Re: SK CPH-IAH?
Tja, strategien er vel å tjene mest mulig penger. Så ruten bør vel startes der grunlaget er størst. Og det er som oftest fra CPH, men IAH er jo en litt spesiell destinasjon. Så her må man frem med kalkulator for tall vi ikke har tilgang til. Men for å ta tallene vi kjenner:
22 000 årlig reisene fra OSL til IAH. IAH er ikke på topp 25 for unserved destinations fra CPH. Så det er mindre enn 17000 reisende mellom CPH og IAH. Hvor mange mindre vites ikke. Men da er det minst 30 % flere reisende til IAH fra OSL enn CPH.
Og med så lavt direkte pax mellom CPH og IAH så lurer jeg på hvor stort feedergrunnlaget fra Polen og Tyskland er, og om det veier opp for lavere andel direkte pax.
Pluss at CPH-tallene til USA ofte er "dopet" pga mange transferpax som ikke OSL har.
Men SAS' transfergrundlag er vel større i København end i Oslo? Og såvidt jeg har forstået det, så er det en del af SAS' strategi at samle passagerer op fra Tyskland, Polen og andre lande omkring Østersøen, ikke kun at betjene tre afgrænsede hovedstæder i lande med ret begrænset befolkning.
Tja, strategien er vel å tjene mest mulig penger. Så ruten bør vel startes der grunlaget er størst. Og det er som oftest fra CPH, men IAH er jo en litt spesiell destinasjon. Så her må man frem med kalkulator for tall vi ikke har tilgang til. Men for å ta tallene vi kjenner:
22 000 årlig reisene fra OSL til IAH. IAH er ikke på topp 25 for unserved destinations fra CPH. Så det er mindre enn 17000 reisende mellom CPH og IAH. Hvor mange mindre vites ikke. Men da er det minst 30 % flere reisende til IAH fra OSL enn CPH.
Og med så lavt direkte pax mellom CPH og IAH så lurer jeg på hvor stort feedergrunnlaget fra Polen og Tyskland er, og om det veier opp for lavere andel direkte pax.
Pluss at CPH-tallene til USA ofte er "dopet" pga mange transferpax som ikke OSL har.