DY IC i 2011

Status
Not open for further replies.
Re: Dy IC i 2011

Var det ikke snakk om A332 frem til 787 var klar til levering for en stund tilbake! Er dette en saga blott?

Ifølge Kjos diverse folk her inne, så ja. Kjos sier han vil gå for 767 som mellomløsning dersom det blir dreamlineren.

Hva "folk" sier her inne bør man ofte ta med en stor klype salt. Det at noen spekulerer i diverse saker på et nettforum gjør ikke tingene mer sannsynlig. Det beste er i blant å vente og se hva som dukker opp......

Re: DY bestemmer seg for flytype i Oktober

DY hadde maksimalt god timing med sin oppstart. Markedet trengte en konkurrent til SAS på det tidspunktet og DY fylte dette.

Leasingselskapene betaler de samme prisene for flyene som alle andre. Så hvordan tjener de penger? Jo, de legger på en god margin og leier flyet videre.... Dermed blir det et dyrt alternativ.

'DY IC' (av mangel på et bedre navn) vil være et selskap med små marginer. Forskjellen mellom leasing og eie kan være make-and-brake. Fordelen med leasing er i første rekke tilgjengelighet.

Jeg maa si at jeg har problemer med aa foelge med deg her.....det er vel en tildels enorm forskjell i hva et leasing selskap som har kjoept 500+ fly fra en leverandoer betaler i forhold til et denne sammenheng mindre selskap som forhandler om 5-15 fly....samt at store leasing selskaper nok har en helt annen kapital tilgang og laanevilkaar og det er nok i disse tallene at mye av leasing butikken kan ligge....

I dagens IC marked er jeg dirkete uening at DY-IC noedvendigvis vil maatte operere med smaa marginer.....det har vel ikke vaert bedre inntjening transatlantisk paa lang lang tid....i 2010 ser vi en oekning paa over 40% i gjennomsnitts prisene....og selskap etter selskap har flyttet trafikk til Atlanteren og paa den maaten hatt solide bidrag til aa trekke seg opp fra dype underskudd...og her snakker vi om selskaper med enorme kostnader, se paa f.eks. AA

Jeg skal vaere den foerste til aa innroemme at det meste jeg pa et tidlig tidspunkt skrev og mente om Norwegian og Kjos sine evner til aa drive butikk har paa alle punkt blitt gjort til skamme, og jeg tror ikke et sekund at de stiller mindre forberedt naar de ser paa IC satsning.....og jeg tror igjen at de kommer til aa finne en egen nisje som vil bli en suksess....tross allt IC har ogsaa inntekter aa utgifter....selv om maalestokken blir stoerre saa er det "bare" aa holde inntektene hoeyere....

Mens vi er inne på dette med Low Cost Long Haul, noen som vet hvordan det går økonomisk for Air Asia X?? :)

Vil anta at de sparer litt på lave crew lønninger.. De flyr jo med A330-300 samt det noe mer uøkonomiske A340-300 til destinasjoner i Europa, Australia og Japan.

Til syvende å sist er vel dette ett selskap som vi til en viss grad kan sammenligne DY sine Long Haul planer med?

Eller tar jeg helt feil????

Når og hvor sa han det?

Han sa det i det TCAS ble Kjos' åndelige talerør..... :lol: Sorry, nei det er bare Boeing_fan som ikke har forstått en spøk som noen andre dro over en uttalelse fra TCAS.

*skyndter seg ut fra tulletråden med spekulering fram til noe håndfast kommer*

Nå tillegger du Kjos meninger han ikke har tror jeg.
Hvor skulle han ha uttalt dette?

Hva "folk" sier her inne bør man ofte ta med en stor klype salt. Det at noen spekulerer i diverse saker på et nettforum gjør ikke tingene mer sannsynlig. Det beste er i blant å vente og se hva som dukker opp......

Når og hvor sa han det?

Latsabber, dere har ikke lest Bloomberg-artikkelen som gjorde at diskusjonen blusset opp igjen? :drunk: Riktignok ikke Kjos himself som sier det, men det er spokes-kvinnen til DY og det er like kvalifisert som om Kjos selv sier det:

"Kjos said that, given the in-service dates and delivery backlogs for both the 787 and A350, Norwegian Air may agree to take older models that are more readily available on a temporary basis. That would mean either the A330 in the case of Airbus or Boeing’s 767, company spokeswoman Aasa Larsson said. "

Vel - hvis de skal fly i 2011 må de få ut fingeren ... det tar til å bygge opp en driftsorganisasjon og søke om AOC ... og siden vi allerede skriver oktober er nok toget gått for sommerprogrammet. Både for 'DY IC' og Feel ...

Har ikke hørt tegn til at noen har ansatt nøkkelpersonellet som er nødvendig ...

Vel - hvis de skal fly i 2011 må de få ut fingeren ... det tar til å bygge opp en driftsorganisasjon og søke om AOC ... og siden vi allerede skriver oktober er nok toget gått for sommerprogrammet. Både for 'DY IC' og Feel ...

Kan de basere seg på wetlease eller eksisterende DY AOC i en periode? Eventuelt at de faktisk tenker å kjøre alt på samme AOC?

Har ikke hørt tegn til at noen har ansatt nøkkelpersonellet som er nødvendig ...

Kan DY rekruttere dette internt, uten at ryktebørsen går?

