Check-in.dk's syn på Skandinavisk luftfart

Re: Check-in.dk's syn på Skandinavisk luftfart

Mulig jeg misforstår noe, men hvorfor er det galt med en nettside som mener at ruter bør gå fra CPH?

At Check In har en tydelig agenda og mener at ruter bør gå fra CPH er det i utgangspunktet ikke noe galt i. Men utfordringen oppstår når de selv hevder de er objektive og at artiklene deres bygger på research og troverdige kilder, noe som absolutt ikke er tilfelle og som de spesielt har vist siste par ukene. Og når de også nå, ref. tre poster over sitter med informasjon om IAH ruta som de pr i dag ikke velger å publisere eller omtale for å "beskytte" CPH så er det helt klart hva som foregår.

Det blir vel litt som å få Nationen til å skrive en positiv artikkel om EU:D.

Takk for svar Andreas. Dersom bloggen deres er så opptatt av hva som er mest hensiktsmessig for SAS uavhengig av hvilke(n) flyplass ruta går i fra, hvorfor snakker dere gjentatte ganger nesten utelukkende om CPH og stiller spørsmålstegn ved at den starter i SVG? Hvorfor benytter du igjen anledningen til å ytre at SAS burde slynge den om CPH noen ganger i uka? Dersom dere hadde gjort litt research så hadde du sett at Oslo har det største markedet fra Skandinavia til IAH og at en eventuell slynge, som forøvrig ikke er et alternativ (allerede poengtert i denne tråden) heller ville vært naturlig å sette opp via OSL?

For meg så vitner dette om mangelfull forståelse av skandinaviske passasjerstrømmer og markedsgrunnlag samt den ensidige forventningen om at "alt" skal ta utgangspunkt på Kastrup.

Ser forøvrig at Mette Christensen i AP Møller fortsetter kampanjen mot SAS sin avgjørelse om Houston-ruta på sin bursdag og kommer med følgende utsagt i Standby:

http://www.standby.dk/hellere-langruter-end-blomster/

Jeg er faktisk sjokkert over den manglende, overordnede forståelsen hun viser med et slik utsagt. Og dette er bare det som kommer ut i pressen, så skulle gjerne visst hva som foregikk i bakgrunnen.

Jeg ser også at hun benytter sjansen til å nevne BOS som ny SAS destinasjon fra CPH så det er relativt tydelig at de forsøker å posisjonere seg mtp en mulig BOS rute fra OSL, noe som SAS har snakket om ved flere anledninger. Kan tenke meg det blir, om mulig, enda mer forsuret stemning dersom BOS dukker opp fra OSL eller ARN..

Er det ikke ganske logisk at Maersk ønsker at denne ruten (og andre) skal gå fra CPH? De er et dansk selskap av ikke ubetydelig størrelse som naturlig nok uttaler seg ut fra sine interesser og reisebehov. Ikke hva som gavner/er mest optimalt for SAS. Å få det til å bli en kampanje mot SAS blir rimelig konspiratorisk.

Er det ikke ganske logisk at Maersk ønsker at denne ruten (og andre) skal gå fra CPH? De er et dansk selskap av ikke ubetydelig størrelse som naturlig nok uttaler seg ut fra sine interesser og reisebehov. Ikke hva som gavner/er mest optimalt for SAS. Å få det til å bli en kampanje mot SAS blir rimelig konspiratorisk.

Jeg skjønner at Maersk kjemper for hva de er opptatt av men dette handler primært om å være stand til å innse realitetene og omgivelsene rundt seg for så og sette mål og ønsker deretter.

Om du synes kampaje ikke er et dekkende ord så må du gjerne kalle det noe annet, jeg bare registrerer at dette er 4 eller 5 gangen de i løpet av relativt kort tid er ute i pressen og markerer sin missnøye med et håp om at SAS skal flytte ruta til CPH.

Jeg skjønner at Maersk kjemper for hva de er opptatt av men dette handler primært om å være stand til å innse realitetene og omgivelsene rundt seg for så og sette mål og ønsker deretter.

Om du synes kampaje ikke er et dekkende ord så må du gjerne kalle det noe annet, jeg bare registrerer at dette er 4 eller 5 gangen de i løpet av relativt kort tid er ute i pressen og markerer sin missnøye med et håp om at SAS skal flytte ruta til CPH.

Tror nok SAS lar økonomi styre, annet ahr de ikke råd til, 40pax av 44 mulige høres meget bra ut.

Forsåvidt virker kritisktil alle som en trolle bruker.. men det er bare meg

Forsåvidt virker kritisktil alle som en trolle bruker.. men det er bare meg

Bare fordi jeg påpeker manglende gangsyn hos menigheten her inne?

