• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Dumper prisene på tre millioner billetter

Replying to Topic 'Dumper prisene på tre millioner billetter'

Billige billetter er hva som "folket" vil ha... Enig med flere at jeg håper på noe mere...

Originally posted by C172

Det er nå gratis kaffe/te på SASBraathens ruter. En kamerat av meg reiste tur/retur BGO - AES denne uke. Gratis kaffe/te begge veier.

Man er litt rause med kannene i disse dager ;)

Hva er det Jansen definerer som en lavprisbillett?

Hva koster en SAS Braathens lavprisbillett på f.eks strekningen Oslo Bergen kr. 1, 100, 200, 300, 400, 500, 600, 700, 800, 900, 1000, …? eller er det alle billetter som ikke går under kategorien flex?

Prisene på billettene til SAS Braathens skal ifølge det som er skrevet i media ikke bli billigere, men at man legger ut flere billetter av billigste sort.

Norwegian hadde mange billetter til 195,-kr for ikke lenge siden. SAS Braathens legger ut billetter fra 420,-kr og oppover.

Originally posted by Green1

Enig med Hurum - bedre service er et bra triks. Gratis kaffe & gjerne noe enkelt å bite i på flyturen er muligens det som kan hjelpe selskapet på beina igjen. Her vil det være snakk om å skille seg litt ut fra DY - litt bedre service er tingen. Og punktlighet & regularitet kommer ikke til å bli noe problem. I løpet av få uker/mnd er selskapet der det skal være ift pun/reg (tror jeg).

Er man et lavprisselskap som SAS Braathens gjerne vil være så er det INGEN GRATIS SERVERING ombord, så enkelt er det! Man kan ikke få både i pose og sekk i dagens verden! Alt koster, også kaffekoppen. Selger man to kopper kaffe så er kannen med ferdiglaget kaffe tjent inn og vel så det :)

Å gjenvinne folks tillit om punktlighet går ikke an ved å "tilby punktlighet". Skal man tilby noe i flyverden må det være billigere priser, kvalitetssikret flyvertinner (...) og en gratis avec til kaffe'n for de som ønsker det. Personlig er jeg avholds, har samboer så billige priser kan være det eneste de kan satse på for å gjenerobre meg som kunde. Punktlighet får vi se etterhvert. Fram til da kan vi teste den ut med billigbilletter slik at jeg kommer meg dit jeg vil, når jeg vil (håper vi da...) og til en lav pris...

Selv om jeg skal innrømme at det var mye bedre å ta tog Trondheim-Hamar sist lørdag. -Rekker å gjøre noe arbeid, og det bråket ikke så mye :-)

Originally posted by MD11

Originally posted by Green1

Enig med Hurum - bedre service er et bra triks. Gratis kaffe & gjerne noe enkelt å bite i på flyturen er muligens det som kan hjelpe selskapet på beina igjen. Her vil det være snakk om å skille seg litt ut fra DY - litt bedre service er tingen. Og punktlighet & regularitet kommer ikke til å bli noe problem. I løpet av få uker/mnd er selskapet der det skal være ift pun/reg (tror jeg).

Er man et lavprisselskap som SAS Braathens gjerne vil være så er det INGEN GRATIS SERVERING ombord, så enkelt er det! Man kan ikke få både i pose og sekk i dagens verden! Alt koster, også kaffekoppen. Selger man to kopper kaffe så er kannen med ferdiglaget kaffe tjent inn og vel så det :)

Tja....men nå var det snakk om hva som skal til for å få litt tillit igjen. Jeg tror heller servering ombord, avganger til rett tid etc er bedre enn å legge ut flere billigbilletter. Nescafe-kaffen til SAS er ikke noe å skryte av. Braathens hadde ordentlig og god kaffe...trodde SAS Braathens skulel hente det beste fra begge to selsakpene ved sammenslåingen. Hvordan Braathens Friele-kaffe "tapte" forstår jeg ikke. Den var verdt 20 kr;)

Originally posted by Hurum

Prisene på billettene til SAS Braathens skal ifølge det som er skrevet i media ikke bli billigere, men at man legger ut flere billetter av billigste sort.

Norwegian hadde mange billetter til 195,-kr for ikke lenge siden. SAS Braathens legger ut billetter fra 420,-kr og oppover.

420,- og oppover er ikke lenger noen “stor sak” på reiser i Sør Norge. 3.000.000 billetter blir vel omtrent 1/3 av de tomme setene SAS Braathens allerede har i dag. Problemet er at disse billettene med stor sannsynlighet kan bli kannibaler som spiser av egne dyre billetten og reduserer yielden istedenfor å ta kunder fra for eksempel Norwegian. Dette er et stort sjansespill. Tror ikke dette er en klok beslutning, de burde heller konsentrere seg om forretningsmarkedet og høye billettpriser.