Skal alt kjøres på samme AOC, tror jeg de også vil måtte løpe den finansielle risikoen de sier de ikke vil ta. Jeg er ingen jurist, men jeg er rimelig sikker på at det ikke er mulig å skille dette ved bruk av en AOC.

Om de kan bruke noen annens AOC er selvfølgelig mulig, slik f.eks. Color gjorde det, men jeg tror slikt er vanskelig å gjøre uten at det vil 'lekke'.

Kan DY rekruttere dette internt, uten at ryktebørsen går?

Kanskje ..... ? Men som børsnotert selskap vil de vel komme i konflikt med opplysningsplikten hvis de er direkte involvert, vil de ikke? Dette er jo ingen ubetydelig sak ..

Skal alt kjøres på samme AOC, tror jeg de også vil måtte løpe den finansielle risikoen de sier de ikke vil ta. Jeg er ingen jurist, men jeg er rimelig sikker på at det ikke er mulig å skille dette ved bruk av en AOC.

Jeg er sikker på at Excel-folkene finner på noe. Et eksempel kan være å la DY IC kjøpe fly, lease disse videre til DY og kjøpe tilbake wetlease. Kombinert med noen klausuler om at avtalene opphører dersom DY IC ikke lenger kjøper tjenester, og man burde være i nærheten av noe.

DY har jo et selskap i Irland som kan stå som utleier også. DY IC kan vel også være et virtuelt flyselskap som bare selger seter kanskje.

Er det bare meg eller er det flere som synes det er påfallende lite nytt i det analytikeren skriver?
Samle sammen informasjon som allerede er allment kjent, putt det inn i en analyse, og så vips så har man liksom laget en analyse som skal guide investorer på børsen.
Dersom markedet bruker slike rapporter er det vel ikke så rart at det ikke alltid er samsvar mellom hva som faktisk skjer ute i felten og det som skjer på børsen.... ?

Er det bare meg eller er det flere som synes det er påfallende lite nytt i det analytikeren skriver?
Samle sammen informasjon som allerede er allment kjent, putt det inn i en analyse, og så vips så har man liksom laget en analyse som skal guide investorer på børsen.
Dersom markedet bruker slike rapporter er det vel ikke så rart at det ikke alltid er samsvar mellom hva som faktisk skjer ute i felten og det som skjer på børsen.... ?

Slike analyser må nødvendigvis være basert på allment tilgjengelig informasjon. Noen analytikere er flinkere enn andre til å systematisere og analysere tilgjengelig informasjon, men jeg klarer ikke helt å se hva som er så galt med uttalelsene til denne analytikeren. Profesjonelle investorer bruker nok en rekke ulike informasjonskilder, og det ikke er samsvar mellom det som skjer ute i felten og det som skjer på børsen så kan det vel likegodt være feil oppfatning av situasjonen ute i felten (av de som er i felten) som at investorene på børsen tar feil. Kommer man nær nok innpå situasjonen, og den berører en selv veldig direkte, så mister man ofte objektiviteten.

For ordens skyld: Dette er nok ikke noe analytikeren har skrevet - det ser ut til å være et intervju med analytikeren. Om det baserer seg på en skrevet rapport, eller om det er "back of the envelope" kalkulasjoner vet jeg ikke.

Last edited:
Slike analyser må nødvendigvis være basert på allment tilgjengelig informasjon. Noen analytikere er flinkere enn andre til å systematisere og analysere tilgjengelig informasjon, men jeg klarer ikke helt å se hva som er så galt med uttalelsene til denne analytikeren. Profesjonelle investorer bruker nok en rekke ulike informasjonskilder, og det ikke er samsvar mellom det som skjer ute i felten og det som skjer på børsen så kan det vel likegodt være feil oppfatning av situasjonen ute i felten (av de som er i felten) som at investorene på børsen tar feil. Kommer man nær nok innpå situasjonen, og den berører en selv veldig direkte, så mister man ofte objektiviteten.

For ordens skyld: Dette er nok ikke noe analytikeren har skrevet - det ser ut til å være et intervju med analytikeren. Om det baserer seg på en skrevet rapport, eller om det er "back of the envelope" kalkulasjoner vet jeg ikke.

Jeg sier ikke at det er noe galt, bare litt overrasket over at opplysninger som vel har vært kjent lenge nå kommer opp som en nyhet i en analyse.
Men som du sier, dette er bare en av flere kilder en investor vil bruke for å analysere aksjen.
Er forøvrig helt enig med deg i at det like gjerne kan være de ute i felten som tar feil, som investorene.
Jeg tenker her ikke egentlig kun på denne analysen, som jeg ikke er tett innpå i det hele tatt, men generelt sådane analyser i ulike selskap / bransjer. Men dette er vel ikke rette fora å diskutere det i.

Analysen er også sitert på hegnar.no
"Vil Norwegian bla opp 18 milliarder kroner?"
http://www.hegnar.no/reise_livsstil/article474432.ece

Ser ut til å være basert på en analyse

Blir uansett spennende å se hvordan finansieringen av IC satsningen forløper seg

Ja, vi fâr se hva det blir til med DY, FEEL og evt. andre IC-aktører fra OSL. Slots på OSL for sommeren 2011 offentliggjøres i november, så vi kan jo heller fortsette denne tråden da...

Status
Not open for further replies.
Back