Check-In: SAS ser på Houston

Re: Check-In: SAS ser på Houston

Det tror jeg også, men var nesten redd for å foreslå det etter alle disse "ingen forretningsreisende i Skandinavia bruker C lenger"-, "hos oss er C svartelistet"- og "hos oss kjøper vi alltid eco extra for samme prisen som C (og impliserer med dette at vi har en imbesil ledelse/sjef)"- innleggene.

Jeg har aldri kjent meg igjen i disse innleggene... men mer om det i en annen tråd.

Forløpig tillater iallfall oljeselskapene fortsatt strekninger som tar mer enn seks timer, men man skal ikke langt ned i "hiearkiet" før C er fy-fy selv på langturer.

Oljeselskapene strekker seg langt hvis det er noe de vil ha. Hvis de bestemmer seg for at de vil ha en rute SVG-IAH, så blar de opp det det koster.

Se f.eks. på SonAir's rute Houston-Luanda som opereres med en Atlas 747 med 189 seter ... Nå er riktignok Luanda litt vanskeligere tilgjengelig - men likevel.

Hvis oljeselskapene skulle ønske SVG - IAH, hvordan er det rent formelt dette skjer? Går oljeselskapene sammen og spytter inn en garantisum til ex SK ? Eller garanterer de en viss omsetning?
Skulle jo tro at hvis det kun er snakk om noen millioner, så er dette peanuts for olja.

Er denne lagt helt død? Mente SAS sa at de skulle ta en avgjørelse FØR sommeren...

Er denne lagt helt død? Mente SAS sa at de skulle ta en avgjørelse FØR sommeren...

To mulige forklaringer:
1) De spesifiserte ikke hvilken sommer de mente
2) Flyselskaper pleier sjeldent å annonsere ruter de ikke starter

Oljeselskapene strekker seg langt hvis det er noe de vil ha. Hvis de bestemmer seg for at de vil ha en rute SVG-IAH, så blar de opp det det koster.

Se f.eks. på SonAir's rute Houston-Luanda som opereres med en Atlas 747 med 189 seter ... Nå er riktignok Luanda litt vanskeligere tilgjengelig - men likevel.

Houston - Express som den kalles blant brukerne. For noen år siden var det MD11 fra World som trafikkerte denne ruta. Jeg brukte den ved et par anledninger for ca 10 år siden.
Det er flere grunner til at det går egen rute her. Det første og det viktigste er sikkerhet for de som jobber i Angola at det vil la seg gjøre å evakuere expat'ene kjapt i tilfelle uro i landet.
Det andre er at det er mange som jobber 30/30 og dermed er det billigere for både olje-og serviceselskaper å gå sammen om en felles rute.
Alternativet er transfer via Paris til statene eller via sør-Amerika som man gjorde før denne ruten kom istand. Det tok naturligvis mye tid og i og med at reiser gikk på egen tid fikk man ikke folk til å pendle til Angola så lett.

Hvis oljeselskapene skulle ønske SVG - IAH, hvordan er det rent formelt dette skjer? Går oljeselskapene sammen og spytter inn en garantisum til ex SK ? Eller garanterer de en viss omsetning?
Skulle jo tro at hvis det kun er snakk om noen millioner, så er dette peanuts for olja.

Nei , det vil de ikke gjøre så lenge det er alternativer med andre selskaper som f.eks. KLM via AMS og LH via
Peanuts for olja?, det beror nok på en misforståelse.

Kort brain-storming:

* Er Market stor nok for en daglig direkte-rute? ->Svar: NEI
* Vil marked har 2-3 ukenlige turer pa SVG-IAH? ->Svar: NEI

* Er market godt betjent per idag? -> Svar: JA, bade KL, LH og BA tilbyr flere via-forbindelser

Resume: Det finnes ikke en grunnlag for en direktrute sa lenge som SAS ikke har andre fly i flaten enn dette de har idag.

Kort brain-storming:

* Er market godt betjent per idag? -> Svar: JA, bade KL, LH og BA tilbyr flere via-forbindelser

Resume: Det finnes ikke en grunnlag for en direktrute sa lenge som SAS ikke har andre fly i flaten enn dette de har idag.