Jeg tror at nå er det samling i bånn. Herfra kan det bare gå oppover !
Om nå SAS får orden på de interne konfliktene.Kabin er vel på god vei i og med at de nå jobber under felles vilkår. Signalene fra pilotforeningene er gode, og det virker som om både de og ledelsen har skjønt alvoret. Snart er alle fly i nytt AOC, og det er EN crewpool.
Alt ligger til rette for at SAS igjen kan fokusere på sikkerhet, punktlighet og service, i nevnt rekkefølge. Med dette på plass, og med ennå flere lave priser tilgjengelig så er jeg overbevist om at det er fullt mulig å gjenvinne både tillit og kunder.
MEN, de må levere fra den dag de sier at de er klare til å oppfylle dette løftet, og da er det viktig at alle medarbeidere i BUSK faktisk har samme agenda. At lønnsnivået er høyere enn LCC er jeg ikke sikker på betyr så fryktelig mye, så lenge produksjonen kommer i gjenge igjen. Se f,eks LH, hvor lønner etc er høyere, og hvor de tjener penger på alle ruteområder ..

Her er vel et kjernepunkt i problemet, er det ikke...? Er SAS Braathens et lavprisselskap (er det det samme som LCC eller det noe annet man skal forstå med begrepet lavprisselskap)? Jeg trodde i min naivitet at SAS Braathens fortsatt satset på å være noe annet enn f.eks. DY og NB.

Jeg er ikke så fryktelig opptatt av servering ombord, selv om det er kjekt å ha muligheten til å ta med seg en gratis avis, få servert kaffe/kald drikke uten å grave frem penger fra bukselommen osv. Dette klarer KLM, AF, BA og LH å levere, uten nødvendigvis å ta spesielt mye høyere priser (iallefall så betaler jeg omtrent det samme om jeg flyr med KL, LH, BA eller AF). Kostnadene for cockpit- og kabincrew er vel såvidt jeg har forstått ikke høyere hos SK enn hos disse andre (heller kanskje lavere..?).

Jeg har tro på at SAS kommer til å komme sterkt tilbake, og er enig med Farmer om at kostnadsnivået vis a vis DY ikke betyr så mye. Det er riktignok andre på forumet her som er en smule uenig i det...;)

SAS Braathens merverdi i forhold til LCC er gjennomgående innskjekk og tildels flere frekvenser enn DY. Ellers er det ingen forskjell i det hele tatt. Og SKBU skal være ett LCC+ i følge Jansen. +'en er de ovennevnte punkter, intet annet. Ombord er tilbudet akkurat det samme, salg ombord!

SAS vinner nok noen nye venner på kundebarometeret med lavere pris, men biz-folket setter nok mer pris på bedre punktlighet. Ellers er jeg også en av dem som gjerne skulle sett gjeninnført litt ekstra service slik de hadde før.

...men rent personlig velger jeg nok uansett SAS neste gang også, slik som de fleste foregående ganger når jeg flyr innenriks... ;)

Originally posted by Trety

SAS vinner nok noen nye venner på kundebarometeret med lavere pris, men biz-folket setter nok mer pris på bedre punktlighet. Ellers er jeg også en av dem som gjerne skulle sett gjeninnført litt ekstra service slik de hadde før.

...men rent personlig velger jeg nok uansett SAS neste gang også, slik som de fleste foregående ganger når jeg flyr innenriks... ;)

Hvorfor velger du SK? De har jo ikke noe tilbud ombord og i mange tilfeller tilbyr DY bedre pris.

Originally posted by Trety

Hvorfor velger du SK? De har jo ikke noe tilbud ombord og i mange tilfeller tilbyr DY bedre pris.

Kanskje av gammel vane...noe sikkert endel passasjerer gjør.

SAS Braathens merverdi i forhold til LCC er gjennomgående innskjekk og tildels flere frekvenser enn DY. Ellers er det ingen forskjell i det hele tatt. Og SKBU skal være ett LCC+ i følge Jansen. +'en er de ovennevnte punkter, intet annet. Ombord er tilbudet akkurat det samme, salg ombord!

Nå tilbyr vel også DY etter sigende gjennomgående innsjekk. SKBU har nok fortsatt flere avganger enn DY, så ligger nok foran der. Jeg har litt problemer med å forstå tankegangen bak å legge sitt produkt så nærme en konkurrent som har en helt annen kostnadsstruktur - man er dømt til å tape om man kun skal konkurrere på pris, fordi konkurrenten har så mye lavere kostnader. Man kan selvsagt argumentere med at DY ikke har tilstrekkelig kapasitet til å stjele alle kundene fra SKBU, slik at manglende merverdi ikke betyr så mye. Dette er nok greit nok for innenrikstrafikk, men for trafikk til utlandet er bildet et noe annet: SKBU konkurrerer ikke (bare) med andre LCC'er, men i stor grad med andre fullserviceselskaper (KL, AF, BA, LH) og disse tilbyr etter min vurdering et bedre inflight produkt enn SKBU. Hvert av disse selskapene kan nok ikke erstatte SKBU, men samlet sett har de nok en kapasitet som gjør at SKBU bør være bekymret (ikke pga av kostnader i kabinen, men pga det helhetlige produktet som tilbys).