Jeg har ingen forutsetning for å mene noe om Houston-ruten, og uttalere meg dermed heller ikke om denne. Men at et stort internasjonalt selskap som reiser mest ut fra CPH ønsker seg (flere) interkontinentale ut herfra er ikke så sjokkerende. At de også målbærer dette i media er både viktig og riktig ut fra deres ståsted. Et eksempel vil være at næringslivet i Stavanger-regionen garantert ønsker flere direkte-ruter fra Sola ut i Europa = slippe å reise via CPH (eller OSL). Men sistnevnte kan jo ikke bli en kampanje mot CPH av den grunn?

Bare fordi jeg påpeker manglende gangsyn hos menigheten her inne?

Jeg har ingen forutsetning for å mene noe om Houston-ruten, og uttalere meg dermed heller ikke om denne. Men at et stort internasjonalt selskap som reiser mest ut fra CPH ønsker seg (flere) interkontinentale ut herfra er ikke så sjokkerende. At de også målbærer dette i media er både viktig og riktig ut fra deres ståsted. Et eksempel vil være at næringslivet i Stavanger-regionen garantert ønsker flere direkte-ruter fra Sola ut i Europa = slippe å reise via CPH (eller OSL). Men sistnevnte kan jo ikke bli en kampanje mot CPH av den grunn?

Jeg vil anbefale at du setter deg fullstendig inn i saken å leser aller poster og artikler før du tillegger debatten påstander som ikke er korrekte.

Jeg vil anbefale at du setter deg fullstendig inn i saken å leser aller poster og artikler før du tillegger debatten påstander som ikke er korrekte.

Det har jeg. Kan du ikke heller argumentere saklig for hvorfor Maersk driver kampanje ved å si dette?

I min verden er det forståelig at Maersk heller vil ha denne (og andre) ruter ut fra CPH. Og at de uttaler dette når de blir spurt, f.eks. av chek-in.dk.

Litt av problemet her blir vel en slags vektlegging av fakta. Å omtale Maersk som et stort internasjonalt firma kan sikkert være teknisk korrekt, men det er samtidig et underbevisst forsøk på å rettferdiggjøre at de og regionen i Stavanger er likeverdige. Noe de overhodet ikke er, når man ser på størrelsen av oljeselskaper med tilknytning til Houston i regionen.

Poenget skal liksom være at en slik rute like gjerne kunne gått fra CPH med samme passasjergrunnlag, og alt som har kommet fram tyder på at det er direkte feil. Hva som da er motivasjonen for at dette allikevel hevdes kan man jo da spekulere i, noe veldig mange her inne også gjør. Hvorfor er det feil?

Det har jeg. Kan du ikke heller argumentere saklig for hvorfor Maersk driver kampanje ved å si dette?

I min verden er det forståelig at Maersk heller vil ha denne (og andre) ruter ut fra CPH. Og at de uttaler dette når de blir spurt, f.eks. av chek-in.dk.

Kan du ikke bare ta en telefon til BMI og høre hvordan det gikk når de fulgte næringslivets ønsker, jfr. SVG-EVE-TOS V.V

Kan du ikke bare ta en telefon til BMI og høre hvordan det gikk når de fulgte næringslivets ønsker, jfr. SVG-EVE-TOS V.V

Som jeg allerede har skrevet har jeg ingen forutsetninger for å mene noe om trafikkgrunnlaget for Houston-ruten. Forundrer meg bare at folk havner i det røde feltet og konspirerer i hytt og pine vedrørende uttalelser fra Mearsk angående deres behov.

Og at check-in har et dansk vinkling, er vel også naturlig all den tid de "først og fremmest [er] en nyhedskanal for de tusindvis af ansatte i den danske rejse- og luftfartsbranche." (fra chek-in.dk)

Å omtale Maersk som et stort internasjonalt firma kan sikkert være teknisk korrekt, men det er samtidig et underbevisst forsøk på å rettferdiggjøre at de og regionen i Stavanger er likeverdige. Noe de overhodet ikke er, når man ser på størrelsen av oljeselskaper med tilknytning til Houston i regionen.

Nå vil jeg vel i utgangspunktet ikke umiddelbart støtte check-in.dk syn her som kan virke vel partisk, men rett skal være rett. Maersk er STORE, og er total sett er nesten 20 % av BNP i Danmark, dvs omtrent det samme som oljesektoren er i Norge. Så dette mer en teknisk sett et stort firma. De er videre relativt store også innen oljesektoren, all den tid deres totalpoduksjon av olje er ca 1/3 mot oljesektoren i Norge, dvs 0.6 M fat mot 1.8 M fat pr dag i Norge. Og ja, jeg vet det er mer gass i Norge, men samtidig er Maersk så store på shipping at de kanskje mer enn oppveier dette.

Derfor er det ikke rart om deres preferanse tillegges vekt sett fra et dansk synspunkt. Men hvor relevant det er i forhold til enkeltrute mellom to oljebyer som her, er det vel all grunn til å kunne stille spørsmål ved.