Brainstorming?
Dine konklusjoner, er vel dette? ;)

Kort brain-storming:

tror faktisk du rammer spot-on her...SVG-IAH er en drøm for mange, som jeg ikke har den store tro på...
Hilsen Ole

Har gått mange runder med denne nå, og jeg tror BU662's analyse er temmelig nøyaktig.

Jeg tror det hadde vert mere sansynlig med UA enn SK da de både har mere egnete fly samt. Base i IAH. Men har ikke så veldig stor tro på det heller.

Men CPH-IAH er noe annet?
Nej den tror jeg heller ikke på...Markedet er ganske godt dækket af STAR ALLIANCE.
Tror nok at SAS eller et andet STAR ALLIANCE selskab åbner nye ruter til
USA..Kunne sagtens se for mig at SFO udvides til daglig og en evt sommer rute
til MSP fra OSL...
Hislen Ole

Kort brain-storming:

Nå er det kanskje litt freidig gjort etter at Harstad har fått konsulentene til å regne seg fram til en innsparingsgevinst på 225 millioner kroner årlig ved en direkterute mellom SVG og EVE.

Hvor mange reiser mellom SVG og IAH årlig?
Hvor mange timer ville de spart på en direkterute?
Gang det med kr 1500,-/time => Så stor innsparingsgevinst ville selskapene hatt... ;)

Last edited:

tror faktisk du rammer spot-on her...SVG-IAH er en drøm for mange, som jeg ikke har den store tro på...
Hilsen Ole

Det er nok mer fordi ingen satser på den. Men den ble i sin tid analysert og funnet driftsmessig til å gå i + med -700. Ikke daglig, men allikevel i +
Hvordan det står seg nå vet jeg ikke, dette ble utredet for noen år tilbake.
Så sånn sett, drømmerne om denne ruten finnes vel stort sett på forumet her.

Nå er det kanskje litt freidig gjort etter at Harstad har fått konsulentene til å regne seg fram til en innsparingsgevinst på 225 millioner kroner årlig ved en direkterute mellom SVG og EVE.

Hvor mange reiser mellom SVG og IAH årlig?
Hvor mange timer ville de spart på en direkterute?
Gang det med kr 1500,-/time => Så stor innsparingsgevinst ville selskapene hatt... ;)

Spørsmål 1; Det er mange , men ikke mange nok.
Spørsmål 2; Det er rimelig lett å beregne , men uinterssant som følge av svar på spørsmål nr 1.
Innsparingsgevinst ; Selskapene har individuelle regnskap og ikke felles reiseregnskap. Det er andre områder som er mer viktig og som får fokus når det gjelder innsparing. Som f. eks. å ikke reise i det hele tatt! Bruk av videokonferanser/møter.

Innsparingsgevinst ; Selskapene har individuelle regnskap og ikke felles reiseregnskap. Det er andre områder som er mer viktig og som får fokus når det gjelder innsparing. Som f. eks. å ikke reise i det hele tatt! Bruk av videokonferanser/møter.

Hæ? Kan man spare inn reiseutgifter på ruten mellom SVG og IAH ved å bruke videokonferanseutstyr i stedet? Men hva med analysen om at det ville kunne være 225 millioner kroner å spare inn på direktefly mellom SVG og EVE? =P ;)

Hæ? Kan man spare inn reiseutgifter på ruten mellom SVG og IAH ved å bruke videokonferanseutstyr i stedet? Men hva med analysen om at det ville kunne være 225 millioner kroner å spare inn på direktefly mellom SVG og EVE? =P ;)

Ja , definitivt! Skal du reise idag oversjøisk må du for mange selskapers vedkommende søke tillatelse hos vise-presidenten og så kan man jo mene hva man vil om det. Slikt er det bare.
Man trenger vel ikke være finansmann for å forstå at man kan spare reiseutgifter ved å alternativt bruke videokonferanse i steden for mange reiser.
Det gjøres i stadig mer utstrekning i selskap jeg kjenner.

Man trenger vel ikke være finansmann for å forstå at man kan spare reiseutgifter ved å alternativt bruke videokonferanse i steden for mange reiser.
Det gjøres i stadig mer utstrekning i selskap jeg kjenner.

Litt OT, men jeg hørte for 10 år siden at videokonferanse "truet" flytrafikken, særlig i Norge. Det har vel snarere gått andre veien?

Back