Patetisk av SAS. Det er ikke her løsningen ligger. Dette fikser ikke på regulariteten og gjenskaper heller ikke tillit. Skal bli artig å følge de nært forestående pilot forhandlingene. Men any way, lykke til. :-) Det trenger dere.....

Originally posted by Hurum

Kanskje av gammel vane...noe sikkert endel passasjerer gjør.

Neida, ikke bare gammel vane. Men vis-a-vis DY har det stort sett dreid seg om at kun SK har kunnet tilby en avgang som har passet (ligger vel også i +'en), men også at jeg generelt trives ombord hos SK på tross av lite/ingen servering. Jeg har alltid hatt hyggelige opplevelser og aldri noen negative episoder med SK - det betyr endel.
Jeg prøvde forresten LF i direkte sammenlikning med SK, og det var ingen tvil om at i dette tilfellet var SK langt bedre.

Men når jeg skal utenlands (ikke intra-skandinavisk, det er bare domestic med tax-free rettigheter :)) blir det fort KLM etc, fordi forskjellen i pris/service blir for stor etter min mening.

Tror SASB er på rett vei nå, pilot og kabin forhandlingene er unnagjort ( i hvertfall i norge) for en god stund, og da vil nok de aller fleste flyene gå som normalt. Det er fortsatt en forskjell mellom sk og dy som ikke dreier seg om pris. Det er bedre benplass, og det burde jo telle en del for de som reiser ofte. De burde kanskje satse bittelitt ekstra på servicen som ikke DY tilbyr, feks. gratis kaffe og te, og aviser..

Dessuten tror jeg de som reiser ofte setter pris på å ikke bli "dyttet" inn i maskinen fortest mulig pga stresset besetning og meget korte turn arounds, DY er jo nede i 20 min, er de ikke?

DY flyr stort sett ikke til store sentrale flyplasser, feks. Stansted London i stedet for Heathrow.

I det store og det hele tror jeg SK passer forretningsreisende og DY fritidsreisende, og det er kanskje der nøkkelen ligger? Kanskje en ide å sette ned prisen på kontrakter de har med store selskaper som ser etter alternativer slik at de kan gjenvinne tilliten.

Men sefølgelig, sas vil aldri klare seg dersom de ikke behandler sine ansatte bedre i fremtiden - den siste tiden har vist at foreningene virkelig kan skape trøbbel dersom ledelsen ikke følger spillerereglene..

Du har tydeligvis ikke skjønt poenget, som er at SAS Braathens nå er innstilt på å bruke endel penger på å vinne tilbake kundenes tillitt.

Jeg har hørt rykter om at dette med prisene kun er en del av planen. Innføring av kun to prisklasser, en lavprisklasse med restriksjoner og en uten som blir 50-75% dyrere. Gjeninnføring av gratis mat, drikke og aviser i begge prisklasser på alle ruter over 30 minutter. Større avstand mellom setene og etterhvert utskifting til mer komfortable seter, skinnseter kanskje? Men dette hørte jeg fra en "insider", så får vi se hva som skjer.

Originally posted by kafarsken

Tror SASB er på rett vei nå, pilot og kabin forhandlingene er unnagjort ( i hvertfall i norge) for en god stund, og da vil nok de aller fleste flyene gå som normalt. Det er fortsatt en forskjell mellom sk og dy som ikke dreier seg om pris. Det er bedre benplass, og det burde jo telle en del for de som reiser ofte. De burde kanskje satse bittelitt ekstra på servicen som ikke DY tilbyr, feks. gratis kaffe og te, og aviser..

Dessuten tror jeg de som reiser ofte setter pris på å ikke bli "dyttet" inn i maskinen fortest mulig pga stresset besetning og meget korte turn arounds, DY er jo nede i 20 min, er de ikke?

DY flyr stort sett ikke til store sentrale flyplasser, feks. Stansted London i stedet for Heathrow.

I det store og det hele tror jeg SK passer forretningsreisende og DY fritidsreisende, og det er kanskje der nøkkelen ligger? Kanskje en ide å sette ned prisen på kontrakter de har med store selskaper som ser etter alternativer slik at de kan gjenvinne tilliten.

Men sefølgelig, sas vil aldri klare seg dersom de ikke behandler sine ansatte bedre i fremtiden - den siste tiden har vist at foreningene virkelig kan skape trøbbel dersom ledelsen ikke følger spillerereglene..

Nå er vel ikke pilotene ferdig forhandlet etter det jeg forstår.

Norwegian flyr da til de store lufthavnen med noen få unntak, så det du skriver stemmer ikke helt. London er vel ett av få unntak, ellers flyr vel DY til de fleste annerkjente flyplassene som Arlanda, Kastrup, Riga, Budpaest, Praha, Vilnius, Tallinn, Paris (Orly som faktisk ligger nærmere enn CDG som SAS flyr til), Gdansk Geneve, Hamburg, Krakow, Warzsawa, Madrid, Manchester, Malaga, München, Nice, St.Petersburg etc I tillegg flyr dem til de samme flyplassene i Norge som SAS.

Back