med andre ord så er dealen med Boeing nesten i boks men vil han enda ikke uteluke Airbus helt. Det er i hvert fall slik jeg tolker utsagnet. Jeg husker ikke hvor det står skrevet men det sikkert noen andre her som kan hjelpe meg med det ;)

Det som jeg syns er mest spennende nå er som du også er inne på; hva vil de bruke frem til nye fly kan bli levert?
 
Re: DY bestemmer seg for flytype i Oktober

Går DY for A350 blir det A330 som mellomløsning. Gå DY for 787 blir det 767 som mellomløsning. Dette fordi fabrikkene vil gi dem veldig gode økonomiske mellomløsninger.

767 som mellomløsning? Skal DY fly 767 til Japan, Kina og Thailand?
 
Re: DY bestemmer seg for flytype i Oktober

767 som mellomløsning? Skal DY fly 767 til Japan, Kina og Thailand?

Hovedpoenget er at dersom de går for Boeing blir det ikke Airbus som mellomløsning. Og motsatt selvfølgelig.

Leser du artikkelen sier DY selv dette.
 
Re: DY bestemmer seg for flytype i Oktober

Hvis det blir de destinasjonene de skal fly til, og de går for 767 som en mellomløsning: ja.

Og går dette i forhold til load? En fullastet 767 klarer vel knapt OSL-PEK. Og dessuten så er de avhengige av cargo, hvordan er det med cargo på 767 kontra airbus 330?
Eneste 767 som funker på slike ruter er vel 767-400ER?
 
Re: DY bestemmer seg for flytype i Oktober

Og går dette i forhold til load? En fullastet 767 klarer vel knapt OSL-PEK. Og dessuten så er de avhengige av cargo, hvordan er det med cargo på 767 kontra airbus 330?
Eneste 767 som funker på slike ruter er vel 767-400ER?

Jeg vet ikke hvor fulle de var, men SAS fløy i flere år med en langdistanseflåte bestående av 767-300ER, fra CPH til både bl.a. NRT og BKK (usikker på PEK - noen kan sikkert rette på meg her). Fra OSL er det faktisk kortere til både PEK og NRT, mens BKK er ca. 20 nautiske mil lenger fra OSL enn fra CPH. Så om SAS klarte det fra CPH, så bør nok 767-300 funke fra OSL også.
 
Re: Dy IC i 2011

767-300ER klarer OSL-BKK med god margin.
SK fløy jo i mange år til både BKK og HKG med denne flytypen.
 
Re: DY bestemmer seg for flytype i Oktober

Jeg vet ikke hvor fulle de var, men SAS fløy i flere år med en langdistanseflåte bestående av 767-300ER, fra CPH til både bl.a. NRT og BKK (usikker på PEK - noen kan sikkert rette på meg her). Fra OSL er det faktisk kortere til både PEK og NRT, mens BKK er ca. 20 nautiske mil lenger fra OSL enn fra CPH. Så om SAS klarte det fra CPH, så bør nok 767-300 funke fra OSL også.

Men nå har vel SAS aldri tjent penger på disse rutene. Norwegian har vel et ønske om å drive lønnsomt. For å fly lønnsomt må jo flyene være noenlunde fulle og med en brukbar mengde cargo. Og jeg er ikke sikker på om 767 klarer dette. Og cargoplassen er vel mye mindre enn i en 330.
 
Last edited:
Re: DY bestemmer seg for flytype i Oktober

Men nå har vel SAS aldri tjent penger på disse rutene. Norwegian har vel et ønske om å drive lønnsomt. For å fly lønnsomt må jo flyedsne være noenlunde fulle og med en brukbar mengde cargo. Og jeg er ikke sikker på om 767-300 klarer dette. 767-400ER klarer det fullastet, men hva er cargoplassen i den kontra en 330? Er cargoplassen nok til å gjøre det lønnsomt?

sas og markedet for 10 aar siden vs lcc lh 2011 er vel ikke sammenlignbart
 
Re: DY bestemmer seg for flytype i Oktober

sas og markedet for 10 aar siden vs lcc lh 2011 er vel ikke sammenlignbart

Likevel, er det flere enn meg som synes det er rart om han velger å gå for en "mellomløsning" når det er 787/350-ene som kommer til å endre dette landskapet radikalt? Hadde det ikke vært bedre å vente til han faktisk hadde 787-en i flåten?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top