Dette er vel litt typisk generell storebror opptreden fra danskene, som kanskje har bommet litt her, og sett fra norsk synspunkt blir det litt rart all den tid vi i denne sammenhengen er storebror. Men som sagt rett skal være rett, og det er at Maersk er store og at deres synspunkt på reiseruter fra Norden nesten i enhver sammenheng er vesetlig. Så kan vi heller diskutere fremstillingen

Nå vil jeg vel i utgangspunktet ikke umiddelbart støtte check-in.dk syn her som kan virke vel partisk, men rett skal være rett. Maersk er STORE, og er total sett er nesten 20 % av BNP i Danmark, dvs omtrent det samme som oljesektoren er i Norge. Så dette mer en teknisk sett et stort firma. De er videre relativt store også innen oljesektoren, all den tid deres totalpoduksjon av olje er ca 1/3 mot oljesektoren i Norge, dvs 0.6 M fat mot 1.8 M fat pr dag i Norge. Og ja, jeg vet det er mer gass i Norge, men samtidig er Maersk så store på shipping at de kanskje mer enn oppveier dette.

Derfor er det ikke rart om deres preferanse tillegges vekt sett fra et dansk synspunkt. Men hvor relevant det er i forhold til enkeltrute mellom to oljebyer som her, er det vel all grunn til å kunne stille spørsmål ved.

Dette er vel litt typisk generell storebror opptreden fra danskene, som kanskje har bommet litt her, og sett fra norsk synspunkt blir det litt rart all den tid vi i denne sammenhengen er storebror. Men som sagt rett skal være rett, og det er at Maersk er store og at deres synspunkt på reiseruter fra Norden nesten i enhver sammenheng er vesetlig. Så kan vi heller diskutere fremstillingen

Bare for å pirke, Maersk er store, når det kommer til olje så er de 600k fatene i hele verden. Å sammenligne Maersk sin verdens produksjon mot norge sin prod blir feil, lettere å sammenligne Maers sine 600k mot statoil sine 2mill.

Bare for å pirke, Maersk er store, når det kommer til olje så er de 600k fatene i hele verden. Å sammenligne Maersk sin verdens produksjon mot norge sin prod blir feil, lettere å sammenligne Maers sine 600k mot statoil sine 2mill.

Er klar over det, og derfor la jeg til gass for Norges del, men også shipping for Maersk, og da jevnes det vel ut igjen, selv om oljen for Maersk er globalt. Maersk er som sagt like stor relativt sett i Danmark som hele oljesektoren i Norge, ( begge er 20 % av BNP ) og derfor er de også en svært stor reiseaktør, så fra et dansk synspunkt er det naturlig å spørre de om reiseruter i Norden. ( Statoil er vel ca 2 ganger Maersk i omsetning )
Og bare for å kommentere det, så Maersk har større betyding for Danmark en Statoil for Norge, selv om jeg skjønner din sammenligning som oljeselskap. Og Maersk er så mye mer enn det
Hvor relevant det er i denne sammenhengen er noe helt annet og slik fremstillingen har blitt her er det vel skivebom uansett.

Maersk er langt mindre enn 20% av BNP, 2010 var BNP i DK ca 2000MRD Nok. eller 310MRd USD. Maersk Group hadde 322MRD DKK i 2012.

Statoil hadde ca 724MRD NOK i 2012.

Men ja jeg er enig i a Maersk nok er viktig for Danmark, på samme måte som at CPH er ekstremt viktig for københavn. ( det er den største arbeidsplassen i DK).

Det interessante for diskusjonens del er allikevel ikke hvor store Maersk er på olje og gass i verden, men hvilket passasjergrunnlag de utgjør for en flyrute til Houston.

Selvom det var én ansatt i Maersk som fløy til Houston én gang i året har jeg full forståelse for at de ønsker seg ruten "hjemme" og naturligvis svarer det om de blir spurt.

Mærsk og Statoil er en ting, men det er ikke bare operatørselskaper som har behov for å reise til Houston.
Hadde vært interessant med en sammenligning av størrelsen på oljeserviceselskaper i Norge og Danmark ;)
De 4 store i verden har alle hovedkontor i Houston, og relativt store kontorer i Norge ;)
I tillegg finnes det noen norske selskaper som eksporterer teknologi til Houston, hvor mange danske oljeserviceselskaper er i samme situasjon?

Mærsk og Statoil er en ting, men det er ikke bare operatørselskaper som har behov for å reise til Houston.
Hadde vært interessant med en sammenligning av størrelsen på oljeserviceselskaper i Norge og Danmark ;)
De 4 store i verden har alle hovedkontor i Houston, og relativt store kontorer i Norge ;)
I tillegg finnes det noen norske selskaper som eksporterer teknologi til Houston, hvor mange danske oljeserviceselskaper er i samme situasjon?

Nemlig!

Noe Check-in.dk overhode ikke argumenterer for i sin blogg.

Back